Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren
Doel module talentontwikkeling Op een beredeneerde wijze ontwikkelen van onderwijs voor talentontwikkeling in de onderbouw VO, met behulp van de instrumenten van http://talent.slo.nl/.
Opzet module talentontwikkeling Bijeenkomst 1: Onderzoeken Bijeenkomst 2: Ontwerpen Uitvoeringsfase Bijeenkomst 3: Evalueren www.talent.slo.nl Korte terugblik naar voorgaande bijeenkomst en huiswerkopdracht. Deze module is opgezet volgens een ontwikkelcyclus, met daarin de fasen onderzoeken, ontwerpen, uitvoeren en evalueren. Dit is een hulpmiddel om gestructureerd materialen te ontwikkelen voor talentontwikkeling. Eerst wordt bepaald wat men precies met talentontwikkeling wil bereiken en vervolgens wordt toegewerkt naar concrete lesmaterialen. Aan het eind van elke fase wordt de tussenbalans opgemaakt, alvorens doorgewerkt wordt naar een volgende fase.
Bijeenkomst 2: Ontwerpen Vooropdracht: Voorafgaand lezen deelnemers het instrument 'criteria voor uitdagend aanbod' door. Tijdsindicatie voor deelnemers: Vooropdracht 0,5 uur Bijeenkomst: 2,5 uur Huiswerk: 5,5 uur
Doel bijeenkomst 2: ontwerpen Onderzoeken Leraren kunnen uitdagend lesmateriaal ontwerpen voor talentontwikkeling op school in de onderbouw VO. Uitleg doel bijeenkomst 2. In de vorige bijeenkomst zijn de uitgangspunten van het leerplan voor talentontwikkeling geformuleerd. Dit vormt de opstart voor het ontwerp van het lesmateriaal voor talentontwikkeling.
Hulpmiddel bijeenkomst 2: ontwerpen 5. Formuleer criteria voor lesmateriaal Formuleer criteria vooor een uitdagend aanbod. Criteria voor uitdagend aanbod 6. Ontwerp het lesmateriaal Schrijf het lesmateriaal aan de hand van de criteria voor uitdagend aanbod. Voldoet het lesmateriaal aan de eerder gestelde criteria voor uitdagend aanbod? Bepaal hoe leerlingen beoordeeld worden. Het ontwikkelen van opdrachten voor talentontwikkeling. Checklist criteria voor uitdagend aanbod. Beoordeling: tips en instrumenten 7. Maak een tussenbalans op Bekijk of alles naar wens verloopt. Monitorinstrument (checklist 2) Zie ook beschrijving handreiking ontwikkelcyclus.
Opzet bijeenkomst 2: onderzoeken Nabespreken huiswerkopdracht bijeenkomst 1: onderzoeken Vooropdracht: Doorlezen criteria voor uitdagend aanbod. Bijeenkomst 2: Lesmateriaal ontwerpen aan de hand van criteria voor uitdagend aanbod. Toelichting op instrument In groepjes lesmateriaal ontwerpen voor talentontwikkeling m.b.v. het ontwikkelen van opdrachten voor talentontwikkeling. Nabespreking ontworpen lesmateriaal m.b.v. checklist criteria voor uitdagend aanbod. Huiswerk: Huiswerkopdracht, afronden en vooruitblikken m.b.v. het monitorinstrument. Uitleg opzet bijeenkomst 2.
Terugblikken vorige bijeenkomst Het leerplan voor talentontwikkeling: Wat waren ook alweer de uitgangspunten, hoe verliep het invullen van het monitorinstrument en heeft iedereen het huiswerk gemaakt (doorlezen criteria voor uitdagend aanbod): zijn er vragen of dilemma's?
Uitdagend aanbod: lesmateriaal ontwerpen Formuleren criteria voor lesmateriaal. Vaststellen criteria voor lesmateriaal. Ontwerpen lesmateriaal Nabespreken lesmateriaal Vanuit het instrument Criteria voor uitdagend aanbod vullen de deelnemers gezamenlijk dit document aan. Eventueel kunnen hier ook schooleigen criteria geformuleerd worden. In het bovengenoemde instrument zijn hiervan voorbeelden opgenomen. Vervolgens wordt (bij voorkeur per tweetal/per vakgebied) het lesmateriaal voor talentontwikkeling ontworpen. Hierbij zijn de 'criteria voor uitdagend aanbod' leidend. Er kan gebruik gemaakt worden van het instrument Het ontwikkeling van opdrachten voor talentontwikkeling. De school kan ook kiezen voor eigen lesformats. Om te bepalen hoe leerlingen beoordeeld worden kan het instrument Beoordeling: tips en instrumenten ter inspiratie gebruikt worden. Deelnemers bekijken vervolgens het ontworpen lesmateriaal van elkaar. Hierbij gebruikt men het instrument Checklist criteria voor uitdagend aanbod. Eventueel wordt deze laatste stap na de bijeenkomst uitgevoerd (afhankelijk van het gereedkomen van het lesmateriaal tijdens de bijeenkomst).
Uitdagend aanbod voor talentontwikkeling Aan de slag met: Formuleren criteria voor lesmateriaal. Vaststellen criteria voor lesmateriaal. Aan de hand van het instrument: Criteria voor uitdagend aanbod Vanuit het instrument Criteria voor uitdagend aanbod vullen de deelnemers gezamenlijk dit document aan. Eventueel kunnen hier ook schooleigen criteria geformuleerd worden. In het bovengenoemde instrument zijn hiervan voorbeelden opgenomen.
Uitdagend aanbod voor talentontwikkeling Aan de slag met: Ontwerpen lesmateriaal Nabespreken lesmateriaal Aan de hand van de instrumenten: Het ontwikkelen van opdrachten voor talentontwikkeling. en Beoordeling: tips en instrumenten Vervolgens wordt (bij voorkeur per tweetal/per vakgebied) het lesmateriaal voor talentontwikkeling ontworpen. Hierbij zijn de 'criteria voor uitdagend aanbod' leidend. Er kan gebruik gemaakt worden van het instrument Het ontwikkeling van opdrachten voor talentontwikkeling. De school kan ook kiezen voor eigen lesformats. Om te bepalen hoe leerlingen beoordeeld worden kan het instrument Beoordeling: tips en instrumenten ter inspiratie gebruikt worden.
Pauze
Uitdagend aanbod voor talentontwikkeling Aan de slag met: Ontwerpen lesmateriaal Nabespreken lesmateriaal Aan de hand van de instrumenten: Het ontwikkelen van opdrachten voor talentontwikkeling. en Beoordeling: tips en instrumenten Vervolgens wordt (bij voorkeur per tweetal/per vakgebied) het lesmateriaal voor talentontwikkeling ontworpen. Hierbij zijn de 'criteria voor uitdagend aanbod' leidend. Er kan gebruik gemaakt worden van het instrument Het ontwikkeling van opdrachten voor talentontwikkeling. De school kan ook kiezen voor eigen lesformats. Om te bepalen hoe leerlingen beoordeeld worden kan het instrument Beoordeling: tips en instrumenten ter inspiratie gebruikt worden.
Checklist uitdagend aanbod Zijn alle criteria in het lesmateriaal opgenomen? Waar zijn nog aanvullingen of aanscherpingen nodig? Optie 1: Deelnemers bekijken vervolgens het ontworpen lesmateriaal van elkaar. Hierbij gebruikt men het instrument Checklist criteria voor uitdagend aanbod. Eventueel wordt deze laatste stap na de training uitgevoerd (afhankelijk van het gereedkomen van het lesmateriaal tijdens de training). Optie 2: Wanneer het lesmateriaal nog niet gereed is gaan de deelnemers verder met het ontwerpen van het lesmateriaal voor talentontwikkeling (zie dia 11.
Huiswerkopdracht: Aanscherpen lesmateriaal en definitief maken. Monitorinstrument invullen en in vergadering bespreken. Eerste pilot lessen talentontwikkeling m.b.v. ontwikkeld lesmateriaal: richtinggevend kader bijeenkomst 2. Persoonlijke ervaring met eerste pilot kort beschrijven. In de periode na de tweede bijeenkomst: ontwerpen, gaan deelnemers het lesmateriaal aanscherpen en een eerste pilot uitvoeren. Het uitvoeren van de pilot is het belangrijkste onderdeel van de fase 'uitvoeren' van de ontwikkelcyclus. Eventueel kunnen deelnemers elkaar observeren tijdens de uitvoering van de pilot. Vergeet niet, voorafgaand aan de pilot, het monitorinstrument (checklist 2) in te vullen en te bespreken. Uitvoeren Vervolgens wordt de pilot uitgevoerd en schrijven deelnemers een korte reflectie over de uitvoering van de pilot. Deze fase wordt, voorafgaand aan bijeenkomst 3, afgesloten met het invullen en bespreken van het monitorinstrument (checklist 3).
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren