Teamonderwijs Op Maat een ontwerpproces voor verandering en vernieuwing MHR Bodegraven
‘en dan gaan ze naar school en zien ze hoe het vroeger was’ Kinderen groeien op met meer dan dertig tv-kanalen, een videorecorder die je moet kunnen bedienen als je twee jaar bent (want je ouders willen in het weekend uitslapen), MTV of TMF, waardoor je leert in één seconde vijf verschillende scenes te zien en nog te begrijpen ook, en apparaten als Gameboy, Playstation en PC’s. MSN-en en SMS-en is de gewoonste zaak van de wereld. Deze kinderen worden dus, zonder dat we het misschien wel beseffen, opgeleid als interactieve multimediale generatie. ‘en dan gaan ze naar school en zien ze hoe het vroeger was’
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen Maatschappelijke veranderingen Visie op leren: leren is meer dan luisteren en kopiëren en komt uit boeken Tekort aan HBO-geschoold personeel 25 leerlingen 1 leraar 4 muren en een deur heeft zijn langste tijd gehad De lerende organisatie: de 5 disciplines
Onderwijs verandert De inhoud van het lesprogramma De rol van de leraar De inrichting van het gebouw De indeling in groepen Vaste groepen verdwijnen, de indeling in klaslokalen wordt verlaten, de leraar wordt meer begeleider en het lesprogramma is aangepast aan individuele leerlingen. Dit alles vraagt een flexibele schoolorganisatie en flexibele mensen
TOM de 3 pijlers en een schil Inzet personeel Organisatie leeromgeving Verandering op Maat
Team Onderwijs op Maat personeel instructeur begeleider, coach,mentor weinig functies meerdere functies autonome leraar teamwerk alleen verantwoordelijk gedeelde verantwoordelijkheid mijn klas onze kinderen alleskunner teamteaching eerst de PABO leren op de werkplek eens leraar altijd leraar functiehuis personeel
Team Onderwijs op Maat Onderwijs organisatie klassikaal klassendoorbrekend jaargroep kern- of basisgroep kennisoverdracht betekenisvol actief leren leraar gestuurd gedeelde sturing door leraar en leerling vaste leergroep wisselende leergroepen leerling volgsysteem portfolio Onderwijs organisatie
Team Onderwijs op Maat Krachtige leer omgeving de computer om te computer als leerbron en oefenen communicatiemiddel allemaal luisteren meervoudige intelligentie leerstijlen Human Dynamics weinig variatie in ontdekkend en samen- leervormen werkend leren alleen uit methode betekenisvol leren klaslokalen leer- en werkplekken statisch gebouw flexibel gebouw Krachtige leer omgeving
Team Onderwijs op Maat De schil om de 3 pijlers Verandering op maat Leiderschap Communicatie Cultuur Gebouw Geld
Teamonderwijs Op Maat: opbrengsten 24 scholen experimenteren met TOM Publiceren alles op een website http://www.teamonderwijs.nl Een palet aan producten: films draaiboeken leertrajecten kijkwijzers taak- en functiebeschrijvingen procesbeschrijvingen brochures .................. IVA rapportages
Wat heeft TOM tot nu toe gedaan? Start van het project in 2001 als maatregel personeelstekorten: ‘1000 onderwijsassistenten’ Al doende leert men…. Kern: tegemoetkomen aan behoeftes van kinderen Herformulering van het doel van het project op basis van de drie pijlers: organisatie - personeel - krachtige leeromgeving
Waar staat TOM nu? Alle projectscholen cultuuromslag: realisatie van hun eigen onderwijsvernieuwing Ontwikkeling die niet stopt na juni 2004 TOM is een krachtig merk Einde financiering OCW Oplevering producten PR-traject
Waar wil TOM naartoe? Een situatie waarin alle scholen op basis van hun eigen onderwijskundige visie en context een bewuste keuze maken voor de inrichting van hun onderwijs, met een organisatie die optimaal aansluit bij die visie en het daartoe noodzakelijke personeelsbeleid.
Verbreding Scholen: alle scholen informeren over TOM 1400 scholen (20% van totaal PO) via MHR rechtstreeks in contact met TOM, door bezoek aan ‘Open TOM-school’ of conferentie 350 scholen (5% van totaal PO) zelf aan de slag
Open TOM-school Regionale spreiding Profilering op één of meerdere pijlers Ambassadeursfunctie: enthousiasmeren van andere scholen Basisvergoeding € 5.000 Daarnaast vergoeding per bezoek Selectie via MHR Begeleiding bij PR functie Hulp bij schrijven voor de website
Bezoekregeling TOMkijkwijzer invullen profiel opstellen: ontwikkelpunten Kijkpunten Open TOMschool zoeken via de website Aanmelden Waardecheque Reflectiegesprek Actiepunten Begeleidingswensen
Verbreding op PABO’s en SBD-en Alle PABO’s informeren over TOM 25% van de PABO’s (10) heeft ‘onderwijs anders organiseren’ integraal in hun programma opgenomen. Verbredingschoolbegeleidingsdiensten Alle SBD-en informeren over TOM 25% van de SBD-en kan scholen begeleiden bij de ontwikkeling en invoering van TOM-achtige concepten.
Verbreding via ‘algemene PR’ Samenwerking met MHR, stuurgroep WSNS+, Edventure, PABO platform, SBO, Regionale Platforms, schoolleidersorganisaties (AVS) Middelen Website Beurzen / congressen Film Nieuwe brochure …..
Verdieping Compleet pakket van producten en procesbeschrijvingen voor basisonderwijs en SBAO Verdiepingsscholen (BAO en SBAO) gaan aan de slag met nieuwe ontwikkelingen TOMnibus: TOM op locatie
Teamonderwijs Op Maat een ontwerpproces voor verandering en vernieuwing VRAGEN?