Begin van het consult de toon zetten en agenderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Advertisements

Beeld zegt meer dan duizend woorden….
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
WORKSHOP SOLK (Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten)
Hogescholen in Dialoog
Uitleg en Advies Chris Rietmeijer Mei 2009.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Vergaderen.
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Peerassessment HAO’s Ervaringen Twente 2013.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en Arts-patiëntcommunicatie Onderwijs in contextspecifieke doelgerichte arts-patiëntcommunicatie Implicaties.
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
gespreksvaardigheden
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Crisis-Management.
Passend onderwijs.
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
Een vergadering organiseren
Reflecteren even pas op de plaats
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
De Kwaliteit Verbetercyclus
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Vergadering Personeelsdienst
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
gesprekstechnieken Les 2
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
De brug tussen de MAAS-Globaal & het APC-onderwijs
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Emoties in het consult een gevoelig thema
Informatie-overdracht (frisbee-techniek)
Empathie in het consult de basis van medische zorg
Transcript van de presentatie:

Begin van het consult de toon zetten en agenderen Presentatie ‘Begin van het consult' APC onderwijs. HOVUmc 2019-08 Begin van het consult de toon zetten en agenderen Laat aios spuien: hoe openen zij een consult ? (eerste contact maken verbaal en non verbaal, openingszin). Welke ‘taken’ zien zij in deze fase van het consult? Benoem in ieder geval hier: De eerste indruk wordt gelegd over en weer. Dit is het begin van de ‘therapeutische relatie’, basis voor de samenwerking en bijdragend aan bijv. effectieve geruststelling. (zoals blijkt uit promotie onderzoek Esther Giroldi) ‘Luisteren’ als essentiële vaardigheid (wordt later op teruggekomen) De patiënt uitlokken de eigen agenda te vertellen (vragen en zorgen), hierover ‘onderhandelen’ en de agenda vaststellen. wordt later op teruggekomen) Wat ervaren de aios op dit moment als dilemma’s/leerpunten in deze consultfase?

Onderwerpen presentatie Consultmodel van Silverman ‘Begin van het consult’ in de MAAS Globaal scorelijst Kennis over de opening van het consult Basisvaardigheden voor een goede consult-opening Eigen leerpunten formuleren Presentatie 'Begin van het consult' - APC Onderwijs HoVUmc. 2019-08

Consultmodel volgens Silverman Presentatie 'Begin van het consult' - APC Onderwijs HoVUmc. 2019-08

MAAS Globaal en het ‘spanningsveld’: ruimte geven én structureren Essentieel voor de opening is: je wilt ruimte geven aan (het verhaal van) de patiënt, en tegelijkertijd wil je je snel oriënteren op de verschillende vragen die de patiënt heeft. Herkennen aios dit, ervaren ze het als dilemma? Hebben ze al ideeën over hoe hiermee om te gaan? Presentatie 'Begin van het consult' - APC Onderwijs HoVUmc. 2019-08

Enkele feiten over de openingsfase: Patiënten hebben gemiddeld 2,1 klachten per bezoek. De eerst geuite klacht is lang niet altijd het probleem dat patiënt of arts als belangrijkste beschouwen. Dokters onderbreken vaak al in de eerste 30 seconden. Onderbrekingen zijn ook: parafraseringen, herhalingen van patiënts eigen woorden en interpretaties. Als patiënten niet worden onderbroken heeft ± 80% genoeg aan 2 minuten om hun hele verhaal op tafel te leggen. 1: The elicitation and management of multiple health concerns in GP consultations Beth Stuart et al, Patient Education and Counseling 102 (2019) 687–693: in 62% is er meer dan 1 probleem. In 24.3% daarvan zijn er meer dan drie problemen. Nederlandse data niet teruggevonden. Deze getallen komen overeen met andere publicaties. 2: Silverman 3e druk bl 63. 3: Silverman 3e druk bl 68. 4: Silverman 3e druk bl 72. Deze vaardigheden zijn later in het consult (informatie vergaren) juist wel weer van groot belang! 5: Silverman 3e druk bl 70 Presentatie 'Begin van het consult' - APC Onderwijs HoVUmc. 2019-08

De opening van het consult: basisvaardigheden Goede beginvraag stellen Luisteren Agenderen Presentatie 'Begin van het consult' - APC Onderwijs HoVUmc. 2019-08

Basisvaardigheid 1: een goede beginvraag stellen Laat uitwisselen welke openingszinnen gebruikt worden en bespreek voor- en nadelen, bijvoorbeeld: ‘Hoe kan ik u helpen?’ Open en vriendelijk, suggereert dat de dokter gaat ‘helpen’ en legt direkt de relatie met ‘helper’ en ‘vrager’. ‘Wat is het probleem?’ Ook open, en beperkend: verwijst voor veel patiënten naar een ‘medisch’ probleem (want ze zijn bij een dokter), niet naar een zorg of een GGZ probleem. ‘Vertel?’ Mooie open start, hoe blijf je erbij als er een woordenstroom volgt ? ‘Wat wilde u vandaag met mij bespreken?’ ‘Wat kan ik voor u doen’ is vriendelijk en behulpzaam, maar kan de patiënt meteen in minder actieve rol zetten: de dokter gaat het oplossen. Etc. Presentatie 'Begin van het consult' - APC Onderwijs HoVUmc. 2019-08

Basisvaardigheid 2: luisteren Gebruik van stiltes Kleine aanmoedigingen (‘hm’, ‘vertel verder’ etc.) Vaardigheden in het non-verbale contact Oogcontact (ipv schermcontact) Congruent gedrag (verbaal/non-verbaal) Open staan voor verbale- en non verbale signalen Goed luisteren is ‘geneeskunst’. Het veronderstelt een bewuste inspanning om aandacht te hebben voor de ander en tijd in te ruimen voor het verhaal. De bijbehorende lichaamshouding is ‘achterover zitten’ ! Laat aios uitwisselen wat zij verstaan onder ‘goed luisteren’ en waar ze tegenaan lopen hier. 2: Zie slide 5 punt 4. In de openingsfase worden bijna alle inhoudelijke interventies van de dokter als ‘interrupties’ ervaren die beperkingen aanbrengen in het verhaal van de patient 3: laat aios voorbeelden bedenken waarbij NV gedrag niet overeenkomt met ‘verbaal’. Bijvoorbeeld een uitnodigende openingsvraag maar onrust bij dokter. Of (veel gezien op video’s BCT): dokter vraagt: hebt u nog meer vragen en schudt ongemerkt ‘nee’ met het hoofd. 4: hier gaat het om ‘cues’, NV signalen of halve zinnen bijvoorbeeld. Laat aios eigen voorbeelden hiervan naar voren brengen. Presentatie 'Begin van het consult' - APC Onderwijs HoVUmc. 2019-08

Basisvaardigheid 3: agenderen Uitlokken van de patiënt om ‘meerdere redenen’ voor komst te benoemen. Wanneer en hoe onderbreek je de patiënt daarvoor ? Welke vraag is daarbij helpend? Hoe kom je tot een gemeenschappelijke agenda? Laat aios (evt. in 3 subgroepen) nadenken over deze vragen. Aandachtspunten: Wanneer en hoe onderbreek je? Niet te vroeg, maar zeker niet te laat of achterwege laten. Na het eerste verhaal van de patient, een korte samenvatting is belangrijk om te laten merken dat de patient gehoord is. Bijv. vergezeld door: ‘daarover wilt u het dus in ieder geval hebben’. Wissel ervaringen uit die blijken te werken in de praktijk Welke vraag is helpend? Zie bijv Silverman 3e druk bl 75. In het eerder genoemde artikel van Stuart et al bleek een vraag als ‘hebt u nog andere zorgen’ effectiever dan ‘hebt u nog andere vragen’. Hoe kom je tot een gemeenschappelijke agenda? Daarbij kan overleg horen over de volgorde, of over het bespreken in een vervolgconsult. Hoe verwoord je dit zodat het patiëntenbelang voorop staat? (bijvoorbeeld: i’k wil graag zo goed mogelijk aandacht geven aan wat voor u belangrijk is en dus…’ en niet: ‘omdat we maar weinig tijd hebben stel ik voor…..’ NB In veel praktijken is het gangbaar dat patienten een dubbele afspraak krijgen wanneer ze meerdere agendapunten hebben. Patienten weten dat zelf niet altijd. Leg je ze dit uit tijdens het consult, als ze 3 dingen willen bespreken en een enkele afspraken hebben? Of geef je dat pas aan het einde van het consult mee als tip? Of laat je ze een nieuwe (dubbele) afspraak maken? Hoe zeg je dit zelf tegen een patiënt? In de groep bespreken. Voorkomen dat een patiënt door jouw ‘correctie’ zich in de hoek gezet voelt. Presentatie 'Begin van het consult' - APC Onderwijs HoVUmc. 2019-08

Afsluiting Eigen ontwikkelpunt over ‘begin van het consult’ Waaraan zou je aandacht willen besteden, wat wil je oefenen? Wat is daarbij je doel? Wat levert het je op? Hoe wil je dat concreet gaan aanpakken? Afsluiting van de presentatie: - Ieder formuleert een ontwikkelpunt. Zo concreet mogelijk. In tweetallen bespreken aios dit vervolgens, middels LSD. Docenten doen evt eerst LSD voor en laten dit daarna expliciet oefenen. Dat betekent echt: inzet op deze vaardigheid, niet alleen ’uitwisselen’ Afhankelijk van de tijd en de groep kan er voor gekozen worden om enkele of alle aios hun ontwikkelpunt beknopt in de groep te delen. NB: het is belangrijk dat de aios enkele weken achtereen oefent met hetzelfde persoonlijke aandachtspunt, om de vaardigheid ook echt te kunnen ontwikelen (Giroldi 2016). Dus niet elke dag een ander aandachtspunt tijdens het spreekuur, maar bijvoorbeeld drie weken lang oefenen met het verzamelen van agendapunten van patiënt en die dan agenderen voor het consult. Daar ook de leergesprekken met hao op afstemmen. Presentatie 'Begin van het consult' - APC Onderwijs HoVUmc. 2019-08

©️ APC-Werkgroep, augustus 2019 Deze powerpoint-presentatie wordt aangeboden door de werkgroep Arts-Patiëntcommunicatie (APC) van het HOVUmc. De presentatie is als onderwijs-bouwsteen op de HOVUmc-wiki te vinden. In het Werkboek ‘APC-onderwijs ter voorbereiding op BCT’ staan verschillende voorstellen/handvatten voor onderwijsprogramma’s; deze presentatie is daar een onderdeel van. Vragen en feedback zijn welkom; neem daarvoor contact op met APC-leerlijnhouder Gert Roos (g.roos@umcamsterdam.nl). Afsluiting van de presentatie: - Ieder formuleert een ontwikkelpunt. Zo concreet mogelijk. In tweetallen bespreken aios dit vervolgens, middels LSD. Docenten doen evt eerst LSD voor en laten dit daarna expliciet oefenen. Dat betekent echt: inzet op deze vaardigheid, niet alleen ’uitwisselen’ Afhankelijk van de tijd en de groep kan er voor gekozen worden om enkele of alle aios hun ontwikkelpunt beknopt in de groep te delen. NB: het is belangrijk dat de aios enkele weken achtereen oefent met hetzelfde persoonlijke aandachtspunt, om de vaardigheid ook echt te kunnen ontwikelen (Giroldi 2016). Dus niet elke dag een ander aandachtspunt tijdens het spreekuur, maar bijvoorbeeld drie weken lang oefenen met het verzamelen van agendapunten van patiënt en die dan agenderen voor het consult. Daar ook de leergesprekken met hao op afstemmen.