Welkom bij de Dosh-klas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
sociale media: de nieuwe realiteit
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
De vier knagers in het wilde westen. Gemaakt door Marrit de Haan
Gemaakt door :marten cuiper
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
DOOF ZIJN BIJ ONS WAAR OF NIET WAAR
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Wat kun je doen in keuzemenu?
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
naamwoordelijk gezegde
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
Deze presentatie gaat over:A.D.H.D
Mijn stage bij fietsen van cees Naam: Maik belshof Klas: 4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Brainport 2020 Gamaakt door: Quincy wezenberg Danique sabel Joris koolen.
Dag 6 Dag 6 van het dagboek Halihalo lieve kindertjes, Brrr… wat was het koud vannacht op de daken. We zijn de hele nacht op pad geweest met onze zakken.
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Wat maakt het leven zinvol?
Mijn Stage Bij *Kastelein Naam: *dino taradzic Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Voorzetsels.
Dit is Isabel 1.
Hall Of Fame Gemaakt door Demy van Bergen Alexander Steenis
Antwoord op vraag SOPO1-4
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Ik ben Bob..
Door: Türken  Groep 2.  Groep 3.  Groep 4.  Groep 5.  Groep 7.  Groep 8.  En nog foto’s.
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
‘De Klomp Draait Door’ Rosalie Blok Klas CE2C.
Interpreteren van data
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
KROKETTEN Voorzitter; Senem Ontwerper; Devin Notulist; Dianne Materiaal; Fabian.
HEEL VEEL SUCCES! HOI! LEUK DAT JE EEN SPREEKBEURT OVER
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Communiceren met Marloes
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Welkom bij Chronisch zieken en gehandicapten platform met vandaag als onderwerp Slechthorendheid.
Groningse voic .
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Het was een leuk begin, We ontmoette een paar mensen met een handicap. :Een blinde vrouw :Een slechtziende vrouw :Een jongen die in een grote rolstoel.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Resultaten Leerlingenenquête 2015
4 Gedicht Kleurplaat voor de kleintjes De Kerstman is weer in het land
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Welkom ik maak me sterk.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Woordjes leren.
Trillingen Klik op de pijltjes van je toetsenbord om naar de volgende of vorige dia te gaan. Hallo allemaal, we gaan het hebben over: dubbelklik.
Mobile Fun Hoi, ik ben Mobie en ik ga samen met Ronnie jullie deze PowerPoint presentatie presenteren. Op de volgende dia staat wat deze opdracht inhoud.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Downsyndroom door naam. *Vandaag houd ik een spreekbeurt. *Het gaat over mijzelf. *Want het gaat over Downsyndroom. Spreekbeurt.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Transcript van de presentatie:

Welkom bij de Dosh-klas

De leerlingen met hun naamgebaar Genesis Joris Annelies Danique

De DOSH groep (door Joris Kok) DOSH is de afkorting voor Doven en Slecht-horenden. Op Het Maatman hebben we een speciale groep voor dove en slechthorende kinderen. Wij zitten in aparte groepen, maar een paar keer per week hebben we les in de DOSH groep. De mentor en de 2e juf van de DOSH groep gebruikt gebaren en praat heel duidelijk. Ik volg de vakken biologie, geschiedenis, Nederlands en economie in de DOSH groep, omdat dit belangrijke vakken zijn met heel veel woorden. Onze juf legt alle moeilijke woorden uit in gebaren. We hadden 1x ook inval, want Lot, onze mentor, was er niet. Van die juf konden we bijna geen woord verstaan omdat ze een beugel had.

Les in de Dosh-klas Dingen die we speciaal in de Dosh-klas hebben: Nederlands Gebaren-tv Logopedie Sociale vaardigheden Groepsgesprekken met gebaren Juf tolkt bij belangrijke gebeurtenissen

Gebaren televisie (door Annelies Malki) Wij kijken elke maandagmiddag gebarentv. Dit is het jeugdjournaal met een tolk. Er staat een vrouw naast het journaal te tolken. Na elk stukje journaal zet juffrouw het journaal op pauze en stelt ze vragen aan de kinderen. Waar gaat het over? Het jeugdjournaal gaat over: - Ongelukken - Prinses Maxima en Prins Willem-Alexander Het is belangrijk om het jeugdjournaal te kijken dan weet je wat er is gebeurd. Ik vind het leuk en interessant, want dan leer ik veel.

G e b a r e n T e l e v i s i e Gebaren televisie is …. Net als het jeugdjournaal met een tolk. Bij het NOS Journaal heb je soms ook een tolk. Wij kijken op maandagmiddag en donderdagmorgen met de DOSH groep (doof en slechthorend) naar het Jeugdjournaal met gebaren. Er zitten 3 nieuwsitems in. Juffrouw Kole (of Juffrouw Heuvels) zet de dvd stop, zodat zij ons kan vragen welke 3 nieuwsitems er zijn voor vandaag. Dan antwoorden de kinderen. Daarna gaan we gewoon verder kijken. Zij zet de tv soms stop om nog keer te vragen waar het precies over gaat…. zodat de kinderen ook begrijpen wat er gebeurt in de wereld.

Hier een voorbeeld van gebarentelevisie Kijk op www.doventv.nl Kijk op http://www.doventv.nl/ Daar staat ook het jeugdjournaal met gebaren

Alle mensen die met Doshgroep werken Henk Oostra (zorgcoördinator), Annemiek Dalenoord (orthopedagoge), Mireille Heuvels (Leerkracht), Marja Kok (Maatschappelijk werk), Hannah Mollink (logopediste) en Lot Kole (mentor)

Groepslogopedie Met de DOSH groep heb ik één keer per week groepslogopedie. We leren dan debatteren. We leren praten over meningen en feiten en argumenten geven bij stellingen. Bijv: ‘het belangrijk dat er op school gebaren gebruikt worden’. Ook leren we veel nieuwe woorden en gebaren. En ik leer wat precies doof en slechthorend is en hoe ik daar goed mee om kan gaan. We hebben een keer alle audiogrammen bekeken. En Hannah, logopediste, heeft ons verteld over ons gehoorverlies en ook hoe we moeten omgaan met ons gehoor, want wij zijn zwaar slechthorend.

Juf Lot, Juf Mireille en Hannah Lot Kole, onze mentor Mireille Heuvels, onze juf op donderdag en vrijdag Hannah Mollink, de logopediste

(door Genesis Cardena Ventura) Vroeger (door Genesis Cardena Ventura) Ik vind het leuk in de groep met andere dove kinderen. Ik was een jaar geleden op een gewone school. In de groep zaten 25 kinderen. De kinderen waren niet doof of slechthorend. Als zij gingen praten, kon ik niet horen wat ze zeiden. Ik vond het moeilijk en niet leuk. Nu ik in de DOSH groep zit begrijp ik de andere kinderen wel. De andere kinderen begrijpen mij ook. Dat vind ik leuk!

De leerlingen met Juf Lot

Agnes (door Danique Blom) Ik ben een slechthorend meisje,dus ik ga wel ongeveer 1 keer in de maand naar Agnes. Wat ik jullie wou vertellen is dat Agnes zorgt dat zij je gehoor in de gaten houdt. Zij test piepjes en woordjes. Je moet dan een kop telefoon op doen. Zodat je het piepjes of woordjes hoort.

Gehoor apparaten Ik ben Danique een meisje met gehoorapparaten. Dat zijn apparaten die je vast moet maken aan een oorstukje. Je gaat dan naar een winkel die oorstukjes maakt. Oorstukjes is een materiaal wat in je oor past. Als je dat oorstukje aan je apparaten vast zet,kun je beter horen.

Audiologisch centrum Audiologisch centrum is een gebouw waar Agnes werkt, dus iets met gehoor te maken. Audiologisch centrum zorgt ervoor dat de afspraken goed gaan,je kunt daar naar toe om je gehoor test te laten testen.

Audiogram Een audiogram is een grafiek waarin je kunt aflezen hoe sterk je gehoor is. We hebben ons eigen audiogram in de klas bekeken en besproken.

Gebaren op school Kinderen kunnen elkaar begrijpen met gebarentaal. In de DOSH groep gebruiken we gebaren. Soms leren wij nieuwe gebaren.

G e b a r e n t a a l Gebarenalfabet is alleen met de hand, hier een voorbeeld van ons alfabet:

Vragen Heeft u nog vragen dan kunt u altijd contact opnemen met 1 van de mensen die met de DOSH-groep werken via het telefoonnummer van onze school: 053-4801770 Tot ziens!