Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 8.
Advertisements

HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
De Van Damschool in ontwikkeling
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Het ontwikkelingsperspectief
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leerlingenzorg De Telgenkamp
HGW en gesprekken met leerlingen
Welkom in groep.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
1zorg-route.
Handelingsgericht werken
Informatie- avond groep 6
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Ontwikkelingsperspectief
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Zorgplicht in passend onderwijs
Het begint bij het jonge kind
Van Primair naar Voortgezet onderwijs in Noord Kennemerland
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Cursus Handelingsgericht Werken
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Werken met groepen jonge kinderen
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Stedelijk basisonderwijs Storend gedrag door een andere bril bekeken …
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Bijeenkomst startende mentoren
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Ouderinformatie avond
Geschillencommissie Passend Onderwijs
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Doubleren.
Doubleren.
Cijferloos lesgeven bij talen
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Hoe volgen wij onze kinderen?
LEERLINGBESPREKINGEN
Transcript van de presentatie:

Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs 21 mei 2019 14:00 – 16:30 uur Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs Samenwerkingsverband VO Amsterdam-Diemen

Programma van vandaag Introductie Verdieping 1ste deel verwerking Ontwikkeling STOP-KEEP-START Afsluiting

Waarom deze kenniskring (ervaringen Onderwijsadviseurs) introductie Wat zijn jullie verwachtingen van deze kenniskring? M.a.w. Wat kom je halen? https://www.youtube.com/watch?v=24HeO_3RLRA Waarom deze kenniskring (ervaringen Onderwijsadviseurs) Focus op het handelingsgerichte deel en evaluatie

introductie Rondvraag: Wanneer schrijf je een OPP?

verdieping Wetgeving Wanneer schrijf je een OPP? Wie is de eigenaar van het OPP? (en stelt dus steeds bij)

verdieping Wetgeving: Wat moet er in een OPP staan? - uitstroomprofiel met onderbouwing, belemmerende en bevorderende factoren, handelingsgerichte deel met evaluatie en ondertekening (instemming ouders verplicht vanaf 1-10-2017) - indien van toepassing: afwijking van het onderwijsprogramma, vervangende onderwijsdoelen, afwijken van de onderwijstijd Evaluatie (handelingsgericht deel), tenminste één keer per jaar met ouders. Wanneer het OPP tussentijds moet worden bijgesteld, moeten ouders hier ook mee instemmen.

verdieping De 7 principes van Handelingsgericht werken Onderwijsbehoeften van de leerlingen centraal stellen. Denk aan de instructie, de leertijd en uitdaging. Afstemming en wisselwerking tussen kind en zijn omgeving: de groep, de leerkracht, de school en de ouders. De omgeving moet goed afgestemd zijn op wat het kind nodig heeft. De leerkracht doet ertoe. Hij kan afstemmen op de verschillen tussen de leerlingen en zo het onderwijs passend maken. Positieve aspecten zijn van groot belang. Constructieve samenwerking tussen school en ouders. De verantwoordelijkheid voor initiatief ligt bij de school. Maar de school geeft wel de verwachtingen over de verantwoordelijkheid van ouders duidelijk aan. Doelgericht werken. Het team formuleert doelen met betrekking tot leren, werkhouding en sociaal emotioneel functioneren. Het gaat hierbij zowel om korte als lange termijndoelen. De doelen worden geëvalueerd volgens de HGW-cyclus (waarnemen, analyseren en begrijpen, plannen, realiseren). Ze worden SMARTI geformuleerd (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend). De werkwijze van school is systematisch en transparant. Er zijn duidelijke afspraken over wie wat doet en wanneer.

verdieping Plaats binnen het LVS Uitwisselen ervaringen OPP binnen school. Hoe word er tegenaan gekeken? Zijn mentoren/docenten bereid ermee te werken? Zo niet; wat is nodig om een omslagpunt te maken. Zijn de mentoren/docenten goed getraind in het werken met/in OPP? OPP Light (interventie vóór een echt OPP nodig is ) bron: “Handboek Leren Leren” door Karin Nijman en Inge Verstraete

Hoe worden leerlingen mede-eigenaar? Inbreng en akkoord ouders verdieping https://www.youtube.com/watch?v=WED3FwQKP4Y Plaats binnen het LVS Hoe worden leerlingen mede-eigenaar? Inbreng en akkoord ouders

verwerking 2 voorbeelden van een ontwikkelingsperspectiefplan Opdracht: bekijk in tweetallen de twee OPP’s. Wat valt jullie op? Tips & Tops

verwerking Ontwikkelingsperspectiefplan adhv fictieve casus en/of meegenomen casus Opdracht: maak een eerste opzet van het handelings- gerichte deel. Ga in groepjes van max 4 personen bij elkaar zitten, zodat je gebruik kunt maken van elkaars kennis en ervaring.

STOP KEEP START Is het huidige format OPP van SWV nog up-to-date? ontwikkeling STOP KEEP START Is het huidige format OPP van SWV nog up-to-date? Waar moeten we mee stoppen (STOP)? Waar moeten we mee doorgaan (KEEP)? Wat willen we toevoegen (START)?

afsluiting Wat heeft deze middag voor jou opgeleverd? Kun jij (en de school) hiermee verder of is nog iets anders nodig? Borrel!