Evidence based: theorie en praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

De bolletjes naar rechts
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Leren met meer effect I en II
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
© de vries business consultancy, 2008
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Evidence Based Werken in Theorie en Praktijk
CAT Critical Appraisal of a Topic
Evidence-Based Medicine
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Evidence-Based Practice
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
EBM = Evidence Based Medicine. EBM (1)  Toepassen van een bepaalde methode, werkwijze voor het verzamelen van literatuur  Beoordelen en interpreteren.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Conceptuele denker Anne
Critical Appraisal of a Topic of rectale thermometer?
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Alumnidag Masters Verpleegkunde 25 januari 2008 En, wat heb ik hier nou geleerd? Afscheidscollege Hein Beijer.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Disclosure belangen NHG spreker
ICT in het speciaal onderwijs
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
What is the meaning of? Student centered learning
Innovatie in het onderwijs
De Wever Zorg Innovatie Centra
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Evidence Based handelen logopedie
Disclosure belangen NHG spreker
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Evidence based: theorie en praktijk Wim Groot Top Institute Evidence Based Education Research (TIER) Teachers Academy

Wat is evidence based onderwijs? ‘Evidence based onderwijs’ is de filosofie dat onderwijsbeleid en -praktijk gebaseerd dienen te zijn op een oordeelkundig, expliciet en nauwgezet gebruik van de huidige best evidence. ‘Evidence based onderwijs’ verwijst enerzijds naar de verzameling van interventies die positief geëvalueerd zijn, anderzijds verwijst het naar een houding of attitude onder beleidsmakers en mensen uit de onderwijspraktijk (werken op basis van evidence based onderwijs).

Evidence based attitude Een evidence based attitude impliceert dat de leraar of de beleidsmaker zich bij elke beslissing bewust is: Of er bewijsmateriaal (evidence) is om deze beslissing te ondersteunen; Hoe sterk dit bewijsmateriaal is.

Vormen van evidentie Gradaties van hardheid van bewijs Zacht bewijs: gevalsonderzoek Hard bewijs: experimenteel onderzoek Soorten bewijs: Reviews en statistische meta-analyses van bestaand onderzoek Verleggen van de grenzen van kennis door nieuw onderzoek

Kennispyramide: Niveaus voor onderscheid in de hardheid en generaliseerbaarheid van bewijs, en de mate waarin uitspraken gedaan kunnen worden over causale verbanden.

Voorwaarden voor echt bewijs De interventie is helder omschreven Random (door toeval) bepaalde toewijzing aan condities Geen systematische verschillen tussen de experimentele en de controlegroep Valide en betrouwbaar gemeten uitkomstmaten (bijna) geen experimentele uitval Rapportage van effecten bij afgebroken behandeling Rapportage van lange termijn effecten Rapportage van de grootte van het effect en significantie Rapportage van differentiële effecten Rapportage van alle effecten (ook negatieve en non-effecten)

5 stappen in evidence based methode Het probleem vertalen in beantwoordbare vraag; Efficiënt zoeken naar het beste bewijsmateriaal Een kritische beoordeling van methodologische kwaliteit en toepasbaarheid van dit materiaal (critical appraisal); Wat is de validiteit van de studie? Zijn gevonden effecten significant en relevant? Een beslissing nemen op grond van de beschikbare evidentie; Wat is het belang van de evidentie? Is de evidentie generaliseerbaar? Is de interventie ook technisch en logistiek toepasbaar? Wat is de kosteneffectiviteit? Regelmatig evalueren van de kwaliteit van dit proces.

Hoe krijgt evidence based education vorm binnen TIER-UM? Evaluatie-onderzoek op basis van gerandomiseerde experimenten of quasi-experimenten naar o.a.: Evaluatie convenanten terugdringen voortijdig schoolverlaten Evaluatie brede scholen Evaluatie verlengde schooldag Evaluatie teambeloning in het onderwijs Evaluatie lesmethoden en kwaliteit van leraar Meta-analyses en review studies De maatschappelijke baten van onderwijs Productiviteit in het onderwijs Ontwikkelen portal ‘wat werkt in het onderwijs’

Het probleem vertalen in een beantwoordbare vraag Probleem: ik kan/wil alleen onderwijs volgen als het wat oplevert. Vraag: Wat levert het op als ik het een master opleiding volg?

Het probleem vertalen in een beantwoordbare vraag Opbrengst voor: Mezelf? Inkomen Plezier in het werk Carrière Leerlingen? Leeropbrengsten Doorstroom Arbeidsmarktkansen De samenleving? Economische groei Voortijdig schooluitval Etc.

Opbrengst voor mezelf: inkomen Onderzoekbare vraag: wat levert het volgen van een jaar opleiding aan extra inkomen op? Wat is het rendement van scholing? Rendement = opbrengst als % van de investering

Meta-analyse Meta-analyse is een onderzoek waarin onderzoeken naar een bepaald onderwerp worden samengevoegd om één meer betrouwbare uitkomst te verkrijgen. Hiervoor worden vaak statistische methoden gebruikt. Beperkingen meta-analyse: Studies zijn niet altijd onderling vergelijkbaar Publicatie bias

Meta-analyse rendement van een jaar onderwijs Orley Ashenfelter, Colm Harmon & Hessel Oosterbeek (1999), ‘A review of estimates of the schooling/earnings relationship, with tests for publication bias’, Labour Economics 6, p. 453-470 Meta-analyse van 27 studies, 96 waarnemingen van rendementen voor 9 landen

Gemiddelde waarden en standaard deviatie van rendementen in de 27 studies

Conclusies uit meta-analyse rendement van een jaar onderwijs Rendement van een jaar onderwijs is 7-9% Rendement is hoger in de VS dan in andere landen Rendement is de afgelopen twintig jaar gestegen

Opbrengst voor leerlingen Onderzoekbare vraag: Zijn de leerprestaties hoger als docent een master opleiding heeft? Steven Rivkin, Eric Hanushek & John Kain (2005), ‘Teachers, schools, and academic achievement’, Econometrica 73, p. 417-458

Opzet onderzoek Statistische analyse op administratieve gegevens van leerlingen in Texas Basisschool en brugklas leerlingen 3 jaargangen met elk meer dan 200.000 leerlingen van 3000 openbare scholen Gekeken naar effect van klassengrootte, gemiddeld aantal jaren ervaring van de leraar en aandeel leraren met masteropleiding op school op voortgang in rekenen en lezen

Resultaten onderzoek Rivkin et al naar effect kwaliteit leraar op leerprestaties Beginnende leraren en leraren met 2-3 jaar ervaring in rekenonderwijs presteren minder; De volgende twee ervaringsjaren leveren een beperkt positief effect op leerprestaties op voor rekenen en lezen; Dit kan zowel een ervarings- of aanpassingseffect zijn en een selectie-effect; Geen bewijs dat een masteropleiding de kwaliteit van het onderwijs verhoogt.

Één onderzoeksuitkomst vormt nog geen voldoende bewijs Sharon Kukla-Acevedo (2009), ‘Do teacher characteristics matter? New results on the effects of teacher preparation on student achievement’, Economics of Education Review 28, p. 49-57 Data van rekenvaardigheden van 5e klas leerlingen in regio in Kentucky 3812 leerlingen, 46 scholen en 120 leraren

Resultaten onderzoek Kukla-Acevedo naar effect kwaliteit leraar op leerprestaties Wiskundeprestaties van leerlingen zijn hoger naarmate: Leraren minder ervaringsjaren hebben Leraren hogere cijfers haalden tijdens hun vooropleiding Ze tijdens hun vooropleiding meer uren wiskunde hebben gehad Ze meer uren wiskunde-instructie hebben gehad

Nog een voorbeeld Thomas Kane, Jonah Rockoff & Douglas Staiger (2008), ‘What does certification tell us about teacher effectiveness? Evidence from New York city’, Economics of Education Review 27, p. 615-631 Leerlingen basisschool en onderbouw Wiskunde en leesvaardigheden 623.482 leerlingen en 18.856 leraren

Resultaten onderzoek Kane et Resultaten onderzoek Kane et. al naar effect kwaliteit leraar op leerprestaties De wiskunde scores van leerlingen die les krijgen van onderwijsassistenten (Teaching Fellow) of zij-instromers zijn 0.20 en 0.28 standaard deviatie lager dan wiskunde scores van leerlingen die een gekwalificeerde leraar hebben Leerlingen met een buitenlandse leraar en onbevoegde leraar scoren 0.48 en 0.13 standaard deviatie lager Vergelijkbare uitkomsten voor leesscores

VO-docenten , master , 1e graads 60 ECTS: 1680 uur Master of Science Meer weten: MEBIT Postinitiële master VO-docenten , master , 1e graads 60 ECTS: 1680 uur Master of Science NVAO-accreditatie

Carrière maken binnen de klas Optimaal investeren in beroepsontwikkeling en loopbaanperspectief van docenten Professionele ontwikkeling van docenten Imagoversterking van het beroep van leraar Verbetering van de kwaliteit van het VO ‘Mensen die excelleren moeten niet ophouden zich te ontwikkelen’

Onderwijs-uitvoering MEBIT-structuur Onderwijsontwerp PGO Onderwijs-uitvoering Project Onderwijs-evaluatie Scriptie Colleges / Vaardigheden / Coaching / Studiereis (2 dagen per maand)

Informatie: www.teachersacademy.nl www.tierweb.nl