Autisme en onderwijs, mogelijkheden en obstakels

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Mediërend leren op bs. Theresia
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Van Damschool in ontwikkeling
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Realisatie kindcentrum
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Ontwikkelingsgericht SAMEN werken
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Veranderingen in de zorg
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Informeren van ouders en kinderen - CBJ Inleiding Toelichting van de organisatiestructuur Traject van de hulpverlening Instemming met de hulpverlening.
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
Honden..
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Ik heb iets van autisme of zo
Uw gemeente & mensen met een beperking
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
Bondgenootschap met ouders Ellen Rutgeerts – 3 oktober 2013.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Zorgen in de basisschool
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Een prachtige kans voor uw kinderen
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Kansen voor transformatie
Groepsdynamica & Interactief communiceren
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Methodiek: Plancyclus
M-decreet Een korte toelichting.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Van laagste prijzen…naar goede zorg Dotzorg 19/02/2016.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Project Kanteling Wmo Dantumadiel/Dongeradeel Raadsbijeenkomst, 9 april 2013 Tom Kamsma.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Informatieavond september 2016
Transcript van de presentatie:

Autisme en onderwijs, mogelijkheden en obstakels Ouders vinden het belangrijk dat hun kind(eren) met autisme naar school kunnen (blijven) gaan. Maar waarom lukt dat niet altijd en hoe kun je daar als ouder en als school mee omgaan?

Een vereniging van en voor ouders, familieleden en mensen met autisme

De kwaliteit van leven bevorderen door rechtstreekse beïnvloeding van de directe omgeving van mensen met autisme en hun betrokkenen.

VVA Bondgenotenwerking Autismetelefoon Infohuis Autisme VVA community Ervaringsuitwisseling Basiscursus autisme Sociale netwerkgroepen Sensibiliseren via inleefmodule, getuigenissen, familieavonden, contacten overheden allerlei …

Informatie + vorming Veel op de markt Toegankelijkheid Doorstroming www.participate-autisme.be Heel veel initiatieven: hogescholen, koepels, vormingsinstellingen. EN toch lukt het vaak (nog) niet in het gewoon onderwijs. Heb evolutie in buitengewoon onderwijs meegemaakt. Nu ook in gewoon, maar is complexer omdat verwachtingen anders liggen.

Onderzoek VVA: Jo Renty en Prof. Dr. H. Roeyers 2003 Aanbod ASS onderwijs in Vlaanderen Beperkte toegankelijkheid van voorzieningen en scholen Autismespecifieke ondersteuning impliceert niet noodzakelijk ondersteuning in een speciale omgeving zoals het buitengewoon onderwijs Er is nood aan uitbreiding en een betere spreiding van scholen, zowel in het gewoon als buitengewoon onderwijs.

Er is nog werk aan de winkel VVA bevraging 2008 (847) Een aantal scholen maakt werk maakt van autisme Er is verbetering nodig om van een degelijk en samenhangend autismebeleid te kunnen spreken. Hilde Meganck 2011 ‘ik ben er even niet’ (374) Té veel leerlingen vallen tijdelijk of definitief uit Piek uitval rond de 16 jaar VVA community 2013 (131 pagina’s over onderwijs) Annecdotes vertellen uit rapport hilde, vva bevraging, vva analyse, sander, landschip

Onderwijs Momenteel geen wetenschappelijke gegevens over aantallen en redenen waarom leerlingen met Ass tijdelijk of definitief uitvallen En dat maakt het moeilijk om een degelijk beleid te ontwikkelen. Momenteel geen wetenschappelijke gegevens over aantallen en redenen waarom leerlingen met Ass tijdelijk of definitief uitvallen

Ouders investeren ontzettend veel in hun kind Burn out

Er bestaan geen pasklare antwoorden en te volgen regeltjes.

Elke leerling met autisme en zijn/haar gezin is anders: sterk individueel gerichte aanpak is noodzakelijk

Aanzienlijk aantal gezinnen met: meerdere kinderen met Ass en/of …… ouder(s) en familieleden met Ass

Volwassenen met autisme vind je in alle beroepen

assistent-klusjesman in een school  koster electrotechnisch installateur  beschutte werkplaats ict-afdeling van een sociaal secretariaat  bewaking politiek  fabrieksarbeider  video-verhuur universitair onderzoek  beeldend kunstenaar gemeentelijke groendienst  bejaardenzorg verzekeringswezen  leerkracht  bijzondere jeugdzorg  moreel consulent  landbouwer bakker  ambtenaar  software-ontwikkelaar beroepsmilitair  onthaalmoeder  documentalist

Een moeder Gooi overboord wat je geleerd hebt over hoe je een kind moet opvoeden, onderwijzen, hoe iemand zou moeten leven, … En begin opnieuw Wie is mijn kind, deze leerling Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen van dit kind en van onze situatie Wat kunnen we van elkaar leren … Wat je als ouder moét doen….Martine: kinderen met autisme confronteren je met jezelf en je verwachtingen, geen tijd om afscheid te nemen van wat je droomde

Een moeder Als mijn kinderen zich niet veilig voelen kunnen ze niet(s) leren…

Een moeder U mag blij zijn om mijn zoon met autisme in uw school te hebben want hij legt alle zwakke (en ook wel sterke) kanten van het onderwijs bloot.

Een moeder Is kennis overdragen niet het doel van het Onderwijs? Is het diploma niet te veel een doel op zich geworden i.p.v. en middel? Mijn kind heeft al stress genoeg. Zijn er andere manieren (dan examens) om zijn kennis te toetsen?

Een moeder Mits de nodige aanpassingen is mijn kind soepeler dan het (school)systeem.

Een moeder Is een diploma de enige zaligmakende weg om een zinvol leven te leiden en gelukkig te worden?

Ouders dromen van Alle scholen: een visie op diversiteit, stress -en pest beleid Ouders, leerkracht(en), hulpverleners én leerlingen zijn één team Leerkrachten, ouders en leerlingen leren van elkaar Goede wil, luisterbereidheid, energie Autismekennis + wat dat betekent bij elke leerling met autisme Communicatie op maat van leerling en gezin Individuele aanpassingen omgeving, leerstof, huiswerk, regeltjes allerlei… (VN verdrag) Respect, warme betrokkenheid (H)erkennen van mogelijkheden en beperkingen Vertrekken vanuit het half volle glas Goede wil, creativiteit en buiten de lijntjes durven kleuren Aanvaarding van ASS denk en leerstijl … Anecdotes en francesca happe en baron cohen

DE RUBBEREN AUTIST LANDSCHIP Hoewel de autist bekend staat als een verwoed tegenstander van verandering, beschikt hij over een ongekende elasticiteit. Dat zit zo: je kan de autist in gelijk welke gietvorm proppen, dan zal hij (niet probleemloos) die vorm aannemen. Maar zodra je de gietvorm weer weghaalt neemt de autist onmiddellijk z’n eigen oorspronkelijke vorm weer aan.

DE RUBBEREN AUTIST LANDSCHIP Voor alle duidelijkheid: dit is maar een metafoor, probeer het nooit in het echt uit, het gaat hier in feite over het psychische niveau. Fysiek is de autist niet meer of minder elastisch dan de niet autist. Het autisme van de autist is onveranderbaar. Da’s de essentie van de vergelijking. De acceptatie van die onveranderbaarheid van het autisme is belangrijk, voor de autist zowel als voor de niet-autisten die er mee te maken hebben. Die acceptatie bespaart beide partijen een berg frustraties en verhoogt in ’t algemeen de levenskwaliteit van alle betrokkenen.

DE RUBBEREN AUTIST LANDSCHIP Wie gietvormen wil vullen moet maar gietgips gebruiken en geen autist. Dit, ter informatie van iedereen die met mensen met autisme te maken krijgt  Autisme is een never ending story

VVA Congres 25 mei 2013 Gentbrugge Autisme en onderwijs Eigen-zinnig en (on)zichtbaar Programma en inschrijvingen www.autismevlaanderen.be

+ voor alles wat u doet voor leerlingen met autisme en hun gezinnen Dank voor uw aandacht + voor alles wat u doet voor leerlingen met autisme en hun gezinnen