Observeren rapporteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Observeren “what you see, is what you get”
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Redactioneel schrijven Les 2
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Observeren en rapporteren
Observeren en rapporteren
Collegeweek 3 Observeren
Stagebegeleiding Bijeenkomst 5 Blok 2.
Visie & Strategie.
Observeren en rapporteren
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Kijken naar Kinderen Week 4
Pedagogisch werken in de wijk
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Kijken naar Kinderen Week 3
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Onderzoeksvaardigheden 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Wjk.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Kijken naar Kinderen Week 5
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Observeren Les 3.
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Observeren en rapporteren
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Les 5: Het marketingplan
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Kwaliteitszorg Les 4.
Nee Zeggen!.
Observeren rapporteren
Workshop VIB volwassenen (met moeilijk te begrijpen gedrag)
Digi(bord)boek project <titel project>
Cliënt en Veiligheid.
Een “gezonde kijk” op je werkomgeving
Methodiek Observeren.
Presentatie en marketing
Slim tellen.
Observeren en rapporteren
Gesprekstechnieken Les 6.
Observeren Les 2.
Gesprekstechnieken Les 6.
Slim tellen.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen
Natuurlijke, gehele en rationale getallen
ADL Les 1.
Observeren rapporteren
Observeren Les 2.
Observeren, rapporteren
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Observeren Les 7.
Transcript van de presentatie:

Observeren rapporteren 4 april 2016

Wat gaan we doen? Laatste theorie behandelen: “Valkuilen bij observatie”. Observatie methoden (herhaling) Observatie opdracht

Valkuilen bij observatie De eerste indruk

Halo effect Horn effect

Selffulfilling Prophecy

Vrije observatie Altijd met een doel​ Maar nog geen concrete observatievragen​ Alleen de feiten​ Gaat vaak samen met participerend observeren

Gestructureerde observatie Exact doel​ Duidelijke observatievraag​ Vaak bij vragen over getallen (hoe lang, hoe vaak)​ Observatieformulier gebruiken (aankruisen)​ Meestal niet participerend observeren

Interval observatie Wisselende tijden observeren​ Altijd aan de hand van je observatiedoel​ Vooraf vastleggen wanneer je gaat observeren​ Voordelen: meer informatie verzamelen en deze ook vergelijken met elkaar.​ Bijvoorbeeld: een cliënt eet wel bij het ontbijt maar niet bij de lunch.

Contextuele observatie Niet de cliënt maar de omgeving wordt geobserveerd!​ Waar let je op?​ Contacten die cliënt heeft met anderen​ Woonsituatie​ Dagindeling gezinsleden​ Er gebeuren veel dingen tegelijk, observeren is dan lastig. Video-opname is een goed hulpmiddel.

Protocollaire observatie Door de instelling is vastgesteld hoe vaak, wat en wanneer er minimaal geobserveerd moet worden​ In het schema staan de observatiepunten​ ​ Voordelen: je ziet niets over het hoofd, alle collega’s kijken naar dezelfde onderwerpen.​ Nadelen: door de vastgestelde punten kun je informatie missen

Observatie opdracht Het geheime leven van 4-jarigen Lees het plan van aanpak Lees de observatie vragen