Delf examen B1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Praten met kinderen over de wereld !
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Voorlichting 8 januari 2013 Leerlingen en ouders vwo-4
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken
Actuele vraagstukken & Duurzame oplossingen
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
University of Cambridge & Titus Brandsmalyceum Oss PRESENT
bij juf Ineke en juf Caroline
Informatieavond 3 Groep 3.
Docentendag 18 januari 2011 Le DELF scolaire Comment préparer vos élèves? Marieke Folkers.
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Zakelijk lezen Nederlands.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
DELF scolaire Voorlichting 12 januari 2012 Leerlingen en ouders VWO-4.
Ho 8: Portfolio.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Neue Kontakte 4-kgt Workshop D-103
Nieuw Nederlands 4e editie
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Een leesstrategie: toepassing
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
CAMBRIDGE ENGLISH Informatieavond
Thema: Thuis of tehuis? Bejaardenzorg.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
BEJAARDENZORG Thema: Thuis of tehuis?. Lesverloop Vers van de pers Woordenschat bejaardenzorg De plusquamperfectum: oefeningen + schrijven Verrassingsgesprek.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Pourquoi apprendre le français?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Leesvaardig Examentraining.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
De cursussen van het Academisch Talencentrum zijn intensief en vragen van deelnemers tijd en inspanning. Het is daarom nodig dat u enkele vragen beantwoordt.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Luisteren en begrijpen
Oefening met atlas en kaarten
Bepaal jouw SuperPowers!
Trappen van vergelijking Dan mij?…als ik?
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Instructie geven en uitvoeren
Schrijven Een Verslag.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Groep
Ouders en school samen Maart 2016
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Examentraining.
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
English S3 6 November 2018 Mural in Glasgow.
Studiemiddag inburgering
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Delf examen B1

Delf junior scolaire 25 pt production écrite 25 pt production orale 25 pt compréhension écrite 25 pt compréhension orale Je moet in totaal 50 pt of meer halen en minimaal 5pt per vaardigheid.

Production écrite Schrijfvaardigheid: opdracht van 160 - 180 woorden (45 minuten) Voldoet aan de opdracht (bv reactie op voorstel van vrienden om in de zomervakantie naar Frankrijk te komen). Kan vertellen over feiten, gebeurtenissen. Kan ideeën, gevoelens en meningen weergeven. Kan verbanden leggen en zich helder uitdrukken. Woordenschat en grammatica: Heeft genoeg woordenschat om over dagelijkse dingen te schrijven. Heeft nog moeite om een complexere gedachte tot uitdrukking te brengen. Kan correcte korte zinnen maken en soms een samengestelde zin. Beheerst basisgrammatica als ev-mv/vnw: bez-aanw-bijv/ww-tijden: présent/p.c./futur.

Production orale Spreekvaardigheid: 3 onderdelen (15 min + 10 min voorbereiding) Onderdeel 1 = geleid gesprek (entretien dirigé). - Kan redelijk vloeiend een aantal basisdingen over zichzelf vertellen. - Kan reageren op spontane vragen over eigen situatie. Onderdeel 2 = interactie. Je moet je inleven in een beschreven situatie en een rollenspel doen, bv in Parijs is uit je hotelkamer een horloge gestolen en je verdenkt het kamermeisje. Je gaat naar de receptie. De examinator speelt de receptionist. Kan spontaan een dergelijk gesprek aangaan. Gebruikt het juiste taalgebruik voor de situatie (bv ‘u’ gebruiken) Kan reageren op de vragen van de ander.

Vervolg production orale Onderdeel 3 = je mening geven. Je krijgt een kort stukje tekst waarover je je mening gaat geven, bv moet moederdag afgeschaft worden of op vakantie zonder of met je ouders, etc. Kan het onderwerp uitleggen. Kan met een paar argumenten een mening geven over het onderwerp. Gebruikt verbindingswoorden, waardoor een helder verhaal ontstaat. (bv mais, et, parce que) Woordenschat en grammatica: zie schrijfvaardigheid.

Compréhension écrite Luistervaardigheid: ongeveer 25 minuten. Je krijgt 3 documenten te horen van 2-6 minuten. Na het luisteren van een fragment krijg je een paar minuten om de vragen te beantwoorden. Dan hoor je het fragment nog eens en daarna vul je je antwoorden aan. Fragmenten nog niet helemaal authentiek. Ook open vragen. Onderwerpen hebben te maken met het leven van alledag.

Compréhension orale Leesvaardigheid: 2 teksten met vragen, 35 minuten. Tekst 1: de juiste informatie halen uit een overzicht/gids oid. Tekst 2: een tekst over een alledaags onderwerp met vragen. Ook open vragen. Authentieke teksten.

Voorbeelden bekijken 2 teksten met vragen 3 luisterfragmenten met vragen 1 briefopdracht met uitwerking 1 opdracht ‘interactie’ (spreekvh) 1 opdracht ‘je mening geven’ (spreekvh)

Examen in juni 2013 (7-10?) Betalen in maart; factuur volgt. Vanaf nu echt iedere week een uur Delf thuis; wissel vaardigheden af, lever schrijfopdrachten in. Delf-bijeenkomsten: oefenen voor het examen, vooral spreek- en luistervaardigheid. BONNE CHANCE