Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Huiswerktips.
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Niet echt maar mama zei dat ik naar school moest *hoest* *hoest*
Ik ben Mo.
Van uitleggen leer je het meest
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Sensorische Informatie Verwerking
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Leren = Concentreren I II III.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een haperend geheugen.
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Welkom op onze informatieavond !
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Vrienden 9/04/2017 3:02.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Presentatie bij lesbrief ‘Bejegening’
Basisschool Op De Horst
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Welkom ik maak me sterk.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Woordjes leren.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
waarneming en regeling !
Downsyndroom door naam. *Vandaag houd ik een spreekbeurt. *Het gaat over mijzelf. *Want het gaat over Downsyndroom. Spreekbeurt.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Welkom!! Namens de Ouderraad.
Werken met verstandelijk Beperkten
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Executieve functies Marije Ruben.
Observeren en rapporteren
LOB zeven stappen naar succes
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
© UNIEK IN DE KLAS.
5. Lottum ‘t Roezekrenske
Deze powerpoint gaat over Autisme.
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Voel je wel in je vel !.
Communicatie Les 2.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
SEL Les 2: normen en waarden.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Wat de leerling doet Wat de docent doet
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Reeks 14: ‘Ik ben toch niet gek?!’
Procedures aan begin van het jaar
Transcript van de presentatie:

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org INZICHT IN AUTISME Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org WAT IS AUTISME? Autisme is geen ziekte, het kan niet genezen worden met medicijnen. Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autisme is een andere werking van het brein Het is alsof uw besturingssysteem anders is. Alsof de hersenen van de meeste mensen met WINDOWS 10 werken en die van autistische kinderen met MS-DOS. Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

WANNEER VERSCHIJNEN DE EERSTE TEKENEN VAN AUTISME? Mensen worden niet autistisch, maar worden geboren met autisme. Hoewel er in de eerste maanden van het leven geen verschil wordt opgemerkt. Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

WAAROM VERSCHIJNT AUTISME? Er zijn veel oorzaken bekend die autisme veroorzaken. Het is niet bekend waarom er kinderen zijn die autisme ontwikkelen en kinderen die dat niet doen. Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Zijn kinderen met autisme anders? We zijn allemaal verschillend!! Van buiten… Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org als ook van binnen… CHAGRIJNIG. ROYAAL VROLIJK LEUGENACHTIG AANHANKELIJK LEERGIERIG AGRESSIEF Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

EENIEDER HEEFT ZIJN EIGEN VOORKEUREN Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org EN DINGEN DIE MEN BETER EN SLECHTER DOET DAN ANDEREN. Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org SOMS HEBBEN MENSEN KENMERKEN GEMEEN, BIJVOORBEELD: ROOD HAAR BLANKE HUID SPROETEN Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

WAT HEBBEN AUTISCHE KINDEREN GEMEEN? ZIJN ZO GOED MET BEELDEN DAT ZE VAAK VISUELE DENKERS WORDEN GENOEMD. ZEGGEN WAT ZE ECHT DENKEN. DUIDELIJK ZIJN OVER WAT ZE WILLEN EN WAT ZE NIET WILLEN Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

EN WAT VINDEN AUTISCHE KINDEREN MOEILIJK? SOCIALE BETREKKINGEN: Vrienden maken Team spelletjes Emoties begrijpen Weten wat mensen willen Kijk in de ogen van de mensen met wie ze praten Inzicht in sociale normen..... Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

EN WAT VINDEN AUTISCHE KINDEREN MOEILIJK? COMMUNICATIE: Begrijpen van de mondelinge taal Zichzelf duidelijk uiten Begrijpen de grappen; De gemaakte zinnen; De ironie..... Weten wat mensen willen..... Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

EN WAT VINDEN AUTISCHE KINDEREN MOEILIJK? De leraar is ziek en is niet naar school gekomen Als het regent, is er geen pauze buiten. VERANDERINGEN: In hun gewoonten In de dagelijkse activiteiten In uw routines..... We vieren een speciale dag en de lessen veranderen Internet werkt niet Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

EN WAT VINDEN AUTISCHE KINDEREN MOEILIJK? INFORMATIE TE INTERPRETEREN DIE VIA DE ZINTUIGEN BINNENKOMT: Kunnen zeer sterke prikkels waarnemen Kunnen de prikkels niet opmerken Kunnen soms zeer sterke prikkels waarnemen en soms kunnen deze ze niet opmerken. Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

DE ZINTUIGEN IN AUTISME Een beeld kan verblinden Een streling kan pijn doen Een geluid kan klinken als lawaai Kunnen sommige geuren heel lekker vinden en anderen heel vies Sommige maaltijden kunnen ondraaglijk zijn. Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org DAARDOOR SOMS..... Ze moeten hun gedachten op verschillende manieren op orde brengen. Ieder naar eigen voorkeur. Raadplegen van de agenda Objecten manipuleren de situatie verlaten En er zijn nog veel meer manieren waarop elke persoon met autisme probeert te ontspannen en zich los te maken van een wereld die voor hen moeilijk te begrijpen is. Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org HOE ZOU U ZICH VOELEN.....? Stelt u zich voor dat u plotseling bij een Amazone-stam opduikt. U kent hun gewoonten of hun regels niet. U weet niet wat er daarna gaat gebeuren. U weet niet wat goed of fout is. U begrijpt hun taal niet. U weet niet hoe u met hen moet communiceren. U moet zonder schoenen lopen, met kleren van bladeren, wormen eten en drinken uit plassen met water. U wordt aangespoord om te jagen, om de stam te helpen, maar u weet niet hoe en u begrijpt niet wat ze u uitleggen. Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org Zonder zover te gaan..... Stelt u zich voor dat u alleen in het centrum van Sofia wordt achtergelaten en terug moet naar huis. Wat zou u doen? Waar zou u naar zoeken? Wat zou u helpen? Deze foto van Onbekende auteur is gelicentieerd onder CC BY-SA Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

WELKE HULP HEEFT EEN KIND MET AUTISME NODIG? Denkt u eens hierover na: Als een wiskundeprobleem voor u niet oplosbaar is, hoe wordt het u dan uitgelegd? Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org Het helpt als… Teken de gegevens van het probleem of gebruik objecten..... Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org Denk eens hierover na: Als u wilt bouwen met lego, weet u hoe het werkt? Het eten klaar maken..... wat helpt? Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org Het helpt als… Lees de montagehandleiding, gebruiksaanwijzing of het recept (iets dat geschreven en/of getekend is). Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org Denk eens hierover na: Als u in een winkelcentrum of een bar naar de WC moet , hoe weet u dan waar het is en welke WC u moet gebruiken? Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org Het helpt als… Kijk voor borden op deuren of bij de toiletten. Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org Denk eens hierover na: Als u niet weet hoe naar een plek te moet gaan en het dan aan iemand vraagt. Wat wordt er gedaan om u te helpen? Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org Het helpt als… Een tekening, een plattegrond of plekken die u kent om u te oriënteren. Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org Denk eens hierover na: Wat heeft u nodig om je tijd te organiseren en te weten wat er elke dag of elk moment gedaan moet worden? Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org Het helpt als… Een agenda, een rooster, een klok..... Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org Denk eens hierover na: Wat als er een andere situatie is dan u gewend bent? Bijvoorbeeld, ze nemen u mee naar de dokter omdat er tests gedaan moet worden, wat zou helpen? Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

Autor pictogramas: Sergio Palao Procedencia: http://www.arasaac.org Het helpt als… weten wat er gaat gebeuren, wat het inhoudt, hoe lang het gaat duren, wanneer het klaar is..... Vergeet niet dat mondelinge taal niet een van de sterkste dingen is die kinderen met autisme kunnen. Kinderen met autisme zouden als extra hulp nodig hebben. Schriftelijke volgorde of tekeningen van wat er gaat gebeuren om de situatie beter te begrijpen. Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

DUS….WELKE HULP HEEFT EEN KIND MET AUTISME NODIG? DEZELFDE DIE U OP EEN BEPAALD MOMENT NODIG KUNNEN HEBBEN: Tekeningen Foto's Schema's Plannen Indicaties Uitleg met die dingen, die voor hen herkenbaar zijn Objecten die gemanipuleerd kunnen worden Kijk naar de dingen die goed gedaan worden Houd rekening met dingen die moeilijk zijn. Visuele Hulpmiddelen Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

HOE KUNT U EEN KIND MET AUTISME ANDERS HELPEN? Uzelf in zijn situatie verplaatsen(proberen na te denken over hoe hij zich voelt, wat er met hem aan de hand is) Respecteer hem op de manier waarop u gerespecteerd wilt worden. Hem behandelen als eenieder, en in gedachten houdend dat hij mogelijk meer hulp nodig heeft. Proberen hem bij de activiteiten te betrekken, maar respecteren als hij dat niet wil. Ken hem en geeft hem de kans om zichzelf te zijn. Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap

De reis is begonnen op onze school. Kom met ons mee! Autor pictogramas: Sergio Palao  Procedencia: http://www.arasaac.org Licencia: CC (BY-NC-SA)  Autora: Almudena Vergara Cardona Traducción: Richard Trap