Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs 21 mei 2019 14:00 – 16:30 uur Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs Samenwerkingsverband VO Amsterdam-Diemen
Programma van vandaag Introductie Verdieping 1ste deel verwerking Ontwikkeling STOP-KEEP-START Afsluiting
Waarom deze kenniskring (ervaringen Onderwijsadviseurs) introductie Wat zijn jullie verwachtingen van deze kenniskring? M.a.w. Wat kom je halen? https://www.youtube.com/watch?v=24HeO_3RLRA Waarom deze kenniskring (ervaringen Onderwijsadviseurs) Focus op het handelingsgerichte deel en evaluatie
introductie Rondvraag: Wanneer schrijf je een OPP?
verdieping Wetgeving Wanneer schrijf je een OPP? Wie is de eigenaar van het OPP? (en stelt dus steeds bij)
verdieping Wetgeving: Wat moet er in een OPP staan? - uitstroomprofiel met onderbouwing, belemmerende en bevorderende factoren, handelingsgerichte deel met evaluatie en ondertekening (instemming ouders verplicht vanaf 1-10-2017) - indien van toepassing: afwijking van het onderwijsprogramma, vervangende onderwijsdoelen, afwijken van de onderwijstijd Evaluatie (handelingsgericht deel), tenminste één keer per jaar met ouders. Wanneer het OPP tussentijds moet worden bijgesteld, moeten ouders hier ook mee instemmen.
verdieping De 7 principes van Handelingsgericht werken Onderwijsbehoeften van de leerlingen centraal stellen. Denk aan de instructie, de leertijd en uitdaging. Afstemming en wisselwerking tussen kind en zijn omgeving: de groep, de leerkracht, de school en de ouders. De omgeving moet goed afgestemd zijn op wat het kind nodig heeft. De leerkracht doet ertoe. Hij kan afstemmen op de verschillen tussen de leerlingen en zo het onderwijs passend maken. Positieve aspecten zijn van groot belang. Constructieve samenwerking tussen school en ouders. De verantwoordelijkheid voor initiatief ligt bij de school. Maar de school geeft wel de verwachtingen over de verantwoordelijkheid van ouders duidelijk aan. Doelgericht werken. Het team formuleert doelen met betrekking tot leren, werkhouding en sociaal emotioneel functioneren. Het gaat hierbij zowel om korte als lange termijndoelen. De doelen worden geëvalueerd volgens de HGW-cyclus (waarnemen, analyseren en begrijpen, plannen, realiseren). Ze worden SMARTI geformuleerd (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend). De werkwijze van school is systematisch en transparant. Er zijn duidelijke afspraken over wie wat doet en wanneer.
verdieping Plaats binnen het LVS Uitwisselen ervaringen OPP binnen school. Hoe word er tegenaan gekeken? Zijn mentoren/docenten bereid ermee te werken? Zo niet; wat is nodig om een omslagpunt te maken. Zijn de mentoren/docenten goed getraind in het werken met/in OPP? OPP Light (interventie vóór een echt OPP nodig is ) bron: “Handboek Leren Leren” door Karin Nijman en Inge Verstraete
Hoe worden leerlingen mede-eigenaar? Inbreng en akkoord ouders verdieping https://www.youtube.com/watch?v=WED3FwQKP4Y Plaats binnen het LVS Hoe worden leerlingen mede-eigenaar? Inbreng en akkoord ouders
verwerking 2 voorbeelden van een ontwikkelingsperspectiefplan Opdracht: bekijk in tweetallen de twee OPP’s. Wat valt jullie op? Tips & Tops
verwerking Ontwikkelingsperspectiefplan adhv fictieve casus en/of meegenomen casus Opdracht: maak een eerste opzet van het handelings- gerichte deel. Ga in groepjes van max 4 personen bij elkaar zitten, zodat je gebruik kunt maken van elkaars kennis en ervaring.
STOP KEEP START Is het huidige format OPP van SWV nog up-to-date? ontwikkeling STOP KEEP START Is het huidige format OPP van SWV nog up-to-date? Waar moeten we mee stoppen (STOP)? Waar moeten we mee doorgaan (KEEP)? Wat willen we toevoegen (START)?
afsluiting Wat heeft deze middag voor jou opgeleverd? Kun jij (en de school) hiermee verder of is nog iets anders nodig? Borrel!