Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De ontwikkeling van de 7 competenties
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennisbasis voor de schoolvakken. NRC weekblad.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Johari venster & feedback
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Marketing Werkgroep 6.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Vernieuwing verzorging
Iedereen coach naar Jef Clement.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Informatie- avond groep 6
Pass’t Montessorionderwijs ?
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Onderzoek doen een methodische aanpak
Return to Sender.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Stagebegeleiding Bijeenkomst 10 en 11 Blok 3.
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Kijken naar Kinderen Week 4
Bijeenkomst September 2015
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Praktijkervaring en reflectie
Groepsdynamica.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Kijken naar Kinderen Week 4
Methodiek: Plancyclus
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Bijeenkomst September 2015
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
De juiste route naar het juiste doel
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur

Agenda Welkom De opbouw van het scholingstraject Leren Leren in een professionele oefencultuur Feedback geven en ontvangen Data verzamelen en interpreteren Het dataverzamelingsinstrument Huiswerkopdracht

Wat staat centraal in het scholingstraject? Het verzamelen en duiden van leerlingdata rondom Leren Leren Het creëren van een gemeenschappelijke ‘teamtaal’ ten aanzien van leerkrachtvaardig- heden bij Leren Leren Het oefenen van een aantal concrete leerkracht- vaardigheden in het kader van Leren Leren Het analyseren en ontwerpen van een taak met behulp van praktische handvatten en tips

Opbouw van het traject Startbijeenkomst: professionele oefencultuur en dataverzameling Vervolgbijeenkomst 1: taken analyseren en ontwerpen Vervolgbijeenkomst 2: procesfasering Vervolgbijeenkomst 3: feedback geven aan leer- lingen tijdens Leren Leren

Leren Leren Hoe was het ook al weer ….. De leerlingen leren belangstelling hebben voor de wereld om hen heen, ze leren deze gemotiveerd te onderzoeken en daarin taken uit te voeren, waarbij ze gebruik maken van informatie, strategieën en vaardigheden, en ze leren reflecteren op eigen handelen.

Leren Leren in een professionele oefencultuur

Het realiseren van een professionele oefencultuur als basis Er zijn onderlinge afspraken over coaching, ondersteuning en begeleiding Er wordt data verzameld over leerlingen, maar ook over leraren Er is sprake van een gemeenschappelijk taal ten aanzien van leerkrachtvaardigheden Leerkrachtvaardigheden zijn bepreekbaar en worden waar nodig (in)geoefend Er is sprake van een vertrouwensbasis tussen de leraren Feedback geven en ontvangen maakt onderdeel uit van de (oefen)cultuur De lat ligt permanent hoog voor leerlingen en leraren

De sleutel tot succes = De leraar Staat model Zorgt voor structuur Werkt doelgericht Zorgt voor veiligheid en vertrouwen Legt de lat hoog!

Opbrengstgericht

Wat moet je van elkaar weten?

Kijken … naar je zelf en de ander…

Practice doesn’t make Perfect: Practice makes Perfect Doug Lemov

Even professioneel oefenen Feedback geven en ontvangen

Feedback Eén van de belangrijkste pijlers van een professionele oefencultuur: Feedback is een boodschap over het gedrag, de prestaties of de vaardigheden van de ander Geeft belangrijke informatie t.a.v. de ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden Leren Leren

Feedback Eén van de belangrijkste pijlers van een professionele oefencultuur: Geeft belangrijke info t.a.v. de ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden Beschrijvend Specifiek Bruikbaar … en rekening houdend met de behoefte van beiden, gewenst, op het juiste moment en correct

De zes essentiële leerkrachtvaardigheden

Wat zijn de essentiële leerkracht-vaardigheden bij Leren Leren? Een leraar kan data duiden Een leraar kan een taak analyseren Een leraar kan een taak aanpassen of ontwerpen Een leraar kan het leerstofaanbod Leren Leren faseren Een leraar kan leerlingen die Leren Leren op een adequate manier begeleiden Een leraar kan feedback geven op zowel het product als het proces dat leerlingen laten zien

Geef mij feedback: Laat me stoom afblazen Gebruik de kijkwijzer Geef me feedback over mijn sterke punten Geef me feedback over ontwikkelings-mogelijkheden Bespreek mijn voornemens Maak afspraken met mij Wanneer kom ik er met jullie op terug?

Feedback ontvangen (wat moet ik doen?) Luisteren naar de feedback die ik krijg De feedbackgever om een toelichting vragen als ik niet helemaal begrijp wat hij/zij bedoelt Waardering tonen ten aanzien van de feedback die ik heb gekregen Erover nadenken en niet in de verdediging schieten Iets met de feedback doen

Dataverzameling bij Leren Leren

Stappen bij denken en handelen Wat verwacht je te zien in een les of na een bepaalde periode (voorspellen)? Op welke manier kan ik het beste informatie verzamelen (bijv. werk van leerlingen, observatielijsten)? Hoe maak je de verzamelde data zo veel mogelijk objectief, dus zonder al te veel interpretaties? Welke vragen roepen de data bij je op en wat kun je met eventuele antwoorden op die vragen?

Reflectie op dataverzameling

Waaruit bestaat het instrument? Een dataverzamelingsinstrument met 19 hoofd- taken in het kader van Leren Leren Een verklaring van de hoofdtaken Een aantal algemene tips met betrekking tot Leren Leren Een aantal concrete activiteiten met leerlingen in het kader van Leren Leren Een checklist voor tussentijdse observaties

Huiswerkopdracht Maak een filmopname (max. 5 minuten) van een les waarin Leren Leren een belangrijke plek heeft Het gaat met name om de wijze waarop de leraar instructie geeft op de taak en rekening houdt met de behoeften van leerlingen Breng dit fragment mee bij de volgende bijeenkomst