Iedereen op de juiste plek: de Stuurgroep!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grote nutteloze bouwwerken….
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
fundamenteel, richtinggevend en samenhangend
Corporate Portfolio Management
10 tips voor een gouden start Groeitips
projectmatig onderwijs en projectmanagement hebben iets met elkaar
Kwaliteitsvoorwaarden bij opdrachtnemer maar ook bij de opdrachtgever Kwaliteit aan beide kanten.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Een startersgids voor innovatie
Hogescholen in Dialoog
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Proces en Product.
De competente projectleider
Prince2 Componenten.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Kwartaalsessie IPMA-NL
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Introductie OHSAS
Projectmatig werken HvA IAM Projectmanagement Februari 2008 Week 3
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Workshop Fondsen werven
Governance / Baten uitdagingen: het verschil maken in de praktijk Reflectie op hoe uw project het verschil kan maken in de praktijk; een hulpmiddel vanuit.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Projectplan <naam project>
6 stappen in Risico management
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Welkom.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 7 Stakeholderanalyse, wenselijkheid en haalbaarheid en vooruitblik elevatorpitch.
H7 Organiseren.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Uw LOGO Ingrediënten voor uw eigen presentatie : Elementen van een goede presentatie: Voorstellen van uw bedrijf Waarin onderscheid uw bedrijf zich van.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Zonder opdrachtgever geen Programma (waarom zoekt het ISZF een opdrachtgever?)
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Pag. 1 Elementen van een goede presentatie: » Voorstellen van uw bedrijf; » Waarin onderscheidt uw bedrijf zich van anderen in de markt; » Op welke manier.
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
MVI ambities opstellen doe je samen
P6-methode Projectaanpak in zes stappen Stappenplan
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Duurzame inzetbaarheid
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Projectmanagement TI en SE voor spoorzone Delft
Presentatie van ondernemingsplan
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Slides Webinar Organisatie en slagvaardigheid
Groeien in ATEX volwassenheid
Welkom bij DAIly NURSE.
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Stap drie bij projecten
Startgroep nieuwe HR-cyclus
De scope van het project
De grootste uitdaging: het schatten …
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
NIMO Summerschool NIMO webinar #4 van 8: Risicomanagement
NIMO Summerschool NIMO webinar #6 van 8: Fasering
Transcript van de presentatie:

Iedereen op de juiste plek: de Stuurgroep! NIMO Summerschool NIMO webinar #1 van 6: Iedereen op de juiste plek: de Stuurgroep! Welkom! Nog even geduld….we starten om 13:15

Hoe werkt het? NIMO Summerschool Webinars: rondom een thema mensen en ervaringen met elkaar verbinden, efficiënt, effectief en laagdrempelig laptop smartphone tablet Zoom Wat je nodig hebt: Praktisch: of of microfoon uit tenzij… vragen/chat tijd video aan

Agenda Welkom en kennismaking Herkenbare knelpunten? Een goed opdrachtgever Rollen binnen de stuurgroep Kerntaak van de stuurgroep tijdens het project Evaluatie en vervolgstappen Tips & tricks

Even voorstellen: Bart Hoitink CEO/ Trainer/Adviseur Webinar host Gerben Woelders Trainer/Adviseur Webinar co-host

Even voorstellen Naam Organisatie Rol in je huidige project NB: microfoon aan ;-)

Herken je dit? Wie is mijn opdrachtgever eigenlijk? Heb ik één opdrachtgever? Of meerdere? Beslissingen worden niet op het juiste niveau genomen. Er zitten te veel mensen in mijn stuurgroep. Mijn stuurgroep is eigenlijk meer een klankbordgroep. Mijn stuurgroep is te weinig beschikbaar om te kunnen oordelen over belangrijke projectrisico’s.

Vraag Welk belangrijkste knelpunt ervaar jij m.b.t. je opdrachtgever en stuurgroep? Reageren via de chat, aantal eruit pikken

Een goed opdrachtgever… De belangrijkste taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de opdrachtgever zijn: Initiëren van het project Benoemen van de projectmanager Vaststellen doel, scope, resultaat en aanpak van het project Zorgdragen dat het project aansluit op bedrijfsdoelen/strategie Goedkeuren programma van eisen, projectplan en beslispunten Bepalen wijze van rapporteren en beslissen Zorgdragen inbedding en draagvlak project in klantorganisatie Zorgdragen voor beschikbaarheid van mensen en middelen Zekerstellen van de business case van het project Zorgdragen voor financiering Beslissen over de voortgang van het project Ondersteunen van de projectmanager Beslissen over de belangrijkste risico’s Zorgdragen voor een balans tussen gebruikers en leveranciers Beslissen bij escalatie en tussentijdse wijzigingen Afschermen van het project van de omgeving Rapporteren aan bedrijfs- of programmamanagement Bepalen aan wie het projectresultaat wordt overgedragen Beëindigen van het project en verlenen van decharge Last but not least: commitment voor het project hebben en vasthouden!

Organigram & rolverdeling stuurgroep Opdrachtgever: eindverantwoordelijke voor het project en daarmee bevoegd om alle beslissingen te nemen. Tevens eigenaar van de business case. Stuurgroep Opdrachtgever Senior leverancier Senior gebruiker Senior gebruiker vertegenwoordiger van de groep die gebruik gaat maken van het projectresultaat. Belast met het bewaken van de aansluiting gebruikerseisen aan resultaten. Senior leverancier verantwoordelijk voor het leveren van de benodigde resources om het project uit te voeren. Projectmanager Teammanager Teammanager Teammanager

Quizvraag Wat is GEEN verantwoordelijkheid van de Senior leverancier: Het beschikbaar stellen van de benodigde resources aan het project Het beoordelen van de haalbaarheid van op te leveren producten tegen tijd en kosten Toetsen of het ontwerp voldoet aan de gebruikerseisen Bewaken van een tijdige afronding van een nazorgperiode.

Agenda Welkom en kennismaking Herkenbare knelpunten? Een goed opdrachtgever Rollen binnen de stuurgroep Kerntaak van de stuurgroep tijdens het project Evaluatie en vervolgstappen Tips & tricks

Kerntaak stuurgroep tijdens het project

Exception (Afwijking) Prognose tijdens de uitvoering Maximum tolerantie voor kosten Oorspronkelijk plan Minimum tolerantie voor kosten Kosten Exception Minimum tolerantie voor tijd Maximum tolerantie voor tijd Tijd

Management by Exception op elk niveau Bedrijfs - of programmamanagement, of de klant Project toleranties Project voortgang/ exception Stuurgroep Binnen project toleranties Fase toleranties Fase voortgang/ exception Project manager Binnen fase toleranties Werkpakket toleranties Werkpakket voortgang/ issue Team manager Binnen Werkpakket toleranties

Evaluatie en vervolgstappen Welke inzichten van dit webinar zijn voor jou nuttig? Wat kun je toepassen in jouw project of organisatie? Welke belemmeringen zie je nog voor verbetering? “Wie de kip met het gouden ei heeft mag het zeggen!”

Afsluiting Schuif ook aan bij een van onze andere webinars: Schattingstechnieken : 25 juli 13:15 – 14:00 Risicomanagement : 31 juli 13:15 – 14:00 Projectfasering: 2 augustus 13:15 – 14:00 Projectvoortgang: 6 augustus 13:15 – 14:00 Situationeel leidinggeven: 19 augustus 13:15 – 14:00 IPMA certificering: 30 augustus 13:15 – 14:00 Wil je verder praten n.a.v. dit webinar, graag! Neem dan contact met ons op via mail@nimo.nl of 033-4720073

Tips & tricks Zorg voor een goed formeel en informeel contact met je opdrachtgever. Alleen een stuurgroep indien echt zinvol en noodzakelijk voor het welslagen van het project. Ontkom je niet aan een stuurgroep, houdt deze groep dan zo klein mogelijk. Hoe groter deze groep, hoe groter de kans op verwatering van verantwoordelijkheid. Zorg dat de stuurgroepleden hun verantwoordelijkheid nemen. Een aardige interventie hiervoor is de senior leverancier in de stuurgroepvergadering te laten vertellen over voortgang en planning en de senior gebruiker te laten vertellen over de mate van acceptatie / tevredenheid. Laat de stuurgroepleden zelf hun taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van jouw project opschrijven en neem deze “contractjes” als bijlage op in je projectplan. Probeer te komen tot een situatie waarin de senior supplier niet louter een resourceleverancier is maar probeer hier concrete (SMART) werkpakketen (product-based) neer te leggen. Op deze wijze maak je de senior supplier ook echt eindverantwoordelijk voor het opleveren van producten.

Samenstelling stuurgroep Bepaal / adviseer over de samenstelling van de stuurgroep op basis van: Grootte en impact van het project Wie is of zijn de doelgroepen en stakeholders? Betrokkenheid: een stuurgroeplid moet de veranderingen voor de organisatie kunnen zien en voelen en daarop kunnen en durven sturen (gezag!) Wijs één voorzitter (=opdrachtgever) en dus beslisser aan! Maak een stuurgroep niet groter dan 5 personen!