Gastvrijheidseconomie Overijssel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
Advertisements

ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
ACTIVITEITENPLAN Wat gaan we doen?.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Stichting Dijk van een Kust
ACTIVITEITENPLAN EEN TERUGBLIK. Activiteiten De doelstelling van de gemeente Simpelveld is: -> Het aantrekken van meer verblijfstoeristen.
Update Rivierenproject Commissie M&W Westervoort, 11 april 2013.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Relatiebijeenkomst toeristisch-recreatieve ondernemers Conferentiecentrum De Kroeze Danne
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
WELKOM.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
1.Geschiedenis tot nu toe. 2.Wat is er al voor elkaar? 3.Belemmeringen/kansen 4.En wat wenst u nu en hoe wilt u zich er voor inzetten? 5.Tenslotte…. Waar.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland.
Olympische sport, leverage & legacy. Doelstelling Welke activiteiten (leverage) kunnen aanpalend aan een sportevenement georganiseerd worden om de legacy.
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Decentralisatie AWBZ april 2013
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Workshop Plattelandsontwikkeling Amersfoort, 17 maart 2011 Wat kan de provincie doen? Ir. Nettie Aarnink Provincie Overijssel.
Wat betekent “Europa” voor het Sallandse platteland?
secretaris Plaatselijke Groep
Nico Mulder, manager consumer marketing
Europees Plattelandsontwikkelingsbeleid Concurrentievermogen steunverleningLeefkwaliteit.
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
Spraakmakende campagnes. Agenda  Introductie E-id  E-id wervingsbeleid  Case: Leaseauto’s voor afstudeerders  Case: Uitgerust aan de start  Vragen.
Hoogtepunten, uitdagingen en ontwikkelingen Terugblik 2012 Voornemens 2013 Vaste activiteiten, nieuwe activiteiten, begroting 2013.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
NME: kiezen, leren, meedoen
Workshop Plattelandsontwikkeling Amersfoort, 17 maart 2011 Wat kan de provincie doen? Ir. Nettie Aarnink Provincie Overijssel.
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
De Stadsregio Arnhem Nijmegen Bureau Brussel
De Participatiewet 26 oktober 2013 Jan Hamming. Presentatie De Participatiewet: wat verandert er voor gemeenten? Uitdagingen Inzet VNG (de knelpunten)
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
Citymarketing Hilversum 2006
1Gemeente Leidschendam-Voorburg1 Project Venestraat en omgeving 9 september 2013.
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
een nieuwe LEADER periode
Stuurgroep Regional Branding Antwerpse Kempen (PURE KEMPEN) Woensdag 30 januari 2013 De Bouwhoeve - Wortel.
Werkzoekenden bestrijden werkloosheid …over het vergroten van de arbeidsmarkt en koopkracht, het aanjagen van de economie, door het verminderen van de.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
Op naar uitvoeringsprojecten. Wat vragen we? En wat kunt u van ons verwachten? Door Jan Kerkhof voorzitter initiatiefgroep Dommelvallei.
Regionale Samenwerking Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst- Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle Ruim
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Grensoverschrijdend Coevorden. Het ‘Europa-bewustzijn’ in de Gemeente Coevorden: Vanwege ligging eeuwenlange oriëntatie op buurland. Vanuit Europark GmbH.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
WaterReijk Weerribben Wieden Welkom 23 juni 2011.
WaterReijk Weerribben Wieden Ilse Boers. Inhoud 1. Organisatie 2. Evenementen als regiopromotie 3. Hoe kunt u mee doen? 4. Vragen.
Provinciaal Meerjarenprogramma (pMJP) Essentie WILG: sturingsfilosofie Het rijk stuurt op hoofdlijnen De provincies heeft de regierol: Provincie.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
WELKOM! bij de kick-off van het toeristisch jaar 2016 in Salland!
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Klanttevredenheidsonderzoek
Plannen
Slag om Arnhem levend houden.
Gastvrij Overijssel Overijssel maakt werk van gastvrijheid en
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
Welkom - Deelnemersbijeenkomst 2018 Vechtdal Marketing -
Marketing Week 6 Het mediaplan Les 1.
Regionale Ontwikkelings-maatschappij (ROM) Zuidvleugel
Het Groene Woud Nationaal Landschap (2005) Gebied en Organisatie
Toegankelijk Vechtdal
Transcript van de presentatie:

Gastvrijheidseconomie Overijssel Stand van zaken 1

MITO Doelstelling: versterking regionale economie! De 4 B’s: Bekendheid Bezoekers Bestedingen Banen In 2015: 10% marktaandeel in toeristische overnachtingen, 80 miljoen extra bestedingen en 3000 extra banen 2

2 pijlers: TBT en MarketingOost Samenwerking Overijsselse RBT’s heeft geleid tot MarketingImpuls Toerisme Overijssel (MITO) Na stoppen GOBT organisatorische versterking cruciaal (aansturing, bundeling krachten) Splitsing tussen organisatie en merken (professionaliteit, draagvlak, consument centraal) Meerjarenimpuls Gastvrijheidseconomie Overijssel 2012-2015  op naar krachtig en gastvrij Overijssel Uitvoering Regionaal Economisch Beleid d.d. 11 april 2012 3

TBT en MarketingOost Meerjarenimpuls Gastvrijheidseconomie MITO – MarketingImpuls Toerisme Overijssel: 6 merken: de regio’s Twente, Vechtdal, Salland, IJsseldelta en WaterReijk en het thema Hanzesteden Daarnaast 3 verbindende thema’s: Blauw: ‘ plezier varen’ (Overijssels water) Groen: ‘puur genieten’ (Proefdepureprovincie) Rood: ‘ cultuurparels’ + Aandacht voor fiets+wandelprovincie van Nederland! 4

5 Raalte 17 januari

Leefstijlprofielen Voorbereidingen uitvoering Gelijkschakelen benaderingswijze markt 6

7

Meerjarenimpuls Gastvrijheidseconomie (vervolg) Evenementen: in Overijssel meerjarige ondersteuning van evenementen met grote economische spin off (2,7 miljoen) en innovatieve evenementen (0,3 miljoen) Duitsland: vanuit huidig Euregio-project toewerken naar een meer structurele bewerking Duitse markt op basis van eigentijdse positionering Oost-Nederland Vlaanderen: groeimarkt in relatie tot concept Puur Genieten! campagne met o.a. Vakantiesalon Antwerpen 8

Overheden & Organisaties Stakeholders en rollen Bedrijfsleven Regiomarketing & Productontwikkeling Regisseur Campagneleider Overheden & Organisaties Consument 9

Wat is bereikt in 2012? (1) 1) Provincie, regio en gemeenten winnen prijzen: Overijssel beste fietsprovincie 2012 Rijssen-Holten wandelgemeente 2012 Buurten in oud Avereest (Reestdal): mooiste wandelroute On Track Ommen wandelgemeente 2013 (?) (64% van de stemmen) 10

Wat is bereikt in 2012? (3) 3) Publiciteit en promotie: Beurzen: Antwerpen, Fiets- en Wandelbeurs, 50 plus en Zenith Telegraaf campagne (april, juni-juli) met hoge advertentiewaarde Hanzelijnspecial Telegraaf (dec 2012) Trouw artikel over Ijsseldelta (aug 2012) TV: Wist je dat (RTL4) en RTL vaart (RTL7) ‘Arrangementen met Beeld van Overijssel: o.a. met Kerst in Oud Kampen  Toename van publiciteitswaarde met meer dan 50% 11

Wat is bereikt in 2013? (4) 4) Route infrastructuren Wandelnetwerk Vechtdal afgerond Wandelnetwerken WaterReijk, Zwolle en Salland in aanleg (2013 gereed) Verhalenpalen succesvol geintroduceerd In 2013 wordt wandelnetwerk Kampen aangelegd (begin 2014 gereed - provinciaal netwerk) Nieuw elan en meerjarig commitment Hanzesteden 12

Stand van zaken campagnes A-merken Twente Salland Vechtdal IJsseldelta WaterReijk Hanzesteden Landgoed van Nederland, City life/country life, Uitrol Twente Tourist Info, Lancering Twente Portal, Landgoed nieuwe stijl De Smaak van Salland, Salland Actief (na Fietsland nu ook Wandelland), Cultuur van Salland (van IJssel tot Heuvelrug) Vechtdal Overijssel alle tijd: Boergondisch genieten, Zoek Yvonne’s (Buiten zijn) en Beste wensen (Buiten spelen) Nederland in het klein: plezier varen (water/delta), Hanze (cultuurhistorie) en Nationaal Landschap (natuur/polders) Van water naar land (pleziervaren), Actief in het WaterReijk (WandelReijk, schaatsen), Giethoorn+wetlands (o.a. China) Hip hanzestadsbezoek, Vanaf het water naar de stad, Hanze 2017, 3 D’s (Duiding, Decor en Dynamiek) 13

IJsseldelta Marketing Gerealiseerd 2012 Introductie en promotie streekmerk (H)eerlijk IJsseldelta Ondernemersavonden Kampen, Genemuiden, Hasselt en Zwartsluis (thema: arrangementen) Coördinatie Open Monumentendag en Hanzespektakel Kampen Promotieplan Zwartewaterland Sluiting VVV winkels en opening agentschappen Zwolle en Kampen Realisatie bezoekerscentra NLIJD Zwolle, Kampen en Zwartsluis Follow up Hanzesymposium Dag van de VVV Coördinatie en promotie Waterevent Teamwissel (merkleider en merkadviseur) Concrete resulaten IJsseldeltagids 2012 Beurzen: o.a. Fiets- en Wandelbeurs, Zenith, Waterevent, 50+ beurs Deelname RTL Vaart (uitzending jan 2013) Recreatie krant in samenwerking NLIJD Advertentie Telegraaf , free publicity en stands in Zwolle en Kampen bij Opening Hanzelijn In samenwerking met Euregio flyer en routebundel in Duits Social media campage #ikbenzwolle / #ikbenkampen 3% meer unieke bezoekers website (ca. 46.000 totaal) 40% meer followers Twitter (ca. 2000 totaal) 100% meer likers Facebook (ca. 150 totaal; gestart sep 2012) Speerpunten 2013 Introductie ‘Ondernemend IJsseldelta’ met co-creatieplatform en ondernemersbijeenkomsten Integratie en ondernemersclub ‘In de Ijsseldelta’ Intensivering samenwerking NLIJD met o.a. gezamenlijke gids en app Ontwikkeling en uitvoering campagne NL in het klein Restyle n huisstijl Ontwikkeling communicatiepakket met o.a. brochures en flyers Watersport welkomstpakketten Realisatie Vaarapp Focus op free publicity Vernieuwen website Intensieve social media campagne Realisatie 5 infopunten NLIJD Evenementen: o.a. Open Monumentendag, Hanzespektakel

IJsseldelta strategisch plan http://prezi.com/r4iti2qs1sr-/ijsseldelta-nederland-in-het-klein/?auth_key=b9888954bbe74c421a30843e8aedc5c95dabee37&kw=view-r4iti2qs1sr-&rc=ref-16529793