Haal meer uit je kringgesprekken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Plaatje vrienden op een bank
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Simultaan Tafelrondje
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
“Hoe kom ik aan klanten?”
Waarom ben ik hier op aarde?
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Hoera, een oudergesprek!
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Hogescholen in Dialoog
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
First ID project Huygens College
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Tweede wereldoorlog.
Regels en afspraken.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Patiënten kunnen artsen beter
1. Inleiding.
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
Lancering Traject
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Lezen: doe het goed voor
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:

Transcript van de presentatie:

Haal meer uit je kringgesprekken Lord of the Kring Haal meer uit je kringgesprekken

Wat typeert deze opstelling? Wat is er veranderd? Hoe beïnvloedt deze opstelling de communicatie? Wat is er remmend/stimulerend aan deze opstelling? Wat is de rol van de leerkracht? Hoe zit jij erbij in deze opstelling?

De kracht van de kring Cfr. De verschillende opstellingen: Geen begin en geen einde Gelijkheid Geen obstakels Nabijheid

Praktisch Pauze WC GSM Stopteken Pasrecht Syllabus en powerpoint Vragen, bedenkingen, … …

Even voorstellen: Art de Co Algemeen Training en groei in het Onderwijs (2 sporen) Aanreiken en integreren van innovatieve onderwijstechnieken Werken aan welbevinden van individuele leerkrachten en het team als geheel

Trainer Johan Van de Walle De Sleutel sinds 1999 tot heden Onderwijzer – Schoolhoofd - Beheerder internaat Speelpleinwerking – Kinder- en Jongerenwerking ‘t Leebeekje De Sleutel sinds 1999 tot heden Trainingen Contactsleutels (B.O.) Trainingen Unplugged (S.O.) Interactieve voordrachten voor leerlingen Voordrachten voor ouders Trainingen, vormingen aan allerlei groepen: gedetineerden,… Art de Co - Koen Mattheeuws - in bijberoep Trainingen en workshops: MI – CLS – Energizers – Teambuilding – Enneagram - Kernkwaliteiten

Belangrijk inzicht vooraf Persoonlijkheid van de leerkracht Professionaliteit Enthousiast - passie Vriendelijk Uitstralen van natuurlijk gezag Relatie met de leerling Graag zien Afstand Dit alles in een goed gestructureerde school Veel mogelijkheden voor de leerlingen Duidelijke regels

Doelstellingen De kracht van de kring ervaren Meer halen uit je kringgesprekken Het kringgesprek Vaker Soepeler Spontaner hanteren

Werkwijze Kennisoverdracht Actief leren Ervaringen delen Klimaatgericht werken

Inhoud sessie Instap Vuistregels Praktische voorbeelden Techniek Onderweg: stilstaan bij vragen en verwachtingen

Uitnodiging… Om te letten op mijn: Houding Vraagstelling …

Ochtendkring Zitten we allemaal goed? Hoe voelen we ons vandaag? (+ mimiek + duim) Rondje

Gevoelenskring met sokpoppen Tip en foto’s: Leefschool ‘t Zandhofje

Instapoefening Drie maal logische rij: Waar ik van genoot de afgelopen week was… Wat ik bijzonder vind aan mijn werk is… Wat ik op het einde van deze sessie graag mee naar huis wil nemen, is …/Mijn persoonlijke doelen tijdens deze sessie zijn… Verwerking

Grenzen stellen Draagt bij tot structuur, verhoogt het welbevinden en het gevoel van geborgenheid Regels/afspraken: Er is een duidelijk startsignaal We luisteren naar elkaar We wachten tot een ander kind is uitgepraat We laten elkaar met rust … Pictogrammen! Klassenraad!

Zoek de valse Schrijf drie beweringen over jezelf/leerstof op, waarvan er één niet klopt Je leest de drie beweringen voor Overleg per 2 + daarna in kring: de valse bewering zoeken & keuze motiveren Verwerking

Zoek de valse Ik sprak met koningin Fabiola Ik heb zes petekinderen Ik werkte in Afrika

Leerlijn ‘zoek de valse’ Van kleuter tot middelbare school Stapsgewijze opbouw Aanzet door leerkracht > door leerlingen Hoe zit het met de betrokkenheid van de leerlingen? Mogelijke onderwerpen in de kring?

voorwerpkring Aanbrengen in grote kring, door leerling: info uitwisselen Verder onderzoeken in subkring: waarnemingen verzamelen Uitwisseling in grote kring + noteren/tekenen waarnemingen Bespreking: Wat levert dit de kinderen op? Wat is de meerwaarde (i.v.m. leren en taalstimulering)? Schatkist/toondoos, tekening (visualiseren) Onderzoeksvraag (vb. nieuwe schoenen)

Verwerkingsvragen Belevingsvragen: hoe was het, wat vond je ervan, hoe tevreden ben je over,… Denkvragen: wat leer je hieruit, hoe komt dat de opdracht is gelukt,… Opvolgingsvragen: wat neem je mee naar de volgende activiteit, hoe kan je dit gebruiken als klasafspraak,… DENKTIJD GEVEN!!!

INDIVIDUEEL VOORDENKERTJE: ACTUALITEITS-/MUZIEKKRING Persoonlijke vragen: Welk bericht is jou opgevallen? Hoe komt dat? Welke gevoelens roept dit bericht bij jou op? Wat moeten de anderen weten om dit bericht te kunnen begrijpen/plaatsen. Groepsvragen: Welke vragen hebben jullie over dit onderwerp? In welke mate vind je dit een boeiend onderwerp? Wat zou je nog over dit onderwerp willen weten?

ENKELE VUISTREGELS Recht om te passen Leiden & volgen Let op je lichaamstaal Ieder zijn waarheid Leiden & volgen ENKELE VUISTREGELS Wees bewust van je rol Luisteren kun je leren Recht om te passen

Kring met aanloopgesprek Bespreek per twee de voor- en nadelen van leerlingenvolgsysteem Maak samen een lijst van alle steden en gemeentes van Oost-Vlaanderen Bedenk een oplossing voor ‘het dure leven’ Drietallen met rol (clim) Atoomspel Verdeeloefening (energize!)

Atoomspel Vertel iets over je allereerste hobby. Wat hield het in? Welke hobby oefen je nu uit? Wat spreekt jou daarin aan? Welke hobby zou je graag nog uitoefenen? Wat heb je nodig om er aan te beginnen?

Atoomspel: verwerking Wat heb je uit de gesprekken gehaald? Wat viel je op? Welke info was nieuw voor je? Welke zaken deel je? Welke hobby’s spreken je aan? Welke hobby’s kende je niet? Voor welk hobby zouden ze jou geld voor moeten geven, voor je het wilt beoefenen?

De praatstoel Ik heb…: Een vraag Iets te vertellen/gedroomd/een zorg Hulp nodig bij … Voordelen praatstoel/praatstok? Kleuters: vertelkaart (vooraf - wie wil iets in de kring vertellen?) Belang van gelijkwaardigheid (ooghoogte)!

Spreekbeurten Hoe zal ons schoolfeest er dit jaar uitzien? Iedere unit staat voor een tussenkomst Afwegen wat je zegt Afwegen wanneer je iets inbrengt Zwijgers hebben tijd/worden gestimuleerd en gehoord Units die over zijn?

Enkele vuistregels Recht om te passen Leiden & volgen Let op je lichaamstaal Ieder zijn waarheid Leiden & volgen Enkele vuistregels Wees bewust van je rol Luisteren kun je leren Recht om te passen

Aanvulzinnen… Wat ik fijn vind aan deze klas is… Wat ik onthoud over deze trip is… Ik heb mij dit schooljaar … gevoeld in de klas. Wat beter kon was… Eén iets wat ik zou veranderen is…

Carrousel binnen-buitenkring Neem een voorwerp uit je handtas/boekentas en vertel aan je gesprekspartner wat het over jou zegt. Neem een voorwerp uit je handtas/boekentas en vertel wat het waardevol voor jou maakt. Neem een voorwerp uit je handtas/boekentas, dat er eigenlijk niet in thuis hoort/er al lang uit had moeten zijn. Verwerking

Carrousel: Inhouden Spreekwoorden Vragen over de leerstof Variatie: mix en ruil…

Carrousel: kennismaking Wat ik komend weekend ga doen is… Hoe ik mijn vakantie graag doorbreng is… Mijn ochtendritueel bestaat uit… Over mijn familie kan ik zeggen dat… Wat je moet weten over mij is…. Mijn lijfspreuk is…

Carrousel Kernwoorden via de naam Waar ik over wil vertellen is… De complimentenkring Evalueer en leer Aan de hand van muziek, dobbelsteen,… Tip: hou er één in de gaten

De causeuse Nabij en toch veraf Intiem Metafoor Bespreken van persoonlijke vragen Interpersoonlijke intelligentie Metafoor

Web De symboliek van het koord en verbondenheid Elk komt aan de beurt Passers horen erbij Heen en terug Dwars over de kring (idem bal) Tip: handen of stoelpoot

Web Evaluatie Een verhaal maken Pro en contralijn/opeenvolging Complimentenkring (heen en terug) Een markante gebeurtenis in de geschiedenis van het land (opsomlijn)

Stellingenkring De leerkracht presenteert een stelling. Iedereen neemt een positie in: er zijn in de kring evenveel stoelen ‘voor’ als ‘tegen’. Een frisdrankautomaat op de school Externe vragen om toezicht te doen bij de maaltijden Ieder geeft zijn/haar mening. Reageren mag, zolang je de andere laat uitspreken.

Enkele vuistregels Recht om te passen Leiden & volgen Let op je lichaamstaal Ieder zijn waarheid Leiden & volgen Enkele vuistregels Wees bewust van je rol Luisteren kun je leren Recht om te passen

Stijl trainer Wat deed zij? Wat liet zij? Belang van: Oogcontact Vraagstelling Lichaamstaal Echo Polite imperative Veiligheid bieden Ruimte voor inbreng

Andere praktijkvoorbeelden Themadagen: woensdag = krantdag Themakring: muziek, dieren, voorlezen, filosoferen, … Maandthema’s: mijn beste vriend, de persoon van wie ik het meest hou Samen stil zijn Barometer Gebeurtenis aangrijpen Favoriete voorwerp Onderwerpen vooraf indienen via een ideeëndoos Muurkrant

Andere praktijkvoorbeelden Poëziekring Verhaal, gedichtenboek, de Bijbel/Koran als instap Portfolio’s gebruiken Termen in de groep gooien Waar denk je dat je buur het wil over hebben? Peilen naar beleving schoolgebeuren Wat leeft vandaag? Ik zit met een ei (vogelhuisje)

Andere praktijkvoorbeelden Borddiscussie Blad in het midden Pim pam pet: het lot bepaalt Hoe werkt dat ding? Wat vond je van de leerkracht?

Boterbriefjes Met briefje = spreker, zonder = luisteraar Briefje doorgeven aan buur Koppels schuiven op Vertel in de kring wat je hoorde over de ander Drempelverlagend

Boterbriefjes Welk boek wil je aanbevelen en waarom? Welk soort boeken lees je graag? Welk kinderboek herinner jij je nog? Wat wil je zeker nog lezen? Welke schrijver vind je ‘top’?

www.artdc.be cotrain@skynet.be

Zwijgende leerlingen? Wat is hun signaal? (Hoe) leren zij? Wat gebeurt er bij mij als ze (blijven) zwijgen?

Laten leiden Opleiden Stapsgewijs Evalueren met de groep (start met +)

Vraagstelling Wil je ons daarover iets meer vertellen? Doel Concreet Aanvullen Beter begrip Tijd winnen Open trekken

Herverwoorden Heb ik het goed begrepen dat… Je bedoelt dat…