Het belang van buitenspelen m.b.t. beweging en gezondheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Cursus B-Fit coach Dag 1.
Ervaringen in samenwerking
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Brainstormbijeenkomst Preventie overgewicht op Texel
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
Ouders en Kinderen Centraal
Welkom bij Leefstijl.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Aan de slag met de gezondheidsmatrix
Interventie en implementatie
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
In het bestuursakkoord
Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0)
Doelstellingen Formuleren
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Brede school in Berkenbos
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
RSV op school Jan Van Parijs.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
VIGeZ vzw © maart 2009
Een bewegingsbeleid op school
Datum Naam school Naam presentator
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
CJG café Themabijeenkomst Preventie overgewicht
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
Els Wouters Luc Goemaere VIGeZ Well2work 16 juni 2011
Dossier Empowerment.
Introductie JOGG (Loek Leenen)
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Ontwikkeling van het jonge kind
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Plannen, uitvoeren en evalueren
“GOEDE VOORNEMENS” NIET KUNNEN DOORZETTEN, HOE KOMT DIT NOU? BRIAN KOSTER TIMO VAN SAMBEECK.
De Deltamethode.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
KERNgezond. “Kinderen kunnen gezond eten leren afkijken” (Telegraaf, 7 nov 2013) “15 Procent van de leerlingen op de basisschool ontbijt niet of niet.
VETC - Voorlichting in Eigen Taal en Cultuur Drs. Robin Kaplan Medewerker Gezondheidsbevordering - VETC Kennis & Expertise Centrum (KEC)
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Voorlichting, advies en instructie
Werken aan werkvermogen
Doubleren.
SCHOOLZONES STIMULEREN VAN SPORT EN BEWEGEN DOOR EEN UITNODIGENDE, VEILIGE SCHOOLOMGEVING Dirk Dessing, Frank Pierik en anderen.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Doubleren.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Bewegen legt de basis voor de totale ontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Het belang van buitenspelen m.b.t. beweging en gezondheid Ruth Costers, 13 Februari 2009

Hou ze levendig, hou ze gezond! Cijfers: 4u/dag voor beeldscherm 1/4 jongens 1/6 meisjes voldoende fysiek actief

Hou ze levendig, hou ze gezond! Gezondheid ruim begrip Meer dan niet ziek zijn! Ook welbevinden, sociale en mentale GH Buitenspelen belangrijk voor ontwikkeling kind Motorisch Fysiek Sociaal Emotioneel … Invloed op gezondheid individu

Fysieke activiteit bij kinderen en jongeren Norm fysieke activiteit: 60’/dag <18j 30’/dag 18+ => bewegen is gezond en noodzakelijk om lichaam in ‘conditie’ te houden Specifiek voor jongeren: Sterke botten opbouwen Gezonde gewrichten Sterk hart Goede mentale gezondheid Voorkomt obesitas Buiten spelen zet kinderen aan tot meer beweging

Welke factoren beïnvloeden het gedrag? ASE-model en stadia van gedragsverandering (Prochaska en Diclemente) Precontemplatie Contemplatie Voorbereiding Actie Behoud Attitude Barrières Externe variabelen Sociale Invloeden Gedragsintenties Gedrag Vaardigheden Eigen Effectiviteit

Welke factoren beïnvloeden het gedrag? Attitude verwachting t.a.v gedrag en evaluatie van de voor- en nadelen Sociale invloed waargenomen gedrag van anderen en ervaren sociale norm Eigen effectiviteit inschatting van het eigen vermogen om een gewenst gedrag te stellen hangt af van: - vroegere ervaring - observatie van anderen - overtuiging - lichamelijke gewaarwording - attributiestijl

Omgevingsdeterminanten – niveaus Macro-niveau Meso-niveau Eigen organisatie Doelgroep Intermediairen

Omgevingsdeterminanten - niveaus 1) Aspecten van de doelgroep + individu in groep Intermediairen Einddoelgroep 2) Lokale situatie (meso-niveau) 3) Ruimere context (macro-niveau)

Problematiek overgewicht en obesitas Nederlands overbruggingsplan (2005) 5 belangrijke thema’s: Stimuleren borstvoeding Stimuleren buitenspelen Stimuleren ontbijten Reduceren gezoete dranken Reduceren tv-kijken

Weinig specifieke onderzoeken m.b.t. buitenspelen Studies Weinig specifieke onderzoeken m.b.t. buitenspelen Muller: bewegingsprogramma’s effect op overgewicht Klesges (1990): relatie tussen en Relatieve gewicht kind Oudergewicht Tijd buiten doorgebracht Activiteitenniveau kinderen

Studies Fitzgibbon (2004): onderzoek bij allochtonen groepen jongeren in Amerika Aandacht voor onmogelijkheid om buiten te spelen door o.a. onveiligheid, luchtverontreiniging, criminaliteit Extra - Allochtonen: welvarender land => calorierijker eten en weinig activiteit in vrije tijd Sociaal milieu speelt belangrijke rol!

Studies Studies (Ferreira et al., 2006) tonen aan dat omgeving correleert met het niveau van fysieke activiteit bij jongeren Heel wat determinanten hebben een invloed op dit buitenspeelgedrag! Thuis en schoolomgeving Fysieke activiteit van vader Tijd die buiten gespendeerd wordt Beleid van LO op school Steun belangrijke anderen * Opleidingsniveau moeder * Familiaal inkomen *: mogelijke determinanten bij adolescenten Buurt: belangrijk lage criminaliteitsgraad

Buitenspelen heeft zeker een invloed op de gezondheid van het individu Conclusie Buitenspelen heeft zeker een invloed op de gezondheid van het individu Om buitenspeelgedrag te bekomen dienen we rekening te houden met verschillende determinanten oa Fysieke omgeving (veiligheid, aanbod, …) Sociale omgeving (ouders, vrienden, jeugdbewegingen/-verenigingen e.d.,…) Persoonsgebonden determinanten

Proces Doelstelling buitenspelen formuleren op niveau van determinanten (infrastructuur, begeleiding, opvoeding, veiligheid, beleid gemeente,…) met aandacht voor voorlichting, voorzieningen en voorschriften Doelstellingen SMART formuleren (specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch, tijdsgebonden) Acties plannen en uitvoeren Evalueren

Hoe strategieën bepalen? (1) Contextanalyse Einddoelgroep vs tussenpersonen Meso- en macroniveau Strategiebepaling Wat is ‘beste koop’? – oorzaken aanpakken (determinanten (gedrag en omgeving)) Belangrijke elementen: Voorzieningen Voorschriften Voorlichting

Hoe strategieën bepalen? (2) Werkzame elementen Persoonlijke en actieve betrokkenheid Ondersteunende maatregelen Concreet en korte termijn

Buitenspelen stimuleren is van belang, ook op het vlak van gezondheid!