Leergang LOB: verdiepingsmodule

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Workshop Onderzoeksontwerp
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Return to Sender.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
Keuzethema: differentiatie
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Evaluatie Cursus.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Thema Roos van Leary in de klas
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Spel Politiek Nederland
Het effect van je werk: zichtbaar maken van de waarde van bibliotheken
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Beeldcommunicatie in de GGZ
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Passend onderwijs.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Werksessie minoren pedagogiek VU
Mijn visie op onderwijs
Gepersonaliseerd leren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie

Professionaliseringsmodule Blok 3 Evaluatie Doelen De deelnemer kan de kwaliteit van het (tussen)resultaat van het (onderdeel van) het LOB-programma onderzoeken en verbeteren: een keuze maken uit verschillende evaluatiecriteria en methoden; het ontwikkelde (onderdeel van het) LOB-programma evalueren op basis van de opgestelde ontwerp- en kwaliteitscriteria. Activiteiten: Bepaal welke aspecten geëvalueerd kunnen worden (relevantie, consistentie, bruikbaarheid en effectiviteit) en welke evaluatiemethoden (focusgroep, walk through, try-out) en activiteiten (checklist, interview, vragenlijst) passend zijn, op basis van de achtergrondinformatie. Ontwikkel een evaluatie-instrument. Doe dit door één van de voorbeeldinstrumenten uit de achtergrondinformatie aan te passen. Voer een eenvoudige evaluatie van (het onderdeel van) het LOB-programma uit en stel verbeterpunten vast. Bronnen: Video-materiaal en achtergrondinformatie over leerplanevaluatie (activiteit 1 en 2) Optioneel, ter verdieping: http://leerplanevaluatie.slo.nl/ Beoogd resultaat: Een uitgevoerde evaluatie die zicht biedt op de kwaliteit van het tussenresultaat en op mogelijke verbeterpunten.

3.1 Bepaal de evaluatie-aspecten: Criterium Relevantie Het ontwerp voorziet in behoefte en is gebaseerd op recente inzichten. Consistentie Het ontwerp zit logisch in elkaar. Verwachte bruikbaarheid Inschatting of het ontwerp bruikbaar is voor de situatie waarvoor het is bedoeld. Verwachte effectiviteit Inschatting of werken met het ontwerp tot gewenste resultaten leidt. Werkelijke bruikbaarheid Het ontwerp is bruikbaar voor de situatie waarvoor het is bedoeld. Werkelijke effectiviteit Werken met het ontwerp leidt tot gewenste resultaten. Als het om de bruikbaarheid en effectiviteit van een les(senreeks) gaat, is het zinvol om onderscheid te maken tussen de verwachte en werkelijke bruikbaarheid, respectievelijk de verwachte en werkelijke effectiviteit. De verwachte bruikbaarheid van nieuw onderwijsmateriaal kan bijvoorbeeld geëvalueerd worden, door docenten het materiaal te laten bekijken en er een oordeel over te geven. Maar de werkelijke bruikbaarheid en effectiviteit van het materiaal komt pas aan het licht, wanneer docenten en leerlingen er daadwerkelijk mee werken en daarop worden geobserveerd of bevraagd. Elk kwaliteitscriterium brengt zo z'n eigen evaluatieactiviteiten met zich mee. De kwaliteitscriteria bouwen min of meer op elkaar voort. Immers, of een les(senreeks) effectief is, zal mede afhangen van de bruikbaarheid (is de les(senreeks) wel uitvoerbaar in de klas?) en van de relevantie en consistentie van de gestelde doelen en aangeboden inhouden. Het ene kwaliteitscriterium roept het andere als het ware op. Dat is de gebruikelijke gang van zaken bij een ontwikkeltraject. In het begin krijgen de relevantie en consistentie van de te ontwikkelen les(senreeks) de volle aandacht. Zodra de eerste concrete uitwerkingen ontstaan, verschuift de interesse naar (verwachte) bruikbaarheid van de les(senreeks). Vervolgens zal de aandacht naar effectiviteit verplaatsen. De focus van de evaluatie is dus in belangrijke mate afhankelijk van het evaluatiemoment. Bron: cursuscurriculumontwerp.slo.nl

3.1 Bepaal de evaluatiemethode 3.2 Pas het voorbeeldinstrument aan Ontwikkelstadium Voorbeeld evaluatie-aspect Voorbeeld evaluatie-methode Voorbeeld instrument Globaal ontwerp Bijv werkwijze voor docenten Verwachte bruikbaarheid screening checklist docentonafhankelijkheid Gedeeltelijk uitgewerkt product Bijvoorbeeld een doorlopend programma voor LOB Consistentie walk-through Criterialijst evalueren Volledig uitgewerkt product Bijv handreiking voor docenten Werkelijke bruikbaarheid Micro-evaluatie Checklist docenthandelen Geïmplementeerd product Bijv leerlingmateriaal Werkelijke effectiviteit Try-out Vragenlijsten voor leerlingen en docenten Volledig uitgewerkte leerlijn LOB Verwachte effectiviteit Focus-groep Checklist LOB Lesmateriaal in ieder stadium Afhankelijk van stadium Checklist LOB- lesmateriaal

3.3 Voer de evaluatie uit en stel verbeterpunten vast Ter bespreking: In het curriculaire spinnenweb worden alle aspecten van het leerplan in hun onderlinge samenhang weergeven. Eén van de grootste uitdagingen bij het ontwerpen van onderwijs, is het creëren van een samenhangende les, lessenreeks of jaarprogramma. Met andere woorden, het ontwerp moet logisch in elkaar steken en een passend geheel vormen. Welke consequenties hebben de gekozen leerdoelen en leerinhouden, voor bijvoorbeeld de leeractiviteiten? En wat betekenen deze doelen en inhouden voor de beoordeling; wat en hoe wordt er beoordeeld? En wat betekent het voor de tijd en plaats waar leerlingen leren? Voor het creëren van zo'n samenhangend ontwerp, kan het curriculaire spinnenweb ondersteuning bieden.