Universiteit van Amsterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oorzaken van segregatie in het basisonderwijs
Advertisements

IPad op Bos en Vaart Kinderen van nu groeien multimediaal op.
Allochtone jongeren en criminaliteit, demografische aspecten
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Radboud Engbersen (SEV)
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Grote en middelgrote steden
Welkom.
In het bestuursakkoord
Een sociale weg naar gemengd onderwijs
Allochtonen in het hoger onderwijs
Krimpen met perspectief
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Beeldvorming en discriminatie
P4.2 Het grotestedenbeleid
Planning: Terugblik paragraaf 3.4 Uitleg paragraaf 3.5.
P3.6 Het grotestedenbeleid
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Kwaliteitsprofielen.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Diversiteit, sociale cohesie en veiligheid in Amsterdamse buurtcombinaties 2003 en 2008 (work in progress) Floris Vermeulen Universiteit van Amsterdam.
Onveiligheid in de stad
 Specialisten  Brussels studies  Trefwoorden  Inhoud tekst  Korte samenvatting.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Een wereld van verschil
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderzoek Bekostiging Voortgezet Onderwijs Te downloaden via:
Sinti en Roma in Nederland Maatschappelijke Uitdaging?
Een wereld van verschil
Hoofdstuk 7 Grenzen en identiteit in je eigen omgeving.
1 vwo Hoofdstuk 1 Bevolking, §7 - 9
Het Land van de Ouderbelangen en het Inclusieve Onderwijs Peter Hulsen, Landelijke Ouderraad Jeroen Veltheer, stichting Volgbaar Onderwijs (voorheen ouderplatform.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
Tekst: Problematische jeugdgroepen
Visie gemeente Heusden over IKC 19 maart 2015 Wander van Es.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
§8: Noord-Amerikaanse en Europese steden vergeleken Krijgen we in Europa nu ook getto’s, net als in Amerika?
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte
Gelijke kansen op school: het kan!
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
voor Rotterdamse kinderen
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Naar een typologie van scholen
§6 - Leven in twee werelden
Diversiteit en integratie
Kansarmoede in de kleuterschool
Verschillen in onderwijskansen
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
de groeiende vereniging staat voor keuzes
Transcript van de presentatie:

Universiteit van Amsterdam School segregatie Sjoerd Karsten Universiteit van Amsterdam

Vragen Wat is het belang van segregatie (mogelijke effecten)? Wat is de omvang (vergelijkenderwijs)? Wat zijn de oorzaken? Wat zijn beleidsopties?

Vooraf School segregatie = onevenredige verdeling van individuen uit bepaalde groepen (SES, etnische, migranten status etc) over scholen in een bepaald gebied – met mogelijke gevolgen op individueel en sociaal niveau Betere term: school- en klascompositie (hoeveelheid hulpbronnen per leerling) Klascompositie is belangrijkste schoolkenmerk (bijv. meer nog dan klassengrootte), maar minder belangrijk dan individuele leerlingkenmerken (bijv. gezinsachtergrond, land van herkomst, taal)

Mogelijke effecten Effecten op prestaties Peer effects (middelgroot voor SES, niet of nauwelijks voor etniciteit als zelfstandig effect, wel diversiteit, taal wel een effect, een-ouder gezinnen) Verlagen van standaarden of specialisatie (onduidelijk; effect is niet-lineair dus…) Effecten op sociale integratie Discriminatie, zelfwaardering, identiteit (gemengd) Burgerschap (?) Effecten op de arbeidsmarkt van leraren Ongelijke verdeling (VS, enige indicaties) Lange termijn effecten Perspectieven op werk (sociaal kapitaal, diversiteit bedrijven)

Omvang Wat is je indicator? Wat is je referentiepunt? Onevenredigheid (spreiding) Mate van contact (concentratie) Wat is je referentiepunt? Basisonderwijs: buurt, voedingsgebied, (deel) gemeente, agglomeratie Voortgezet onderwijs: scholen van hetzelfde type in een gebied Bij landenvergelijking oppassen Gebaseerd op populatie of steekproef Welk type onderwijs Ongelijke verdeling over het land

Wat zijn oorzaken? Demografische ontwikkelingen en woonsegregatie Groei (immigratie, hogere geboortes; gezinshereniging) Ongelijke spreiding over het land (aantrekkingskracht steden) Ontwikkeling wijken; woonsegregatie Sociaal en etnisch gemotiveerde schoolkeuze Nederlandse vrijheid van schoolkeuze Ontstaan scholen met religies van niet-westerse migranten

Beleidsopties? 1 Directe sturing 2 Indirecte sturing Schoolverbetering Selectief toelatingsbeleid op landelijk niveau Spreiding over het land, stad (quotering, huisvesting) Leerling moet in eigen wijk/postcode naar school Maxima stellen bij scholen Wachtlijnen bij scholen “Controlled choice” (centrale aanmelding, mix voorkeur en balans) 2 Indirecte sturing Oudervoorlichting Ouderinitiatieven Afspraken tussen scholen (doorverwijzing, gezamenlijke activiteiten) Schoolverbetering Uitruil contact/verbetering; aanvulling of exclusief Vergroting leertijd Aantrekken van “beste” leraren Specialisatie/minder diversiteit Drempel voor problematische leerlingen

Belemmeringen Tegenstrijdige belangen en keuzes (scholen, schoolbesturen, leerlingen, ouders, gemeenten) ‘Nimby’-principe: spreiden prima, maar niet met mijn kind Demografische verscheidenheid en onvoorspelbaarheid Ongewenste neveneffecten van maatregelen