van herstelgericht werken op school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
HAVISTEN COMPETENT
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Module B: De ‘Whole School Approach’
Herstel binnen de schoolcontext perspectief van de directeur
Evaluatie van mentorprojecten
Dienst Time Out Projecten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Workshop creatief brainstormen
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Workshop OGW in de klas..
Hogescholen in Dialoog
Maatschappelijk Aanbesteden
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Implementatie van het 4C-ID-model
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Korte introductie tot het principe
Het werken met portfolio
Congres Appreciative Inquiry
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Ontwikkeling Gouden Standaard
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Methodiek om input voor Visie te verzamelen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
vanuit een herstelgerichte visie!
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.

De leerling of stagiaire in beweging!
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Inspiratiemoment ‘Kinderen Baas’ Participatieve trajecten tussen jeugd en cultuur Dinsdag 6 juni ARGOS.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Herstellend handelen – hergo introductie
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

van herstelgericht werken op school Het implementeren van herstelgericht werken op school Stijn Deprez 12 Oktober 2012

Situering Ligand uit vzw Oranjehuis (welzijn) en CDV Aura (onderwijs) Centrum voor preventief en herstelgerichtwerken Onderwijspraktijk Ontwikkeling / innovatie vanuit expertise Vorming 3 basisopleidingen Klasmanagement / hergo-moderator / Positieve heroriëntatie Implementatietrajecten

Implementatie = Verandering Opdracht: in groepjes van 6 Denk na over een grote verandering die is doorgevoerd op je werk. (herstructurering, nieuwe aanpak, nieuw decreet,…) Wat zijn de factoren die er voor zorgden dat je kan spreken over een Geslaagde implementatie (groep 1-2-3) Niet-geslaagde implementatie (groep 4-5-6)

Visie op het implementeren op van herstel "Be the change you want to see in the world” Mahatma Gandhi Of Probeer herstel op een herstelgericht manier te implementeren

Bestraffen Herstellen Verwaarlozen Toelaten Social Discipline window: Hoe ga je om met conflicten? CONTROLE (structuur) Bestraffen AAN (autoritair) Herstellen MET (gezaghebbend) Verwaarlozen NIET (onverschillig) Toelaten VOOR (bemoederen) STEUN (zorg) Bron: International Institute for Restorative Practices

(connectie persoonlijke groei – professionele groei) Organizational change window: Hoe ga je om met verandering? STURING (structuur) Opleggen AAN (autoritair) Ontwikkelen MET (connectie persoonlijke groei – professionele groei) Vermijden NIET (onverschillig) Voor-schotelen VOOR (bemoederen) STEUN (zorg)

(connectie persoonlijke groei – professionele groei) Organizational change window: Hoe ga je om met verandering? STURING (structuur) Opleggen AAN (autoritair) Ontwikkelen MET (connectie persoonlijke groei – professionele groei) voortploeteren NIET (onverschillig) Voor-schotelen VOOR (bemoederen) STEUN (zorg) Reflectie: kan je je implementatie-voorbeeld in dit kader plaatsen?

'Je haalt het beste uit anderen, niet door hen het vuur aan de schenen te leggen, maar door het vuur in hun binnenste aan te wakkeren' Bob Nelson.

Opdracht (zelfde groepjes): Hoe zou jij concreet ‘herstel’ op een herstelgerichte manier implementeren in jouw organisatie of bij jouw partners (als CLB’er, als time-out werking)? Wat zouden daarin de krachtlijnen zijn?

Opdracht: Hoe ga je om met volgende stellingen: ‘Herstel is een softe aanpak, met een babbel ben ze er van af’ (groep 1 & 2) ‘Laat ons alstublieft gewoon ons werk doen en dat is lesgeven’ (groep 3&4) ‘Wat zal de rest daar wel niet van denken als ook dat al onbestraft blijft’ (groep 5&6)

Ligand als procesbegeleider Mensen enthousiasmeren voor herstel Studiedagen / workshop / Hergo-opleiding Selectie van mensen die bereid zijn om herstel te implementeren in hun organisatie Brengen ervaringen binnen in school Kerngroep krijgt training (herstellend handelen) Opmaak van een actie plan / implementatieplan Supervisie / ondersteuning

Opmaak van een actieplan ‘herstellen handelen’ Micro-niveau Meso-niveau Macro-niveau

Implementatietrajecten met Ligand op verschillende terreinen Onderwijs: ASO BSO / TSO BUSO Deeltijds leren en Werken POT Time-outprojecten Lagere school Welzijn: Voorzieningen Gesloten gemeenschapsinstelling

Label herstelgerichte school Criteria: scholen maken een document op Beschrijving van het implementatieproces Implementatie in het pedagogisch beleid Herstel in het schoolreglement / tuchtreglement Bekendmaking van de herstelgedachte (personeel,leerlingen, ouders, partners,… Procedures tot herstel Herstelervaringen (casussen) Intervisie / verdere groeikansen

Effect op de hele schoolgemeenschap Grote dynamiek bij de kerngroep Grote impact op schoolklimaat (scholen doen grote inspanningen om ook het preventieve luik aan te pakken) Minder tuchtdossiers / minder interventies /minder uitsluiting Grote tevredenheid bij ouders (door grote betrokkenheid) Educatieve meerwaarde voor jongeren (herstel als een kans) Pedagogisch verantwoordelijken / leerlingenbegeleiders worden een heel stuk ontlast. (meer gedeelde verantwoordelijkheid) …

Meer info: www.ligand.be Stijn.deprez@ligand.be 0491.56.98.86

Er is sprake van diepgaande veranderingen wanneer mensen die binnen de school verantwoordelijkheid dragen … … (meer) openheid tonen voor een bepaalde problematiek: ze willen er meer over weten, zijn bereid om er zich rond bij te scholen, dragen bij tot het intern debat, lezen er over, gaan er over in gesprek (formeel en informeel), …; - … een bestaand probleem ook zelf als een probleem gaan omschrijven maar dan wel op zodanige wijze dat ze hun eigen verantwoordelijkheid blijven zien; - … bereid zijn tot zelfreflectie en zelfevaluatie: ze zijn gemotiveerd om hun eigen denken en doen te kritisch te bevragen en willen hieruit lessen trekken; - … zich bereid tonen tot het innemen van een ander perspectief: al worden ze zelf door het thema geraakt, toch kiezen ze er voor om het onderwerp/probleem vanuit een andere hoek te bekijken (vb. leerlingenperspectief, ouderperspectief, directieperspectief, slachtofferperspectief, daderperspectief, …); - … de inspanning willen doen om nieuwe ideeen te helpen uitwerken; - … interesse tonen voor nieuwe aanpakvormen, deze aanleren en ook durven toepassen; - … dezelfde onderwerpen op een andere manier gaan bekijken, bespreken en behandelen; - … hun eigen handelen en de manier van (samen) werken anders gaan organiseren of aanpakken; - … hun persoonlijke doelstellingen verbinden met de doelstellingen van het beleid; … Uit: Gie Deboutte ‘Handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid ‘