“De vertaalsector zou verder

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom.
Advertisements

7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Monopolistische concurrentie
ENKELE ONTWIKKELINGEN IN DE ZORG. INLEIDING Belangrijkste ontwikkelingen Vergrijzing Ontwikkeling huishoudens Ontwikkelingen in de zorg 2 IBA Studiemiddag.
Vraagsturing en marktwerking
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
De kracht van HBSoftware
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
RoHS – Wetgeving & praktijk Mat-Tech Center of Competence for Solder technology Overstappen naar RoHS compliancy ….! Hoe is het gegaan in de praktijk?
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Stellingen en Panel Testpanel (n=122) Vraag 1 Mijn organisatie leert voldoende van ervaringen van andere organisaties in binnen en buitenland 1 maart 2012.
Visie & Strategie.
Nationale DenkTank 2014 De DataWijzer In één oogopslag zien wat apps en websites met je data doen.
EMVI Evaluatie Ingenieurs Netwerk Twente
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
50.
Het geheel van vraag en aanbod
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
“NIET DENKEN MAAR DOEN” Eindconferentie kennisplatform Impreze
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Opmerking: Deze brochure is ontworpen om te worden afgedrukt. Maak eerst een afdruk op gewoon papier om na te gaan of het document op de juiste positie.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Hoofdstuk 5 De arbeidsmarkt.
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Samen sterk in verandering
Rob Goossens Het Werkplan.
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom VWO 5..
Onderhandelen: een kunst apart
LOB 13. Goede en slechte ervaringen
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Onderhouden met Werktuigen en machines
Welkom VWO 5..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Presentatie bedrijfsplan
De talenten van mensen met autisme leiden tot grote toegevoegde waarde voor onze klanten
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Marktvormen.
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Toegang tot de Jeugdhulp
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Marktgedrag.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

“De vertaalsector zou verder HHCE Stelling “De vertaalsector zou verder moeten professionaliseren om ook in de toekomst te kunnen overleven als professionele beroepsgroep.”

HHCE Bijstelling Angst voor onszelf en voor onze klanten maakt van de vertaalsector een onprofessionele sector.

HHCE Kenmerken van monopolistische concurrentie binnen de vertaalsector: Veel aanbieders Heterogeen aanbod Vrije toe - en uittreding Markt is ondoorzichtig, ‘ harde gegevens’ lastig tot niet verkrijgbaar.

HHCE Monopolistische concurrentie: veel aanbieders (met hoofdactiviteit vertalen (+75%) Veel eenmansbedrijven Middelgrote specialisten Grote specialisten Broedplaats starters door laagdrempeligheid (overlevingskans is 50%) Bedreiging: Voor de buitenwereld is vaak onduidelijk waar het onderscheid zit.

HHCE Monopolistische concurrentie: heterogene producten De diensten (vertalen) zijn veelal hetzelfde, bureaus onderscheiden zich door kleine aanpassingen in hun aanbod. Ze leveren heterogene diensten en proberen zo een eigen gezicht te krijgen. specialisaties in diverse vakgebieden het bieden van kortingen diensten op maat mogelijkheid tot beëdiging Bedreiging De homogeniteit van de sector gaat verloren waardoor verlies aan transparantie ontstaat. De vertaalsector moet een veel duidelijker product bieden: goede vertalingen.

HHCE Monopolistische concurrentie: vrije toe - en uittreding beroep is niet beschermd er is geen keurmerk continuïteit wordt niet gewaarborgd te weinig voeling tussen markt en de opleidingsinstituten eisen aan vertalers zijn onduidelijk Bedreiging Voor de buitenwereld is vaak niet duidelijk wie wel en wie niet professioneel is.

HHCE Monopolistische concurrentie: ondoorzichtige markt Er is weinig kennis over en inzicht in de vertaalsector. Gegevens over de vertaalsector zijn moeilijk te verkrijgen. geheimhouding prijsbeleid geheimhouding omzetcijfers geheimhouding lonen Bedreiging Vertaalbureaus weten niet waar ze staan en de afnemers ook niet.

HHCE Waarom moet de vertaalsector transparanter worden? Zo is het toch ook goed? Door te kort aan harde cijfers kun je als vertaalondernemer moeilijk de positie van je bedrijf in markt bepalen. BEDREIGINGEN: Vertaalsector maakt een onprofessionele indruk als de afnemers niet over cijfers beschikken en daardoor niet weten wie wel en wie niet professioneel is. Macht van de afnemers is al groot en wordt verder vergroot omdat de vertaalondernemer niet goed weet waar hij staat. Onnodige angst voor de concurrentie zorgt ervoor dat prijzen de laatste jaren omlaag zijn gegaan (lees “niet geïndexeerd”). Crisis wordt door afnemers gebruikt om vertaalbureaus nog verder onder druk te zetten (ze kunnen in feite vragen wat ze willen want bureaus verwachten van elkaar dat ze toch wel met de prijzen zullen zakken).

HHCE De vertaalsector moet transparanter worden. Samenwerken en zorgen voor cijfers werkt! KANSEN: Inzicht in de markt op basis van cijfers zodat we weten waar we staan. Samenwerken biedt veel grotere kansen dan elkaar wegconcurreren. Ga voor een keurmerk en normering voor professionals. Word een actieve gesprekspartner voor de overheid.

HHCE Inzicht in de markt op basis van cijfers Klanten weten wie wie is in de vertaalsector en begrijpen wanneer ze met een professional van doen hebben. Bureaus kunnen zo tijdig inspelen op nieuwe ontwikkelingen. ATA zorg voor een jaarboek met gegevens over je leden!

HHCE Samenwerken biedt veel grotere kansen dan elkaar wegconcurreren. In andere sectoren heel normaal. Als je goed bent, lopen je klanten echt niet weg. Samen weet je meer. Heb professioneel vertrouwen in elkaar.

HHCE Ga voor een keurmerk en normering voor professionals In een ondoorzichtige markt schept een keurmerk veel vertrouwen. NEN-normering mag geen afweging meer zijn. ATA leg de NEN-normering op aan je leden en zorg voor een ATA-keurmerk met duidelijke eisen aan de bureaus.

HHCE Actieve gesprekspartner van de overheid Wees niet te afwachtend maar speel een leidende rol in wet- en regelgeving over taal. Kamerleden zijn zeer goed te benaderen. Zorg voor een lobbygroep met ervaren lobbyisten.

Wees niet bang voor je concurrentie maar ga samenwerking aan! HHCE Samenwerken werkt! Wees niet bang voor je concurrentie maar ga samenwerking aan!