Schrijfdossier of schrijfportfolio?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Sociale media als taalvaardigheidstool
Portfolio en assessment ‘competent NT2 docent’
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
In de leerlingenraad zitten 6 kinderen(bij ons)
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Redactioneel schrijven Les 1
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
Al doende leren training docenten
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Interpreteren van data
NLT modules en excellentiebevordering
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Schrijven met een strategie
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
De kubus van CSPE succesfactoren!
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Proeftoets periode 1 4 havo.
De dag van het solliciteren Blok 1
Presentatie Bijeenkomst 3
Hypertekst schrijven is goed voor je!
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Onze doelen en visie in beeld
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Toekomstgericht onderwijs
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Dalton op de Dorendal.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Centraal Examen Nederlands
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Presentatie EduCheck SOML
Workshop academisch schrijven
Curriculumontwerp AVO
Van rapport naar portfolio
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Voorbereiding schoolexamen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
beslist geen rocket science
Met behulp van formulieren
Introductie V6 2018/2019.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Schrijfdossier of schrijfportfolio? Geppie Bootsma & Carien Bakker Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase Programma Leerlingen over schrijfvaardigheid Experiment met een andere aanpak Schrijfvaardigheid in nederland Schrijfdossier of schrijfportfolio? Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase Vraag Hoe ervaren leerlingen hun schrijfonderwijs? Een aantal uitspraken. Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase Zo klaar is de tekst. Nu nog even een bouwplannetje erbij. Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase Bij Nederlands vind ik dat het onderwerp vaak heel saai is: ‘kant-en-klaarmaaltijden, commentaar bij voetbalwedstrijden, wildplassen’. Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase Ik vind het best moeilijk om eens andere zinnen te formuleren, maar daar hebben we het nooit over. Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase Als ik het de eerste keer fout heb gedaan, kijk ik wel, want ik wil het de tweede keer wel goed doen. Maar dat is alleen om een voldoende te halen. Niet om te leren. Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase Dan zeggen ze: je moet zelfstandig werken en dan komen ze iedere keer bij je langs. Dat is ook irritant. Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Karakterisering leerlingervaringen Leerlingen werken slaafs aan opdrachten die de docent Nederlands voor hen heeft bedacht, ook al zien zij het nut er niet van in. Leerlingen hebben soms concrete leerdoelen, maar leeractiviteiten sluiten hier niet op aan. Leerlingen lijken niet gemotiveerd te zijn.  hoe maken we er actieve leerlingen van die leren van het schrijven, zicht krijgen op hoe ze zich ontwikkelen? Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase Een experiment Leerlingen mochten een schrijfproduct gemaakt bij een ander vak opnemen in schrijfdossier Nederlands, moest zijn een betoog, beschouwing of uiteenzetting Geen geschikt product? Dan de schrijfopdracht van de docent Nederlands Leerlingen namen de schrijfproducten mee naar de les Nederlands. In tweetallen overlegden en beslisten of producten geschikt waren voor het dossier; veranderingen of eventueel nieuwe opdracht Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Opvallende ervaringen Bijna alle leerlingen hebben een bestaand schrijfproduct opgenomen in het schrijfdossier Leerlingen vinden het geen bezwaar om een tekst te herschrijven (vanwege tijdswinst, effectieve studietijd) Leerlingen vinden het prettig om een onderwerp waar ze zich al in hebben verdiept nog verder uit te diepen in plaats van krampachtig te zoeken naar een nieuw onderwerp. Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase Ervaringen - vervolg Leerlingen krijgen en nemen zelf verantwoordelijkheid (wel/niet voor het schrijfdossier); gedeelde sturing i.p.v. docentsturing. Leerlingen reflecteren op natuurlijke wijze op een metaniveau op de leerstof over tekstdoelen en –structuren. Natuurlijke interactie met de docent (kan deze tekst? is dit nu een betoog?). Leerlingen brengen zelf problemen in, maar dragen ook oplossingen aan. Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase Ervaringen - vervolg Transfer naar andere vakken wordt gestimuleerd. Docent krijgt inzicht in wat de leerlingen zoal schrijven bij verschillende vakken. Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Korte karakterisering schrijfonderwijs Nederland Leerlingen verzamelen schrijfproducten in een schrijfdossier. Leerlingen werken daarbij van product naar product. Docent bepaalt welke teksten de leerling schrijft. Alle leerlingen maken dezelfde opdrachten. Soms wel wat vrijheid in kiezen van onderwerp. Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase De docent beoordeelt de teksten en let daarbij op het eindproduct en niet op het schrijf- en ontwikkelingsproces. Leerlingen praten weinig met docent of medeleerlingen over hun schrijfproducten en schrijfproces. Feedback is vaak schriftelijk. Docenten maken geen gebruik van het vele schrijfwerk dat leerlingen bij de andere vakken verrichten Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase Met een opdracht als in het experiment zijn we op weg naar een schrijfportfolio. Wat is een schrijfportfolio? En wat zijn de verschillen met een schrijfdossier? Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase Portfolio Leerling brengt zichzelf in beeld: - Wat kan ik? - Wat moet ik nog leren? Leerling stelt doelen - Waar wil ik aan werken? - Hoe ga ik dat doen? Leerling verzamelt bewijzen - Beslissen wat in de map komt - Verantwoorden Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase Portfolio - vervolg 4) Leerling presenteert - aan medeleerlingen - aan zichzelf 5) Feedback - door leerling zelf - door docent 6) Beoordeling - vergeleken met eindtermen - vergeleken met beginsituatie Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase

Verschillen tussen dossier en portfolio Doel Activiteiten leerlingen Zelfstandigheid / verantwoordelijkheid Visie op schrijfvaardigheid Inhoud Proces Beoordeling en reflectie Didactiek Expertisegroep Nederlands in de Tweede Fase