Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Kleuterschool De Zevensprong
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Workshop Handelingsgericht werken
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
3-jarigen in het basisonderwijs
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Zorgteam: juf Inge D.W., juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Inge G., meester Lode.
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Inge, juf Heidi, meester Ward.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Geïntegreerd onderwijs
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Basisschool ‘t Heuvelke
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Zorgteam: juf Inge P, juf Inge DW, juf Martine, juf Heidi L, meester Dirk, juf Caroline V, juf Caroline P, juf Nicol.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
WELKOM
Het delen van kennis een onderlinge uitwisseling van praktische kennis
Het zorgcontinuüm.
Welkom in de kleine picasso
Welkom in groep 1.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
het katholiek basisonderwijs
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Overgang naar het secundair
Arline Spierenburg november 2018
Hoe volgen wij onze kinderen?
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek Een kijk op ‘zorg’ Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek

Algemene werking van onze klaspraktijken KIND KLAS JUF Werkt gedifferentieerd, aanbod in verschillende niveaus Observeert, krijgt inzicht in graad van ontwikkeling Kind maakt een keuze uit aanbod en krijgt wat hij nodig heeft om te groeien in zijn ontwikkeling. Uniek, in eigenheid, uniek in ontwikkeling.

Wanneer wordt het een ‘ZORG’? Ontwikkeling loopt vast = vaardigheden en inzichten niet of moeilijk verwerven Ontwikkeling bedreigd = ZORG

Hoe worden ‘zorgen’ gesignaleerd? Klasjuf(fen) merken zorgen op: - plannen wekelijks 2 momenten van observatie, met 3 peilers voorop: Welbevinden: Voelt de kleuter zich meestal als een vis in het water? Betrokkenheid: Is de kleuter meestal weinig afleidbaar, ten volle met zijn activiteit bezig? Competenties (= inzichten en vaardigheden): Behoort de kleuter voor de meeste competentiegebieden tot de middengroep van de kleuters van dezelfde leeftijd? Ouders maken zich zorgen en melden dit aan de juf Meldingen: - altijd waardevol, beter te snel dan niet - tips van thuis overdragen aan school - samen zoeken naar een oplossing voor zorg Ouders en school werken op één lijn met het kind

Hoe verloopt de zorg op school ?

Indien geen verhoging na observatie STAP 1 : KLASJUF Observaties welbevinden-betrokkenheid- competenties Te lage of te hoge scores → nauwlettend opgevolgd worden → zorgwekkend Klas-of turnjuf pakt probleem zelf aan: Vbn. - de invulling van de hoeken -interesses ontdekken en daarop aansluitend activiteiten bedenken en aanbieden - de relatie met elk kind en tussen de kinderen verkennen en verbeteren. Indien geen verhoging na observatie → stap 2

STAP 2 : INTERN OVERLEG : ZORGJUF + KLASJUF Overleg klasjuf en/of turnjuf met zorgjuf: ▪ tweede mening → zorgjuf observeert in klas en/of turnzaal ▪ zoeken naar aanpak → interventie opstellen (uit ervaring of zorgjuf zoekt op) → Klasjuf en/ of turnjuf voeren interventie uit. Ouders worden hiervan op de hoogte gebracht tijdens onze oudercontacten Indien geen verhoging van scores na observatie → stap 3

STAP 3: OVERLEG EXTERNE Overleg zorgjuf met externen, CLB → CLB medewerker zoekt mee naar: - alternatieven - nieuwe doeltreffende interventies → zorgjuf geeft voorstel door aan klas en/of turnjuf → Klasjuf voert interventie uit. Ouders worden hiervan zo snel mogelijk op de hoogte gebracht door klasjuf of zorgjuf Indien geen verhoging van scores na observatie →stap 4.

STAP 4: MDO MDO= overleg met klasjuf en of/turnjuf, zorgjuf, directie en CLB- medewerker Samen denken over nieuwe aanpak in de klas afname van intelligentie- en andere testen een jaar langer kleuteren overstap naar buitengewoon onderwijs een versnelling een verwijzing naar andere externe diensten voor onderzoek of begeleiding. Ouders worden hiervan zo snel mogelijk op de hoogte gebracht door klas-of zorgjuf

Testen in de kleuterschool - Een zinvolle aanvulling op observaties van de leerkrachten - Nuttig als hieruit werkpunten gehaald kunnen worden voor verder handelen Standaard testen in onze school: - Laatste kleuterklas : (dr klasjuf) oktober: rekenvoorwaardeproef februari: toetertesten = schoolrijpheidstest Mogelijk bijkomende testen - Tweede kleuterklas: (dr zorgjuf) KOBI –TV test = taaltest ter opvolging van de taalontwikkeling IQ-test, KVO test,… (dr CLB) (na overleg en goedkeuring ouders)

Zorgdossier Gesprekken, interventies, uitslagen testen, verslagen therapeuten, medische attesten,… Papieren dossier wordt stapsgewijs digitaal systeem ‘zorgkompas’ : doel : ►het totaal persoontje zo goed mogelijk leren kennen ►antwoord kunnen bieden op gewone en specifieke zorgvragen discreet: ► klasjuffen = gebruikers van het systeem= persoonlijk login – kinderen met zorg beheren van eigen klas ►zorgjuf en directie= beheerders van het systeem= persoonlijk login= toegang tot alle dossiers met zorg. ► CLB medewerkers mogelijk mee toe te voegen als beheerder in systeem. volledig en ‘on line’: ► alle betrokken partijen binnen één systeem ► eender waar, eender wanneer dossier op de voet volgen

Tot slot ‘Ouders zijn de ervaringsdeskundigen in het opvoeden van hun kinderen’ Aarzel niet om te spreken over wat je zorgen maakt. Klasjuf, turnjuf, zorgjuf of directie zijn steeds bereid om naar je verhaal te luisteren. We willen samen met jullie spreken, overleggen, zoeken naar datgene wat je kind nodig heeft. Een goeie samenwerking tussen ouders en school biedt kinderen optimale kansen om zich te ontwikkelen. Mail zorgcoördinator: zorg.lutschrauwen@gmail.com