De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Internationalisering

Verwante presentaties


Presentatie over: "Internationalisering"— Transcript van de presentatie:

1 Internationalisering
Inleiding Kop-staart-formule Vestigingsplaatsfactoren Onderzoek ‘schone kleren’

2

3 Waarom dragen mensen kleding?
Bescherming Versiering Statussymbool Uit schaamte

4 Plaatselijke cultuur en het klimaat bepaalde de manier waarop mensen gekleed gingen.
Vroeger was kleding streekgebonden tegenwoordig internationaal. Door snelle transportmiddelen kon men grondstoffen ergens anders vandaan halen. En men kon de kleding verder weg verkopen. Mensen uit verschillende landen gaan steeds meer dezelfde kleding dragen. Dit gebeurt door de grote bedrijven uit rijke landen met veel vestigingen in het buitenland (multinationals). Het gevolg daarvan was regionale specialisatie. En dat leidde weer tot bescherming van de eigen productie tegen invoer uit andere gebieden. (protectie)

5 Kleding die in grote hoeveelheden wordt gemaakt volgens vaste maten.
Confectiekleding tegenover Maatkleding Kleding die in grote hoeveelheden wordt gemaakt volgens vaste maten. Kleding speciaal op maat gemaakt voor een persoon.

6 Drie fasen van het productieproces Marketing en distributie
De afgelopen eeuw is de welvaart in Nederland enorm gestegen. Hiermee zijn tegelijk ook de lonen van de Nederlanders gestegen. Drie fasen van het productieproces Ontwerp en ontwikkeling Fabricage Marketing en distributie Daardoor kon de Nederlandse kledingindustrie de hoge lonen in Nederland niet meer betalen en gingen ze naar landen waar de mensen een laag loon kregen. (lagelonenlanden) De bedrijven zelf bleven wel in Nederland. De kop-staart formule

7 Het maken van Nike-schoenen vindt plaats volgens de kop-staart-formule
Het maken van Nike-schoenen vindt plaats volgens de kop-staart-formule. Het maken van de schoen wordt in lagelonenlanden gedaan. Nike zelf bepaald alleen het begin en het eind van het hele proces. Ontwerp en reclame Distributie Verenigde Staten Verenigde Staten Samenstelling schoen Productie- onderdelen In elkaar zetten Bijv. Zuid-Korea Bijv. Indonesië Bijv. China

8 Ontwerp en reclame Distributie Samenstelling schoen Productie-
Verenigde Staten Verenigde Staten Samenstelling schoen Productie- onderdelen In elkaar zetten Bijv. Zuid-Korea Bijv. Indonesië Bijv. China

9 Wat zijn de vestigingsplaatsen van de kledingindustrie?
Welke factoren verklaren dat de kledingindustrie vooral in het buitenland is gevestigd.

10 Kwaliteit Strenge regels De prijs De afstand tot de markt Vertrouwen
Waar let een Nederlandse winkelketen op bij zijn keuze voor een bepaald bedrijf? Kwaliteit Strenge regels De prijs De afstand tot de markt Vertrouwen Belangrijkheid in procenten

11 Wat zijn de belangrijkste kledingleveranciers van Nederland?
Land Export naar Nederland 1: Hongkong 491 miljoen euro 2: Turkije miljoen euro 3: China miljoen euro Kledingleveranciers op korte afstand van Nederland. De belangrijkste Aziatische leveranciers van kleding aan Nederland

12 1 2 3 Hoe komen al die producten in Nederland in de winkels terecht?
De kleding komt in Nederland aan. Meestal in een van de mainports. 1 2 Nederland is gespecialiseerd in het vervoer en verspreiding (distributie) van kleding. Vervolgens gaan ze naar een distributiebedrijf (TNT). Dit bedrijf maakt de kleding netjes en brengt het naar de kledingwinkels. 3

13 Onderzoek: ‘schone kleren’
Worden de makers van de kleding die wij kopen in de winkel goed betaald? Hoe komt het dat een T- shirt bij ons soms € 5,- kost? Deelvraag 2 Hoofdvraag Deelvraag 1 Hoe kom je erachter waar je kleding gemaakt wordt? Hoe zijn de arbeidsomstandigheden in de kleding- en schoenenindustrie in landen die aan Nederland leveren? Waar kun je schone kleren kopen? Deelvraag 6 Deelvraag 5 Wat is de prijsopbouw van een sportschoen? Waar staat de actiegroep ‘Schone Kleren Kampagne’ voor? Wat doen ze en waarom doen ze dit? Deelvraag 4 Deelvraag 3 Maak gebruik van de internetsite

14

15


Download ppt "Internationalisering"

Verwante presentaties


Ads door Google