De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 4 Corporate Communication.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 4 Corporate Communication."— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 4 Corporate Communication

2 Organisationele Communicatie Interne Communicatie interne voorlichting en PR zakelijke communicatie Externe Communicatie externe voorlichting en PR zakelijke communicatie

3 Interne Communicatie interne voorlichting en PR rapport, personeelsblad, brief, video, mededelingenbord, intranet, … (zie ElemCom p. 106) interne zakelijke communicatie vergaderingen (stukken, notulen, enz.), sollicitatie- gesprekken, functionerings- en beoordelingsgesprekken, onderhandelingen directie-OR,...

4 Externe Communicatie externe voorlichting en PR brochure/folder, huisorgaan, www, persbericht, corporate advertising,... externe zakelijke communicatie onderhandelen, offertes, product- en personeels- advertenties, www, klantenservice ('call center'),...

5 Definitie: Medium Een medium is een technisch of fysisch middel om een boodschap om te zetten in signalen die verzonden en ontvangen kunnen worden via een kanaal dat tijd en/of ruimte overbrugt. Guido Fauconnier (maar ook: medium = reclamedrager)

6 Media ingedeeld naar kanaalsoorten multiplicatiemedia (krant, tijdschrift, magazine,...) verzendingsmedia (direct mail, folder, pamflet,...) uitstallingsmedia (affiche, verkeersteken,...) consultatiemedia (teletekst, abonnee-TV,...) conversatiemedia (telefoon, videovergadering,...)

7 Media ingedeeld naar tekensoorten visueel (foto, stomme film,...) audio (radio, grammofoonplaat, CD,...) audiovisueel (film, tv, video, beeldplaat,...) alfanumeriek (videotex, teletekst,...) alfanumeriek + grafisch (boek,...) grafisch (affiche, stripboek,...) plastisch (beeldhouwwerk,...)

8 Media-mix & Information overload synchrone media telefoongesprekken, face-to-face gesprekken en vergaderingen, video-conferentie asynchrone media fax, e-mail, post, www, voice mail

9 Identiteit en Imago IDENTITEIT internbestaand(door mgmt) gewenst externbestaand(door mgmt) gewenst IMAGO internbestaand(door mgmt) gewenst externbestaand(door mgmt) gewenst

10 Corporate Identity Mix (=instrumenten waarmee de persoonlijkheid van een onderneming zich manifesteert) Gedrag Communicatie Symboliek

11 Corporate Identity: Symboliek autoriteitssymbolen (vlag, uniform,...) empatische symbolen(kunst, luxe,...) beloningssymbolen(prijs, souvenir,...) onderscheidende / herkenningssymbolen(logo, huisstijl)

12 Corporate Identity Structuren monolithic identity(Shell, Philips, Sony) endorsed identity(L’Oréal, General Motors) branded identity(Unilever)


Download ppt "Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 4 Corporate Communication."

Verwante presentaties


Ads door Google