Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Waar gaan we het over hebben? …over de buitenwereld …over de binnenwereld …hoe verhouden die zich tot elkaar? Dat noemen we innovatie. Dat noemen we innovatie.
Waarnemingen en noties over de balans tussen ambitie en realisatie over het roc : vorm en inhoud over de ambities van de professional over….
Actuele ontwikkelingen politieke context: regeerakkoord publieke beeldvorming/rol van de media het roc en de publieke perceptie rendement onderwijs en arbeidsproductiviteit het management en de professional
Trends in de samenleving Trends in de samenleving netwerken i.p.v. instituties verbindingen van publieke functies individuele loopbanen i.p.v. collectieve systemen van landelijk beleid naar regionale arrangementen bekostiging individu i.p.v. instelling
Trends in samenleving open bestel (nieuwe toetreders) van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving overheidsoriëntatie op de gebruiker, niet meer op het instituut maatschappelijke innovatie: functionele diffusie thematische beleidsordening: jeugd en wijken
Wat voorlopige bevindingen Welke conclusies kun je verbinden aan deze (actuele) trends? Welk beeld hebben wij van onderwijsorganisaties in de toekomst?
Drenthe College Welk beeld heeft de samenleving van het Drenthe College? Welk beeld heb jij van het Drenthe College? Noem zelf drie concrete prioriteiten in termen van verandering en/of resultaat die jij van belang vindt..
Over innovatie Positieve invloed op innovatie: • externe oriëntatie • tolerantie afwijkend gedrag • improviserende managementstijl • delegerend leiderschap • heterogene cultuur en identiteit • complexiteit en uitwisselbaarheid van taken • doelgroepgerichte basisorganisatie • weinig hiërarchie
Wat vragen: loopbaancentrum? doel of middel? organisatie of voorziening? één gezicht? beter één vogel in de hand dan tien in de lucht?
Nog een vraag: Als je opnieuw mocht beginnen, zou je dan het Drenthe College bedenken?
Bij wijze van voorbeeld De Netwerkschool De Netwerkschool
Stellingen Het Drenthe College moet eerder een metafoor zijn dan een organisatie. Beter één maatregel met substantieel effect dan 45 mooie voornemens. Wie de loopbaan van de deelnemer tot uitgangspunt neemt, komt nooit bij een centrum uit.
Stellingen Wie de loopbaan van de leerling tot uitgangspunt neemt, komt nooit bij acht clusters uit. Alle voornemens van het DC mogen worden ingeruild voor één concrete eis per 1/1/2008: alle voorzieningen van het DC zijn 52 weken per jaar actief en 16 uur per dag bereikbaar en/of toegankelijk.