Toegankelijke communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Handelingsgericht werken
Advertisements

Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Hogescholen in Dialoog
Iedereen coach naar Jef Clement.
Even voorstellen Anja Hol
Tulpen tellen Dit is een voorbeeld van een les voor leraren die kinderen willen leren tellen, aan de hand van concreet materiaal. Doel: kinderen leren.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Workshop evalueren Dcp
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO ICC Gent, 2 april 2015.
Regie over eigen leven..
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Solliciteren: wat wil ik?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
De voorbereiding De planning
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Schoolopbouwwerk Menen
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Denken als een computer
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
GASTLES “ Vrijwillig Dichtbij ”
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Ann, Kelly coördinator/teamcoach
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Ann, Kelly coördinator/teamcoach
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Nee Zeggen!.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Ken je Bedrijf?! Quiz Instructie voor de quizmaster en zijn/haar assistent: Neem vooraf de vragen door, plus de antwoorden die je onder iedere sheet in.
Voorstelling Spel Kwaliteit Troef
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"

Infosessie: attesten inkomenstarief 11, 18 en 20 januari 2016 Sofie Delcourt – VVSG Stafmedewerker Kinderopvang
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
WELKOM.
Les 4: iedereen is anders
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Zichtbaarheid Creëren
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Toegankelijke communicatie Annelies Roelandt & Jana Delagrange Interactieve workshop: toegankelijke communicatie.

Leren op de werkvloer Toegankelijke kinderopvang Foto’s vlagskes 11u15: Onthaal, welkom Welkom! Thema kaderen: zie tekstje vorming toegankelijke communicatie.   Wie zijn wij? Annelies en Jana, VCOK: vormingscentrum opvoeding & kinderopvang.  Kennis VCOK: trajecten leren op de werkvloer – toegankelijke communicatie. VCOK iov VVSG, Steunpunt Kinderopvang 20 voorzieningen – juni 2017 – dec 2018

Kennismaking 11u20: Korte kennismaking Methodiek: Wie is wie? We stellen enkele profielen voor. Deelnemers staan recht wanneer ze zich in een profiel herkennen. Begeleider in de kinderopvang Buitenschoolse 0-3 jaar? Verantwoordelijke in de kinderopvang Coördinator Huis van het Kind Beleidsmedewerker Andere? …

Programma Toegankelijkheid voor en na de deur Toegankelijke communicatie We spelen een spel !

Toegankelijkheid voor/ na de deur. Bereikbaar, bruikbaar, begrijpbaar, betaalbaar, beschikbaar, … NA: Hoe zorgen we ervoor dat elke ouder, elk kind, elk gezin zich welkom voelt in onze opvang? Toegankelijkheid vóór de deur gaat bijvoorbeeld over een evenwichtig opnamebeleid. Het kader van de 5B’s kan helpen om af te toetsen of het aanbod geschikt is voor een zo ruim mogelijk publiek. Door na te gaan of het aanbod Bereikbaar, Bruikbaar, Begrijpbaar, Betaalbaar en Beschikbaar is, worden mogelijke drempels zichtbaar en bespreekbaar. (schetsen aan de hand van voorbeelden) Dit staat natuurlijk niet los van wat we kunnen benoemen als ‘toegankelijkheid na de deur’. Hoe kan je elke ouder, elk kind, elk gezin zich welkom laten voelen in je voorziening? Het is niet voldoende om te zorgen voor een diverse instroom om drempels voor allerlei doelgroepen zoveel mogelijk weg te werken. Eens mensen je voorziening kennen en er gebruik van (willen) maken, moet je er voor zorgen dat eenieder ook het gevoel heeft er echt bij te horen en zich gewaardeerd te voelen.  = focus voor dit traject. Kinderopvang en voorschoolse voorzieningen zijn plaatsen waarin iedereen: - het gevoel heeft dat hij/zij er bij hoort; - ervaart dat alle aspecten van zijn/haar identiteit erkend en gewaardeerd worden; - van elkaar kan leren over culturele en andere grenzen heen; - kan participeren als actieve burger; - bewust omgaat met vooroordelen via een open communicatie en leergierigheid/ nieuwsgierigheid; - samenwerkt om institutionele vormen van vooroordelen en discriminatie te bestrijden.

1. Iedereen heeft het gevoel dat hij/zij erbij hoort. 2 1. Iedereen heeft het gevoel dat hij/zij erbij hoort. 2. We stimuleren iedereen om alle aspecten van zijn/haar identiteit te ontwikkelen. 3. Iedereen kan van elkaar leren over culturele en andere grenzen heen. 4. Iedereen kan participeren als actieve burger. 5. Iedereen gaat bewust om met vooroordelen via open communicatie en leergierigheid. 6. Iedereen werkt samen om institutionele vormen van vooroordelen en discriminatie te bestrijden.

Een opwarmertje! 11u30: Opwarmertje Methodiek: Scheuroefening Doel? Belang van communicatie duiden. Stap 1: Iedereen krijgt vel papier. Pak het velletje papier en hou het voor je. Doe nu je ogen dicht en volg de instructies exact. Niet stiekem kijken, en geen vragen stellen: Stap 2: Instructies: Vouw het papier dubbel. Vouw het nog een keer dubbel Scheur de linkerbovenhoek van het papier af. Vouw het nogmaals dubbel Scheur nu de rechter onderhoek van het papier af.   Doe hetzelfde met uw eigen blad en geef tijd na elke aanwijzing om de instructie uit te voeren. Stap 3: Nadat het scheuren gebeurd is vraag je iedereen om de ogen open te doen, en het papier uit te vouwen. En kijk wat het resultaat is. Zeg: "Als ik goed gecommuniceerd heb, en jullie hebben goed geluisterd, dan zou het resultaat vergelijkbaar moeten zijn." Hou het vel papier omhoog. Weinig kans dat iemand hetzelfde resultaat heeft. Bekijk de verschillen. Wat is er fout gelopen? U krijgt waarschijnlijk reacties zoals: "Maar we mochten geen vragen stellen" of "Uw aanwijzingen klopten niet".

Toegankelijke communicatie Begrijpbaarheid? Weten ouders waarvoor ze in de kinderopvang terechtkunnen? Begrijpen ze waarom kinderopvang belangrijk is? Is de gebruikte taal en terminologie afgestemd op de gezinnen?

We spelen een spel !  Methodiek: Drempellijst, taartspel en thematische fiche verknippen & we maken een cirkel met de verschillende vragen. (zie ped raamwerk spel), elk om de beurt dobbelen we een vraag. Na het voorlezen van de vraag, zet iedereen zijn sleutel in, je legt je sleutel op één van de 3 deurtjes die in het groot, naast de cirkel liggen. Iedereen denkt na op welke deur zijn sleutel ligt. Nabespreking: waarom ligt jouw sleutel op welke deur? Misschien heeft iemand al een deur geopend, misschien staat iemand nog voor een gesloten deur? Doel: van elkaar leren, concreet maken van …

Uitsmijter – Alles kan beter … Een filmpje als uitsmijter? Route 98 – in de Gloria Obusios – Iedereen beroemd Speaking English – Iedereen beroemd

Enkele interessante bronnen https://www.integratieinburgering.be/sites/default/files/atoms/files/20190130_Digitale%20publicatie_communicatiewaaier.pdf http://www.klaretaalrendeert.be/in_contact_met_klanten/consultatiebureaus_en_kinderdagverblijven https://www.kindengezin.be/brochures-en-filmpjes/filmpjes/kinderopvang/eendagindekinderopvang/ https://www.kindengezin.be/brochures-en-filmpjes/filmpjes/kinderopvang/wegwijsindekinderopvang/ Steunpunt Kinderopvang VVSG vzw. Pictogrammen. Woordenboekje. Voor ouders & kinderopvang. Politeia: Brussel.