In de vuurlinie van een pos

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“In balans” met sociale netwerken
Advertisements

Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen
feedback als leidend principe
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
TOTALE COMMUNICATIE.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
Positieve psychologie
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Het belang en functie van spel
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Transactionele analyse
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
DE KRACHT VAN WEERSTAND als invalshoek voor het creeren van draagvlak Wie zelf geïnspireerd is en daarin anderen laat delen met oog voor hun behoeften.
SOCIALE STRATIFICATIE
Doel en taak van de hulpverlening
Psychosociale begeleiding bij kanker
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Gezins- en wijkgericht werken
Tweede bijeenkomst minor agoog in de GGZ
Omgaan met de gevolgen van trombose
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.
Begeleiden en Coachen week 5
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
Niertransplantatie bij leven Screening en begeleiding van de kandidaat-donor door de maatschappelijk werker.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Jeugdbeschermingskader
Pedagogiek als beroep.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Wat is DRAMA??.
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Posters voor in het geschiedenislokaal
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Suïcidepreventie Amsterdam
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Begeleiden Les 7.
Gedragsproblemen en stoornissen
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Cultuur en samenleving
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

In de vuurlinie van een pos Judith Declercq 1BaO a4

Wat is een problematische opvoedingssituatie? Een POS kan zeer uiteenlopende kenmerken en oorzaken hebben Niet gemakkelijk om eenduidige definitie te formuleren Volgens Ter Horst: “deze door de betrokkenen als nagenoeg perspectiefloos ervaren opvoedingssituatie, waar men zonder deskundige hulp van buitenaf niet in slaagt het geheel zodanig te veranderen dat het weer perspectief biedt.”

Wat is een problematische opvoedingssituatie? Binnen de Bijzondere jeugdzorg wordt een POS decretaal als volgt omschreven: “Een POS is een toestand waarin de fysieke integriteit, de affectieve, morele, intellectuele of sociale ontplooiingskansen van minderjarigen in het gedrang komen. Dit door bijzondere gebeurtenissen, door relationele conflicten of door de omstandigheden waarin zij leven.

Betreft het nu een POS of niet? Kijken naar: Breedte: gezinnen betreft met een veelheid van problemen op diverse gebieden: de zogenaamde ‘multiprobleemgezinnen’ Hoogte: de ernst van de problematiek bedoelt; de ernst zoals die wordt ingeschat door de omgeving (normen), maar ook de ernst waarmee de betrokkenen zelf op een bepaald moment hun problemen ervaren Lengte: slaagt op de chroniciteit. De problematische situatie bestaat al langer; gewoon op zich of door ontoereikend effect van geboden hulpverlening om welke reden dan ook. ..van het probleem

Betreft het nu een POS of niet? POS staat verder op de lijn dan: Een opvoedingsvraag Een opvoedingsspanning Een opvoedingscrisis  Een POS onderscheidt zich van andere problemen in de opvoeding door het feit dat de situatie complexer en ernstiger is en langduriger aanhoudt.

Basiskenmerken van verantwoorde hulpverlening aan gezinnen in een POS verschillende aspecten verantwoorde hulpverlening: Subsidiair Aanklampend en tijdelijk Positief betrokken Emancipatorisch Gericht op het herstel van het gezin als systeem Integraal

Kijk vanuit de vier dimensies Taak van de maatschappelijk werker: overzicht te maken van het cliëntsysteem in zijn ruime context situatie te bekijken vanuit de 4 dimensies van het menselijk functioneren Dimensie van de feiten Psychologische dimensie Interactionele dimensie relationeel-ethische dimensie  levert de maatschappelijk werker een overzichtelijk kader waardoor het inzicht in de complexe dynamiek van het gezinssysteem vergroot

Dimensie van de feiten Om iemands levensverhaal te begrijpen: Kijken naar de feiten die zijn/haar bestaan beïnvloeden: ziekte en gezondheid erfelijke belasting Werkloosheid Sociaal-economische klasse …  Deze dimensie ordent ,met andere woorden, alle feitelijke gegevens, de concrete feiten, die zich in het leven van de mens hebben voorgedaan en zijn leven beïnvloeden. Het gaat hier dus om een aantal feitelijke gegevens en invloeden van buiten de mens.

Psychologische dimensie Kijken naar hoe deze mensen die feiten en gebeurtenissen uit hun leven verwerkt hebben: Welke gevolgen hebben die feiten gehad voor de persoonlijkheidsontwikkeling? Hoe voelen zij zich? hoe denken ze? hoe beleven ze zichzelf en de anderen?  omvat dus alle invloeden in de mens. Deze dimensie focust op wat er zich in de mensen afspeelt aan gevoelens, behoeften, verlangens, angsten, motivaties, enz

Interactionele dimensie Hulpverlener moet letten op: Hoe mensen met elkaar omgaan Welke spanningen hun omgang oproept De gewoontepatronen Machtsverhoudingen Manier van communiceren  Deze dimensie omvat invloeden tussen mensen. Het gaat hier om de tussenmenselijke communicatie en onderlinge beïnvloeding.

Relationeel-ethische dimensie Balans van geven en ontvangen Verhouding tussen rechten en plichten Belang van rechtvaardigheid Ouder-kind relatie Verwaarlozing vs verwenning  Dit is de overkoepelende dimensie die verweven zit in de andere drie dimensies. In deze dimensie gaat het om de rechtvaardigheid in de relaties.