BUDGETHOUDERSCHAP OCMW Oudenaarde. BUDGETHOUDERSCHAP OCMW Oudenaarde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Evaluatie topmensen 10 december 2008
Onze kernwaarden.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
INTERNE AUDIT: hefboom tot het evalueren, verbeteren en structureren van het Interne Controle Systeem. VLO, 28 februari
Beleidsbeïnvloeding door VGC-jeugdraad VGC-jeugdraad juni 2013.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Beleids- en Beheerscyclus
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
Inwerkingtreding van het financiële luik van het gemeentedecreet
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Inning.
Risico’s en gevaren van techniek
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Introductieprogramma nieuw gekozen mandatarissen OCMW-raadsleden Februari - april 2007.
netwerk organisatiebeheersing
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
OCMW decreet bekeken vanuit het oog van de ontvanger De verantwoordelijkheid van de ontvanger bij de uitgaven T.U.R.B.O
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Organisatiestructuur
Beleids- en Beheerscyclus
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Organisatiestructuur en
Partnerschapsovereenkomst - Nieuws. De omzendbrief Op 7 december verstuurd naar de Beleidscel Aanvraag om praktische informatie Teruggestuurd op 18 december:
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Invordering.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Deel 1 De BSC van AWV.
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Richtlijnen voor meerjarenplan bij OCMW’s
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
Budgethouderschap in het Gemeente- en OCMW-decreet Workshop Kenniscentrum Vlaamse Steden Hasselt, 16 september 2009 Jan Leroy, VVSG.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
© de vries business consultancy, 2008
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Databank Ondergrond Vlaanderen Situering van een beleidsdomeinoverschrijdend project Van Damme Marleen DOV-coördinator Afdeling Land en Bodembescherming,
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Project “Netoverstijgende Samenwerking” Programma “Onderwijsaanbod” GO!2020.
Budgethouderschap in centrumsteden en –OCMW’s Meerwaarde of modegril?
Het decreet betreffende de bestuurlijk- administratieve archiefwerking – het ARCHIEFDECREET en de lokale besturen (B.S. 5 aug. 2010) 1.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Wettelijk kader Kwaliteitswet zorginstellingen
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT Groepsnummer : Groepsleden: x x Template studiejaar 2010/2011 Uitwerking opdracht 3.
Hasselt, 22 januari DAGPROGRAMMA 2 10U00-12U00TOELICHTING FINANCIËLE LUIK 12U00-13U00LUNCH 13U00-14U00TOELICHTING STRATEGISCH LUIK - Toelichting.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
Deugdelijk bestuur binnen de groep Emmaüs Guido Van Oevelen 23 juni 2010.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Voortgangsrapportage Vitaal Leudal September – Oktober 2014 Tbv commissie Bestuur en Middelen oktober 2014.
Thinksessie 30/6/ /7/ /10/2011 DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING.
HbH DGWW 2017 FOT
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Transcript van de presentatie:

BUDGETHOUDERSCHAP OCMW Oudenaarde

HET BUDGETHOUDERSCHAP = de toegekende bevoegdheid tot het beheer van een budget dat taakstellend is in die zin dat het een norm inhoudt waarvan de budgethouder de realisatie nastreeft. ‘Budget’ omvat in het kader van deze definitie meer dan geldelijke middelen. Het betreft het geheel van beschikbaar gesteld dienstverleningspotentieel. Dat omvat onder meer het gebruik van gebouwen en materiaal, alsook competent personeel op wie een beroep gedaan kan worden. ‘Taakstellend’ betekent dat er een afspraak is gemaakt over welke doelstellingen er gehaald moeten worden (welke producten of prestaties binnen een bepaalde periode moeten worden geleverd) en met welk budget deze afspraak moet worden gerealiseerd. Budgethouderschap is dus geen vrijgeleide (gekoppeld aan een opdracht). Het houdt een duidelijke verantwoordelijkheid in voor de persoon aan wie het is toegekend.

HET BUDGETHOUDERSCHAP PRINCIPE: Hoofdbudgethouderschap komt toe aan de Raad voor maatschappelijk welzijn. DELEGATIEMOGELIJKHEDEN: RMW kan budgethouderschap inzake bepaalde budgetten (art 161 §2 decreet) dagelijks bestuur (art161 §3 decreet) delegeren aan budgethouders: Vast bureau Bijzonder comité Bepaalde personeelsleden na advies secretaris → Budgethouders worden aangesteld door de Raad. De bevoegheid als budgethouder kan door de Raad op ieder moment, op gemotiveerde basis, van de betrokken ambtenaar worden ontnomen!

HET BUDGETHOUDERSCHAP DAGELIJKS BESTUUR: Beheersdaden die geboekt worden op het exploitatiebudget of die in normale omstandigheden het lokaal bestuur niet voor meer dan een jaar binden. Kan ook investeringen omvatten voor zover deze binnen hetzelfde boekjaar gerealiseerd of geleverd worden in normale omstandigheden. Behoren NIET tot het dagelijks bestuur: Grote investeringsprojecten zelfs als ze binnen het jaar gerealiseerd worden. Daden van beschikking i.v.m. onroerende goederen.

HET BUDGETHOUDERSCHAP DELEGATIE BUGDETHOUDERSCHAP: → Komt toe aan het meest functionele niveau en moet de efficiëntie, de effectiviteit en de zuinigheid van de dienstverlening ten goede komen. → De betrokken personeelsleden kunnen de aan hen gedelegeerde bevoegdheid niet weigeren als hun functieomschrijving erin voorziet. → Via delegatiebesluit. Omvat volgende gegevens: Tijdsduur budgethouderschap Bedoeling budgethouderschap (opdrachten / doelstellingen) Bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de betrokken partijen, alsook de middelen (budget, personeel…) waarover de budgethouder kan beschikken Graad van autonomie waarover de budgethouder beschikt Monitoring en de rapportering Evaluatie en de eventueel positieve of negatieve gevolgen.

HET BUDGETHOUDERSCHAP VERANTWOORDELIJKHEDEN BUDGETHOUDER: Gaat verbintenissen aan die betrekking heeft op het krediet dat hij beheert. Ondertekent alle documenten (bestelbons, goedkeuring facturen, overeenkomsten,…) die verband houden met de overgedragen bevoegdheden (mag toegewezen budget niet overschrijden). Budgethouders zijn persoonlijk verantwoordelijk voor de uitvoering van het aan hen gedelegeerd budgethouderschap. Ten minste éénmaal per jaar rapporteren aan de Raad.

HET BUDGETHOUDERSCHAP BEVOEGDHEDEN BUDGETHOUDER: = bevoegd om alle handelingen te stellen en beslissingen te nemen om de vooropgestelde doelstellingen en door de Raad goedgekeurde doelstellingen te realiseren. Budgethouder handelt steeds binnen: het goedgekeurde en hem ter beschikking gestelde exploitatiebudget alle wettelijke voorschriften alle interne voorschriften en reglementen: huishoudelijk reglement en adminstratief handboek het meerjarenplan en budget.

HET BUDGETHOUDERSCHAP STRATEGISCHE EN OPERATIONELE DOELSTELLINGEN BEPALEN: In samenspraak met hoofdbudgethouder per (sub)activiteitencentrum doelstellingen formuleren die hij in de loop van het jaar wil bereiken Concrete, haalbare en meetbare doelstellingen formuleren Doelstellingen vertalen in een budget: aangeven welke middelen hij daarvoor nodig heeft of mag gebruiken Budgethouder gaat bepaalde uitgaven doen om de doelstellingen te realiseren -> Grensbedragen bepalen. Op het einde van de boekhoudperiode verantwoording afleggen omtrent de realisatie van de doelstellingen

HET BUDGETHOUDERSCHAP RAPPORTERING : Ten minste éénmaal per jaar: verantwoording afleggen over de realisatie van de doelstellingen en de besteding van het budget verschillen analyseren tussen wat er besteed en gerealiseerd is en wat de plannen waren zich verantwoorden door aan te tonen op grond waarvan bepaalde keuzes werden afgewogen, wat de externe omstandigheden zijn of waren die de werking beïnvloeden. → Aangewezen te rapporteren per kwartaal. Zo kan immers nog tijdig bijgestuurd worden indien nodig.

HET BUDGETHOUDERSCHAP OCMW OUDENAARDE: Parel van de Vlaamse Ardennen: 29.000 inwoners Operationele diensten: Regionale dienst schuldbemiddeling Sociale dienst WLZ De Meerspoort Ondersteunende diensten: Personeelsdienst Beheer gebouwen – Logistiek – Veiligheid – Milieu Patrimonium – Inkoop – Voorraad – Archief Secretariaat – Onthaal Financiële dienst

HET BUDGETHOUDERSCHAP RMW Voorzitter Ontvanger Financiële dienst - Informatica Secretaris Operationele diensten Regionale dienst schuldbemiddeling Sociale dienst LOI Algemene sociale dienst Projecten Lokaal diensten centrum Dienstencheques Klusjesdienst WLZ De Meerspoort Administratieve sociale dienst Paramedische diensten Verpleging – Verzorging Nachtdienst Hastings Arras Castelmadama Bergen op Zoom Coburg Ondersteunende diensten Personeelsdienst Beheer gebouwen – Logistiek – Veiligheid – Milie Techniek Schoonmaak Staf-preventie Keuken (SODEXHO) Patrimonium – Inkoop – Voorraad – Archief Secretariaat - Onthaal

HET BUDGETHOUDERSCHAP Mogelijke budgethouders: Secretaris Diensthoofd sociale dienst Directeur WLZ De Meerspoort Diensthoofd technische dienst … Aandachtspunten bij delegatie budgethouderschap: Aankoopdienst blijft verantwoordelijk voor de aankoopcyclus Budgethouder stelt de aankoop in vraag (aankoop noodzakelijk?) Goede ondersteuning nodig van onderliggende diensten Budgethouder niet belasten met administratie. Hun taken / doelstellingen moeten elders liggen Budgethouders moeten permanent de toestand van hun budget kunnen opvragen.

HET BUDGETHOUDERSCHAP Budgethouderschap moet gepaard gaan met een cultuurverandering binnen de organisatie. Concreet betekent dit dat er een ombuiging moet plaatsvinden van een rol- en functiegerichte cultuur naar een taakverantwoordelijke en prestatiegerichte cultuur!

HET BUDGETHOUDERSCHAP Praktische invoering budgethouderschap: Denk eerst na over uw organisatie alvorens budgethouders aan te stellen Financiële dienst kan interne opleidingen voorzien en de financiële rapportering aan de Raad uitwerken Grensbedragen bepalen Stel vertrouwen in uw budgethouders Vorm een team SUCCES!