Oisterwijk trilt al 1 jaar Stand van zaken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Advertisements

Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Gevolgen spoorverdubbeling in Tricht
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Ervaringen als bevoegd gezag met de PGS 15 blusinstallaties
Uitvoering Adviezen Commissie Dekker
2. Communiceren met pubers
De rol van de gemeente bij trillingshinder langs het spoor
Geschikt wonen voor iedereen (GWI) Mw. M.P. Heerkens Wethouder Sociale Zaken, Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Grondbeleid 14 oktober 2009 Woonzorgzones.
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
coördinator gezondheidsrecht KNMG
WELKOM op de Algemene Ledenvergadering van Bewonersvereniging Klapwijk Pijnacker, 1 maart 2010.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Aanpak problematisch gedrag
Presentatie Gemeenteraad
Regie over eigen leven..
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Solliciteren: wat wil ik?
INHOUD 1. Ons idee 1.1 Waar kan het worden toegepast? 1.2 Hoe werkt het? 1.3 Welke materialen worden er gebruikt? 2.Berekeningen 2.1 Hoeveel kost het?
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Stand van zaken en monitoring doelrealisatie Ervaringen en verwachtingen… 1 September 2015.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Verkeersontwikkelingen - Noordoostcorridor - Structuurvisie RO - voorkeursalternatief.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
1 Presentatie 18 juli 2012 Aanpak sanering geluid wegverkeer 1.Aanleiding 2.Stand van zaken 3.Aanpak 1 Inhoud presentatie.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
“HELP, de dokter verzuipt!” De toekomst van de eerstelijns gezondheidszorg in Maasbree.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
19 september 2016 Herinrichting Stevensbeekseweg door Bas Verwayen.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Presentatie informatiebijeenkomst PHS Meteren-Boxtel
Programma Rijksinfra Vught De Vughtse Regeling
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Saneringsregeling Hoogspanningslijnen (2013)
12.2 Totstandkoming van een wet
op weg met een jaarthema
Groenstrook In 1995 geen plaats voor 2e Tol bij logistieke bedrijven
Robuust Basisnet Bevindingen onderzoek naar het vergroten van
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Dorpsraad Stevensweert in oprichting.
Burgerparticipatie BT Den Bosch Wat is nou precies burgerparticipatie.
volgende bladzijde terug
Conclusies enquête en voorstel voor de ploegen van seizoen
Wateroverlast gemeente Werkendam door extreme regenval
Bemiddelingscommissie
Jean dobri, ahlam wa sahlam
Overlegvergadering Woonbelang-BOC
Huurders betrekken bij het beleid van Vecht en Omstreken
Resilience in mijn gemeente
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Erik Gram Gemeente Westland.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Pilot Onconventioneel wonen
Omgevingsvisie gemeente Heerenveen - thematafel wonen
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Peiling Spooroverlast in Deventer
Transcript van de presentatie:

Oisterwijk trilt al 1 jaar Stand van zaken

Hinder aan het spoor Voor oktober 2017 Wonen aan het spoor vereist dat de bewoners een bepaald soort hinder accepteren. Je hoort de treinen en het uitzicht is vaak ook minder. Aan een bepaalde hoeveelheid geluid wen je

Aanpassingen aan het spoor Oktober 2017 Plaatsing tunnel 3e spoor met wissels verdwijnen Betonnen bielzen In oktober 2017 hebben er zich aanpassingen plaatsgevonden. Plaatsing tunnel, 3e spoor met wissels verdwijnt en er komen betonnen bielzen. Je mag verwachten dat er over deze aanpassingen goed is nagedacht. Bewoners denken dat de treinen harder zijn gaan rijden.

Van hinder naar overlast Voelbare trillingen Veroorzaken de voelbare trillingen schade aan de woning? Meer geluid Waardoor produceren de treinen meer geluid? Is de overlast een Oisterwijks probleem?

Overlast op de Brabantroute Dorpen langs de Brabantroute ervaren dezelfde overlast. Contact gezocht met Rijen en Dorst omdat: Erkenning krijgen van elkaar Informatie delen Met Rijen en Dorst is contact gezocht.

Erkenning door Prorail Prorail voelt zich niet verantwoordelijk voor de overlast omdat ze: Verend afhouden Geen erkenning voor materiele en immateriële schade Geen openheid Een CEO hebben die wil scoren + geen zichtbare erkenning voor de overlast door prorail 1 verend afhouden door gebruik te maken van professionele communicatie medewerkers ( betaald met ons belasting geld) 2 geen erkenning voor de materiele en immateriele schade door gebruik te maken van juristen (betaald met ons belasting geld) 3 geen openheid over acties die door prorail worden ondernomen. 4 CEO, die wil scoren op meer meer meer treinen die nog harder harder en harder rijden en de overlast van bewoners naast het spoor negeert. CEO, die de veranrwoordelijkheid van trillingsoverlast legt bij gemeente en de bewoners naast het spoor.

Landelijke problematiek Trillingsproblematiek is landelijk. Langs de beperkt gebruikte Betuweroute Aftakking Betuweroute naar het zuiden. Tricht en Den Bosch Aftakking Betuweroute naar het noorden RONA hoe bewijzen bewoners in nederland trillingsoverlast (volkskrant artikel) Vooral langs de betuweroute is overlast van het goederenvervoer. Contact met dorpen langs de betuwe route, noordelijke lijn, afslag. Er is nog geen enkele schade door trillingen door treinen erkend door prorail. Denkt men bij prorail dat de bewoners liegen over de overlast die zij ervaren? Waarom dan het schadeprotocol blijven hanteren? Heeft iemand ooit uitgerekend wat dit onzinnig protocol kost

Landelijke politiek Bereiken we door: Aandacht door berichtgeving in de media. Welke acties kunnen we nog gaan ondernemen? Formele route naar de landelijke politiek, via de provincie en gemeente. Media: oisterwijk nieuws BD monitor Wethouder Dankers is actief aan het lobbyen

Realistische oplossingen Damwanden aan het spoor, Spoorrail trillingsproof maken Ander materieel, minder zwaar, modern (geen ijzer op ijzer) Snelheid verminderen Om terug te keren naar de situatie van voor oktober 2017 is het noodzakelijk om landelijk in actie te komen zodat we gehoord worden door de landelijke politiek en er een wetgeving komt voor de trillingsproblematiek. Daarvoor moet u prorail aansprakelijk stellen voor de schade die veroorzaakt wordt door de treinen Demping van het spoor.

Toekomst Wat verwacht Oisterwijk trilt van de presentatie van het onderzoek op 10 december? Prorail erkent NS Ministerie Mogelijke oplossingen

Met elkaar in gesprek Duidelijk is dat de overlast per 500 meter anders omschreven wordt door lotgenoten. Op wat voor gebied ervaart u de meeste overlast in uw straat/buurt? Wat moet er volgens u op korte termijn gebeuren? Evaluatie: Ga naar www.menti.com en vul de volgende code 87 18 99 in

Korte pauze Kleur op de plattegrond van Oisterwijk uw woning in.

Schade melden! Stap 1: https://www.prorail.nl/reizigers/contact-publiek Stap 2: Prorail aansprakelijk stellen voor de schade. Stap 3: Invulformulier 1 Stap 4: Invulformulier 2 volgens de richtlijnen volgens TNO protocol. Stap 5: Trillingsmetingen aan huis door een “onafhankelijk” bureau Stap 6: Conclusie. Prorail vindt dat onze huizen bouwtechnisch niet in orde zijn. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hoe-bewijs-je-treintrillingsschade-~b721eb8d/ https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/prorail-baas-pier-eringa-over-trillingen-langs-het-spoor-prorail-moet-geen-tweede-nam-worden-~b71d829a/

Wij zitten niet stil! In afwachting van de onderzoeksresultaten van Movares zijn diverse acties gaande. Daarnaast wordt gezocht naar oplossingen die de trillingsoverlast tegen kunnen gaan en is er contact met bedrijven op dit gebied.

Einde Dank jullie wel voor de aanwezigheid Tot 10 december bij de presentatie van het onderzoek door Movares in opdracht van Prorail