Studie- & opvoedingsondersteuning aan huis in kwetsbare gezinnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Onderbescherming en proactief handelen Algemene vergadering VVSG afd. OCMW’s 14 juni 2012.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Verantwoordelijke Leni.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Acculturatieproblemen
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
De Katrol.
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Brede school in Berkenbos
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Bevorderen van de taalvaardigheid
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Psychotherapie en armoede
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
De collecte is bestemd voor Red een Kind. Red een Kind Red een Kind helpt kwetsbare kinderen en gezinnen in Afrika en Azië. Dit is Njoroge. Hij is zes.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Zorgplicht in passend onderwijs
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Eén uur maakt een verschil Algemene doelstellingen  Integratie in de samenleving bevorderen;  Gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen vergroten;
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Methodiek: Plancyclus
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
‘Diversiteit en taalbeleid Kortrijk’ 15 december 2011 Talenplan stad Kortrijk Nederlands en meertaligheid als voorwaarde en toegangspoort voor stedelijke.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
Schoolopbouwwerk Menen
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Pedagogische studiedag Kinderarmoede, 8 maart 2017 Wevelgem
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Kansarmoede in de kleuterschool
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
De collecte is voor Red een Kind.
brengt school en ouders dicht bij elkaar
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

Studie- & opvoedingsondersteuning aan huis in kwetsbare gezinnen De Katrol Gent Studie- & opvoedingsondersteuning aan huis in kwetsbare gezinnen

Historiek en situering Ongelijke kansen in het Vlaamse onderwijs (PISA- onderzoeken) Pilootproject DE KATROL Oostende (Jean-Pierre Markey;2002) “Een diploma kan onze kinderen helpen uit de armoede te ontsnappen” Uitbreiding naar 15 Vlaamse steden en gemeenten, Rotterdam, Brussel 1 september 2009: als project gestart in Gent – juni 2011 laureaat Koningin Paolaprijs voor het onderwijs

doelstellingen KINDEREN: Versterken van de onderwijspositie, verbeteren van de schoolse vaardigheden, verhogen van de motivatie en het welbevinden OUDERS: Stimuleren van een onderwijscultuur in het gezin door het verhogen van de betrokkenheid bij het schoolgebeuren, empowerment en verbeteren van de communicatie met de school STUDENTEN: Verbeteren van wederzijdse beeldvorming en communicatie (student – gezin); versterken van de interculturele competenties van toekomstige leerkrachten en hulpverleners OPLEIDINGEN: Verankeren van de aandacht voor diversiteit en kansarmoede in de betrokken opleidingen en onderwijsinstellingen

Studieondersteuning aan huis Wie stapt in? Studenten van de lerarenopleidingen, de opleiding sociaal werk, logopedie, psychologie, onderwijskunde, toegepaste psychologie Ingebouwd in het curriculum als keuze, op basis van vrijwilligheid Gezinnen= de meest kwetsbare allochtone en autochtone gezinnen Kinderen= vanaf de 3de kleuterklas tot 1ste graad SO Ondersteuning enkel op vraag van de gezinnen! Aanmelding rechtstreeks, of via een vertrouwenspersonen uit het onderwijs of de hulpverlening

Studieondersteuning aan huis Wat bieden we aan? Per semester: 12 x 2u studieondersteuning bij de gezinnen thuis Ondersteuning voor 1 of meerdere semesters Gratis Voorwaarde: 1 van de ouders is thuis op het moment van de ondersteuning De ankerfiguur is vertrouwenspersoon voor het gezin en ondersteund de studenten tijdens het proces.

UITgangspunten Visie - kwaliteitslabel Ouders als opdrachtgevers Preventie Meer dan huiswerk Opvoedingsondersteuning Empowerment

Meer dan huiswerk… Inhoud studieondersteuning: Spelbegeleiding: Schoolse taken o.a. huiswerk Taalstimulering Bevordering welbevinden, zelfbeeld Leren leren – studievaardigheden Leuks én educatief Spelbegeleiding: leuk én educatief bv bij kleuters ahv taal-en denkstimulerend spelmateriaal Opvoedingsondersteuning: vooral als rolmodel en spontane gesprekken tussen student en ouders Mogelijks: bibliotheekbezoek, spelotheekbezoek, vergezellen ouders bij oudercontact op school, gesprek met CLB, gesprek met brugfiguur,…

Even binnenkijken… Vaak is er in de gezinnen waar De Katrol ondersteunt, een afstand tussen de school en het gezin, schooltaken worden niet steeds opgevolgd… Wranga, een meisje van Pakistaanse origine. Ze is 9 jaar en het tweede kind uit een gezin van zes. Het gezin woont in een sociale woonblok in een appartement op de 9de verdieping. Het appartement bestaat uit een centrale leefruimte met keuken, alle gezinsactiviteiten gaan door in die ruimte. Dus ook het huiswerk maken... De oudste zus begint bij thuiskomst ijverig in haar spellingboek te werken. Wranga heeft reeds 2 jaar leerachterstand en heeft niet altijd veel zin om aan haar huiswerk te beginnen. Er moeten weer tafels ingeoefend worden. De student vraagt vader er bij om mee te oefenen. Ook in het Engels kunnen dit soort schooltaken perfect aangepakt worden thuis maar soms moeten ouders op weg worden gezet… Intussen is moeder aan het koken en houdt ze een peuter en een baby in de gaten. De tv blijft uit, die afspraak is door de ouders en de studente intussen gemaakt. De computer mag wel aan want enkel maanden geleden leerde de studente van de Katrol hoe er met ‘Fundels’ kan gewerkt worden. Moeder spreekt geen Nederlands maar kan via dit digitale aanbod toch prentenboeken in huis halen. Ze volgde een sessie in de bib om met het materiaal zelf te werken en gaat met haar kinderen geregeld een pakket ontlenen. Uit de boekentas van Wranga komt een brief van het CLB te voorschijn ter voorbereiding van het medisch onderzoek. Niemand in het gezin weet precies waar het over gaat en de bijhorende vragenlijst wordt niet begrepen. De student neemt na de studieondersteuning de tijd om de brief te overlopen en stelt moeder gerust, er is geen sprake van een medisch probleem bij haar dochter…

Een project met kansen! voor de student Algemene competenties van de student: Beeldvorming wijzigen over armoede Kennis verruimen over en respect vergroten voor de cultuur van het gezin Ondersteunen i.p.v. begeleiden Competenties in relatie tot ouders: Samenwerken met ouders - vertrouwenspersoon zijn Differentiëren in de omgang met ouders Opvoedingsondersteunend optreden Competenties in relatie tot kinderen: Taal van kinderen stimuleren Leren differentiëren = aanbod en aanpak op maat van elk kind!

Een project met kansen! voor het gezin Verruiming van de invulling van ‘leren’ bij de ouders Zich ondersteund en erkend voelen als ouder van het kind   Grotere kennis en grotere betrokkenheid bij het schoolgebeuren Betere communicatie met de school, groter vertrouwen in onderwijs Vooruitgang van de schoolse vaardigheden van het kind, verhogen van het welbevinden en motivatie van het kind Kennismaking met bib, spelotheek, vrijetijdsparticipatie,.. toeleiding naar of heractiveren van taallessen, basiseducatie, opleiding of tewerkstelling,…

Vragen ?