Welkom!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Simultaan Tafelrondje
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Asymmentrische informatie
Van uitleggen leer je het meest
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Een manier om problemen aan te pakken
Databank van een restaurant Download op Twee tabellen: Klanten: Alle klanten die minstens.
Uitwerking tentamen Functioneel Programmeren 29 januari 2009.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Logisch redeneren in wiskunde C
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
10.2: Geschiedenis van de pluriforme samenleving
ProblemenRedeneren met verstekwaarden Gesloten wereld CircumscriptieLogica met verstekwaarden Autoepistemis che logica Redeneren over kennis: herbekeken.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent 1.3 Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
Kennis - Intelligentie
H2 Lineaire Verbanden.
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
ANW - inductie & deductie
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Quintijn Puite Piet Versnel
Workshop “Beoordelen”
Visie & Strategie.
Workshop evalueren Dcp
Websites. Een succesvolle website Een succesvolle website bevat: Een goede usability Een mooie lay-out Een goede kwaliteit.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Samenvatting.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Differentiëren & klassenmanagement
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Inleiding recht Hoofdstuk 5.
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
De vraag is je beste vriend
KRITISCH DENKEN 10 Co-premissen I © Kritisch Denken.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Studieloopbaanbegeleiding
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
18 Evalueren van Beweringen en Redenen. Scenariotest
KRITISCH DENKEN 13 Deductieve redeneringen
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Onderhouden bestratingen
Een vergadering organiseren
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Financiële zelfredzaamheid
Les: H.3 Het marketingplan
Literatuur V6 – les
Vergadering Personeelsdienst
Les 2: gegevens samenvatten
Living lab & Storytelling
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Welkom ouder(s)/verzorger(s)/leerlingen infoavond m. b. t
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Transcript van de presentatie:

Welkom!

Algoritmiek Berekenbaarheid Logica Tipje van de sluier De propositielogica is een tak van logica die zich bezighoudt met het redeneren met proposities. Proposities zijn uitspraken of beweringen die ofwel waar, ofwel onwaar zijn.

Kwaliteit van digitale oplossingen Logica Kwaliteit van digitale oplossingen Logica speelt in het algemeen een belangrijke rol bij de kwaliteit van digitale oplossingen. Hierbij kan onder meer worden gedacht aan de rol van logica in hardware (logische schakelingen), de rol van logica bij het programmeren (voorwaardelijke en herhaaldelijke instructies) en de rol van logica bij het werken met gegevensverzamelingen (bij het selecteren van gegevens).

Kwaliteit van digitale oplossingen Logica Kwaliteit van digitale oplossingen Logica speelt in het algemeen een belangrijke rol bij de kwaliteit van digitale oplossingen. Hierbij kan onder meer worden gedacht aan de rol van logica in hardware (logische schakelingen), de rol van logica bij het programmeren (voorwaardelijke en herhaaldelijke instructies) en de rol van logica bij het werken met gegevensverzamelingen (bij het selecteren van gegevens).

Kwaliteit van digitale oplossingen Logica Kwaliteit van digitale oplossingen Logica speelt in het algemeen een belangrijke rol bij de kwaliteit van digitale oplossingen. Hierbij kan onder meer worden gedacht aan de rol van logica in hardware (logische schakelingen), de rol van logica bij het programmeren (voorwaardelijke en herhaaldelijke instructies) en de rol van logica bij het werken met gegevensverzamelingen (bij het selecteren van gegevens).

Kwaliteit van digitale oplossingen Logica Kwaliteit van digitale oplossingen Logica speelt in het algemeen een belangrijke rol bij de kwaliteit van digitale oplossingen. Hierbij kan onder meer worden gedacht aan de rol van logica in hardware (logische schakelingen), de rol van logica bij het programmeren (voorwaardelijke en herhaaldelijke instructies) en de rol van logica bij het werken met gegevensverzamelingen (bij het selecteren van gegevens).

Kwaliteit van digitale oplossingen Logica Kwaliteit van digitale oplossingen De centrale vraag hierbij is voortdurend: wat zijn de condities waaronder iets moet gebeuren? Het is hiervoor van cruciaal belang dat zorgvuldig wordt omschreven wat de bedoeling is. Hierbij loop je veelal aan tegen problemen met onuitgesproken veronderstellingen/aannames en problemen met uitzonderingen waar rekening mee moet worden gehouden. Bovendien valt het lang niet altijd mee om een omschrijving in natuurlijke taal om te zetten in een formele notatie.

Logica Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer

Logica Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Waarschijnlijk hebben de meeste leerlingen al in het kernprogramma kennis gemaakt met logische schakelingen. Het materiaal dat wij ontwikkeld hebben bevat toch ook materiaal voor leerlingen die hier nog niet bekend mee zijn. In het materiaal komt werkt toe naar het niveau waarop leerlingen kunnen bepalen wat het gedrag is van een gegeven schakeling en een schakeling kunnen bouwen voor een gegeven gedrag.

Wat is het gedrag van onderstaande schakeling? Logica Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Wat is het gedrag van onderstaande schakeling? Logische schakelingen, voorbeeldopdracht 1 Systematiek: Poorten nummeren van links naar rechts, van boven naar beneden. Waarheidstabel maken met een kolom voor iedere poort in de schakeling (oplopende nummering) Per kolom de waarheidstabel invullen Antwoord: Lampje brandt alleen als S1 en S2 aan staan en S4 uit.

Logica Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Maak een schakeling waarvan het gedrag is beschreven in onderstaande tabel: Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Logische schakelingen, voorbeeldopdracht 2 Voorbeeldantwoorden: (NIET S1 EN NIET S2 EN S3) OF (NIET S1 EN S2 EN S3) OF (S1 EN NIET S2 EN NIET S3) ( (NIET S1) EN S3 ) OF ( S1 en NIET(S2 OF S3) ) (S1 XOR S3) AND ( NIET(S1 AND NIET S3) )

Logica Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Antwoord: A=waar, B=waar, C=niet waar

Logica Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Wanneer is een (samengestelde) expressie waar? Hoe formuleer je een (samengestelde) expressie? Zijn twee gegeven expressies 'equivalent'?

Logica Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Wanneer is een (samengestelde) expressie waar? Hoe formuleer je een (samengestelde) expressie? Zijn twee gegeven expressies 'equivalent'? Voorbeeld: In welk geval is onderstaande stelling niet waar? ((A en niet B) of C) of (niet A en (B of niet C)) Antwoord: A=waar, B=waar, C=niet waar

Logica Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Voorbeeld: Wanneer is een (samengestelde) expressie waar? Hoe formuleer je een (samengestelde) expressie? Zijn twee gegeven expressies 'equivalent'? Wanneer is een (samengestelde) expressie waar? Hoe formuleer je een (samengestelde) expressie? Zijn twee gegeven expressies 'equivalent'? Wanneer is een (samengestelde) expressie waar? Hoe formuleer je een (samengestelde) expressie? Zijn twee gegeven expressies 'equivalent'? Bijvoorbeeld: (niet A en B en niet C) of (A en niet B en niet C) of (A en B en niet C) of (A en B en C) ((A of B) en niet C) of (A en B)

Logica Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer voorbeeld: niet (A of B) niet A of niet B Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Wanneer is een (samengestelde) expressie waar? Hoe formuleer je een (samengestelde) expressie? Zijn twee gegeven expressies 'equivalent'? Wanneer is een (samengestelde) expressie waar? Hoe formuleer je een (samengestelde) expressie? Zijn twee gegeven expressies 'equivalent'? NEE! niet (A of B) is equivalent met niet A EN niet B

(wederzijdse) implicatie Logica Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer (wederzijdse) implicatie Het lesmateriaal besteed bij de bespreking van expressies ook expliciet aandacht aan de implicatie ("als dan") en de wederzijdse implicatie ("dan en slechts dan als").

(wederzijdse) implicatie Logica Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer (wederzijdse) implicatie

implicatie (voorbeeld) Er liggen vier kaartjes op de tafel. Logica implicatie (voorbeeld) Er liggen vier kaartjes op de tafel. Op ieder kaartje staat op de ene kant naam de naam van een leerling en op de andere kant staat zijn of haar foto. Stelling: iedere leerling met een bril heeft meer dan 5 letters in zijn/haar naam. Welke van de bovenstaande kaartjes moeten worden omgedraaid om te controleren of deze stelling waar is? LISANNE HENK

Logica Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Het is bij het (her)formuleren van condities erg belangrijk dat je als ontwikkelaar uitsluitend juiste conclusies trekt. Daarom besteedt het lesmateriaal dan ook aandacht aan redenaties (en drog redenaties).

Logica Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Modus Ponens Modus Tollens "Modus Nonsens" Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Er zijn twee geldige propositionele redeneringsvormen (modus ponens en modus tollens). Met "modus nonsens" wordt iedere ongeldige redeneringsvorm aangeduid.

Als je goed hebt geleerd dan haal je een voldoende Logica Modus Ponens Modus Tollens "Modus Nonsens" Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Voorbeeld: Als je goed hebt geleerd dan haal je een voldoende Je hebt goed geleerd → Je haalt een voldoende

Logica Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Modus Ponens Modus Tollens "Modus Nonsens" Modus Ponens Modus Tollens "Modus Nonsens" Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Voorbeeld: Als je goed hebt geleerd dan haal je een voldoende Je hebt geen voldoende gehaald → Je hebt niet goed geleerd Naast de 'normale' modus tollens ("modus tollendo tollens") bestaat er nog een tweede vorm van modus tollens ("modus ponendo tollens"). Voorbeeld van modus ponendo tollens: Je kan niet les hebben in zowel lokaal 21 als in lokaal 4. Je hebt les in lokaal 21 → Je hebt geen les in lokaal 4

Logica Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Modus Ponens Modus Tollens "Modus Nonsens" Modus Ponens Modus Tollens "Modus Nonsens" Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Voorbeeld: Als je goed hebt geleerd dan haal je een voldoende Je hebt een voldoende gehaald → Je hebt goed geleerd Drog redenaties In dit voorbeeld is er helemaal niet gezegd dat goed leren de enige manier is om een voldoende te halen. Wellicht zijn er ook andere manieren om een voldoende te halen: goed opletten in de les erg slim zijn geluk hebben spieken (en niet betrapt worden) In het voorbeeld van modus ponendo tollens, zou een vorm van drog redenatie zijn: Je kan niet les hebben in zowel lokaal 21 als in lokaal 4. Je hebt geen les in lokaal 21 → Je hebt les in lokaal 4

Logica Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer De regels van de logica worden tenslotte toegepast op verzamelingen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Venn Diagrammen. In een Venn Diagram worden overlappende cirkels of andere vormen gebruikt om de logische relaties tussen twee of meer verzamelingen te illustreren. Venn Diagrammen

Voor welke leerling(en) geldt: geen biologie en geschiedenis Logica Voor welke leerling(en) geldt: Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Bij deze opgave is het relevant om duidelijkheid te verkrijgen over waar de 'geen' betrekking op heeft. Dit biedt nogmaals de mogelijkheid om het belang van het gebruik van haakjes te benadrukken. (geen biologie) en geschiedenis: Bert en Lisanne geen (biologie en geschiedenis): Iedereen behalve Daniël en Wout geen biologie en geschiedenis Venn Diagrammen

Voor welke leerling(en) geldt: als economie dan geschiedenis Logica Voor welke leerling(en) geldt: Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Antwoord: iedereen behalve Sarah en Asha als economie dan geschiedenis Venn Diagrammen

Omschrijf de groep die bestaat uit: Logica Omschrijf de groep die bestaat uit: Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer als (geschiedenis of biologie) dan ( economie en niet(geschiedenis en biologie) ) Bert, Asha, Sarah, Youri Venn Diagrammen

Logica Schakelingen Expressies Redenaties Plusmateriaal: Verzamelingenleer Plusmateriaal: Syllogismen Venn Diagrammen worden tenslotte ook gebruikt ter ondersteuning van syllogismen Venn Diagrammen

Logica Schakelingen Expressies Redenaties Plusmateriaal: Voorbeeld syllogisme: Stelling 1: Sommige rare mensen zijn docenten. Stelling 2: Alle informatici zijn rare mensen. Welk van onderstaande conclusies is/zijn correct? A. Alle rare mensen zijn docenten. B. Iedere docent die informaticus is, is een raar mens. C. Er zijn mogelijk docenten die geen rare mensen zijn. Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Plusmateriaal: Syllogismen Venn Diagrammen

Logica Schakelingen Expressies Redenaties Plusmateriaal: docenten informatici Voorbeeld syllogisme: Stelling 1: Sommige rare mensen zijn docenten. Stelling 2: Alle informatici zijn rare mensen. Welk van onderstaande conclusies is/zijn correct? A. Alle rare mensen zijn docenten. B. Iedere docent die informaticus is, is een raar mens. C. Er zijn mogelijk docenten die geen rare mensen zijn. rare mensen Schakelingen Expressies Redenaties Verzamelingenleer Plusmateriaal: Syllogismen Venn Diagrammen