PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Wetsvoorstel Passend Onderwijs
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Passend onderwijs versie 8 mei 2014.
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
December 2013 Concept-ondersteuningsplan 2014 – 2016 ( 2018) Decemberconferenties scholen.
Passend onderwijs Gevolgen voor de uitvoering Kijk op ‘Kijkglas’ Plenaire feedback informatiebehoefte
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend onderwijs 22 maart 2012 zorgcoördinatoren
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Van kwartiermaker naar directeur
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Medezeggenschap binnen Samenwerkingsverband passend onderwijs Delft, 25 maart 2013 Jeroen Peters.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Augusta van Oene en Hilda Visser
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Rijnstreek
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Zorgplicht in passend onderwijs
Achtergrond Passend Onderwijs en Zorgplicht 6 – 7 oktober 2014
23 september 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Zorgen in de basisschool
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Passend onderwijs versie 8 mei Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Uitgelegd…..  Passend onderwijs wordt ingevoerd omdat de manier waarop extra ondersteuning op school nu is geregeld een aantal problemen geeft.  Het.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Geschillencommissie Passend Onderwijs 1. Joke Sperling en Annie Wigger VARO/NVOR symposium 20 april
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
Passend Onderwijs BOSK landelijke dag CP
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Passend Onderwijs en Zorgplicht
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Transcript van de presentatie:

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014

Waarom passend onderwijs? Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma; geen thuiszitters. Scholen, besturen en samenwerkingsverbanden hebben ruimte om maatwerk te bieden voor iedere leerling. Beheersing budget.

Kern van passend onderwijs Zorgplicht: school zoekt een passende plek Samenwerkingsverbanden passend onderwijs Veranderingen in bekostiging: budget en verevening

De basis 1. Basis

Aanmelding en toelating Samenwerken Bekostiging

Aanmelding en toelating Ouders melden hun kind (schriftelijk) aan bij de school van hun voorkeur. Ouders geven het aan als hun kind extra ondersteuning nodig heeft. De school onderzoekt of zij de leerling kan toelaten. Zij kijkt welke ondersteuning het kind nodig heeft en wat de mogelijkheden van de school zijn. Als de school de leerling geen passend onderwijs kan bieden, moet de school in overleg met de ouders een andere school vinden die de leerling kan toelaten.

Aanmelding en toelating De school heeft 6 weken om een passend onderwijsaanbod te doen. Deze termijn kan met 4 weken worden verlengd. Als er na 6 weken nog geen beslissing is genomen over de toelating, heeft de leerling recht op een tijdelijke plaatsing op de school van aanmelding, in afwachting van besluitvorming. Het samenwerkingsverband beslist over de toelaatbaarheid tot het (v)so en wint daarover advies bij deskundigen in. Als ouders het niet eens zijn met het aanbod, kunnen zij naar de (tijdelijke) geschillencommissie passend onderwijs stappen. (www.geschillenpassendonderwijs.nl)

Passend onderwijs

Samenwerken Scholen voor regulier en speciaal onderwijs (cluster 3 en 4) in de regio vormen een samenwerkingsverband. Doel is dat voor alle leerlingen een passend onderwijsprogramma wordt geboden (geen thuiszitters). Het samenwerkingsverband legt afspraken vast in het ondersteuningsplan over: * de basisondersteuning die alle scholen kunnen bieden * de verwijzing naar het speciaal onderwijs * de terugplaatsing na de plaatsing in het (v)so * de verdeling van geld * de resultaten die het samenwerkingsverband wil halen

Samenwerken De samenwerkingsverbanden bespreken het ondersteuningsplan met: het andere samenwerkingsverband (po of vo) in de regio. Zo maken de samenwerkingsverbanden afspraken over een goede overgang tussen po en vo. de gemeenten. De gemeente is immers verantwoordelijk voor de huisvesting, het leerlingenvervoer en jeugdhulpverlening. Vanaf 2015 is de gemeente ook verantwoordelijk voor jeugdzorg, langdurige zorg en ggz. de ondersteuningsplanraad. Dit is een speciale medezeggenschapsraad op het niveau van het samenwerkingsverband met vertegenwoordigers van de scholen en ouders.

Samenwerken Instellingen cluster 1 en cluster 2 (voor leerlingen met een visuele, auditieve of communicatieve beperking) hebben een landelijk dekkend onderwijsaanbod. De samenwerkingsverbanden maken afspraken met de instellingen voor de begeleiding van deze leerlingen in het reguliere onderwijs. Instellingen zorgen voor transparante procedures en criteria voor plaatsing en begeleiding op een reguliere school.

Passend onderwijs

Bekostiging Het samenwerkingsverband krijgt geld voor extra ondersteuning en maakt afspraken over de verdeling van het geld over de scholen: budgetfinanciering. Het samenwerkingsverband betaalt voor leerlingen die in het (voorgezet) speciaal onderwijs zijn geplaatst. Als de kosten daarvan hoger zijn dan het beschikbare budget, wordt gekort op de lumpsum van de scholen. De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de uitvoering van de taken door het samenwerkingsverband en op de rechtmatige besteding van de middelen. De bekostiging van de rugzakken vervalt. De bekostiging van de ‘lichte’ ondersteuning (wsns, sbo, lwoo en pro) verandert niet.

Verevening Elk samenwerkingsverband krijgt in verhouding evenveel geld (op basis van het aantal leerlingen). Op dit moment is de verdeling van geld ongelijk. Dit verandert met passend onderwijs. Uit onderzoek blijkt namelijk dat er geen inhoudelijke redenen zijn waarom de ene regio meer leerlingen heeft die extra ondersteuning krijgen dan de andere. De verevening houdt in dat in 5 jaar (vanaf 2015) de samenwerkingsverbanden naar de gelijke verdeling groeien.

Planning

Mijlpalen 01-11-2013 Samenwerkingsverbanden hebben rechtspersoon ingericht 01-02-2014 Ondersteuningsplan naar ondersteuningsplanraad en overleg met gemeenten 01-05-2014 Ondersteuningsplan is naar de inspectie gestuurd 01-08-2014 Invoeren zorgplicht, overgangsjaar bekostiging 01-08-2015 Invoeren nieuwe bekostigingssystematiek en start verevening (op weg naar gelijke verdeling geld)

De basis 1. Basis

Schoolondersteuningsprofiel Maatwerk Ontwikkelingsperspectief Gespreksonderwerpen

Schoolondersteuningsprofiel Alle scholen stellen een schoolondersteuningsprofiel op waarin zij de ondersteuning die een school kan bieden en de ambities beschrijven (zie www.schoolprofielen.nl). De scholen leggen het profiel voor advies voor aan de medezeggenschapsraad. Op basis van alle profielen kan binnen het samenwerkingsverband worden bekeken of er voor alle leerlingen plek is (‘dekkend aanbod’).

Maatwerk Passend onderwijs biedt meer ruimte om de ondersteuning vorm te geven: Handelingsgericht en uitgaan van wat een leerling nodig heeft om de schoolloopbaan te doorlopen, in plaats van een indicatie op basis van wat een leerling niet kan. Samenwerken en uitwisselen van expertise met speciaal onderwijs in plaats van verplichte afname ambulante begeleiding.

Ontwikkelingsperspectief Voor elke leerling die extra ondersteuning krijgt, moet de school een ontwikkelingsperspectief opstellen. In het ontwikkelingsperspectief wordt beschreven wat het uitstroomprofiel van de leerling is. In het regulier onderwijs beschrijft de school ook welke ondersteuning de leerling daarbij krijgt. De school moet hierover met de ouders op overeenstemming gericht overleg voeren.

Wat verandert er op school? Wat moet ik doen als mijn leerling misschien extra ondersteuning nodig heeft? Wie kan mij helpen met een leerling die extra ondersteuning nodig heeft? Wat gebeurt er met de rugzak? Waar vind ik het schoolondersteuningsprofiel van mijn school? Hoe werkt het als een kind naar het speciaal onderwijs ‘moet’? Invulsheet voor degene die de presentatie geeft  deze is leraren

Samenstelling PPO Delflanden 21.000 leerlingen. 26 schoolbesturen. 80 scholen. Vier gemeenten; Delft, Lansingerland, Midden- Delfland en Pijnacker- Nootdorp Eén vast budget!

Missie Samen realiseren we in de regio voor ieder kind passend onderwijs.

Visie Gelijkwaardigheid tussen alle betrokkenen. Denken in mogelijkheden. Belang kind centraal in alle beslissingen. Scholen die goed onderwijs leveren. Kwaliteit. Competente medewerkers. Bestuurders en ondersteuners zetten in op versterking primaire proces. Partnerschap met ouders. Cultuur van nabijheid, betrokkenheid en gedeelde verantwoordelijkheid.

Basisondersteuning Wat moet een school bieden? Wat wordt van de leerkracht verwacht? Attitude. Wat heeft het kind nodig? Wat heeft de leerkracht nodig? Wat heeft de school nodig? Wat hebben de ouders nodig? Is het basisondersteuning of extra ondersteuning?

Wat wordt van de school verwacht? Handelingsgericht werken. Indicatoren onderwijsinspectie. Betrekken ouders. Schoolondersteuningstructuur.

Van ondersteuningsvraag naar arrangement. Is basisondersteuning niet voldoende. Start groeidocument. Onderbouwing. Informatie vanuit leerlingvolgsysteem.

Van ondersteuningsvraag naar arrangement Gesprek met LOA. Groeidocument. Basisondersteuning wel of niet toereikend.

Van ondersteuningsvraag naar speciale lesplaats. OPP is het document voor: - Toelaatbaarheid. - Procesbeschrijving kind. - Evaluatie/ opbrengst. Toelaatbaarheidscommissie - Zorgvuldigheid van het proces. - Kwaliteit OPP - Vaststellen tijdsduur TLV. - advies leerlingenvervoer.