Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Advertisements

R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 4.
Al doende leren training docenten
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Handelingsgericht werken
Beoordelen leermiddelen
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Praktijkervaring en reflectie
Praktijkervaring & Reflectie
Kijken naar Kinderen Week 4
praktijk project ouderbetrokkenheid
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Keuzethema: differentiatie
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Fotopresentatie Acadin winterwedstrijd
Programmeren met kinderen
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Welkom op de Lentiz | Dalton MAVO
Passend onderwijs.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
VBG bijeenkomst regio Oost
Informatieavond klas
Kwaliteitszorg Les 4.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs
Leren leren.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren

Doel module talentontwikkeling Op een beredeneerde wijze ontwikkelen van onderwijs voor talentontwikkeling in de onderbouw VO, met behulp van de instrumenten van http://talent.slo.nl/.

Opzet module talentontwikkeling Bijeenkomst 1: Onderzoeken Bijeenkomst 2: Ontwerpen Uitvoeringsfase Bijeenkomst 3: Evalueren www.talent.slo.nl Korte terugblik naar voorgaande bijeenkomst en huiswerkopdracht. Deze module is opgezet volgens een ontwikkelcyclus, met daarin de fasen onderzoeken, ontwerpen, uitvoeren en evalueren. Dit is een hulpmiddel om gestructureerd materialen te ontwikkelen voor talentontwikkeling. Eerst wordt bepaald wat men precies met talentontwikkeling wil bereiken en vervolgens wordt toegewerkt naar concrete lesmaterialen. Aan het eind van elke fase wordt de tussenbalans opgemaakt, alvorens doorgewerkt wordt naar een volgende fase.

Bijeenkomst 2: Ontwerpen Vooropdracht: Voorafgaand lezen deelnemers het instrument 'criteria voor uitdagend aanbod' door. Tijdsindicatie voor deelnemers: Vooropdracht 0,5 uur Bijeenkomst: 2,5 uur Huiswerk: 5,5 uur

Doel bijeenkomst 2: ontwerpen Onderzoeken Leraren kunnen uitdagend lesmateriaal ontwerpen voor talentontwikkeling op school in de onderbouw VO. Uitleg doel bijeenkomst 2. In de vorige bijeenkomst zijn de uitgangspunten van het leerplan voor talentontwikkeling geformuleerd. Dit vormt de opstart voor het ontwerp van het lesmateriaal voor talentontwikkeling.

Hulpmiddel bijeenkomst 2: ontwerpen 5. Formuleer criteria voor lesmateriaal Formuleer criteria vooor een uitdagend aanbod.   Criteria voor uitdagend aanbod 6. Ontwerp het lesmateriaal Schrijf het lesmateriaal aan de hand van de criteria voor uitdagend aanbod. Voldoet het lesmateriaal aan de eerder gestelde criteria voor uitdagend aanbod? Bepaal hoe leerlingen beoordeeld worden. Het ontwikkelen van opdrachten voor talentontwikkeling. Checklist criteria voor uitdagend aanbod. Beoordeling: tips en instrumenten 7. Maak een tussenbalans op Bekijk of alles naar wens verloopt. Monitorinstrument (checklist 2) Zie ook beschrijving handreiking ontwikkelcyclus.

Opzet bijeenkomst 2: onderzoeken Nabespreken huiswerkopdracht bijeenkomst 1: onderzoeken Vooropdracht: Doorlezen criteria voor uitdagend aanbod. Bijeenkomst 2: Lesmateriaal ontwerpen aan de hand van criteria voor uitdagend aanbod. Toelichting op instrument In groepjes lesmateriaal ontwerpen voor talentontwikkeling m.b.v. het ontwikkelen van opdrachten voor talentontwikkeling. Nabespreking ontworpen lesmateriaal m.b.v. checklist criteria voor uitdagend aanbod. Huiswerk: Huiswerkopdracht, afronden en vooruitblikken m.b.v. het monitorinstrument. Uitleg opzet bijeenkomst 2.

Terugblikken vorige bijeenkomst Het leerplan voor talentontwikkeling: Wat waren ook alweer de uitgangspunten, hoe verliep het invullen van het monitorinstrument en heeft iedereen het huiswerk gemaakt (doorlezen criteria voor uitdagend aanbod): zijn er vragen of dilemma's?

Uitdagend aanbod: lesmateriaal ontwerpen Formuleren criteria voor lesmateriaal. Vaststellen criteria voor lesmateriaal. Ontwerpen lesmateriaal Nabespreken lesmateriaal Vanuit het instrument Criteria voor uitdagend aanbod vullen de deelnemers gezamenlijk dit document aan. Eventueel kunnen hier ook schooleigen criteria geformuleerd worden. In het bovengenoemde instrument zijn hiervan voorbeelden opgenomen. Vervolgens wordt (bij voorkeur per tweetal/per vakgebied) het lesmateriaal voor talentontwikkeling ontworpen. Hierbij zijn de 'criteria voor uitdagend aanbod' leidend. Er kan gebruik gemaakt worden van het instrument Het ontwikkeling van opdrachten voor talentontwikkeling. De school kan ook kiezen voor eigen lesformats. Om te bepalen hoe leerlingen beoordeeld worden kan het instrument Beoordeling: tips en instrumenten ter inspiratie gebruikt worden. Deelnemers bekijken vervolgens het ontworpen lesmateriaal van elkaar. Hierbij gebruikt men het instrument Checklist criteria voor uitdagend aanbod. Eventueel wordt deze laatste stap na de bijeenkomst uitgevoerd (afhankelijk van het gereedkomen van het lesmateriaal tijdens de bijeenkomst).

Uitdagend aanbod voor talentontwikkeling Aan de slag met: Formuleren criteria voor lesmateriaal. Vaststellen criteria voor lesmateriaal. Aan de hand van het instrument: Criteria voor uitdagend aanbod Vanuit het instrument Criteria voor uitdagend aanbod vullen de deelnemers gezamenlijk dit document aan. Eventueel kunnen hier ook schooleigen criteria geformuleerd worden. In het bovengenoemde instrument zijn hiervan voorbeelden opgenomen.

Uitdagend aanbod voor talentontwikkeling Aan de slag met: Ontwerpen lesmateriaal Nabespreken lesmateriaal Aan de hand van de instrumenten: Het ontwikkelen van opdrachten voor talentontwikkeling. en  Beoordeling: tips en instrumenten Vervolgens wordt (bij voorkeur per tweetal/per vakgebied) het lesmateriaal voor talentontwikkeling ontworpen. Hierbij zijn de 'criteria voor uitdagend aanbod' leidend. Er kan gebruik gemaakt worden van het instrument Het ontwikkeling van opdrachten voor talentontwikkeling. De school kan ook kiezen voor eigen lesformats. Om te bepalen hoe leerlingen beoordeeld worden kan het instrument Beoordeling: tips en instrumenten ter inspiratie gebruikt worden.

Pauze

Uitdagend aanbod voor talentontwikkeling Aan de slag met: Ontwerpen lesmateriaal Nabespreken lesmateriaal Aan de hand van de instrumenten: Het ontwikkelen van opdrachten voor talentontwikkeling. en  Beoordeling: tips en instrumenten Vervolgens wordt (bij voorkeur per tweetal/per vakgebied) het lesmateriaal voor talentontwikkeling ontworpen. Hierbij zijn de 'criteria voor uitdagend aanbod' leidend. Er kan gebruik gemaakt worden van het instrument Het ontwikkeling van opdrachten voor talentontwikkeling. De school kan ook kiezen voor eigen lesformats. Om te bepalen hoe leerlingen beoordeeld worden kan het instrument Beoordeling: tips en instrumenten ter inspiratie gebruikt worden.

Checklist uitdagend aanbod Zijn alle criteria in het lesmateriaal opgenomen? Waar zijn nog aanvullingen of aanscherpingen nodig? Optie 1: Deelnemers bekijken vervolgens het ontworpen lesmateriaal van elkaar. Hierbij gebruikt men het instrument Checklist criteria voor uitdagend aanbod. Eventueel wordt deze laatste stap na de training uitgevoerd (afhankelijk van het gereedkomen van het lesmateriaal tijdens de training). Optie 2: Wanneer het lesmateriaal nog niet gereed is gaan de deelnemers verder met het ontwerpen van het lesmateriaal voor talentontwikkeling (zie dia 11.

Huiswerkopdracht: Aanscherpen lesmateriaal en definitief maken. Monitorinstrument invullen en in vergadering bespreken. Eerste pilot lessen talentontwikkeling m.b.v. ontwikkeld lesmateriaal: richtinggevend kader bijeenkomst 2. Persoonlijke ervaring met eerste pilot kort beschrijven. In de periode na de tweede bijeenkomst: ontwerpen, gaan deelnemers het lesmateriaal aanscherpen en een eerste pilot uitvoeren. Het uitvoeren van de pilot is het belangrijkste onderdeel van de fase 'uitvoeren' van de ontwikkelcyclus. Eventueel kunnen deelnemers elkaar observeren tijdens de uitvoering van de pilot. Vergeet niet, voorafgaand aan de pilot, het monitorinstrument (checklist 2) in te vullen en te bespreken. Uitvoeren Vervolgens wordt de pilot uitgevoerd en schrijven deelnemers een korte reflectie over de uitvoering van de pilot. Deze fase wordt, voorafgaand aan bijeenkomst 3, afgesloten met het invullen en bespreken van het monitorinstrument (checklist 3).

Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren