VERGELIJKENDE STUDIE INKOMENSGERELATEERDE SOCIALE VOORDELEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociale dienst Liliane Moons
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
GEZINSHERENIGING met subsidiair beschermden
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
DE MEDISCHE KAART.
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Sociale bescherming en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 18 december 2013 Verslag
FAMIPEDIA, kennis on line
KINDERBIJSLAG-REGLEMENTERING theoretische aspecten
Samenwerking POD MI, KSZ, RR en DVZ Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Sancties Brecht Vermeulen Directeur De Mandel. 6 soorten Schrapping uit inschrijvingsregister Vergoeding wegens onderbezetting Ontbinding van de huurovereenkomst.
Huursubsidie en sociale huur
Kinderopvang Kan dat beter en op maat? Enquête gehouden december 2005 Presentatie resultaten juni 2006.
MAATSCHAPPELIJKE DIENSTVERLENING AAN ZELFSTANDIGEN Provinciale ontmoetingsdagen– herfst 2014.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Handiflux in het kader van toekennen van school- en studietoelagen 28 april 2015 Ann Verhaegen Adminstrateur-generaal.
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
De invloed van een erfenis op een tegemoetkoming
LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT Pro actieve dienstverlening Verkenning ter voorbereiding van de opstart van het project Willem Gobeyn.
Lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie. Uitgangspunt Maldegem is een aangename gemeente om in te leven en te wonen, met focus op het welbevinden voor alle.
Sociale verschillen in gezondheid Maatregelen binnen de ziekteverzekering.
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
Inhoud  Waarom een dak isoleren?  De Vlaamse dakisolatienorm  Hoe kan men een dak isoleren?  Het Sociaal Dak isolatie Project (SDIP): Wat en voor.
Erven en schenken en aanverwante zaken Dina van Linge Van Linge en Tillema notarissen Hoogeveen.
RESULTATEN ENQUÊTE Solidariteit: Een zinkend schip? Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de gezondheidszorg.
Koopkrachtberekeningen voor 100 huishoudens Nibud 12 november
Université Libre de Bruxelles DULBEA Raming van de belastingfraude in België Hafsatou Diallo Güngör Karakaya Danièle Meulders Robert Plasman Département.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
Woonprojecten Klooster & Jukschot Woonproject Klooster: situering 2.
VLAAMSE KINDERBIJSLAG: Groeipakket. Het Groeipakket voor elk kind in elk gezin.
Armoedeweb kerngegevens. Werk is een buffer, maar lost armoede niet op: 95% van de werkenden leeft niet in armoede,
Tegemoetkomingen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Zelfstandigen die een activiteit opstarten.
Sinds 1 januari 2015 is er een nieuwe berekeningswijze.
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Gezondheidsongelijkheid in Gent
Balans en perspectieven na drie jaar
Jongeren uit de jeugdzorg aan het woord:
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
20 jaar Vlaams fiscaal beleid
Lokaal loket kinderopvang
Belangrijkste belastingwijzigingen per 1 januari 2018
Sociaal statuut student-ondernemer
ICKO-Guest UN: UVplcX PW: fjUfQk #overdemuur.
Het Delen van patiëntgegevens
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Maatregelen met betrekking tot de verwarmingstoelage voor de minstbedeelde personen Petra Romelart.
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Natascha Van Mechelen & Michiel Van Der Heyden
ASGB-symposium voor de startende arts
Lokaal loket kinderopvang
Opname in een woonzorgcentrum
Het verbod op (fiscale) staatssteun
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
Ongelijkheid in de zorg bij kwetsbare kinderen
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

VERGELIJKENDE STUDIE INKOMENSGERELATEERDE SOCIALE VOORDELEN BEST PRACTICES Jennifer Hernould en Dorothée Nevens, Attachés van de Directie juridische zaken en toegankelijkheid van de Dienst voor geneeskundige verzorging van het RIZIV

Inhoud Inleiding Methodiek Pertinentie van de best practices van andere voordelen op de verhoogde tegemoetkoming na inkomensonderzoek Pistes

Inleiding RIZIV-Bestuursovereenkomst 2016-2018 Doel van het rapport Evaluatie en bijsturing van de reglementering met het oog op de versterking van de initiatieven tot verbetering van de toegang tot de zorg voor kwetsbare bevolkingsgroepen Best practices identificeren bij andere sociale voordelen met oog op een grotere automatisering van de verhoogde tegemoetkoming: Vereenvoudigen Grotere effectiviteit (voor wat betreft de verhoogde tegemoetkoming na een inkomensonderzoek)

Methodiek Selectie van sociale voordelen die, net als de verhoogde tegemoetkoming, een inkomensonderzoek ondergaan Focus op 4 interessante voordelen op vlak van automatisatie: Het kinderopvangtarief van de Vlaamse Gemeenschap De studiebeurzen van de Vlaamse en Franse Gemeenschap Het systeem van supplementen voor kinderbijslag De inkomensgarantie voor ouderen Sociale voordelen toegekend na inkomensonderzoek Leefloon, sociale huisvesting en woonkredieten, sociaal mazoutfonds Overlegmomenten met de bevoegde instanties

Methodiek Analyse van de reglementering (theorie) + bezoek van de instanties bevoegd voor deze voordelen (praktijk) Detecteren van de best practices en nagaan welke mate van automatisatie bereikt wordt Vergelijken van de punten die leiden tot een verdere vereenvoudiging en automatisatie met de verhoogde tegemoetkoming Weergeven van een paar pistes voor een toekomstige verfijning van de verhoogde tegemoetkoming

Pertinentie van de best practices van andere voordelen op de verhoogde tegemoetkoming na inkomensonderzoek De automatisatie van het recht (en vooral de automatische opening) De gezinsnotie Het referentiejaar De aard van de inkomens Het intrekken van het recht Het uitwisselen van gegevens Confrontatie van de best practices met de VT na inkomensonderzoek

De automatisatie van het recht Reële gezinssamenstelling Opzet van de VT Recht volledig automatiseren ? Belang inkomenscriterium Toegang tot kwaliteitsvolle gegevensbanken

De automatisatie van het recht Andere opties? Proactieve toekenning voor personen rond het toegelaten grensbedrag en/of voor personen die voldoen aan verschillende indicatoren, mits ondertekening van een verklaring op erewoord Retroactieve en automatische toekenning voor een bepaalde periode in het verleden indien blijk van stabiele inkomsten, maar onmogelijk om onbeperkt in de tijd terug te keren Automatische voorlopige toekenning aan nieuwe doelgroepen, maar terugvorderingen zijn moeilijk Het loont de moeite om te denken over vormen van automatisering binnen VT

Administratieve gezinssituatie De gezinsnotie Bij de verhoogde tegemoetkoming Bij de andere sociale voordelen Gezin samengesteld door het ziekenfonds: De aanvrager Zijn niet feitelijk of niet van tafel en bed gescheiden echtgenoot of samenwonende En hun personen ten laste Gezin automatisch samengesteld: Op basis van de gegevens in het Rijksregister Echtgenoten en samenwonenden te vinden in RR – quid met ptl van echt en samenwonende? Hoe automatisch op te sporen? Vakje toevoegen op VOE? Reële gezinssituatie Administratieve gezinssituatie

De gezinsnotie Toekomst? Moet in het kader van de verhoogde tegemoetkoming ook het Rijksregistergezin gebruikt worden? → Quid notie samenwonende? → Werken met een weerlegbaar vermoeden om rekening te houden met de reële gezinssituatie? → Quid voor de personen ten laste van de echtgenoot/samenwonende in intermutualistische gezinnen?

Huidige reglementering Het referentiejaar Huidige reglementering Toekomst? Stabiliteit van bescheiden inkomens Inkomens van het voorafgaande jaar of Huidige inkomens wanneer een gezinslid zich in een situatie bevindt die getuigt van stabiele bescheiden inkomens (bv. gepensioneerd zijn) Meer automatisatie en proactiviteit? Inkomens van het tweede voorafgaande jaar Correcties zijn mogelijk om rekening te houden met de meest actuele situatie van het gezin Proactieve aanvraag dan x-2

Belang om rekening te houden met alle types inkomens De aard van de inkomens Huidige reglementering De bruto-belastbare inkomens, d.w.z. de inkomens die in aanmerking kunnen worden genomen voor de belastbare grondslag, zelfs als ze in de werkelijkheid om een of andere reden niet worden belast, en zoals ze worden vastgesteld voor elke aftrek, vermindering, vrijstelling en immunisatie. In de meeste voordelen het gezamenlijk en afzonderlijk bruto belastbaar inkomen dat terug te vinden is op het aanslagbiljet, zeer zelden het vermogen (zowel roerend als onroerend) Bij VT de bruto belastbare inkomens: geen reden om dit drastisch te veranderen, wel te verfijnen Het is van belang dat rekening gehouden wordt met alle types inkomens: VT beoogt de gehele bevolking dus men kan zich bv niet enkel baseren op de professionele inkomens zoals bij kinderbijslag (wel te vgl met IGO) Er moet meer rekening gehouden met het onroerend patrimonium om de financiele situatie correct te kunnen evalueren, Nood aan kadaster (cadnet) voor de ziekenfondsen Belang om rekening te houden met alle types inkomens

De aard van de inkomens Toekomst? Onroerend vermogen in aanmerking nemen via verschillende mechanismen: Rekening houden met een bepaalde coëfficiënt/percentage van het kadastraal inkomen Kadastraal inkomen vergelijken met de andere inkomens Uitsluiten van het recht indien eigenaar tweede verblijf  Bijzondere regel toepassen voor de eigen woning? Roerend vermogen in aanmerking nemen door dit expliciet te vragen op de verklaring op erewoord Onderhoudsgeld aftrekken bij de in aanmerking te nemen inkomens bij de persoon die het uitbetaalt of bij te tellen bij diegene die het ontvangt Belastbaarheid van de inkomens: altijd fiscale logica volgen? Eventueel werken met de netto-belastbare gezinsinkomens? Onderhoudsgeld: er wordt tweemaal rekening gehouden met onderhoudsgelden: bij de ontvanger en bij diegene die het stort, dit is nooit het geval bij de andere inkomensgerelateerde voordelen uit de studie Oplossing: onderhoudsgeld aftrekken of grensbedrag verhogen Keuze om fiscale logica te volgen omdat dit achteraf gemakkelijk en automatisch gecontroleerd kan worden maar sociale logica is niet fiscale logica: sommige inkomens worden niet belast maar wel indiactie van de bestaansmiddelen van een persoon Eenvoudiger en duidelijker om netto-inkomen in aanmerking te nemen?

Het intrekken van het recht + gevolgen Momenteel wordt het recht op de verhoogde tegemoetkoming ingetrokken op 31 december van het jaar van de systematische controle indien blijkt dat het gezin het grensbedrag overschrijdt. Mogelijkheden Gevolgen Onmiddellijk stopzetting van het recht Discriminatoir, want de systematische controle gebeurt niet voor alle rechthebbenden op hetzelfde moment Retroactieve intrekking van het recht Recuperaties niet wenselijk gezien de kwetsbare doelgroep en gezien de nodige regularisaties op het vlak van andere maatregelen binnen de ZIV Opleggen van een schadevergoeding Gelijkheid tussen alle rechthebbenden maar niet wenselijk gezien de kwetsbare doelgroep Retroactieve intrekking zelfs in niet-fraude gevallen? Neen Boete opleggen bij onterecht verkrijgen van VT? Bv bij verlies recht na systematische controle een boete opleggen: geen regularisaties, gelijkheid tussen de rechthebbenden (de zieken en de gezonden) maar kwestbaarheid doelgroep

De uitwisseling van gegevens Mogelijkheid om toegang te verlenen aan de ziekenfondsen tot andere gegevensbanken: PATRIS DmfA de gegevensbank van VLABEL … Doel? het vooraf invullen van de verklaring op erewoord door het ziekenfonds zelf Mogelijkheid om de verkregen bewijsdocumenten ter beschikking te stellen aan andere overheden → Only once-wetgeving Andere gegevensbanken bestaan en misschien is toegang vereist voor de ziekenfondsen in kader van vereenvoudiging VT

Pistes Onderzoeken van een automatische toekenning aan bepaalde doelgroepen om het knelpunt m.b.t. het indienen van de verklaring op erewoord en het overmaken van de nodige bewijsstukken op te vangen Verder uitwisselen van gegevens en evalueren van het gebruik van gegevensbanken Het rijksregistergezin hanteren zodat een automatische gezinssamenstelling mogelijk wordt Meer retroactieve toekenning van het recht op de verhoogde tegemoetkoming De proactieve flux verder uitbreiden (ook gezinnen met inkomen net boven de grens aanschrijven) Is een knelpunt binnen VT en zorgt voor NTU! Automatische toekenning aan combinatie doelgroepen

Pistes Onderzoeken naar de mogelijkheid voor het ziekenfonds om het netto-inkomen te bepalen tijdens het inkomensonderzoek Het in aanmerking nemen van het (roerend en onroerend) vermogen Onderzoeken op welke manier het betaalde onderhoudsgeld al dan niet in aanmerking genomen moet worden Onderzoeken of rekening gehouden kan worden met de inkomens van het tweede jaar voorafgaand aan de toekenning mits correcties op basis van informatie die de ziekenfondsen beschikken (bv. bijdragebonnen) of door contact met het gezin zelf Gevolg geven aan een onterechte toekenning van de verhoogde tegemoetkoming Elementen in kader van inkomsten