Teamonderwijs Op Maat een ontwerpproces voor verandering en vernieuwing MHR Bodegraven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Samen leren samen werken in de cloud
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
‘t Schrijverke Zoetermeer
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Samenwerken in Brede School Binnenstebuiten
Presentatie gemeente Beek
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Een kijkje op ‘het SchatRijk’ evangelische basisschool Zaandam Dovenetelweg CJ Zaandam T E. W. hetschatrijk.nl.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
MBO passend onderwijs
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
De weg naar het voortgezet onderwijs
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Flexibele onderwijstijden
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Opleiden in de school Achtergrond: Open arbeidsmarkt Verantwoordelijkheid beroepsopleiding bij de school Beroep van leraar wordt aantrekkelijker door functiedifferentiatie.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Van harte welkom namens
TOM keurmerk Marius Berendse.
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Het werken met portfolio
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Een project van de Korengroep
Netwerken kleine scholen
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Workshop Fondsen werven
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Informatiebijeenkomst voor ouders St. Catharinaschool Schooljaar
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
TOMnibus op de Regenboog De TOMnibus op de Regenboog 9 maart 2005.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Passend onderwijs? Als passend onderwijs om nieuwe oplossingen vraagt voor onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen… … dan heeft Plannex.
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Beleidsrijk invoeren D&P Arte College Almere
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Leerlingen en ouders aan het woord
Naar een typologie van scholen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Samenlevingsschool / KC
Onderwijs anders organiseren zodat uitdagingen zoals krimp, lerarentekort en talentontwikkeling, het hoofd geboden kunnen worden 5 en 7 februari 2019 SWV.
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Teamonderwijs Op Maat een ontwerpproces voor verandering en vernieuwing MHR Bodegraven

‘en dan gaan ze naar school en zien ze hoe het vroeger was’ Kinderen groeien op met meer dan dertig tv-kanalen, een videorecorder die je moet kunnen bedienen als je twee jaar bent (want je ouders willen in het weekend uitslapen), MTV of TMF, waardoor je leert in één seconde vijf verschillende scenes te zien en nog te begrijpen ook, en apparaten als Gameboy, Playstation en PC’s. MSN-en en SMS-en is de gewoonste zaak van de wereld. Deze kinderen worden dus, zonder dat we het misschien wel beseffen, opgeleid als interactieve multimediale generatie. ‘en dan gaan ze naar school en zien ze hoe het vroeger was’

TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen Maatschappelijke veranderingen Visie op leren: leren is meer dan luisteren en kopiëren en komt uit boeken Tekort aan HBO-geschoold personeel 25 leerlingen 1 leraar 4 muren en een deur heeft zijn langste tijd gehad De lerende organisatie: de 5 disciplines

Onderwijs verandert De inhoud van het lesprogramma De rol van de leraar De inrichting van het gebouw De indeling in groepen Vaste groepen verdwijnen, de indeling in klaslokalen wordt verlaten, de leraar wordt meer begeleider en het lesprogramma is aangepast aan individuele leerlingen. Dit alles vraagt een flexibele schoolorganisatie en flexibele mensen

TOM de 3 pijlers en een schil Inzet personeel Organisatie leeromgeving Verandering op Maat

Team Onderwijs op Maat personeel instructeur  begeleider, coach,mentor weinig functies  meerdere functies autonome leraar  teamwerk alleen verantwoordelijk  gedeelde verantwoordelijkheid mijn klas  onze kinderen alleskunner  teamteaching eerst de PABO  leren op de werkplek eens leraar altijd leraar functiehuis personeel

Team Onderwijs op Maat Onderwijs organisatie klassikaal  klassendoorbrekend jaargroep  kern- of basisgroep kennisoverdracht  betekenisvol actief leren leraar gestuurd  gedeelde sturing door leraar en leerling vaste leergroep  wisselende leergroepen leerling volgsysteem  portfolio Onderwijs organisatie

Team Onderwijs op Maat Krachtige leer omgeving de computer om te  computer als leerbron en oefenen communicatiemiddel allemaal luisteren  meervoudige intelligentie leerstijlen Human Dynamics weinig variatie in  ontdekkend en samen- leervormen werkend leren alleen uit methode  betekenisvol leren klaslokalen  leer- en werkplekken statisch gebouw  flexibel gebouw Krachtige leer omgeving

Team Onderwijs op Maat De schil om de 3 pijlers Verandering op maat Leiderschap Communicatie Cultuur Gebouw Geld

Teamonderwijs Op Maat: opbrengsten 24 scholen experimenteren met TOM Publiceren alles op een website http://www.teamonderwijs.nl Een palet aan producten: films draaiboeken leertrajecten kijkwijzers taak- en functiebeschrijvingen procesbeschrijvingen brochures .................. IVA rapportages

Wat heeft TOM tot nu toe gedaan? Start van het project in 2001 als maatregel personeelstekorten: ‘1000 onderwijsassistenten’ Al doende leert men…. Kern: tegemoetkomen aan behoeftes van kinderen Herformulering van het doel van het project op basis van de drie pijlers: organisatie - personeel - krachtige leeromgeving

Waar staat TOM nu? Alle projectscholen cultuuromslag: realisatie van hun eigen onderwijsvernieuwing Ontwikkeling die niet stopt na juni 2004 TOM is een krachtig merk Einde financiering OCW Oplevering producten PR-traject

Waar wil TOM naartoe? Een situatie waarin alle scholen op basis van hun eigen onderwijskundige visie en context een bewuste keuze maken voor de inrichting van hun onderwijs, met een organisatie die optimaal aansluit bij die visie en het daartoe noodzakelijke personeelsbeleid.

Verbreding Scholen: alle scholen informeren over TOM 1400 scholen (20% van totaal PO) via MHR rechtstreeks in contact met TOM, door bezoek aan ‘Open TOM-school’ of conferentie 350 scholen (5% van totaal PO) zelf aan de slag

Open TOM-school Regionale spreiding Profilering op één of meerdere pijlers Ambassadeursfunctie: enthousiasmeren van andere scholen Basisvergoeding € 5.000 Daarnaast vergoeding per bezoek Selectie via MHR Begeleiding bij PR functie Hulp bij schrijven voor de website

Bezoekregeling TOMkijkwijzer invullen profiel opstellen: ontwikkelpunten Kijkpunten Open TOMschool zoeken via de website Aanmelden Waardecheque Reflectiegesprek Actiepunten Begeleidingswensen

Verbreding op PABO’s en SBD-en Alle PABO’s informeren over TOM 25% van de PABO’s (10) heeft ‘onderwijs anders organiseren’ integraal in hun programma opgenomen. Verbredingschoolbegeleidingsdiensten Alle SBD-en informeren over TOM 25% van de SBD-en kan scholen begeleiden bij de ontwikkeling en invoering van TOM-achtige concepten.

Verbreding via ‘algemene PR’ Samenwerking met MHR, stuurgroep WSNS+, Edventure, PABO platform, SBO, Regionale Platforms, schoolleidersorganisaties (AVS) Middelen Website Beurzen / congressen Film Nieuwe brochure …..

Verdieping Compleet pakket van producten en procesbeschrijvingen voor basisonderwijs en SBAO Verdiepingsscholen (BAO en SBAO) gaan aan de slag met nieuwe ontwikkelingen TOMnibus: TOM op locatie

Teamonderwijs Op Maat een ontwerpproces voor verandering en vernieuwing VRAGEN?