Serge Kreins Lead Buyer West Arcelor-Mittal. Belang van de haveninterfaces voor ARCELOR MITTAL •ARCELOR MITTAL maakt gebruik van de meeste grote Europese.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
Advertisements

1 Basis doelstellingen voor een toekomstig Gemeenschappelijke Landbouw Beleid (GLB) Boerenbond – VODO werkgroep Landbouw.
60+ Gezond en Wel in Drijber, Spier en Wijster 9 NOVEMBER 2012.
Transport en Infrastructuur
Bedrijfswagens: een nieuwe fiscale regeling Vanaf 1 januari 2012 wijzigt de berekening van het belastbaar voordeel bij privégebruik van een bedrijfswagen.
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Samenwerking tussen markt en overheid
Transport en Infrastructuur
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
solidariteit en moreel wangedrag
Uitwerking opgave Johan van Velzen. Volgorde van behandeling  Uitleg bedrijf  Uitwerking deelvraag 1  Uitwerking deelvraag 2  Uitwerking deelvraag.
Risico’s en gevaren van techniek
Typische kenmerken van een haven?
Training algemeen.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Paragraaf 3.3 Indonesië in de wereld.
Uitvlaggen naar Oost europa “Tricks and trucks”
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
ERRY STOOVÉ.
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Noodzaak Structuurvisie Buisleidingen voor Leidingeigenaren en -exploitanten? Berry van Kooi Voorzitter van de Vereniging van Leidingeigenaren Conferentie.
Ik wil de goedkoopste hypotheek! Op onze uitgebreide en informatieve hypotheek en hypotheekrente site kunt u onder andere berekenen hoeveel hypotheek u.
Marktonderzoek Informatie inwinnen.
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Transport en locatie warehouse
Bedrijfskolom Handboek. 1Inleiding 1.5 Toenemend belang voor Vlaanderen België beschikt over: ,1 km autowegen km gewestwegen km.
Landbouw in Oostenrijk en NL
Oxalis Oxalis know-how, network and experience in maritime, transport and logistics Uitdagingen van informatie-uitwisseling in de logistieke keten Seminar.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Kees Goudswaard WRR conferentie wonen zorg en pensioenen Den Haag, 28 september 2012 Faculteit der Rechtsgeleerdheid Afdeling Economie Solidariteit tussen.
GEEF KINDEREN WAAR ZE RECHT OP HEBBEN
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Veranderingen in landschapszones door menselijke activiteiten
Business Marketing Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transportrecht Rotterdam, november 2013.
De kracht van NACHON Sinds 1991 zijn wij specialist in transportautomatisering. Transportmanagement zit in ons DNA. Onze focus ligt volledig op de ontwikkeling.
6 stappen in Risico management
TraceNet CLIFFORD Electronics Benelux B.V.
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
Hoofdstuk 4: Havenlandschap in Antwerpen
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
50.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
1 O.T.M. BELGIAN SHIPPERS’ COUNCIL Belangenorganisatie voor Logistieke Professionals uit Handel en Industrie OTM themacafé Ecocombi's; , Deinze.
Trends in de inzameling van smeermiddelen en andere stromen LAB Technical Seminar 13 juni 2013.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
V-DEMO Simon Comazuipen. Welk beleid?
HAVEN VAN ANTWERPEN NIKEFABRIEK VIËTNAM SILICON VALLEY.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Betrouwbaar containerbinnenvaartproduct
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Rekenmodel 1: Verlader met eigen wagenpark inclusief vast uitbesteed vervoer
Internationalisering
Rekenmodel 3: Binnenvaart containers
Rekenmodel 3 Binnenvaart Bulk
Niet alleen op de wereld
Niet alleen op de wereld
Het logistieke proces B
Transcript van de presentatie:

Serge Kreins Lead Buyer West Arcelor-Mittal

Belang van de haveninterfaces voor ARCELOR MITTAL •ARCELOR MITTAL maakt gebruik van de meeste grote Europese havens, zowel voor zijn invoer (grondstoffen, halffabricaten,…) als zijn uitvoer (vooral afgewerkte producten) •ARCELOR MITTAL verplaatst zeer grote volumes, waarvoor geregeld het gebruik van volledige schepen en niet alleen «part cargo» nodig is.

Belang van de haveninterfaces voor ARCELOR MITTAL •Enkele voorbeelden HavenImport(MT)Export(MT) Rotterdam8 tot 9 Antwerpen2 tot 32 tot 2,5 Gent81 Duinkerke16 tot 171 tot 2 Aviles121 FOS122,5

Vervoer over zee en over land: verschillende logica's met een haveninterface die volgens eigen logica werkt •Logica vervoer over zee: –Grote vervoerseenheden: •50 tot 250 KT –Hoge liggelden die een drastische inkorting van de laad- en lostijden vergen. –Voordelige berekening op basis van verrichtingen 24 u per dag/ 7 dagen per week. –Aanleggen langs de kade waardoor distributie van groepagezendingen binnen de haven noodzakelijk is. •Logica vervoer over land: –Kleinere vervoerseenheden: •1 vrachtwagen = 25 ton •1 lichter = 250 à 3000 ton •1 trein = 1500 à 4000 ton –Hoge liggelden die een drastische inkorting van de laad- en lostijden vergen. –Voordelige berekening op basis van verrichtingen 24 u per dag/ 7 dagen per week. –Tarifering in voordeel van massagoed

Vervoer over zee en over land: verschillende logica's met een haveninterface die volgens eigen logica werkt •Havenlogica: –24 u per dag werken is niet de regel, en evenmin 7 dagen per week werken. –Geen logica voor optimalisatie van de volledige keten, gedeeld met de verladers en de vervoerders.  Vanuit het vervoer over land gezien, is de huidige organisatie niet gericht op vermindering van de globale kosten die de verlader draagt: elke partij streeft naar optimalisatie van haar eigen business.

Ondervonden moeilijkheden: •De kosten van vervoer over land worden sterk beïnvloed door de verrichtingstijden. Maar wij stellen regelmatig vast dat de haventoegangsmoeilijkheden voor meerkosten zorgen.

Ondervonden moeilijkheden: –1 ste voorbeeld: vervoer over de weg • over een afstand van +/- 120 km zijn 2 retourreizen per vrachtwagen mogelijk op 1 werkdag van een chauffeur die de vigerende regelgeving naleeft. •Over diezelfde afstand is tussen Luik en Antwerpen maar 1 retourreis mogelijk!

Ondervonden moeilijkheden: •De havenarbeid overdag concentreert het wegvervoer binnen een beperkte tijdspanne.  Wachten in verkeersopstoppingen  Wachten in de laad-/losfiles: «iedereen komt tegelijk aan».

Ondervonden moeilijkheden: •2de voorbeeld: vervoer per spoor –Groepage van goederenstromen leidt tot het gebruik van de gesloten trein, veeleer dan van de afzonderlijke wagen, want: •De betrouwbaarheid van het transport is groter en voorziet als enige in onze behoefte •De kosten zijn lager. –Twee hypothesen: •Gesloten trein naar één kade: –Deze oplossing is doorgaans operationeel bevredigend •Gesloten trein met wagens voor verschillende kaden: –Moeizame distributie binnen de haven met aanzienlijke kosten voor het stationeren van de wagens

Ondervonden moeilijkheden: •De distributie van de wagens in de haven blijft een groot probleem dat om behandeling vraagt. •De oorzaken van de wegvervoersproblemen hebben gelijkaardige effecten op het vervoer per spoor. •De distributie binnen de haven, die alleen door de historische operator wordt verricht, blijft een probleem dat zal moeten worden opgelost: de toegang tot de haven moet worden aangepast aan de context van de liberalisatie van het vervoer per spoor.

De grote werkpunten van morgen •De havens moeten 24 u per dag, 7 dagen per week worden bediend. Deze evolutie zal een gunstige weerslag hebben op: –De kosten van het vervoer over land –Het gebruik van de infrastructuur, door via een afvlakkingseffect de opstoppingen en het daaruit voortvloeiende tijdverlies te verminderen.

De grote werkpunten van morgen •De problematiek van de distributie binnen de havens oplossen in het kader van de liberalisatie van het spoor. •In sommige Europese havens worden interessante experimenten gedaan die aandacht verdienen. Deze ontwikkeling zal een gunstige invloed hebben op: –De vervoerskosten die de verladers dragen. –De algemene efficiëntie van het spoorwegsysteem als gevolg van de gunstige effecten van de mededinging.