Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Module B: De ‘Whole School Approach’
Advertisements

De vernieuwing De vernieuwing: •Havo- contexten •Geen losse thema’s maar samenhang door de kernconcepten •Herhaald werken met het ‘gereedschap’ geeft de.
Eli van Beekveld Zaal 1 Tijdstip uur
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Inleiding politieke sensitiviteit
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Zorg en Welzijn in (naam van uw gemeente) voor raadsleden.
Samenwerken = meerdimensionaal schaken
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
TPP publiek management 17 oktober 2011
Missie, visie, strategie & jaarplan
Basisregistratie Ondergrond
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
Ondernemen(d) in het onderwijs
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
BMC 4/5/
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
niet van nu Thema’s als ‘actief burgerschap’ stonden al voor de crisis op de agenda - “De verzorgingsstaat herwogen” (WRR 2006) - ‘Andere overheid, (kabinetsvisie.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Met Stakeholders Gedeelde Visie
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Project oriëntatie op het beroep
Communicatie en begeleiding
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Functionerings- en ontwikkelgesprekken met rendement
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Laagveengebied Groningen
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
bij kwaliteit en outcome
Leiding geven aan school ontwikkeling
De toekomst van de maatschappelijke stage
De collectieve ambitie
Effectieve handhaving door ketenintegratie Albert van Wijk
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.

Waar gaan we het over hebben?  …over de buitenwereld  …over de binnenwereld  …hoe verhouden die zich tot elkaar? Dat noemen we innovatie. Dat noemen we innovatie.

Waarnemingen en noties  over de balans tussen ambitie en realisatie  over het roc : vorm en inhoud  over de ambities van de professional  over….

Actuele ontwikkelingen  politieke context: regeerakkoord  publieke beeldvorming/rol van de media  het roc en de publieke perceptie  rendement onderwijs en arbeidsproductiviteit  het management en de professional

Trends in de samenleving Trends in de samenleving  netwerken i.p.v. instituties  verbindingen van publieke functies  individuele loopbanen i.p.v. collectieve systemen  van landelijk beleid naar regionale arrangementen  bekostiging individu i.p.v. instelling

Trends in samenleving  open bestel (nieuwe toetreders)  van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving  overheidsoriëntatie op de gebruiker, niet meer op het instituut  maatschappelijke innovatie: functionele diffusie  thematische beleidsordening: jeugd en wijken

Wat voorlopige bevindingen  Welke conclusies kun je verbinden aan deze (actuele) trends?  Welk beeld hebben wij van onderwijsorganisaties in de toekomst?

Drenthe College  Welk beeld heeft de samenleving van het Drenthe College?  Welk beeld heb jij van het Drenthe College?  Noem zelf drie concrete prioriteiten in termen van verandering en/of resultaat die jij van belang vindt..

Over innovatie Positieve invloed op innovatie: • externe oriëntatie • tolerantie afwijkend gedrag • improviserende managementstijl • delegerend leiderschap • heterogene cultuur en identiteit • complexiteit en uitwisselbaarheid van taken • doelgroepgerichte basisorganisatie • weinig hiërarchie

Wat vragen:  loopbaancentrum?  doel of middel?  organisatie of voorziening?  één gezicht?  beter één vogel in de hand dan tien in de lucht?

Nog een vraag:  Als je opnieuw mocht beginnen, zou je dan het Drenthe College bedenken?

Bij wijze van voorbeeld De Netwerkschool De Netwerkschool

Stellingen  Het Drenthe College moet eerder een metafoor zijn dan een organisatie.  Beter één maatregel met substantieel effect dan 45 mooie voornemens.  Wie de loopbaan van de deelnemer tot uitgangspunt neemt, komt nooit bij een centrum uit.

Stellingen  Wie de loopbaan van de leerling tot uitgangspunt neemt, komt nooit bij acht clusters uit.  Alle voornemens van het DC mogen worden ingeruild voor één concrete eis per 1/1/2008: alle voorzieningen van het DC zijn 52 weken per jaar actief en 16 uur per dag bereikbaar en/of toegankelijk.