eens oneens Staandplaatsgebondenheid en de Sint

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kerstviering kleuterbouw
Advertisements

Verrassing!!.
Hoofdstuk 3: Steden en Kathedralen deel 2
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
brugklas ruimte en perspectief
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Kloosters & kathedralen
Tijd van monniken en ridders
Palazzo Venezia Door: Wendy, Melissa, Hilke en Jens.
Gemaakt door: Pauline Botman
6de Sjikke Kwis Sjikke Reeks 6
Escher.
2.5 Goden en heiligen Kenmerk:
Kenmerk 9: De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 1: Clovis, de Kloosters en Tijdvak 3: Vroege Middeleeuwen; de tijd van ridders en.
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 13 - Investituurstrijd.
De ontwikkeling van Het Christendom..
Europa wordt christelijk
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
OEFENVRAGEN 2 renaissance Havo4 - Vwo4
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
De kruistochten.
Nu nog een "witte Piet" en elk historisch besef is weg in Nederland...
Hoooo zo leuk. En dan nu komt de ……… GALLO - ROMEINS MUSEUM Dat was een museum in tongeren we gingen er met de trein naartoe. En dan moesten we kiezen.
ROMAANSE ARCHITECTUUR
Jezus roept de leerlingen
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Sint-Maarten.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Tijd van monniken en ridders
De dia’s volgen bij muisklik
Romeinen, Germanen en Kelten
Een nieuw geloof: het christendom
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
Bronnen bekijken.
Spaanse Meesters 3 Spaanse kunst.
1. Waarom vieren we sinterklaas op 5 december? A.Omdat hij dan jarig is B. Omdat hij toen dood is gegaan C.De dag is zomaar uitgekozen.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Escher in het Paleis Melody, lexi, anne-beth.
Nu nog een "witte Piet" en elk historisch besef is weg in Nederland...
Sinterklaas.
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
Schilderijen uit de 17de eeuw
Bedelorden, heiligen en ketters
Alinea: kernzin + uitwerking
Mesdag Haagse school Museum panorama
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
15 – Waarom moet er zoveel in de kerk?
op de Utrechtse Heuvelrug
Nee Zeggen!.
DE ROL VAN RENTMEESTERSCHAP Les 10 voor 10 maart 2018.
Ricky Seinstra & Mirre Dollekens
THEMA 3 – LES 2 KERK EN KLOOSTER.
Geschiedenis van Sinterklaas
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Jezus, echt bestaan? Echt opgestaan?! 10 juni 2018.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
De geschiedenis van Sint en Piet.
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
De geschiedenis van Sint en Piet.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Antwerpen anders : EEN ÉCHTE GROENPLAATS
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
1
Antwoorden H2 § 4. KA 4 en 5.
De schatkamer 2 Een reis door de tijd.
Zing Nederlands Met Me 20 april 2018.
§2.2 Werken en leven in het Romeinse rijk
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 28 - Investituurstrijd.
Izak trouwt met Rebekka
Wereldkunst: kijken en vergelijken
Transcript van de presentatie:

eens oneens Staandplaatsgebondenheid en de Sint Geloven we harde feiten... of schieten we in de weerstand? Als oeroude bewijzen zeggen: ‘de Sint was zwart’ accepteren we dan gewoon een zwarte sint ? oneens eens

Gnori, de zwarte, een koosnaampje Sint Nicolaas leefde van 280-6 dec 342 in Myra, Turkije, de Christelijke laatste periode van het Romeinse Rijk. Hij is later begraven in Bari, Zuid Italië. Oer-oude traditie zegt dat de heilige zwart was. Liefkozend noemen ze hem ‘Gnori’, plaatselijk dialect voor njeri, nero, zwart. Wetenschappelijk onderzoek is altijd link met middeleeuwse heiligen, maar wat boven tafel kwam, wijst verrassend dezelfde kant op. ← Het opvallend donkere Sint Nicolaasbeeld in de Sint Nicolaas Basiliek te Bari

Strijd islam, verhuisd naar Bari In 1087 brachten Christelijke zeelui de resten van de populaire heilige in veiligheid vanuit Myra (nu Izmir inTurkije) naar Bari. In Turkije werd de islam steeds vijandiger tegen Christelijke pelgrims, juist in die jaren werd de Eerste Kruistocht georganiseerd. De heilige was er meteen populair. Snel werd in Bari begonnen met bouw van de zware, Romaanse Sint Nicolaas Basiliek die in 1197 werd ingewijd.

Sindsdien groeide zijn populariteit alleen maar Sindsdien groeide zijn populariteit alleen maar. Straten, pleinen, cafés en restaurants dragen zijn naam. Zelfs het plaatselijke voetbalstadion heet Stadio San Nicola en is met 58.000 zitplaatsen groter dan ArenA of Kuip. Het werd gebouwd voor het WK van 1990 en is sindsdien de thuishaven van de Italiaanse subtopper AS Bari die beurtelings in de serie A en B speelt. Stadio San Nicola, Bari 1990, 58.270 stoelen

Palazzo di Giustizia. (Hooggerechtshof) Piazza Nicola, Bari

Zo lijkt het er op dat de bewoners van Bari meer moeite doen om ‘hun’ heilige een prominente plaats in de gemeenschap te geven dan dat wij. ‘Onze’ Sint Nicolaas heeft zijn kerk in Amsterdam maar daar blijft het bij, behoudens 3 spectaculaire weken in de late herfst.

← info-bord naast het beeld van de donkere San Nicola De lokale traditie wil dat deze heilige echt helemaal zwart is. Volgens oud volksgebruik word hij ‘San Nicola Gnore’ genoemd. Gnore is Barisch dialect voor njero, nero, zwart. Hij wordt in de basiliek consequent zwart afgebeeld, zijn alleroudste iconen zijn op zijn minst zeer donker. ← info-bord naast het beeld van de donkere San Nicola Uitvergroting van de tekst op dit bord →

Zwart in Rome De heilige leefde in het Romeinse Rijk (280- 6 december 342). Een studie van Frank Snowden uit 1970 (‘Blacks in Antiquity’) wees uit dat er geen spoor van discriminatie ‘op kleur’ was in het Romeinse Rijk. Slavernij riep niet automatisch associaties op met negroïde mensen, sterker: dit was in Romeinse ogen veel meer iets voor de grote blonde krachtpatsers uit de Germaanse gebieden. Zwarte mensen uit het Romeinse Rijk, dat tot ver in Afrika reikte, hadden een volstrekt gelijkwaardige status met ander Romeinen. Een zwarte bisschop in Myra was dus geen onwaarschijnlijke rariteit.

Wetenschappelijk onderzoek in 1953 en 2004 Op 5 mei 1953 wordt de stenen kist van San Nicola voor het eerst sinds 1089 geopend. In opdracht van een pauselijke commissie laat de Enrico Nicodemo, aartsbisschop van Bari, de professoren Martino en Ruggieri van de plaatselijke universiteit de beenderen ondrzoeken. Dit duurt tot 1957. Zij maakten zulke precieze beschrijvingen, tekeningen en foto’s, dat de Bari-antropoloog van 2004, dhr. Itrona, de modernste technieken inschakelde voor een gezichtsreconstructie. Hij deed dit met een specialiste van de universiteit van Manchester, Caroline Wilkinson. Martino en Ruggieri bestuderen de schedel ↑ ↑ Beenderen van San Nicola, gefotografeerd door Martino in 1957

Gezichtsreconstructie uit 2004, uitgevoerd door antropologe Wilkinson van de University of Manchester. De bisschop San Nicola was een negroïde man .

Eén kanttekening: Het gaat om een reliek die in de middeleeuwen is verza-meld door fanatieke Christenen, de Bari-vissers uit 1087. Er is veel bewijs dat de christelijke kerken geen enkel probleem hadden met liegen als het om de echtheid van relieken ging. Als alle tenen, vingers en ellepijpen van de Willibrordkerken in de Benelux echt zouden zijn, was onze missionaris bij leven een misvormde kermisstunt. Het is dus geenszins bewezen dat San Nicola echt in die kist ligt. Toch: 1e de volkswijsheid ‘Gnori’ (zwarte), 2e de afbeeldingen 3e de onderzoeksresultaten naar de inhoud van de kist raken elkaar te opvallend om als onzin af te wijzen.

Tradities en bewijzen uit de èchte Sint Nicolaas-stad Bari maken het aannemelijk dat de originele sint negroïde was. Is dit een onthutsende start van een discussie die onze kleuters al het plezier in het sintfeest gaat ontnemen ? Nee, natuurlijk niet !! Het gaat erom dat het traditioneel verantwoord is als er naar keuze een witte of zwarte sint binnenstapt. Kleuters vinden dit net zo logisch als een schoen voor een radiator. De magie blijft en wordt zelfs leuker, net zo leuk als ‘makkers staakt uw wild geraas’ waar ze ook geen bal van begrijpen. Gewoon lekker hard zingen en ‘t komt allemaal goed ! Een witte of zwarte sint naar eigen keuze, traditioneel maar ook feitelijk historisch verantwoord en die hele Pietendiscussie is ineens overbodig. eens oneens

PO Zwarte Pieten discussie Geef bij onderstaande 2 spotprenten de mening van de tekenaar. Bestudeer de map met oude artikelen over de Zwarte Pietendiscussie. Zeg welke 2 jij de beste vindt + argument(en) Zoek 3 nieuwe artikelen die argumenten geven voor handhaving van Zwarte Piet. Noem die argumenten. Zoek 3 nieuwe artikelen die argumenten geven voor vervanging van Waarom begint deze powerpoint over standplaatsgebondenheid? Geef een beargumenteerde mening over deze nationale discussie (je krijgt geen cijfer voor je mening, wèl voor je argumentatie