Op weg naar MBO-onderwijs 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Advertisements

Informatieavond vervolgkeuze Mavo Dinsdag 1 oktober 2013.
Kwaliteit en onderwijstijd
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
L&B in het MBO.
Docenten, praktijkopleiders en kwalificatiedossiers
Het veranderend landschap in het MBO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
De basiskenmerken van de bve-sector Bijdrage aan de Leergang BVE 2011
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
BPV in Entree Springplank naar werk?.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Regionale probleemanalyse VSV
Kwalificatiestructuur mbo
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
MBO aan de vooravond van veel veranderingen
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
VMBO Economie Docentendag
De nieuwe kwalificatiestructuur, ervaringen uit de praktijk.
Programma Even terughalen: waarom Entree en voor wie?
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Dag van de beroepskolom
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Het jaar van de waarheid!
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
VOORLICHTINGSAVOND, 30 maart Pakketkeuze 4TL + overgangsnormen.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Subsidie voor BBL’ers: ins en outs
Wet vroegtijdige aanmelddatum voor en toelatingsrecht tot het mbo
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Kiezen voor keuzedelen
Schooljaar met 4 periodes
Competentie gericht onderwijs
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Transcript van de presentatie:

Op weg naar MBO-onderwijs 2018

Terug naar het begin Focus op vakmanschap 2011-2015 FEBRUARI 2011 Met dit actieplan wil de minister van OCW dat studenten over vier jaar mbo-scholen een dikke zeven als rapportcijfer geven. Het plan bevat de volgende doelstellingen: verhoging kwaliteit onderwijs verbetering besturing en bedrijfsvoering vereenvoudiging van het BVE stelsel

Waar ligt de Focus op Vakmanschap ? Intensivering onderwijs 4 > 3 jaar Verhogen begeleide uren Aanpassing bekostiging Afnemend per studiejaar Entree kwalificatie Toelatingseis niv 2 Waar ligt de Focus op Vakmanschap ? Vereen-voudiging van de kwalificatie-structuur Kortere route (concurrentie havo) Examinering Centrale examens Standaarden Professionalisering docenten “Leraar 2020” Register Macro doelmatigheid Besturing en bedrijfs- voering

Wat speelt er zo al ? Wat komt er aan ?

MBO 2020 Aantal studenten zal fors dalen ECBO rapport MBO 2020 in de maak De demografische ontwikkelingen Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt Discussie doelmatigheid Samenwerking bedrijfsleven PPS (Techniekpact, cie. Van der Touw) Ontwikkelingen KBB Aantal studenten zal fors dalen

Effectieve kwalificatiestructuur noodzaak Aangescherpte eisen van OCW Verandering op het vmbo Wat aandachtspunten op een rij…..

Wetsvoorstel doelmatige leerwegen Bezuiniging van 160 miljoen Stapelen van opleidingen vermijden (iemand moet op het hoogst toelaatbare niveau beginnen) Inmiddels afgezwakt door brief minister Cascademodel, maakt het minder interessant om studenten lang in school te houden Niveau 4 opleidingen in 3 jaar Afschaffen deeltijd-bol, deze groep verdwijnt Verhoging urennorm (bol 1000 en bbl 200) geeft hogere kosten, dus kleine groepen worden onbetaalbaar

Wetsvoorstel doelmatige leerwegen Onderwijstijd Andere toon en inzet brief minister (Afwijken op basis kwaliteit en geen dubbele controle accountant) “..doel ‘goed onderwijs’ moet zijn en de overheid dient te sturen op de eindresultaten, het ‘wat’ en de verantwoordingseisen daarop dient in te richten.” Zinnen als: “In het eerste jaar van alle 2-, 3- en 4-jarige opleidingen moet ten minste 700 uur aan begeleide onderwijstijd worden verzorgd, verder mag de school de uren zo over de jaren verdelen als gewenst wordt geacht.” - zie verder: www.mbo15.nl Verdere uitwerking UWEB Eis tweede kamer, risico amendement Rog

Demografie en maatschappij Tussen nu en 2020 vermindering instroom van ca. 10% vmbo’ers (ruim 50.000 minder) Snelle terugloop bepaalde regio’s in Nederland Multidisciplinaire medewerkers nodig Niveau 2 banen verdwijnen (ICT / buitenland) Meer richten op de toekomst van de student

Instroom / Uitstroom Tendens naar intersectorale programma’s op het vmbo, gaat ten kosten van sectorale programma’s Beperking doorstroommogelijkheden naar HBO Betere aansluiting noodzaak Halvering WVA, dus scholing wordt duurder Minder aantrekkelijk voor leerbedrijven Alleen voor BBL

Consequenties voor onderwijsbedrijfsvoering Dit leidt tot Fors dalend studentenaantal Grotere klassen nodig om kosten te dekken Historie en hokjes zijn nog dominant Kleine opleidingen zijn al relatief duur en worden als eerste stop gezet (vnl Techniek) Scholen moeten goed nadenken over: Opleidingsportfolio van de instelling Onderwijsprogrammering

Kenmerken kwalificatiestructuur

Herziening kwalificatiestructuur Voor adequaat onderwijs moet een goede basis worden gelegd Waaraan moeten de kwalificatiedossiers voldoen? Wat zou de nieuwe kwalificatiestructuur moeten doen? Keuzes maken !!!

Basis Basis Alg beroeps Kwalificatiedossier Profiel Profiel 3 1 Keuze B Keuze X Keuze C Diploma-eisen Keuze A Profiel 1 Profiel 3 Profiel 2 Kwalificatie eisen Basis beroeps Basis Alg

De kwalificatiestructuur – een idee Een doelmatig aanbod door overlap eruit Overal in het land een algemeen aanbod mogelijk Minder gericht op functies (bcp’s), maar op duurzaam werkveld Niet gericht op verleden maar op toekomst Flexibel Duidelijkheid en eenvoud

Kwalificatiestructuur

7 februari ledenraadpleging over structuurvoorstel Onderwijsstandpunten over: Brede(re) niveau 2 opleidingen Op niveau 4 invoeren brede 1-jarige kopopleidingen / specialisten Bijvoorbeeld leidinggevende Keuzedelen Exameneisen

7 februari ledenraadpleging over structuurvoorstel Onderwijsstandpunten over: Brede(re) niveau 2 opleidingen Op niveau 4 invoeren brede 1-jarige kopopleidingen / specialisten Bijvoorbeeld leidinggevende Keuzedelen Exameneisen

7 februari ledenraadpleging (2) Aandachtspunten algemeen (voorwaarden) Structuuroverzicht en kwalificatiedossiers (in versie van toets A door Toetskamer) ter inzage klaar medio juni. Systemen en bekostiging (inclusief regelgeving onderwijstijd) bekend en in lijn met invoeringstijdpad onderdelen Focus op Vakmanschap Uit implementatietoets blijkt dat kwalificatiedossiers HUBO zijn (haalbaar, uitvoerbaar, organiseerbaar betaalbaar) Voldoende keuzedelen op de plank om te kunnen programmeren.

7 februari Exameneisen in dossiers Uitgangspunten 3-voudige kwalificering Beginnend beroepsbeoefenaar Scope: op wat en niet het hoe Exameneisen in vorm van kenmerkende (kritische) ‘bepalende’ beroepssituaties Aanpassing inspectiekader nodig

Kopopleidingen Wens van de minister Ruimte voor specialistische vakopleidingen en voor breder georiënteerde beroepsopleidingen Specialistenopleidingen Vaktechnische elementen kunnen prima in keuzedelen Ook ander bovensectorale eenheden zoals ondernemerschap, leidinggeven als keuzedeel Aparte / extra bekostiging is onhaalbaar

Keuzedelen 15 % van de nominale studieduur Eenheden van 240 SBU contacttijd + bpv + zelfstudi Eenheden van 240 SBU Verplicht onderdeel diploma moet worden geborgd door examinering (inspectiestandaarden) Kan worden opgesteld in regio altijd door onderwijs en bedrijfsleven gezamenlijk Vastgesteld door paritaire commissie registratie kan branchecertificaat zijn

Entréekwalificaties Alleen toelaatbaar zonder diploma Niet dezelfde doelgroep als: AK en niveau 1 Voor doorstroom niveau 2 en arbeidsmarkt Zelfde format (inclusief keuzedelen) Aparte bekostiging 1 jaar Bindend studieadvies na 4 maanden 4 kwalificaties en 20 profielen Entréekwalificaties

Laatst stand structuurvoorstel (MOH) Keuzedelen Exameneisen

‘En nu?’ Implementatietoets! 1e tranche kwalificatiedossiers opgeleverd (doorgeleiding door PC/bestuur KBB en getoetst door toetsingskamer) Gebruikers willen voor alle dossiers weten: voldoen ze aan de verwachtingen? Scholen aan zet, i.s.m. praktijkleerbedrijven en kenniscentra! PRAKTIJKTEST - IMPLEMENTATIETOETS

Praktijktest : 3 delen DUO saMBO~ICT KBB BTG Zonder studenten !!!

De Implementatietoets Doelstellingen De Implementatietoets is de toets op de uitwerking van een kwalificatiedossier naar de onderwijspraktijk als voorbereiding op een zorgvuldige invoering op scholen in de mbo-sector. En geeft informatie over de uitvoerbaarheid en haalbaarheid van nieuwe kwalificatiedossiers t.b.v. zorgvuldige besluitvoering rond invoering van deze nieuwe kwalificaties. Uitwerking kwalificatiedossier; voorbereiding nieuwe curricula en examinering (zonder studenten)

Eerste resultaten Alle btg’s begonnen vanuit hun eigen kenmerkende karakter. Nieuwe dossiers compacter en dunner Wel zoekplaatje om kennis en vaardigheden in 1 overzicht te hebben Beroepsgerichte Taal en Rekeneisen Exameneisen en keuzedelen ontbreken vooralsnog Representativiteit Zorgen zoals een btg die aan de projecleider richtte:

Tijdpad Periode Activiteit Opmerking december 2012 Onderwijs en bedrijfsleven organiseren kolommen voor participatie aan Implementatietoetsen Belangrijke rol btg’s en Cbon 1 dec. 2012 Inleveren eerste tranche dossiers voor de eindtoets   december 2012 /januari 2013 Selectieproces kwalificatiedossiers en t.b.v. Implementatietoets (op grond van bevindingen Toetsingskamer) 15 januari 2013 Advies bestuur SBB voor dossiers die worden vrijgegeven t.b.v. de toepassing binnen de Implementatietoets. januari 2013 Opdracht aan kenniscentra voor dossiers die nader onderzocht moeten worden op overlap Ingeleverde dossiers gaan terug 31 januari 2013 Besluitvorming bestuur SBB, afronding van toetsproces en statusbepalend voor de dossiers 1 februari 2013 Principeakkoord van OCW op kwalificatiedossiers om Implementatietoets te kunnen uitvoeren Start project activiteiten volgend uit implementatietoets fase 1 februari 2013 Bekendmaking door SBB met welke dossiers de Implementatietoets wordt gestart 78-82 dossiers maart 2013 Start met Implementatietoets Fase 1 in clusters van dossiers in projecten van maximaal 3 maanden Tussentijds maandelijks voortgang 5 maart 2013 Plannen van aanpak per btg klaar 10 april 2013 Tussenrapportage verwachte opbrengsten per btg 1 mei 2013 1e Conceptrapportages opbrengsten per btg mei 2013 Onderzoeksresultaten sectoren Fase 1 voorgelegd aan paritaire commissies eind mei 2013 Bovensectorale rapportage in concept klaar Onderzoeksresultaten Fase 1 voorgelegd aan SBB Plan fase 2 in beeld en subsidie toezegging juni 2013 Rapportage Implementatietoets en voorstellen voor aanpassingen dossiers en format Projectplan vervolg Definitieve versies klaar /Opleveren van bevindingen Implementatietoetsen aan bestuur SBB voor Go/No-go Go voor Fase 2, inclusief aanvullende projectplan Einde project activiteiten volgend uit fase 1 implementatietoets medio juni 2013 Inleveren definitieve structuurvoorstellen door kenniscentra (namens de paritaire commissies) Vaststelling door OCW Juli/aug. 2013 Bijstelling teruggeven dossiers 1 sept. 2013 Start volledige Toets op alle dossiers en meer gedetailleerde voorbereiding implementatie 1 nov. 2013 Besluitvorming bestuur SBB, afronding van toetsproces 1 dec. 2013 Indienen definitieve dossiers bij Toetsingskamer SBB Start 2014/15

Meer uren vullen, zelfde opleiding Zelfde geld 4-3: jaar minder Intensivering: Meer uren vullen, zelfde opleiding Zelfde geld 4-3: jaar minder Minder studenten, minder geld Alles tegelijk implementeren Keuzedelen, Exameneisen Tijdpad invoering Format en beschrijving dossiers Gevolgen invoering entrée-opleidingen Invulling kopopleidingen 1-jarige niveau 4 Brochures voorlichting 2014