Wat zie je hier ? (Fout gedrag, geen PBM, geen aandacht, … maar ook waarschuwen fout gedrag, ik ben niet alleen verantwoordelijk voor mijn veiligheid,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VCA HOOFDSTUK 3 ONGEVAL.
Advertisements

Respectvolle bejegening
toolbox deco-procedure
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Communicatief gedrag + / -
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Hogescholen in Dialoog
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Indien je vóór mij zou sterven,
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Welkom op onze thema-avond
Wat willen we vandaag doen?
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Betrokkenheid op de werkvloer
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Communicatie met ouders
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Studieadviesregeling
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
5 belangrijke punten EHBO
Powerpoint presentatie.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Vca 1-21 BASISVEILIGHEID (VCA) LES ONGEVALLEN. vca 1-22 Van Theorie naar Praktijk Risico definitie: De mate van waarschijnlijkheid dat een bepaald ongewenst.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
BASISVEILIGHEID (VCA)
ZESC – Situationeel leiderschap
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Integriteit Dilemmatraining.
Een vergadering organiseren
BB - Theorie Donderdag 10 november.
Men vraagt zich af waarom …??
Behavior Based Safety Warehousing
Digi(bord)boek project <titel project>
Loopbaan en burgerschap les 2
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Big Data.
Vergadering Personeelsdienst
Duurzame inzetbaarheid
Big Data.
Duurzame inzetbaarheid
Toolbox Ongunstige werkhouding
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Aanspreken? Mr. C.E. Zalm MPA 26 december 2018 Eventuele voettekst.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Duurzame inzetbaarheid
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Werken in een arbeidsorganisatie
Loopbaan en burgerschap les 3
Les 5: Verbale communicatie
ADL Les 1.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Calamiteiteninstructie Daalse Kwint
Transcript van de presentatie:

Wat zie je hier ? (Fout gedrag, geen PBM, geen aandacht, … maar ook waarschuwen fout gedrag, ik ben niet alleen verantwoordelijk voor mijn veiligheid, maar ook voor de veiligheid van collega’s, studenten, medestudenten) Welk risicogedrag kan er bij ons vastgesteld worden ? (Vraag naar een aantal voorbeelden!) Zie logo voor alle toolboxen “Veiligheid V ik doe mee” V niet omdat wij dat vragen maar omdat zij het zelf willen de poster is een kapstok om verhaal aan vast te hangen notes = eigen inbreng geven module = creativiteit van de anderen belangrijk om concrete voorbeelden te geven stel de “problemen” bij naam eerste thema = houding en gedrag houding en gedrag zien we in beide figuren “vrienden helpen elkaar” – helpen in V is toppunt van vriendschap

FOUTIEF BEDIENEN VAN EEN MACHINE ✗ FOUTIEF BEDIENEN VAN EEN MACHINE Waar vind ik instructies ivm een bepaalde machines? Worden deze altijd gevolgd? Waarom (niet)? Wat kunnen we verbeteren om dit nog duidelijker te maken? foutief bedienen

✗ GEEN MACHO GEDRAG Bewust risico’s nemen is geen heldendaad. Wel veilig werken volgens de procedures en regels! Soms kunnen we een vals gevoel van veiligheid krijgen omdat we iets al vaker onveilig hebben gedaan en er nog nooit iets is gebeurd. Dit betekent echter dat de de kans dat je wel iets zal tegenkomen met de dag groter wordt door dit onveilig gedrag. Wat zouden de gevolgen kunnen zijn voor de persoon die de balk vasthoudt? En voor anderen? Geef enkele andere voorbeelden van macho gedrag? ‘Spelen’ wij soms met veiligheid? Waarom (niet)? de held is degene die de V procedures volgt constant bevestigen in mijn denken ik doe al 10 jaar hetzelfde_dus elke dag kom ik dichter dat er iets fout loopt ook de leerkracht moet dit gedrag voor zichzelf kunnen stellen machogedrag niet persoonlijk stellen wel het soort gedrag

✗ GEEN OVERHAASTING Haast en spoed is zelden goed! Een oud spreekwoord dat vandaag nog steeds geldt bij veilig werken. Veel ongevallen doen zich voor omdat we tijd willen winnen. Wanneer een ongeval zich voordoet, hebben we dan tijd gewonnen? Waarom zijn we soms haastig? Hoe kunnen we ‘haast’ vermijden? ongeval door “goed” te willen doen rap, rap, rap iets willen doen dit kan door AO heel traag worden

WIE? VERANTWOORDELIJKHEID Naast andere actoren (?), is er iemand die heel belangrijk is voor jouw veiligheid en die van anderen. Actoren op het vlak van WMD : Deputatie, directeurs, leidinggevenden, preventieadviseurs, preventiemedewerkers, vakbondsafgevaardigden,.... Organisatorische maatregelen : Onthaalprocedures, VCA-opleiding, instructies, arbeids- en werkplaatsreglementen,... Stel ik voorbeeldgedrag ? Wat zou nog beter kunnen ? Heb je tips om nieuwelingen nog beter op te leiden ? 1ste item afsluiten met verantwoordelijkheid WIE?

IK BEN VERANTWOORDELIJK VOOR MIJN EIGEN VEILIGHEID! Ik zal ook het voornaamste slachtoffer zal als er iets gebeurt. Ik moet niet veilig werken, ik WIL veilig werken, alleen al uit eigenbelang! IK HEB ZELF IETS IN DE PAP TE BROKKEN

ONVEILIGHEDEN MELDEN EN MEKAAR HELPEN ✔ Mekaar aanspreken op onveilige handelen is het toppunt van vriendschap en collegialiteit. Je maakt duidelijk dat je wil dat die persoon geen ongeval krijgt. De wijze waarop je dit doet is natuurlijk van groot belang. Wat zou een juiste manier zijn om risicogedrag te vermijden? Hoe kan je iemand aanspreken op onveilig gedrag? Op welke wijze kan ik een onveiligheid melden? Wat is het belang van onmiddellijk iets te melden? Iets onveilig zien mag je gerust zeggen; je moet hier niet gereserveerd over doen dit is vriendschap: zelf zeggen, zelf aanvaarden

✔ WAARDEREN/MOTIVEREN Een duimpje omhoog, een gemeend schouderklopje voor goed veiligheidsgedrag is zo motiverend Iedereen wil graag erkant worden, laat dit dan ook zien! Goed gedrag moet ‘beloond’ worden. Wanneer heb jij nog iemand een positieve erkenning gegeven? Hoe voel je je wanneer je een complimentje krijgt over een goed gedrag? erkennen van een goed gedrag slecht - zeggen goed - niet zeggen - wel doen – dit motiveert balans tussen negatieve en positieve communicatie

IK HEB ALTIJD DE VEILIGHEIDSREFLEX! ✔ OP SCHOOL OP HET WERK THUIS TIJDENS MIJN HOBBY Veiligheid is niet alleen belangrijk op he twerk of op de school, het is eveneens belangrijk in andere facetten van ons leven. Veiligheid is niet zoals een jas dat je kan aan- of uittrekken wanneer je dit wil. Het is meer een soort tweede huid! Geef enkele voorbeelden van veiligheid en het uitoefenen van je hobby? Hoe staat het met veilig werken thuis? Altijd veiligheidsreflex in alles wat je doet voorbeelden geven van risico’s tijdens hobby, werk, thuis,..

IK DOE HET VEILIG OF IK DOE HET NIET! Niet is zo belangrijk dat het onveilig moet worden uitgevoerd! Mag ik ‘neen’ zeggen om iets uit te voeren waarvan ik vind dat het onveilig is? Weet ik precies wat ik moet doen? Ken ik de machine waarmee ik moet werken? Zijn er gewijzigde omstandigheden bij het uitvoeren van mijn werk. Heb ik alle nodige PBM’s en draag ik ze correct? … Zijn er nog andere vragen die moeten gesteld worden alvorens ik kan beginnen aan mijn taak IK DOE HET VEILIG OF IK DOE HET NIET arbeidsmiddelen zijn veilig om er mee te werken welke methode gewijzigde omstandigheden pbm’s LRMA (last minute risicoanalyse)

Is meer veiligheid een voordeel, een “meerwaarde” voor iedereen? poster is nu beschikbaar mensen moeten meerwaarde van veilig werken inzien

Ik ben als eerste betrokken bij mijn veiligheid. PRAKTISCHE TIPS! Ik ben als eerste betrokken bij mijn veiligheid. Ik sta open voor verbeteringen op het vlak van veiligheid. Ik besef dat veilig werken geen spel is. Ik denk na en zet mij in voor veilig werken. Ik observeer en meld eventuele risico’s om een ongeval te vermijden. niet “horen, zien en zwijgen”, maar “horen, zien en melden!!” naar huis gaan in dezelfde toestand als je gekomen bent

BESEF VAN VEILIGHEID BESLUIT: Dit thema is dus voor ons allemaal bedoeld. Veiligheid is niet de zaak van iemand anders. Ik ben als eerste verantwoordelijk voor mijn veiligheid. “Ik wil zonder brokken en gezond naar huis kunnen gaan.” Indien we vooruitgang wil blijven boeken op gebied van veiligheid, dan moeten we niet alleen werken aan techniek en procedures maar ook aan gedrag. Door op een positieve manier hieraan te werken kunnen we het veiligheidsbesef van iedereen op een duurzame manier veranderen, bevorderen we de betrokkenheid bij veiligheid en verminderen we het aantal ongevallen. Weet je misschien hoe we de veiligheidscultuur kunnen versterken? thema is voor iedereen “IT’S ME, MESELF, AND I!” niet alleen werken aan techniek en procedures maar ook aan mezelf

VRAGEN? BESEF VAN VEILIGHEID Format kan worden aangepast met eigen afbeeldingen en foto’s. de beelden van Fullmark zijn wel voor gebruik op “worddocumenten” maar niet om af te drukken