Training Seksuele diversiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

De 5 dimensies van cultuur
Lesgeven over seksualiteit en relaties
Prof. dr. Chia Longman UGent
Ervaringen in samenwerking
College voor de Rechten van de Mens
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Training Sociaal Burgerschap
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
van homoseksuele ouders
Training goed werkgeverschap
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Heilig vrijen Jezus en onze seksualiteit
Gezonde Relaties
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Workshop Relationele en seksuele vorming
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Voorstelling 6de leerjaar
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ante Groep 14.
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Samen werken aan een gezonde regio!
Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
Werkvormen Dialoog Werkt!
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Wat willen we vandaag doen?
De gezonde school en genotmiddelen
Leidinggeven H11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk
Wie zijn wij? WE CAN (end all violence against women) WE CAN Young Eindhoven/Helmond.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
‘Stel samen met jongeren omgangsregels vast’
Marinus Schouten Ruben les Workshop GGD BZO 5 november 2014.
Stichting Visible Results
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
De VOA en schuldhulpverlening
Dossier Empowerment.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
De Week van de seksuele diversiteit ILS HAN 20 tot 24 april 2015.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Liefde en relaties.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Ingrid Faber MCA Dialyse1 SEKSUALITEIT&OUDEREN See no evilHear no evilSpeak no evil.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Bespreekbaar maken homoseksualiteit Turkse gemeenschap Inspraak Orgaan Turken Jale Simsek.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Seksuele diversiteit.
Ontwikkelingspsychologie
Gelijke kansen op school: het kan!
H2 Een leven lang leren.
Diversiteit en integratie
Identiteit, vooroordelen & beeldvorming
Liefde en relaties.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Training Seksuele diversiteit Het bespreekbaar maken van en omgaan met seksuele diversiteit

Training goed werkgeverschap Doelstellingen Het makkelijker bespreekbaar maken van seksuele diversiteit bij jongeren Inzicht in de emotionele beladenheid van homoseksualiteit Omgaan met leerlingen met mogelijke homogevoelens Seksualiteit bespreekbaar maken bij gelovige jongeren Seksuele diversiteit integreren in het schoolbeleid

Training goed werkgeverschap ADV Limburg Uitvoeren wet ADV 30 Limburgse gemeenten Professioneel & neutraal Onafhankelijk Klachtmelding en klachtbehandeling Voorlichting en (beleid-)advies Doorverwijzing http://www.facebook.com/AntidiscriminatievoorzieningLimburg http://nl.linkedin.com/company/anti-discrimatie-voorziening-limburg https://twitter.com/#!/ADVLimburg  

Wat is discriminatie? Het ongelijk behandelen van (groepen) mensen vanwege kenmerken die er in die situatie niet toe doen Wettelijke grond Ras Geslacht Godsdienst Seksuele gerichtheid Handicap/chronische ziekte Leeftijd Levensovertuiging Nationaliteit Politieke overtuiging Burgerlijke staat Arbeidsmarkt Soort contract Arbeidsduur

Onderliggende factoren discriminatie Vooroordelen Sociale categorisatie Stereotypering Beeldvorming Afwijkingen van de norm Stereotypering Negatieve Gedragingen Negatieve Gevoelens Negatieve Houding De maatschappelijke norm

Lesgeven over seksuele diversiteit Training goed werkgeverschap Lesgeven over seksuele diversiteit Manier 1: Gradueel opbouwen naar leeftijd Manier 2: Kennis leidt tot meer acceptatie Manier 3: Diverse vormen van directe educatie

Verschillende gradaties Training goed werkgeverschap Verschillende gradaties Jaar 1: Onderscheid tussen seksen en rolgedrag Jaar2: ‘Afwijken’ van de groep Jaar 3: Ontwikkeling definitieve mening en vergroten onderlinge waardering Jaar 4: Aanreiken van vaardigheden bij identiteitsontwikkeling

Kennis leidt tot meer acceptatie Training goed werkgeverschap Kennis leidt tot meer acceptatie Inventariseren betekenis van kernwoorden als respect, pesten, uitsluiting, vooroordelen en diversiteit Leerlingen samen in dialoog over diversiteit in het algemeen Diverse meningen inventariseren over diversiteit (waarin ben jij ‘anders’ dan de anderen?) Leerlingen samen in dialoog over seksuele diversiteit

Diverse vormen van educatie Training goed werkgeverschap Diverse vormen van educatie Seksuele vorming Geschiedenis Specifieke voorlichting Godsdienst Introduceren op boekenlijsten Andere vakken als economie

Emotionele beladenheid Training goed werkgeverschap Emotionele beladenheid Onzichtbare discriminatie: De keuze om zich als zodanig wel of niet te tonen Wat betekent het om buiten de groep te vallen? Plaats je jezelf buiten de groep? Wanneer praat je er wel over en wanneer niet? waarom praat je er niet over?

Training goed werkgeverschap Heteronormativiteit Samenhangende normen en waarden Verwachtingspatronen Mannelijke en vrouwelijke eigenschappen Idealistisch en romantisch beeld over relaties Afwijkend gedrag in de eigen gemeenschap onzichtbaar houden

Training goed werkgeverschap LEEFSTIJL Zijn homo’s promiscue? Ga je naar sekssauna? Hoe leggen jullie nou contact? Hoe doen vrouwen het nou met elkaar? VOORKEUR Waar komt homoseksualiteit vandaan? Is het door de opvoeding gekomen? Is het erfelijk? Komt het door verleiding? OPENLIJKHEID Hoe vertelde je het je ouders, vrienden en familie? Ben je wel eens in elkaar geslagen? Heb je eigen bars? Waarom moeten jullie zo nodig jullie eigen evenementen hebben? ROLPATRONEN Ben jij het mannetje of ben jij het vrouwtje? Zijn homo’s verwijfd? Zijn potten manwijven? Hoe doen jullie dat dan in de huishouding?

Training goed werkgeverschap Leeftijd Thema Toelichting ca. 4-6 jaar sekse-identiteit en rolpatronen Kinderen leren de verschillen tussen mannen en vrouwen kennen en het daarbij verwachte rolgedrag. Afwijkingen worden nog niet veroordeeld. ca 7-10 jaar groepsnormen en openlijkheid Kinderen leren onderscheid te maken tussen liefde, vriendschap, wie er bij hoort en wie buiten de groep valt. Jongens gaan meisjes stom vinden en andersom. Pesten wordt een thema op de basisschool. ca 11-15 jaar Seksuele voorkeur en identiteit Jongeren leren hun seksuele gevoelens kennen en doen hun eerste poging om vorm te geven aan een identiteit. Deze periode is voor hen zo onzeker dat afwijkend gedrag sterk wordt veroordeeld. ca 16-21 jaar relaties en leefstijlen Jongeren geven verdere vorm aan hun identiteit en seksualiteit in interactie met andere jongeren. Zodra hun identiteit enigszins stabiel geworden is, ontstaat ruimte voor tolerantie ten opzichte van andere identiteiten en leefstijlen.

Training goed werkgeverschap Domeinen van Kratwohl Het psychomotorische domein, waarin doelen worden gesteld voor handvaardigheden en fysieke vaardigheden Het cognitieve domein, waarin doelen worden gesteld voor “weetjes” en kennis Het affectieve domein waarin het gaat over doelen die betrekking hebben op de emotionele en waarde ontwikkeling

Training goed werkgeverschap Affectieve domein Aandacht Positieve aandacht krijgen voor het onderwerp (passieve aandacht) Interesse Intrinsieke motivatie (actieve aandacht) Waardering Eigen mening over het onderwerp ontwikkelen (waardeoriëntatie) Organisatie Vanuit een samenhangend waardesysteem goed reageren op nieuwe situaties Karakterisering De eigen mening en de eigen waarden en normen consequent in gedrag omzetten

Seksualiteit en gelovige jongeren Training goed werkgeverschap Seksualiteit en gelovige jongeren Vier manieren van aanpak Het bespreken interpretatie van ‘heilige teksten’ Het bespreken van de persoonlijke band met god Het bespreken van diversiteit Het bespreken van omgangsvormen en respect

Omgaan met ‘fundamentalistische meningen Training goed werkgeverschap Omgaan met ‘fundamentalistische meningen Welke beelden heeft men van homoseksualiteit en waar zijn die op gebaseerd? Sommige culturen kennen geen woord voor homoseksualiteit Discussies over homoseksualiteit en de mening van anderen respecteren Aan boodschappen van ouders en van religieuze voormannen ontlenen veel mensen hun zekerheid Belang om open te staan voor hun ideeën en achtergronden, na te gaan waar onzekerheid speelt en hierover een open en respectvolle bespreking aangaan.

Training goed werkgeverschap Schoolbeleid Waarom sturen personen aan op een ‘verplichting’? Ongerustheid over de veiligheid van homoseksuele, lesbische en transgender leerlingen en onderwijspersoneel Homoseksuele docenten hebben een veel lager niveau van gezondheid en welzijn dan hun heteroseksuele collega’s Homoseksuele leerlingen denken dat de schoolleiding niet optreedt tegen homovijandig geweld Homoseksuele scholieren denken dat de schoolleiding doorgaans niet helpt als je een hulpvraag hebt.

Mogelijke vormen van ‘verplichting’ Training goed werkgeverschap Mogelijke vormen van ‘verplichting’ Wet op kwaliteitszorg Kerndoelen Arbo-wet Cao's Algemene Wet Gelijke Behandeling

Aanbevelingen schoolbeleid Training goed werkgeverschap Aanbevelingen schoolbeleid Geen verplichting maar kwaliteitscriterium Inbouwen als criterium in het veiligheidsplan Het kwaliteitscriterium geeft zowel belangenorganisaties als individuen een aanknopingspunt om hun rechten te eisen of om mee te praten over de aanpak Veiligheidsplan opnemen in de onderwijs Cao's.

Training goed werkgeverschap Praktische tips Zorg voor “zichtbaarheid” binnen de school door posters en folders Gebruik gender-neutrale uitdrukkingen als u vragen stelt over relaties Ga een open gesprek aan met leerlingen die toespelingen maken op hun geaardheid Dwing een leerling niet tot een coming-out Weet waar de dichtstbijzijnde homo-organisaties en uitgaansgelegenheden zijn voor jongens of meiden Stimuleer collega’s Stimuleer en ondersteun een integraal schoolbeleid

Informatie en advies ADV Limburg www.advlimburg.nl College voor de Rechten van de Mens www.mensenrechten.nl COC Limburg www.coclimburg.nl EduDivers: www.edudivers.nl Transgendernetwerk www.transgendernetwerk.nl