Studiemorgen 5 september 2019 Ondersteuningsroute en OST
Doel van deze 20 minuten Inhoud van het ondersteuningsaanbod op De Lage Waard is bekend De route voor het aanvragen van ondersteuning voor een (mentor)leerling is duidelijk Inhoud van een OPP is bekend Werkwijze van het ondersteuningsteam is duidelijk
Ondersteuningsroute 2 routes: Links voor de basisondersteuning Rechts voor de basis+ en bovenschoolse ondersteuning
Ondersteuning in de school Basis ondersteuning voor iedere leerling Basis+ ondersteuning voor een enkele leerling, aanbod vanuit school Bovenschoolse ondersteuning voor een enkele leerling, aanbod vanuit het samenwerkingsverband
Basis + ondersteuning Dyslexie coach Faalangstreductietraining SOVA training School Maatschappelijk Werk Agressie regulatie training Training studievaardigheden
Bovenschoolse ondersteuning Inzet van een BPO-er, observatie in de klas Ondersteuningslokaal Arrangement GOAL (eventueel in de school) Coach traject Training Jungle Memory Zorgklas Leer Werk Traject Ondersteuning Auris (doof/slechthorend, TOS)
Route start bij leerlingbesprekingen Signalering Hulpvraag vaststellen Actiepunten in de klas Acties vastleggen in logboek Evaluatie Niet gelukt: En dan?
Wanneer aanmelden bij OST? Basiszorg is onvoldoende Besproken bij leerlingbespreking, actiepunt uitgevoerd maar geen vooruitgang Problemen op school komen voort uit problemen thuis, hulpverlening nodig Veel verzuim, vragen over inzet leerplicht of jeugdarts
Hoe aanmelden bij OST? Aanmelden is een taak van de mentor. Vul het OPP (gedeeltelijk) in samen met je leerling en formuleer een hulpvraag Lever het OPP in bij de zorgcoördinator en spreek samen de hulpvraag door Meteen na de leerlingbespreking aanmelden
Opbrengst bespreking in OST Observatie in de klas Handelingsadviezen Inzet basis+ ondersteuning Inzet bovenschoolse ondersteuning Overleg met jeugdteams of andere hulpverleners, afstemmen van zorg
Waarom een OPP? Noodzakelijk voor de aanvraag van bovenschoolse ondersteuning (arrangement) OPP is een hulpmiddel om helder te krijgen wat nodig is
Inhoud OPP Cognitief Didactisch Gedrag Sociaal emotioneel Thuissituatie
OPP
Plan van aanpak in OPP
Ondersteuningslokaal Nieuwe aanpak arrangementen Maandag t/m donderdag na 5e uur in 125 Alleen voor leerlingen die in OST besproken zijn Geen inloop, geen inhaaltoetsen, geen uitstuurlokaal! Budget vanuit samenwerkingsverband