voor bijeenkomst CoE’s op 7 februari 2019 AMBITIES Centres of expertise voor bijeenkomst CoE’s op 7 februari 2019 Joost Degenaar
Impactmeting CoE’s: aanleidingen in beginfase CoE’s (2013 t/m 2016) verantwoording en kwaliteitsmeting als onderdeel van prestatieafspraken HO via managementreviews en landelijke reviewcommissie in 2017 en 2018 verantwoording via jaarverslagen hogescholen in Sectorakkoord HBO en VH Kader CoE’s (2018): verantwoording bestaande/nieuwe CoE’s via jaarverslagen hogescholen; OCW wil ook rol Katapult bij ophalen meer gedetailleerde informatie individuele C0E’s hebben behoefte aan impactmeting om interne en externe stakeholders de meerwaarde van hun CoE te tonen de CoE’s gezamenlijk hebben belang bij tonen gezamenlijke impact CoE’s, leren van elkaar, doorontwikkeling CoE’s
Impactmeting CoE’s: uitgangspunten als community van centres of expertise willen we door impact-metingen zelf actief bijdragen aan de doorontwikkeling van de CoE’s we willen de profilering en positionering van de CoE’s versterken we richten ons daarbij op de ecosystemen van de CoE’s: het samenwerkingsverband met partners (de scope is niet de hogeschool op zich) met ontwikkelingsgerichte peer reviews beoordelen we niet een hogeschool, maar het ecosysteem waar de hogeschool onderdeel van is we sluiten aan op het Kader CoE’s van de Vereniging Hogescholen en het werk van de landelijke adviescommissie; we willen complementair zijn, niet concurrerend
Impactmeting CoE’s en kwaliteitszorg in het HBO bestaan goed functionerende kwaliteitszorgsystemen voor onderwijs en voor praktijkgericht onderzoek. Hierin wordt niet systematisch aandacht besteed aan PPS vanuit de CoE’s gaan we geen kwaliteitszorgmetingen doen op onderwijs en onderzoek. We willen wel systematische kwaliteitszorg op de publiek private samenwerking in CoE’s organiseren de CoE’s willen daarbij gebruik maken van een gezamenlijk model (mede gebaseerd op het eerder door PBT voor CoE’s ontwikkelde fasenmodel) dat ruimte biedt voor verschillende keuzes en accenten per CoE, en dat vooral ontwikkelingsgericht is (geen afvinksysteem) de CoE’s kiezen voor een eenvoudig model met een beperkt aantal belangrijke indicatoren, en een aanpak vanuit peer reviews met een beperkt aantal eigen CoE experts en enkele externe experts
Vormen van PPS in hbo Onderzoeksprojecten met PPS kenmerken Onderwijsontwikkeling ism PPS partners Fieldlabs, Living Labs, Ateliers, Hubs, Campussen PPS samenwerkingen met bedrijven en instellingen Andere (kortlopende, kleine) PPS samenwerkingen NB: niet elke PPS in het hbo is een CoE! Een CoE is een grote duurzame PPS constructie met hogescholen die aan een aantal kenmerken en kwaliteitseisen voldoet
Publiek Private Samenwerking in CoE’s (ervaringen afgelopen jaren) hogescholen werken duurzaam samen met andere kennisinstellingen, beroepspraktijk, bedrijven en overheden de samenwerking is niet vrijblijvend, alle partners hebben commitment en investeren mee, in 2017 was de gemiddelde omzet per CoE van 18 door OCW gesubsidieerde CoE’s 3 miljoen euro samenwerking is nodig om complexe opgaven te realiseren die elke participerende organisatie op zich niet kan oplossen er is meestal sprake van co-creatie gedurende het gehele proces activiteiten zijn voor een belangrijk deel gericht op verbetering van de aansluiting onderwijs- arbeidsmarkt/beroepenveld belangrijkste activiteiten zijn praktijkgericht onderzoek (in 2017 gemiddeld 60% van de activiteiten), onderwijsvernieuwing en leven lang leren (bron: Centres of Expertise: stand van zaken en toekomstplannen van centres of expertise gestart in 2012, Katapult ism PBT, maart 2018)
Voorbeelden uit Katapult publicatie We hebben als CoE’s samen met PBT en Katapult al ervaring met het gezamenlijk in kaart brengen van impact van CoE’s. Die ervaring wordt ook gewaardeerd en gebruikt door de CoE’s en door OCW en de Vereniging Hogescholen. 1) Tabel 1: in 2017 was de gemiddelde omzet van 18 door OCW gesubsidieerde CoE’s 3 miljoen euro; in 2018 kwam de prognose uit op 4 miljoen euro 2) Tabel 2: bij “belangrijkste activiteiten zijn praktijkgericht onderzoek (in 2017 gemiddeld 60% van de activiteiten), onderwijsvernieuwing en leven lang leren (bron: Centres of Expertise: stand van zaken en toekomstplannen van centres of expertise gestart in 2012, Katapult ism PBT, maart 2018)
Definitie van Centre of Expertise Centres of Expertise zijn duurzame actiegerichte samenwerkingsverbanden waarin hogescholen, bedrijven, overheden en andere publieke en maatschappelijke organisaties samen onderzoeken, innoveren, experimenteren en investeren ten behoeve van toekomstbestendig hoger beroepsonderwijs en beroepspraktijk en ter versnelling van gewenste economische en maatschappelijke transities. (VH kader CoE’s, okt 2018)
Doelstellingen van Centre of Expertise het realiseren van een goede aansluiting tussen onderwijs, onderzoek en (beroeps)praktijk; het ontwikkelen en ondersteunen van innovatieve professionals; het ontwikkelen van nieuwe kennis; het bevorderen van ‘leven lang leren’; het versnellen en vergroten van het innovatievermogen van bedrijven en maatschappelijke en publieke organisaties alsmede het innovatievermogen van de hogeschool zelf. (VH kader CoE’s okt 2018)
Kenmerken van Centre of Expertise publiek‐private samenwerking of publiek‐publieke samenwerking langjarige co‐creatie en cofinanciering maatschappelijk en/ of economisch zwaartepunt; aansluiting bij het profiel van de instelling of instellingen experimenteren en innoveren binnen de diensten en producten door kruisbestuiving tussen en doorwerking naar: de (beroeps)praktijk en de samenleving, onderwijs en docentprofessionalisering en kennisontwikkeling (VH kader CoE’s okt 2018)
Activiteiten Hbo intern: innovatie en onderzoek Hbo extern: innovatie en onderzoek Leven Lang Leren Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt Faciliteiten, Labs, Campus Netwerkvorming (VH kader CoE’s okt 2018)
Scope CoE’s ONDERZOEK Waar ligt jouw zwaartepunt? ONDERWIJS WERKVELD
Ambities CoE’s Ambities nu, per CoE en voor de CoE’s gezamenlijk Op Onderzoek Op Onderwijs Op Werkveld Op Faciliteiten Ambitie over 5 jaar eigen CoE? Ambitie over 5 jaar alle CoE’s: positionering CoE’s Waaraan kan je denken? Voorzet voor discussie/uitwerking; Gebruik de volgende uitwerkingen als hulpmiddel om je de ambities van je eigen CoE te beschrijven op gebieden onderwijs, onderzoek, innovatie, faciliteiten Omdat CoE’s gerelateerd zijn aan zwaartepuntvorming hogescholen: hele zwaartepunt betrekken en de PPS component specificeren, ook wat betreft stakeholdertevredenheid
Ambities CoE’s op onderzoek Onderzoeksportfolio; aansluiting op regionale en (inter)nationale agenda’s Onderzoeksfocus/thema’s Betrokken lectoraten/visiting professors Postdocs en promovendi Samenwerking met andere hogescholen/universiteiten Samenwerking met practoraten mbo Subsidiestrategie Verhouding regionaal/landelijk/internationaal Ambitie over 5 jaar eigen CoE: waar wil je met onderzoek over 5 jaar staan? Ambitie over 5 jaar alle CoE’s: positionering CoE’s op praktijkgericht onderzoek, ook tov universiteiten, subsidievertrekkers (SIA Sprong bv), ministeries (niet alleen OCW maar bijv. ook EZK en branche specifiek) © The Innovation Family
Ambities CoE’s op onderwijs Onderwijsportfolio: welke opleidingen bachelor/master betrokken? Inbedding CoE thema in bestaande opleidingen, in thema specifieke minoren/specialisaties Internationale opleidingen/onderdelen op CoE thema Betrokken docenten/studenten Betrokkenheid werkveld bij onderwijsvernieuwing Omvang/aard real life opdrachten vanuit bedrijven/beroepspraktijk; leren in de praktijk Omvang/aard praktijkleren/field labs/innovatiewerkplaatsen/ateliers/hubs/campussen Samenwerking met mbo en/of wo in doorgaande leerlijnen en in projecten Multidisciplinariteit Aard en omvang van LLL/onderwijs voor professionals Doelstellingen mbt kwantitatieve aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt Onderwijsinnovatie: MOOC’s, blended learning, experimenteeromgevingen Ambitie over 5 jaar eigen CoE: waar wil je met onderwijs over 5 jaar staan? Ambitie over 5 jaar alle CoE’s: positionering onderwijs via CoE’s ook tov commerciële aanbieders, universiteiten
Ambities CoE’s op beroepenveld Aard en omvang samenwerkingsrelaties met bedrijven en instellingen; governance Innovatiefocus/thema’s Betrokken soorten partners: kennisinstellingen, bedrijven, instellingen , overheden, burgers,overig Eigen bijdragen van partners Verhouding regionaal/landelijk/internationaal Betrokkenheid van MKB, welke rol voor mkb partners (bv ondersteunen business development) Van welke subsidies wordt gebruik gemaakt? Welke nieuw producten en diensten? Welke economische en maatschappelijke impact Betrokkenheid bij incubators/acceleratoren/aantallen startende studentondernemers Ambitie over 5 jaar eigen CoE: waar wil je met innovatie/ondernemerschap over 5 jaar staan? Ambitie over 5 jaar alle CoE’s: positionering CoE’s tov bedrijven, VNO/NCW-MKB, EZK, branche(organisaties)
Ambities CoE’s op faciliteiten Laboratoria (Innovatie)werkplaatsen en ateliers Fysieke innovatieomgevingen voor ondernemers, hubs, campussen Incubators/business acceleratoren Scouting en selectie kansrijke producten en studenten Begeleiding startende studentondernemers Business development ondersteuning mkb Projectmanagement, procesmanagement Advisering/ondersteuning bij aanvragen subsidies Organisatie netwerkbijeenkomsten, masterclasses, symposia Communicatie-ondersteuning via nieuwsbrieven en websites CoE Ambitie over 5 jaar eigen CoE: waar wil je met je faciliteiten over 5 jaar staan? Ambitie over 5 jaar alle CoE’s: positionering CoE’s ook tov (mkb)ondernemers, EZK, subsidievertrekkers
Andere aspecten ambities? Welke rollen heeft je CoE over x jaar? Welke activiteiten en producten? Welke jaaromzet aan activiteiten (in kind en cash) Wat voor relaties met interne/externe stakeholders? Welke organisatievorm? Etc.
Reacties op hoofdlijnen in bespreking 7 februari 2019 Reacties op details: graag per mail uiterlijk 15 februari aan j.l.h.degenaar@pl.hanze.nl