Workshop ontwerpgericht onderzoek Utrecht 14 febr. Anjette van de Ven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21
Opleiden in school (V)SO met intervisie Els Brouwers en Marcel Nooijen (Sensis) 5 april 2007.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
Professionaliteitsontwikkeling
Kansrijke combinatiegroepen
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Twee heren dienen; praktijk en wetenschap
Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA)
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
HAN Faculteit Educatie.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Ontwerpgericht onderzoek naar leren tussen generaties in organisaties
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Wat je zelf vindt, weet je beter
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Klinisch redeneren en evidence based practice
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
De vele gezichten van praktijkgericht onderzoek
Onderzoeksvaardigheden 3
Social work Week 2.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Verpleegkundig redeneren
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Krimp als motor voor beweging
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
= Onderzoek om een nieuw of beter product te maken.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Actieonderzoek.
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Ontwerponderzoek.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Workshop ontwerpgericht onderzoek Utrecht 14 febr. Anjette van de Ven

Opbouw Voorkennis Recente inzichten en dilemma’s Begeleiding Uitwisseling in groepjes Slot: visie op ontwerpgericht onderzoek in de eigen begeleiding/organisatie Opbouw

In tweetallen:wat weet je al van ontwerpgericht onderzoek? Eigen onderzoek? Student-onderzoek?

Pragmatisch. Contextueel. Theoriegericht. Er wordt voortgebouwd op bestaand onderzoek binnen het domein waarin het praktijkprobleem zich voordoet. Door systematische evaluatie van opvolgende ‘prototypen’ wordt kennis gegenereerd over de kenmerken en het oplossen van het praktijkprobleem. Theorie is daarmee fundament én resultaat. Iteratief. De ontwikkelfase bestaat uit een aantal cycli (iteraties) van analyse, ontwerpen en ontwikkelen, beproeven, evalueren en reviseren. Het iteratieve karakter en daaruit voortvloeiende verfijningen van het ontwerp vragen om meer flexibiliteit en tijdsinvestering dan traditionele, experimentele benaderingen. Interactief. Integratief. Kenmerken

Assessment fase Analyse fase/ vooronderzoek Prototype/ ontwikkel fase Een SBO school wil leerlingen meer eigenaar van de lessen maken. Een student-onderzoeker bestudeert relevante literatuur en ziet mogelijkheden in de Storyline Approach of Verhalend ontwerpen: een werkwijze voor geïntegreerd, betekenisvol onderwijs waarbij verhalen een constituerende rol spelen. Hij doet vooronderzoek onder betrokkenen en concludeert dat deze benadering past binnen de visie van de school en de groepen waarin hij werkt. Hij ontwikkelt een conceptueel kader voor de interventie: zoekt in vernieuwende, recente literatuur naar ontwerpprincipes, naar goede praktijkvoorbeelden in andere scholen en evidence-based lessen. Prototype/ ontwikkel fase Hij ontwerpt systematisch vanuit onderzochte principes en vanuit kennis van de context. Hij voert deze lessenreeks dan in zijn dagelijkse praktijk uit en evalueert. Het ontwerp en ontwerpprincipes worden bijgesteld en een volgende cyclus van uitvoeren en evalueren volgt. Daarbij monitort hij (het liefst met enkele collega’s)het proces van invoering nauwkeurig. In de meest formatieve variant vraagt de student-onderzoeker collega’s of zijn team besproken lessenreeks eveneens te implementeren en mee te evalueren. Zo kunnen zij de didactische en pedagogische principes van het ontwerp beter begrijpen en verbeteren. Formatieve evaluatie De student onderzoekt met zijn collega’s of de interventie tot een relevant prototype van een lessenreeks heeft geleid. Hij brengt opgedane kennis en professionalisering in kaart. Uitkomsten worden beschreven binnen een aangepaste visie met betrekking tot het domein en de daarbij behorende (ortho)didactische en (ortho)pedagogische uitgangspunten. Assessment fase

Recente inzichten Generaliseerbare kennis? Lineair-formatief? Kloof tussen theorie over EDR/ontwerpgericht onderzoek en praktijk van individueel onderzoek educatieve master? Generaliseerbare kennis? Lineair-formatief? Recente inzichten

Generaliseren:ontwerp bruikbaar voor concrete situatie, inspirerend voor verwante situaties (Goei, 2010) Door te reflecteren op de wijze van verbeteren moet prescriptieve kennis gegenereerd worden waarmee anderen in vergelijkbare situaties vergelijkbare problemen de baas kunnen( Andriessen, 2007) In meeste gevallen lokale kennis (Martens, 2007)

Lineair Formatief Vertrekpunt inhoud en doel interventie al vooraf door onderzoeker(s) vastgesteld, nog los van complexe praktijksituatie en betrokkenen In samenwerking met betrokkenen wordt een complexe praktijksituatie geanalyseerd en een nieuw concept geconstrueerd dat in die vorm nog onbekend is voor de onderzoeker Proces Problemen bij uitvoering geïnterpreteerd als zwakheden in ontwerp die gecorrigeerd horen te worden door verfijning van het ontwerp Inhoud en verloop van de interventie blijven onderwerp van discussie. Eigenaarschap van betrokkenen is uitgangspunt. Uitkomst Doel: voltooid ontwerp met overdraagbare ontwerpkennis voor vergelijkbare situaties. Het genereren van nieuwe concepten die in een andere settings door nieuwe eigenaars gebruikt kunnen worden voor het ontwerp voor lokaal nieuwe oplossingen . Rol van de onderzoeker De onderzoeker streeft naar controle over alle variabelen De onderzoeker streeft naar het uitlokken en het onderhouden van een transformatieproces waarvan hij samen met andere professionals eigenaar is EDR klassiek EDR recent Change Labs (Collins e.a.) (Akkerman e.a.) (Engeström e.a.)

Begeleiding Plaats theorie/reflectie Draagvlak op school Ontwerpprincipes Cyclus mogelijkheid tot iteratie? Begeleiding

Wie ontwerpt wanneer, wat en waarom (Engeström, 2007)? Problematiseren! Essentie van werken van een leraar is het vermogen om oordelen te vellen over wat onderwijspedagogisch gezien wenselijk is. De dialoog tussen leraren kan de waarneming verrijken en toetsend zijn m.b.t. onderwijspedagogisch oordeel over richting onderzoek (Biesta, 2011). Startpunt is een theoretisch kader dat bepaalt hoe naar de praktijksituatie wordt gekeken. Dit bepaalt mede wat als probleem wordt gedefinieerd (Andriessen, 2007)

Dialoog met betrokkenen praktijkprobleem Theorie, kennisprobleem, reflectie startpunt Dialoog met betrokkenen

Tijdens proces 3. Voorkomen HARKing (Martens, 2010) Plaats voor contradicties tijdens proces Verwachtingen Opbrengst Afgerond open einde 3. Voorkomen HARKing (Martens, 2010) “We as researchers should not expect nicely linear results from our efforts” (Engeström, 2007)

Ontwerpprincipes Inhoudelijk/ content Didactisch Pedagogisch Materieel/ technologisch

Iteratie: evalueren en verfijnen

Extra aandacht voor samenhang hiervoor in de begeleiding Samenhang ontwerpen en afstemming praktijk: begeleiding tijdens het onderzoeksproces Extra aandacht voor samenhang hiervoor in de begeleiding

Praktijk Theorie Praktijk probleem Draagvlak Specifieke oplossing Imple-mentatie Evaluatie Bijstelling Draagvlak Specifieke oplossing Bevindingenervaringen formatief Theorie Kennis-probleem reflectie (Her)Ontwerpen Komen tot Ontwerpprincipes Reflectie Verbetering Contradicties Wenselijkheid Rol participanten Ontwerp kennis lokaal Theorie