Wat weten we over schoolgeweld: bevindingen uit onderzoek en praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Module B: De ‘Whole School Approach’
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Presentatie over Cyberpesten
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Karin Monshouwer, Trimbos-instituut
Marc Vandercammen September 2003 De jongere als « schoolse » aankoper.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Alcohol & Jongeren: Facts & figures
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Divera TWISK SWOV - Nederland
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
De gezonde school en genotmiddelen
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Uit: Verslaving Mathias Vierstraete 1BaMV
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Epidemiologie van druggebruik
De Grootste Fuif enquête van Brasschaat. De Grootste Fuifenquête Jeugdraad : opstart “werkgroep Fuiven” (eind 2004) Werkgroep Fuiven: Beoordeling fuif-en.
Cultuurparticipatie bij jongeren
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Pesten.
Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11
Aarle-Rixtel inwoners Hoe gezond zijn de Laarbeekse jongeren en waar liggen de gevaren? Aantal 12 t/m 18 jarigen: % = 21 jongeren Respons:
Enquête.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Drugpreventie bij jongeren
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Cannabisgebruik in Vlaanderen
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Youth & Use chilling or killing?
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Voortijdig schoolverlaten
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Ouderavond pesten Welkom
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
K INDEREN, JONGEREN EN SOCIALE MEDIA : OVER RISICO ’ S, REGELGEVING EN EMPOWERMENT Jolien Derluyn 1 BA SW B.
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Pesten is kindermishandeling
Media en geweld Merlier Michael, 1BaTPB1.
ERVARINGEN VAN VROUWEN EN MANNEN MET PSYCHOLOGISCH, FYSIEK EN SEKSUEEL GEWELD: HOOFDSTUK 3 Pieters J., Italiano P., Offermans A. en Hellemans S., (2010)
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
Pesten op school Marjan Hoving 10 maart 2007.
Onze school is een KiVa-school!.
Transcript van de presentatie:

Wat weten we over schoolgeweld: bevindingen uit onderzoek en praktijk Module A: Definities, situering en achtergrondinformatie over schoolgeweld Unit A2 Wat weten we over schoolgeweld: bevindingen uit onderzoek en praktijk Inleiding

Wat weten we? Onze ideeën over schoolgeweld zijn verschillend. Onze definities van wat al of niet onder geweld mag worden verstaan, zijn verschillend Ons gevoel over jonge mensen is verschillend, net zoals onze mening over hoe ze best worden aangepakt. M.b.t. de verantwoordelijkheid van de school hanteren we verschillende begripsniveaus.

Wat weten we? Op schoolniveau: een gedeelde visie Een veilige, geweldvrije school Een aantal programma’s die reeds werden ingevoerd

Incidentie De mate waarin we basiskennis beschikken m.b.t. schoolgeweld toont een grotere variatie Heel wat statistisch materiaal beschikbaar Kwesties: definiëring + tekort aan data EU-gesteund Connectprogramma (Smith, 2003)

Data van de TIMMS-survey Een van de meest omvattende rapporten over schoolgeweld beriep zich op de data van de TIMMS-survey = onderzoek naar het voorkomen van schoolgeweld in 37 landen (wereldwijd) Schoolgeweld: gemeten op basis van zelfrapportering van slachtofferschap door leerlingen Verschillen tussen Europese landen

Data van de TIMMS-survey Landen % gerapporteerd geweld Denemarken 7 % Zwitserland, België, Zweden, Noorwegen 15 % of minder Ierland en Spanje 15-30 % Roemenië 65 % Hongarije 75 %

Wat weten we nog? Pesten, geweld, jennen en storend klasgedrag zijn ernstige en aan elkaar gekoppelde problemen (school) Bij beleids- of van programma-evaluaties i.f.v. het voorstellen van nieuwe acties moet rekening gehouden worden met de aan elkaar gekoppelde problemen De eerste stap om te weten wat men moet doen, is te zorgen voor voldoende basiskennis over het betreffende fenomeen

Wat weten we over de slachtoffers van pestgedrag? PunchStock/Frank Renlie

Wat weten we over de slachtoffers van pestgedrag? Geen duidelijke gendergebonden verschillen Hoe ouder de leerlingen, des te minder wordt er gepest Verbaal pestgedrag scoort het hoogst Jongens zijn vaker het slachtoffer van fysieke pesterijen Meisjes zijn vaker het slachtoffer van uitsluiting (uit de groep) Ten minste 5% van de leerlingen (basis- en secundair) worden wekelijks (of meer) gepest Slachtoffers: gedeukt zelfvertrouwen en vertrouwen in anderen – impact is zelfs neurologisch

Wat weten we over de daders van pestgedrag? PunchStock/Frank Renlie

Wat weten we over de daders van pestgedrag? Jongens zijn vaker daders van pestgedrag Jongens scoren hoger op fysiek pesten Genderverschillen nemen toe met leeftijd Aantal pestkoppen blijft bij meisjes doorheen leeftijd min of meer stabiel Zowel jongens als meisjes gedragen zich plagerig Ten minste 5 % van de leerlingen pest wekelijks of meer ‘Macht’ is belangrijker oorzaak dan ‘frustratie’ Ook pesters hebben negatief zelfbeeld; zijn wel sociaal vaardiger dan hun slachtoffers

Pesten via gsm / Cyberpesten PunchStock/Frank Renlie

Pesten via gsm (Noorwegen) Ongeveer 15 % van de gsm-gebruikers bij de leerlingen werd via dit medium gepest Het daderschap overtreft het slachtofferschap Vooral jongens zijn het slachtoffer van ernstige pesterijen De problematiek neemt toe met de leeftijd Tussen 2001 en 2004: afname van deze vorm van pesten Sinds 2005: toename pesten met gsm-foto’s

Cyberpesten (Vlaanderen) (viWTAonderzoek, 2006) 94,4 % van ondervraagde jongeren is internetgebruiker (91,8 %: thuis) 80 % van 10- tot 18-jarigen heeft gsm Meisjes: nieuwe media als communicatiemiddel Jongens: kiezen voor spel en amusement 61,9 %: slachtofferervaring(en) 52,5 %: zelf pesterig gedrag gesteld 76,3 %: getuige van cyberpestsituaties 3,3%*: slachtoffer van ernstig cyberpesten 5 %*: dader van ernstig cyberpestgedrag 2,6 %* in dubbelrol * : de laatste drie maanden voorafgaand aan de bevraging

Cyberpesten (Vlaanderen) (viWTAonderzoek, 2006) 2/3 jongeren zegt: cyberpesten = ‘groot’ probleem Cyberpesten: meestal toegevoegde vorm van pestgedrag – in mindere mate: nieuwe daders en nieuwe slachtoffers Daders: verstrikt in kluwen van cyberpesten (mix van slachtoffer- en daderschap) Intensiever cyberverkeer verhoogt risico op slachtofferschap Klassieke pestslachtoffers: ook gehecht aan cyberspacecommunicatie, zelfs bij cyberpesten Cyberpesten: afhankelijk van geslacht, leeftijd en studierichting deze tendensen zijn afhankelijk van gebruiksintensiteit, mate van toezicht door ouders & betrokkenheid bij/in ‘klassieke’ pesterijen

Wat weten we over schoolgeweld? Een complex probleem met vele oorzaken Preventie van schoolgeweld hangt samen met het versterken van de school Schoolgeweld internationaal bekeken Laatste 25 jaar: betekenisvol onderzoek Pesten is een hoofdonderdeel van schoolgeweld maar wordt niet in alle Europese landen even goed begrepen

Wat weten we over schoolgeweld? Verschillende benaderingen Ecologische en bio-ecologische benadering Pesten en schoolgeweld: samenspel van verschillende relevante subsystemen Interventies rond pesten en schoolgeweld: voordeel wanneer zowel op individueel, klas- als schoolniveau wordt gewerkt