Communicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
CORPORATE COMMUNICATIE
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Presentatie nieuwe media
Alle communicatie tussen medewerkers van een organisatie
Week 38: Organisatiestructuur Lieke van de Camp 19 september 2011.
The Human side of Enterprise Douglas Mcgregor. conventional view ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► Werknemers moeten aangemoedigd.
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Communicatieproces .
Marketing presentatie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
PR Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip
De aard en effectiviteit van management
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Organisatiestructuur en
Corporate Communication & Design
Comtell B.V. Welkom Inleiding
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
MVO en public relations
detaillistenpromotie
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Ouderavond 2012 Ouderavond 2012 Welkom Welkom. Doel van de avond Doel van de avond Nader kennis maken met elkaar. Nader kennis maken met elkaar. Reilen.
Communicatie in organisaties
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Interne communicatie.
Klassieke opvattingen over organisaties
In de Vlaamse gemeenten
H2 Organisatiestructuur
Communicatie en Instumenten
Oriëntatiefase  De longlist: aantal en vaststelling  Buying center: veranderde/veranderende samenstelling Inleiding strategie Duijnstee Consultancy.
Corporate Communicatie
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Dienstenmarketing Week 4.
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 4 Corporate Communication.
Oriëntatie op CIW hoorcollege 5: Corporate Communicatie Ali Oussaïd.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5: Beeldvorming Ali Oussaïd.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
E MPLOYER BRANDING Katrien Put. O VERZICHT Wat is employer branding? Waarom employer branding invoeren? Hoe employer branding invoeren?
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
De marketing van kennis
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Opdracht 1 communicatietheorie
Leiding geven aan school ontwikkeling
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Basics over communicatie
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Internationaal I Cultuur zit in je.
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Organisatiestructuur
Transcript van de presentatie:

Communicatie

Indeling commerciële communicatie Marketingcommunicatie over het aanbod Corporate (concern-)communicatie relaties met publieksgroepen, goed imago onderneming concerncommunicatie bestaat uit interne en externe communicatie Marketingcommunicatie is per definitie extern Geïntegreerde communicatie: alle communicatie klopt met elkaar, is consistent

Concerncommunicatie Instrumenten pr sponsoring institutionele reclame huisstijl Doelstelling: overbrengen corporate identiteit, de ‘persoonlijkheid’ van de onderneming

Corporate identiteit Corporate identiteitsmix: gedrag communicatie symboliek (vooral huisstijl) Ondernemingsnaam als merknaam monolithisch (mono = één): vergelijkbaar met paraplumerk branded identity: vergelijkbaar met individuele merken endorsed identity: individueel merk plus naam moederonderneming Corporate storytelling: helpt om identiteit tot leven te brengen

Missie en visie De ondernemingsmissie geeft antwoordt op de vragen: wie zijn wij? (identiteit) wat doen wij? wat willen wij? (intenties, ambitie) in welke behoeften voorzien wij? Er kan nog meer bij horen: wat hebben wij onze stakeholders te bieden? wat zijn onze kernwaarden (normen, waarden, overtuigingen)? Visie: hoe zien wij de toekomst?

Businessdefinitie Onderdeel van de missie. Geeft antwoord op de vragen: wie vormen onze doelgroep? in welke behoeften voorzien wij? hoe doen we dat (technologie)? Detaillist: businessdefinitie = winkelformule Doel concerncommunicatie: corporate imago = corporate identiteit Ander woord voor imago van een onderneming: reputatie Effect van concerncommunicatie onderzoeken: imago-onderzoek, identiteitsonderzoek, opinieonderzoek

Pr en publieksgroepen Publieksgroep (ofwel relatiegroep): groep personen en/of organisaties waar de onderneming van afhankelijk is de aard van de relatie verschilt per publieksgroep personen of organisaties kun je ‘actoren’ noemen Public relations (pr) stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen de organisatie en haar publieksgroepen

Soorten pr Interne pr Public affairs gericht op personeel, familie, vakbonden, aandeelhouders doel: opleiding, voorlichting en motivatie van werknemers goede relatie met vakbonden, trouwe aandeelhouders Public affairs gericht op goed imago bij het grote publiek, belangengroepen, de overheid, bedrijfstakorganisaties, opleidingsinstellingen lobbyen: relatie met ambtenaren en volksvertegenwoordigers issue management: alert zijn en goed reageren op issues die spelen in de samenleving

Soorten pr Financiële pr Media pr en publiciteit Crisis pr gericht op beleggers en banken voorlichting, imago als financieel solide onderneming Media pr en publiciteit media zijn een belangrijk doorgeefluik van nieuws en issues gericht op journalisten, doel is gunstige berichtgeving Crisis pr alert reageren bij een crisis, schade aan het imago beperken Marketing pr goed imago van het aanbod

Richting concerncommunicatie Tweezijdig en symmetrisch is het meest effectief. De externe communicatie hangt ook af van de interne organisatiecultuur.

Interne communicatie Tussen mensen en groepen binnen de eigen organisatie Smeerfunctie: goed overleg, coördinatie Procesfunctie: goede communicatie  betere samenwerking Bindfunctie: ‘wij-gevoel’ Doelen (zie Trap van Quirke) informatief persuasief (overtuigen) interactief (tweezijdig)

De trap van Quirke

Richting interne communicatie Verticaal, tussen meerdere en ondergeschikte(n) top-down of bottom-up leiderschapsstijl: autoritair consultatief: luisteren naar medewerkers participatief: medewerkers erbij betrekken management by objectives: doelstellingen samen opstellen, medewerkers verantwoordelijkheid geven situationeel: stijl aanpassen aan taak en medewerker Horizontaal, tussen medewerkers op zelfde niveau Diagonaal tussen meerdere en ondergeschikte verschillende afdelingen

Soorten informatie Bij verticale communicatie taakinformatie: instructie, afspraken bij intern overleg beheerinformatie: over resultaten beleidsinformatie: over plannen sociale informatie: over personeelsbeleid en arbeidsomstandigheden

Interne communicatie Formeel Informeel gepland en systematisch verloopt volgens voorgeschreven richtlijnen communicatie wordt meestal schriftelijk vastgelegd Informeel niet gepland geen richtlijnen toch hard nodig voor smeerfunctie en procesfunctie

Kanalen interne communicatie Mondeling Schriftelijk vergaderingen memo’s voorlichtingsbijeenkomsten e-mail tussen het werk door notulen personeelsblad mededelingenbord intranet ideeënbus knipselkrant

Organisatiecultuur Gezamenlijk, aangeleerd gedrag van de leden van de organisatie Cultuurdragers (in volgorde van moeilijk naar makkelijk te veranderen) waarden: wat vinden wij goed, waar streven we naar normen: gedragsregels, volgen uit waarden rituelen: gewoonten, vaste manier om dingen te doen helden: beroemd binnen de organisatie symbolen: huisstijl, architectuur