De mythe van het (ab)normale kind

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Innoveren voor gezondheid
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Rekenproblemen en Dyscalculie
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
De (on)gezonde leerling?
Klinische Bouwsteen Project Generieke Overdrachtsgegevens OverdrachtProblemen (v1.0)
Lees- en Taalproblemen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Diagnostiek van gedragsstoornissen
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Presentatie Epilepsie
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
ASS: wanneer zichtbaar?
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Voorspellende analyse
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
Conflicten en onderhandelingen
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Rekenproblemen en Dyscalculie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Het werken met portfolio
Autisme in de dagelijkse praktijk
Mevrouw drs. W.A.L. van Leeuwen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Methodiek: Plancyclus
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Drugs.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Heel gewoon maar toch anders.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Gezondheid en gezond gedrag
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
What is the meaning of? Student centered learning
De juiste route naar het juiste doel
Dansen en springen in de interactie
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Gedragsproblemen en stoornissen
Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1
Gedragsproblemen en stoornissen
Voorspellende analyse
Culturele Interview.
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

De mythe van het (ab)normale kind Paul van Geert Universiteit Groningen

1 De mythe …

〈de mythe (mannelijk); mythen/mythes〉 Wat betekent “mythe” my▪the 〈de mythe (mannelijk); mythen/mythes〉 1 vaak heilig, fictief verhaal van een volk over zijn herkomst en godsdienst 2 〈pejoratief〉 ongegrond verhaal fabel 3 als juist aanvaarde maar ongefundeerde voorstelling het (ab)normale kind

Over welke mythe gaat het hier? 1/2 Kinderen worden ingedeeld op basis van categorieën als Het normale kind Of een kind met Autisme, Onveilige hechting, Oppositioneel gedrag, Enuresis/encopris, ADHD, Leerproblemen, SLI en Dyslexie, Depressiviteit, Suïcidaliteit, Angststoornissen, Gedragsstoornissen en antisociaal gedrag, Schizofrenie, Eetstoornissen, Verslaving, Mentale handicaps, Persoonlijkheids-stoornissen het (ab)normale kind

Over welke mythe gaat het hier? 2/2 Het is zeker geen mythe dat deze stoornissen bestaan en leed veroorzaken de problemen soms hardnekkig zijn de problemen allerlei oorzaken hebben, van biologische tot omgevingsoorzaken De mythe gaat over het groeiende geloof in het feit dat deze stoornissen verwijzen naar iets essentieels in het kind, naar iets dat het kind heeft En over de manier waarop daarmee moet worden omgegaan het (ab)normale kind

Welke ontmythologisering is nodig? Deze categorieën Verwijzen zelden naar iets <essentieels> <in> het kind Maar moeten worden begrepen In de context van concrete ontwikkelingsprocessen In de context van het handelen van kinderen, opvoeders, beleidsmakers, … het (ab)normale kind

De rol van impliciete vooronderstellingen 2 De rol van impliciete vooronderstellingen het (ab)normale kind

Impliciete vooronderstellingen Onze kijk op verschijnselen wordt bepaald door een verzameling impliciete aannames, “wereldbeelden” Ze bepalen onze evaluatie van de verschijnselen En ons handelen daarin Dat geldt evenzeer voor onze kijk op normaliteit, afwijkende en problematische ontwikkeling het (ab)normale kind

Het klassieke wereldbeeld achter pathologie Gezondheid en ziekte zijn twee categoriaal verschillende toestanden De natuurlijke toestand is gezondheid Als een organisme geconfronteerd wordt met een pathogene invloed en zich niet voldoende kan verweren wordt het ziek De pathogene invloed kan ongedaan worden gemaakt door een curatieve tegen-invloed Geneesmiddel, therapie, …. Waardoor het organisme tot de toestand van gezondheid terugkeert het (ab)normale kind

Achter het wereldbeeld …. Achter de klassieke opvattingen over normale ontwikkeling en (psycho)-pathologie schuilt een wereldbeeld van min of meer geïsoleerd opererende “essenties” en oorzakelijke factoren … Voor veel soorten problemen en omstandigheden is dit wereldbeeld handig … Maar is het ook het beste wereldbeeld voor het begrijpen en handelen in de context van wat we ontwikkelingsstoornissen noemen? Impliciete vooronderstelling van categoriale verschillen Bv ziek-gezond; ADHD of niet; autisme of niet Impliciete vooronderstelling van achterliggende essenties Bv., ADHD als identificeerbaar achterliggend kenmerk van gedrag Bv., ADHD als verklaring van hyperactief gedrag of aandachtsstoornissen het (ab)normale kind

Niets nieuws onder de zon …. Onze huidige problemen met verklaren en veranderen bestonden al binnen de klassieke Griekse filosofie Plato: de essenties achter de verschijnselen Heraclitus: alles beweegt, alles gaat in elkaar over In de 19e eeuw kwam er een variant bij: studie van populaties om daarmee iets te zeggen over de individuen in die populatie De categoriale benadering (bv impliciet in DSM-IV) Maar onze inzichten in processen zijn over het algemeen ontoereikend. Het is moeilijk om het onderscheid tussen die twee niveaus goed te begrijpen het (ab)normale kind

Categorisering en verschillen tussen kinderen 3 Categorisering en verschillen tussen kinderen het (ab)normale kind

Vraag: hoe verschillen tussen kinderen in kaart brengen en benoemen Vergelijk individuen op een onderliggend waarneembaar kenmerk (bv. Verschillende kenmerken, testscores, …) Deel individuen in op basis van die vergelijking Definieer daarmee wat geldt als “afwijking” of stoornis Bijvoorbeeld de stoornis ABC …. het (ab)normale kind

Twee verdelingen, twee onderscheiden categorieën Hebben ABC Hebben geen ABC het (ab)normale kind

Eén verdeling met twee toppen, twee onderscheidbare categorieën Hebben ABC ? Hebben geen ABC het (ab)normale kind

Eén verdeling, continue overgang: de klassieke statistische definitie van afwijking of stoornis Hebben ABC Verdeling van ABC Hebben geen ABC het (ab)normale kind

Is deze statistische benadering dan niet verkeerd? Geeft een verdedigbare beschrijving van het steekproef- en populatieniveau Sluit aan bij het handelen op populatieniveau, namelijk beleid Onderwijsbeleid, gezondheidszorg en ziekteverzekering Opvoeders, therapeuten handelen op het individuele niveau het individu-in-context niveau Een veelgemaakte fout: wat geldt op het beschrijvingsniveau van de populatie geldt ook op het beschrijvingsniveau van handelings- en ontwikkelingsprocessen het (ab)normale kind

4 De procesbenadering het (ab)normale kind

Wat houdt procesbenadering in? Een procestheorie is een theorie die uitlegt hoe de volgende stap in een proces voortkomt uit de vorige stap stap1 stap2 En uitlegt wat je moet doen om van de ene tot de andere stap te komen En of, of onder welke condities je iets kunt doen … En op die manier uitlegt hoe een traject of veranderingsproces tot stand komt het (ab)normale kind

Steekproef en proces Een relatie die geldt over een steekproef geldt niet noodzakelijk voor een proces Bijvoorbeeld relatie snelheid van typen en aantal fouten in steekproef en bij een typist(e) Hoe kan iemand sneller en met minder fouten leren typen? het (ab)normale kind

Procestheorieën voor opvoeding en ontwikkeling Klassieke procestheorie: leertheorie Veel gebruikt in problematische onderwijscontexten Bezwaren… Theorie van Complexe, niet-lineaire, Dynamische en Adaptieve Systemen Een moderne procestheorie Waarvan we enkele voor vandaag belangrijke kenmerken zullen bespreken het (ab)normale kind

Complex en adaptief … Adaptief systeem Complexe systemen veel elkaar beinvloedende componenten Kind-klasgenoten-leerkracht-ouders-hulpverleners- … Op verschillende organisatieniveaus: individuen, school, beleid, … Adaptief systeem Participanten proberen hun belangen te realiseren Handelen is een transactioneel proces “je geraakt door elkaar besmet” en transacties leiden tot evenwichtstoestanden Voorbeeld belangenaspect in een adaptief systeem welke processen resulteren uit de interacties tussen de belangen van ouders – kinderen – hulpverleners - verzekeraars bij een diagnose “ADHD”, “dyslexie”, … het (ab)normale kind

Zelf-organiserende en zelf-instandhoudende toestanden De meeste complexe processen zijn zelf-organiserend Gebruikmakende van alle beschikbare kenmerken Bv. Geen “genetische blauwdruk” En leiden in veel gevallen tot zelf-instandhoudende toestanden Voorbeeld: de genoemde gedragsstoornissen als zelf-instandhoudende toestanden op verschillende niveaus: kind – volwassene – school - behandeling Kernvraag hoe komen we uit de zelf-instandhoudende proces-cyclus en hoever kunnen we komen, gegeven dit vertrekpunt en de beschikbare middelen, mensen, mogelijkheden … het (ab)normale kind

Van elkaar afhankelijke tijdschalen 1/2 Korte-termijn tijdschaal van het handelen Belangen-context-middelen Handelen is een manier om je problemen op te lossen, mits je belang hebt bij die oplossing Ast nait ken zoas ‘t mout, din mout ‘t moar zoas ‘t ken Lange-termijn tijdschaal van ontwikkeling Door de hoge mate van plasticiteit van de menselijke hersenen is menselijke ontwikkeling, leren, …, mogelijk het (ab)normale kind

Van elkaar afhankelijke tijdschalen 2/2 De tijdschalen zijn van elkaar afhankelijk Je handelingsmogelijkheden zijn afhankelijk van je ontwikkelingsniveau Maar in een opvoedingssituatie worden die mogelijkheden nu juist uitgebreid doordat je hulp krijgt van competentere andere personen (onderwijs…) Je ontwikkeling verloopt via het handelen Hoe in het handelen allerlei aspecten samenkomen… De spanning tussen zelf-instandhoudende probleemsituaties en de ruimte voor verandering het (ab)normale kind

De boodschap-om-mee-naar-huis-te-nemen 5 De boodschap-om-mee-naar-huis-te-nemen het (ab)normale kind

Diagnostische categorieën als ADHD, dyslexie, … Meeneem boodschap 1/2 Diagnostische categorieën als ADHD, dyslexie, … Verwijzen niet naar onderliggende essenties Maar naar geleidelijke overgangen De manier waarop ze worden gebruikt en begrepen Verandert ze in schijnbaar essentiële verschillen tussen kinderen En geraakt steeds verder verweven in ongewenste conflicten tussen belangen het (ab)normale kind

Meeneem boodschap 2/2 Veel kenis over diagnostische categorieën… Is gebaseerd op het populatieniveau en heeft betekenis op het handelingsniveau van beleid Maar wordt te gemakkelijk onterecht vertaald naar kennis over (be)handelen Voor ouders, opvoeders, hulpverleners, … Moeten diagnostosche categorieën betekenis hebben in het perspectief van ontwikkelings-gericht handelen Met oog voor de complexiteit en het zelf-organiserende karakter van het proces het (ab)normale kind