De emancipatie -machine snort van 0 tot 100 Jong geleerd én oud gedaan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Advertisements

CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Sociale Alliantie 27 oktober 2011 Marijke Morsink.
Welkom bij de World Vision Quiz.
Exploitatiebegroting
Prestatie: Maak met de hele klas een krant over…
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
J ONGEREN EN WERK Over mogen, moeten, willen en kunnen werken Auteur: Ilse Sinnaeve.
  Droogbed (+) cursus.
Sociaal beleid tussen beschermen en activeren Bea Cantillon Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck, Universiteit Antwerpen.
Levensvragen Over geluk…..
Financiële sturing van het sociale domein in Eindhoven
Onderwijs en kinderarbeid
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Inleiding arbeidsmarkt
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Cursus Onderwijseconomie
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
INTEGRATIE van de OUDEREN in het BELEID. 1 De komende ouderengolf is een zeer groot maatschappelijk succes Lang leven, in goede gezondheid, met zijn tweeën,
De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces.
1 Collectieve Belangenbehartiging De rol van KBO-Brabant in een veranderende samenleving Tijd van wederopbouw Jaren 60 Jaren 80 Vanaf 2000 Hoe verder De.
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
7.1: Van de wieg tot het graf
Hoe ongelijk is Nederland? Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
De economische dimensie
Opgroeien in armoede en sociale uitsluiting: literatuurverkenning.
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
6.3 Geen werk? Wat zijn de gevolgen als je je baan verliest?
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Wat voor inkomen heb je & waar blijft je geld?
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Mechanismen van tweedeling Over verarming en verrijking in Nederland.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Alles draait om jou ! Startconferentie G32 12 juni 2014 Een sluitende keten van leren, werken en ondernemen.
Maatschappelijke Stage in de Sport 23 september 2010.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Kinderarbeid..
Een zegen of een gevaarlijke verleiding?
ViaVia Info-presentatie
Hoofdstuk 5 De arbeidsmarkt.
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Reken je (niet) rijk.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
De rol van KBO-Brabant in een veranderende samenleving
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Beroepstrots: de gemotiveerde ambtenaar
Schepping en Evolutie in de Bahá’í geschriften (1)
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 BK Lesweek 4
Kansarmoede in de kleuterschool
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 KGT Lesweek 1
Kato bruyneels, Lore Driessens
Lang leve de zelfhulpgroep!
JEUGDzorg - voor wie?.
Steun landloze arbeiders in Pakistan
Wij komen centraal te staan !
Klik om verder te lezen.
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

De emancipatie -machine snort van 0 tot 100 Jong geleerd én oud gedaan 12 september 2019 Jong geleerd én oud gedaan De emancipatie -machine snort van 0 tot 100 Frank Kalshoven

Inhoud De Grote Uitdaging (met hoofdletters). Het centrale begrip hierbij: menselijk kapitaal. Knabbelen aan het fundament. De Grote Uitdaging opnieuw. Wat dit betekent voor (Haagse) scholen? Tot besluit: de emancipatiemachine

De Grote Uitdaging

Fundament Ons type samenleving is gebouwd op het fundament dat (volwassen) mensen in principe door eigen arbeid in hun inkomen voorzien. Juist omdat dit het fundament is, is er welvaart, en die welvaart gebruiken we deels om in het inkomen te voorzien van mensen die niet kunnen werken.

Knabbelen (1/2) Het fundament erodeert: Er verlaten jongeren het onderwijs zonder een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt, terwijl kwalificatie juist belangrijker wordt. Er raken volwassenen werkloos omdat ze de (technologische) ontwikkelingen in hun vak niet (kunnen) bijhouden.

Knabbelen (2/2) Dit fundament erodeert: Er raken mensen arbeidsongeschikt omdat ze langdurig hetzelfde (psychisch of fysiek) zware beroep blijven uitoefenen. Er vallen groepen langdurig buiten de arbeidsmarkt omdat ze niet in staat zijn werk te vinden.

Gevolgen De gevolgen hiervan zijn simpel samen te vatten: Steeds meer mensen staan aan de kant van de arbeidsmarkt, en zijn niet in staat door eigen arbeid in hun inkomen te voorzien.

De Grote Uitdaging (1/2) Hoe stellen we mensen in staat een werkzaam leven lang arbeidsinkomen te verdienen? De oude levenscyclus werkt niet meer zo goed: eerst leren, dan werken, dan rusten. De nieuwe levencyclus ziet er eerder zo uit: eerst leren (en werken), dan werken (en leren), dan rusten (en leren).

Menselijk kapitaal

Startkapitaal Een pasgeborene beschikt over ‘startkapitaal’, dat zowel bestaat uit het meegekregen genetisch materiaal als uit de sociale omgeving waarin zij terecht komt. (Startkapitaal is ongelijk verdeeld.)

Investeren Ouders/verzorgers, familie, vrienden én de overheid investeren tijd en geld om dit startkapitaal te laten groeien. Waarin investeren ze dan? In het menselijk kapitaal van het kind. Dit ‘menselijk kapitaal’ is het kernbegrip bij het nadenken over leren, werken en het fundament van onze samenleving.

Menselijk kapitaal Menselijk kapitaal Is een voorraad in ieder mens. Je gebruikt het in principe altijd. Je kunt er tijd, geld en moeite in investeren (daar wordt het groter van). Je moet erop afschrijven als je het niet gebruikt (daar wordt het kleiner van). Je kunt er ongelukken mee krijgen (idem).

Te gelde maken Aan het einde van het initiële onderwijs stappen jongeren de arbeidsmarkt op. Ze maken hun menselijk kapitaal te gelde. Ze gaan ‘door eigen arbeid in hun inkomen voorzien’. Loon = rendement op menselijk kapitaal, (Uur)loonverschillen weerspiegelen de verschillen die werkgevers toekennen aan het menselijk kapitaal.

Knabbelen met menselijk kapitaal

Knabbelen (1/2) Het fundament erodeert: Er verlaten jongeren het onderwijs zonder een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt. => Onvoldoende menselijk kapitaal. Er raken volwassenen werkloos omdat ze de (technologische) ontwikkelingen in hun vak niet (kunnen) bijhouden. => Versnelde afschrijving op capacitair kapitaal

Knabbelen (2/2) Het fundament erodeert: Er raken mensen arbeidsongeschikt omdat ze langdurig hetzelfde (psychisch of fysiek) zware beroep blijven uitoefenen. => Schade aan fysiek kapitaal Er vallen groepen langdurig buiten de arbeidsmarkt omdat ze niet in staat zijn werk te vinden. => (Misschien) gebrek aan sociaal kapitaal

De Grote Uitdaging (opnieuw)

Herformulering Om (meer) mensen in staat te stellen door eigen arbeid (langer) in hun inkomen te voorzien is het belangrijker geworden gedurende hun leven hun menselijk kapitaal te onderhouden en te vergroten.

Wat betekent dit voor (werkenden bij) scholen?

Initieel onderwijs (1/2) Jongeren die zonder startkwalificatie van school komen hebben zelf een groot probleem. En de samenleving ook. Schade per geval: minimaal 1 miljoen euro. Het is aan de Haagse sector als geheel om hiervoor verantwoordelijkheid te nemen. Geen Hagenees en geen Hagenaar zonder kwalificatie van school!

Initieel onderwijs (2/2) Zet in het onderwijs in op de volle breedte van menselijk kapitaal: fysiek, mentaal, sociaal en capacitair. Bereid jongeren (vooral maar niet alleen in het MBO) voor op een terugkeer naar de schoolbanken. Geen: Adieu! Maar: Tot gauw!

Post-initieel onderwijs MBO, HBO en universiteit gaan te maken krijgen met steeds meer volwassenen die een module of cursus komen volgen, liefst (in combinatie met het geleerde in de beroepspraktijk) stapelbaar tot een diploma. Bent u er klaar voor? Private aanbieders wel.

Tot besluit

Emacipatiemachine Leren is nu en in de toekomst belangrijker dan ooit. Voor mensen zelf én voor de samenleving. Dit betekent ook: de ambitie in de sector moet omhoog. Onderwijs op z’n best werkt als een emancipatiemachine voor jong én oud. Het is zaak dat we die haperende machine weer laten lopen als een zonnetje. De versnelling in LLO is maatschappelijk en economisch gezien reden tot feest. Voor een individuele MBO-school is het een hele kluif LLO goed te positioneren en implementeren (of laten groeien). Het boek helpt hierbij. Voor de sector roept de versnelling in LLO moeilijke strategische vragen op. Op dit feestje zijn MBO-bestuurders de bob.

Slotvraag: wat vond je van de middag en wat vertel je thuis?