Haal meer uit je kringgesprekken Lord of the Kring Haal meer uit je kringgesprekken
Wat typeert deze opstelling? Wat is er veranderd? Hoe beïnvloedt deze opstelling de communicatie? Wat is er remmend/stimulerend aan deze opstelling? Wat is de rol van de leerkracht? Hoe zit jij erbij in deze opstelling?
De kracht van de kring Cfr. De verschillende opstellingen: Geen begin en geen einde Gelijkheid Geen obstakels Nabijheid
Praktisch Pauze WC GSM Stopteken Pasrecht Syllabus en powerpoint Vragen, bedenkingen, … …
Even voorstellen: Art de Co Algemeen Training en groei in het Onderwijs (2 sporen) Aanreiken en integreren van innovatieve onderwijstechnieken Werken aan welbevinden van individuele leerkrachten en het team als geheel
Trainer Johan Van de Walle De Sleutel sinds 1999 tot heden Onderwijzer – Schoolhoofd - Beheerder internaat Speelpleinwerking – Kinder- en Jongerenwerking ‘t Leebeekje De Sleutel sinds 1999 tot heden Trainingen Contactsleutels (B.O.) Trainingen Unplugged (S.O.) Interactieve voordrachten voor leerlingen Voordrachten voor ouders Trainingen, vormingen aan allerlei groepen: gedetineerden,… Art de Co - Koen Mattheeuws - in bijberoep Trainingen en workshops: MI – CLS – Energizers – Teambuilding – Enneagram - Kernkwaliteiten
Belangrijk inzicht vooraf Persoonlijkheid van de leerkracht Professionaliteit Enthousiast - passie Vriendelijk Uitstralen van natuurlijk gezag Relatie met de leerling Graag zien Afstand Dit alles in een goed gestructureerde school Veel mogelijkheden voor de leerlingen Duidelijke regels
Doelstellingen De kracht van de kring ervaren Meer halen uit je kringgesprekken Het kringgesprek Vaker Soepeler Spontaner hanteren
Werkwijze Kennisoverdracht Actief leren Ervaringen delen Klimaatgericht werken
Inhoud sessie Instap Vuistregels Praktische voorbeelden Techniek Onderweg: stilstaan bij vragen en verwachtingen
Uitnodiging… Om te letten op mijn: Houding Vraagstelling …
Ochtendkring Zitten we allemaal goed? Hoe voelen we ons vandaag? (+ mimiek + duim) Rondje
Gevoelenskring met sokpoppen Tip en foto’s: Leefschool ‘t Zandhofje
Instapoefening Drie maal logische rij: Waar ik van genoot de afgelopen week was… Wat ik bijzonder vind aan mijn werk is… Wat ik op het einde van deze sessie graag mee naar huis wil nemen, is …/Mijn persoonlijke doelen tijdens deze sessie zijn… Verwerking
Grenzen stellen Draagt bij tot structuur, verhoogt het welbevinden en het gevoel van geborgenheid Regels/afspraken: Er is een duidelijk startsignaal We luisteren naar elkaar We wachten tot een ander kind is uitgepraat We laten elkaar met rust … Pictogrammen! Klassenraad!
Zoek de valse Schrijf drie beweringen over jezelf/leerstof op, waarvan er één niet klopt Je leest de drie beweringen voor Overleg per 2 + daarna in kring: de valse bewering zoeken & keuze motiveren Verwerking
Zoek de valse Ik sprak met koningin Fabiola Ik heb zes petekinderen Ik werkte in Afrika
Leerlijn ‘zoek de valse’ Van kleuter tot middelbare school Stapsgewijze opbouw Aanzet door leerkracht > door leerlingen Hoe zit het met de betrokkenheid van de leerlingen? Mogelijke onderwerpen in de kring?
voorwerpkring Aanbrengen in grote kring, door leerling: info uitwisselen Verder onderzoeken in subkring: waarnemingen verzamelen Uitwisseling in grote kring + noteren/tekenen waarnemingen Bespreking: Wat levert dit de kinderen op? Wat is de meerwaarde (i.v.m. leren en taalstimulering)? Schatkist/toondoos, tekening (visualiseren) Onderzoeksvraag (vb. nieuwe schoenen)
Verwerkingsvragen Belevingsvragen: hoe was het, wat vond je ervan, hoe tevreden ben je over,… Denkvragen: wat leer je hieruit, hoe komt dat de opdracht is gelukt,… Opvolgingsvragen: wat neem je mee naar de volgende activiteit, hoe kan je dit gebruiken als klasafspraak,… DENKTIJD GEVEN!!!
INDIVIDUEEL VOORDENKERTJE: ACTUALITEITS-/MUZIEKKRING Persoonlijke vragen: Welk bericht is jou opgevallen? Hoe komt dat? Welke gevoelens roept dit bericht bij jou op? Wat moeten de anderen weten om dit bericht te kunnen begrijpen/plaatsen. Groepsvragen: Welke vragen hebben jullie over dit onderwerp? In welke mate vind je dit een boeiend onderwerp? Wat zou je nog over dit onderwerp willen weten?
ENKELE VUISTREGELS Recht om te passen Leiden & volgen Let op je lichaamstaal Ieder zijn waarheid Leiden & volgen ENKELE VUISTREGELS Wees bewust van je rol Luisteren kun je leren Recht om te passen
Kring met aanloopgesprek Bespreek per twee de voor- en nadelen van leerlingenvolgsysteem Maak samen een lijst van alle steden en gemeentes van Oost-Vlaanderen Bedenk een oplossing voor ‘het dure leven’ Drietallen met rol (clim) Atoomspel Verdeeloefening (energize!)
Atoomspel Vertel iets over je allereerste hobby. Wat hield het in? Welke hobby oefen je nu uit? Wat spreekt jou daarin aan? Welke hobby zou je graag nog uitoefenen? Wat heb je nodig om er aan te beginnen?
Atoomspel: verwerking Wat heb je uit de gesprekken gehaald? Wat viel je op? Welke info was nieuw voor je? Welke zaken deel je? Welke hobby’s spreken je aan? Welke hobby’s kende je niet? Voor welk hobby zouden ze jou geld voor moeten geven, voor je het wilt beoefenen?
De praatstoel Ik heb…: Een vraag Iets te vertellen/gedroomd/een zorg Hulp nodig bij … Voordelen praatstoel/praatstok? Kleuters: vertelkaart (vooraf - wie wil iets in de kring vertellen?) Belang van gelijkwaardigheid (ooghoogte)!
Spreekbeurten Hoe zal ons schoolfeest er dit jaar uitzien? Iedere unit staat voor een tussenkomst Afwegen wat je zegt Afwegen wanneer je iets inbrengt Zwijgers hebben tijd/worden gestimuleerd en gehoord Units die over zijn?
Enkele vuistregels Recht om te passen Leiden & volgen Let op je lichaamstaal Ieder zijn waarheid Leiden & volgen Enkele vuistregels Wees bewust van je rol Luisteren kun je leren Recht om te passen
Aanvulzinnen… Wat ik fijn vind aan deze klas is… Wat ik onthoud over deze trip is… Ik heb mij dit schooljaar … gevoeld in de klas. Wat beter kon was… Eén iets wat ik zou veranderen is…
Carrousel binnen-buitenkring Neem een voorwerp uit je handtas/boekentas en vertel aan je gesprekspartner wat het over jou zegt. Neem een voorwerp uit je handtas/boekentas en vertel wat het waardevol voor jou maakt. Neem een voorwerp uit je handtas/boekentas, dat er eigenlijk niet in thuis hoort/er al lang uit had moeten zijn. Verwerking
Carrousel: Inhouden Spreekwoorden Vragen over de leerstof Variatie: mix en ruil…
Carrousel: kennismaking Wat ik komend weekend ga doen is… Hoe ik mijn vakantie graag doorbreng is… Mijn ochtendritueel bestaat uit… Over mijn familie kan ik zeggen dat… Wat je moet weten over mij is…. Mijn lijfspreuk is…
Carrousel Kernwoorden via de naam Waar ik over wil vertellen is… De complimentenkring Evalueer en leer Aan de hand van muziek, dobbelsteen,… Tip: hou er één in de gaten
De causeuse Nabij en toch veraf Intiem Metafoor Bespreken van persoonlijke vragen Interpersoonlijke intelligentie Metafoor
Web De symboliek van het koord en verbondenheid Elk komt aan de beurt Passers horen erbij Heen en terug Dwars over de kring (idem bal) Tip: handen of stoelpoot
Web Evaluatie Een verhaal maken Pro en contralijn/opeenvolging Complimentenkring (heen en terug) Een markante gebeurtenis in de geschiedenis van het land (opsomlijn)
Stellingenkring De leerkracht presenteert een stelling. Iedereen neemt een positie in: er zijn in de kring evenveel stoelen ‘voor’ als ‘tegen’. Een frisdrankautomaat op de school Externe vragen om toezicht te doen bij de maaltijden Ieder geeft zijn/haar mening. Reageren mag, zolang je de andere laat uitspreken.
Enkele vuistregels Recht om te passen Leiden & volgen Let op je lichaamstaal Ieder zijn waarheid Leiden & volgen Enkele vuistregels Wees bewust van je rol Luisteren kun je leren Recht om te passen
Stijl trainer Wat deed zij? Wat liet zij? Belang van: Oogcontact Vraagstelling Lichaamstaal Echo Polite imperative Veiligheid bieden Ruimte voor inbreng
Andere praktijkvoorbeelden Themadagen: woensdag = krantdag Themakring: muziek, dieren, voorlezen, filosoferen, … Maandthema’s: mijn beste vriend, de persoon van wie ik het meest hou Samen stil zijn Barometer Gebeurtenis aangrijpen Favoriete voorwerp Onderwerpen vooraf indienen via een ideeëndoos Muurkrant
Andere praktijkvoorbeelden Poëziekring Verhaal, gedichtenboek, de Bijbel/Koran als instap Portfolio’s gebruiken Termen in de groep gooien Waar denk je dat je buur het wil over hebben? Peilen naar beleving schoolgebeuren Wat leeft vandaag? Ik zit met een ei (vogelhuisje)
Andere praktijkvoorbeelden Borddiscussie Blad in het midden Pim pam pet: het lot bepaalt Hoe werkt dat ding? Wat vond je van de leerkracht?
Boterbriefjes Met briefje = spreker, zonder = luisteraar Briefje doorgeven aan buur Koppels schuiven op Vertel in de kring wat je hoorde over de ander Drempelverlagend
Boterbriefjes Welk boek wil je aanbevelen en waarom? Welk soort boeken lees je graag? Welk kinderboek herinner jij je nog? Wat wil je zeker nog lezen? Welke schrijver vind je ‘top’?
www.artdc.be cotrain@skynet.be
Zwijgende leerlingen? Wat is hun signaal? (Hoe) leren zij? Wat gebeurt er bij mij als ze (blijven) zwijgen?
Laten leiden Opleiden Stapsgewijs Evalueren met de groep (start met +)
Vraagstelling Wil je ons daarover iets meer vertellen? Doel Concreet Aanvullen Beter begrip Tijd winnen Open trekken
Herverwoorden Heb ik het goed begrepen dat… Je bedoelt dat…