Ketenconferentie 14 maart

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Advertisements

Naar één wet op (dwang)behandeling van ziektes
PATIENTENRECHTEN EN PLICHTEN
relevante wetgeving en achtergrondinformatie
Zorgt voor continuïteit
Beroepsgeheim op de SEH
DE WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN (Wvg)
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Festival Forensische Zorg 2014
Werkvelden 1 Ba TP academiejaar G.Van Reusel1 Het klinisch-en gezondheidspsychologisch werkveld: vervolg.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Bopz Wet Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen
WGBO en Bopz Samen is twee keer alleen Laura Kaiser, eerste geneesk.
After-lunch dip en juridische zaken
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
Juridische aspecten van opname en behandeling in de ggz
Seminar 23 april 2014: Uw rechten en plichten bij een inval
De Wet Bibob en vastgoedtransacties
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
Hfdst 20 vrijheidsbenemende maatregelen
Hfdst 15 strafprocesrecht
De (T)OR en de bestuurder
Hfdst 18 Staandehouden Blz
Hfdst. 19 Aanhouden Blz
Dordrecht 5 maart 2015 Praktijk van de Ziekenhuispsychiatrie
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
6 juli 2015 mr. C.L. Strop rechter rechtbank Den Haag
Introductie Wet BOPZ Wanneer ingesteld? Doel:.
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
Persoonsgegevens en de Wbp
Wat zal het effect zijn van de wet Verplichte GGZ op de FACT zorg? Workshop in het kader van het landelijke FACT congres Houkje Tamsma, geneesheer-directeur.
Verzekering vrijwilligers Verzekering vrijwilligerswerk.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Geschillencommissie Passend Onderwijs 1. Joke Sperling en Annie Wigger VARO/NVOR symposium 20 april
1 Een patiënt op de SEH van het MCH, verhalen uit de ziekenhuispraktijk Ivette Janssen, gezondheidsjurist Frans de Voeght, zorgmanager SEH.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Calamiteiten WMO en Casus Haagse Praat - 19 april 2016 PROTOCOL Meldingen Calamiteiten WMO: Een casus.
Jeugdstrafrecht Wetboek van strafvordering: Regelt wat er gebeurt als er een strafbaar feit is gepleegd. Het beschrijft de rechten van de verdachten, de.
Samen werken aan een goede geestelijke gezondheid van alle mensen in Zeeland Suïcidaliteit, alleen iets van de GGZ? Zeeuws symposium Voorjaar 2016.
Aftrap expertgroep wvggz
de invloed daarvan op de wijze van werken in de dagelijkse praktijk
Utrecht, 2 december 2016 ‘In dialoog: Het leven begint bij 18’ zorgeloos leven en verplichte (na)zorg Utrecht, 2 december 2016
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
Gij zult openbaren: privacy en de open overheid
Externe integriteit: Wet Bibob
de invloed daarvan op de wijze van werken in de dagelijkse praktijk
RISICOMANAGEMENT BIJ PARTNERGEWELD De actieradius van het parket
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
levensloopfunctie en beveiligde intensieve zorg
Privacy en Leerplicht/RMC
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Crisismaatregel Werkproces, rollen en aandachtspunten
Algemene Implementatie
Werksessie Verkennend onderzoek: Werkproces, informatie en IV
Werksessie Informatievoorziening Wvggz Regiobijeenkomst
Valkuilen Wet Bibob en vastgoed Hier komt ook tekst
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Privacy en Leerplicht/RMC
5. Verzoek om cliëntgegevens door organisaties en instanties in het sociaal domein (3) AVG in de praktijk sHL ontvangt veel verzoeken van gemeenten, wijkteams.
Ketenconferentie Wet verplichte GGZ Zorgmachtiging
Wet Verplichte GGZ Emile Barkhof Frank Huismans
Buurtpreventie via Whatsapp
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Transcript van de presentatie:

Ketenconferentie 14 maart De Crisismaatregel (CM) in de Wet Verplichte GGZ Werkproces, rollen en aandachtspunten Ketenconferentie 14 maart

Welke partijen in de keten zijn primair betrokken bij de CM?

Waar gaan we het over hebben? Inleiding. Wat is de CM (Crisismaatregel)? Wat verandert er met de Wvggz? Wat zijn de criteria voor inzet CM? Hoe ziet het werkproces eruit? Vragen?

Inleiding. Wat is de CM? Biedt mogelijkheid om onmiddellijk verplichte (psychische) zorg te verlenen Alleen als uiterste middel bij onmiddellijk dreigend ernstig nadeel als gevolg van een psychische stoornis Opgelegd door burgemeester Op basis van medische verklaring door een psychiater OvJ kan informatie geven over eerdere maatregelen of relevante politie/justitie gegevens Mogelijkheid om een PVP in te schakelen Binnen 24 uur een advocaat CM duurt maximaal 3 dagen

Wat verandert er met de komst van de Wvggz? De IBS wordt Crisismaatregel (CM) De criteria worden herdefinieerd. Gevaar wordt ‘ernstig nadeel’ Verplichte zorg wordt mogelijk vóór crisismaatregel (max 18 uur) BM kan zelf CM werkproces in gang zetten Alleen een psychiater kan de medische verklaring afgeven BM kan afwijken van (negatief) advies van psychiater Verplichte zorg kan ook ambulant zijn De betrokkene moet, indien mogelijk, in de gelegenheid zijn gesteld door de burgemeester om te worden gehoord De vormen van verplichte zorg moet worden vermeld in de CM Melding aan PVP mogelijk. Beroepsmogelijkheid (voor schadevergoeding) BM krijgt signaal als opname voortijdig wordt beëindigd (8.18.3) BM kan bij uitvoering hulp van de politie inroepen (8.1.5)

De criteria voor een CM BM kan een crisismaatregel nemen als (én-én) er onmiddellijk dreigend ernstig nadeel is; er een ernstig vermoeden bestaat dat het gedrag van een persoon als gevolg van een (vermoeden van een) psychische stoornis dit dreigend ernstig nadeel veroorzaakt; met de crisismaatregel het ernstig nadeel kan worden weggenomen; de crisissituatie dermate ernstig is dat de procedure voor een zorgmachtiging niet kan worden afgewacht; en er verzet is als bedoeld in artikel 1:4 tegen zorg.

Informatievoorziening bij CM BOPZ-Online wordt door firma Khonraad doorontwikkeld tot een CM-systeem dat conform de Wvggz werkt. Interactie met psychiater verloopt via Khonraad Verwerken informatie en medische verklaring, en maken CM verloopt via het systeem Ontwikkeling van een koppelvlak tussen CM-systeem (Khonraad) en het OM Terugval optie: beveiligde mail. Eventueel via Khonraad Berichten Box

Hoofdlijn werkproces Crisismaatregel 1 Hoofdlijn werkproces Crisismaatregel 1. Signaal crisissituatie verwerken Burgemeester 1. Signaal crisissituatie verwerken Psychiater Psychiater 2. Informatie verzamelen m.b.t CM Diverse Betrokkene Voorfase/startsituatie: -Er wordt iemand aangetroffen in crisis. -Veelal gaat politie of crisisdienst ter plaatse. -Psychiater stelt medische verklaring op en stuurt via Khonraad naar BM. -Uitzondering: Burgemeester start werkwijze voor CM als hij daar zelf aanleiding toe ziet, bijvoorbeeld vanuit ZM traject, en informeert via politie of huisarts om de crisisdienst in te schakelen met psychiater om medische verklaring op te stellen. PvP 3. Nemen beslissing m.b.t CM OvJ Betrokkene Burgemeester GD & OvJ 4. Vervolgacties na nemen CM Advo-caat

Tijdelijke verplichte zorg voorafgaand aan CM. Als redelijkerwijs kan worden verondersteld dat een CM zal worden genomen en alleen als uiterst middel Uitsluitend gedurende de periode die nodig is voor de procedure CM Maximaal 18 uur, niet meer dan 12 uur na onderzoek van psychiater ihkv medische verklaring Bevoegd tot tijdelijke verplichte zorg (waaronder ook vrijheidsontneming en vervoer naar tijdelijk verblijf) zijn: ambulancepersoneel, zorgaanbieder, GD, zorgverantwoordelijke, ambtenaar van politie Tijdelijk verblijf bij politie/marechaussee alleen indien betrokkene wordt verdacht van een strafbaar feit. Ambtenaar van politie niet bevoegd tot het verlenen van verplichte zorg.

2. Informatie verzamelen m.b.t CM Burgemeester 1. Signaal crisissituatie verwerken Psychiater Psychiater 2. Informatie verzamelen m.b.t CM Diverse Betrokkene PvP 3. Nemen beslissing m.b.t CM OvJ Betrokkene Burgemeester GD & OvJ 4. Vervolgacties na nemen CM Advo-caat

Psychiater kan OM vragen om politie/justitie gegevens Nieuw onder de Wvggz (artikel 7:1 lid 5 Wvggz) OM verstrekt op aanvraag van de psychiater relevante politie en strafvorderlijke justitiële gegevens t.b.v. beoordeling ernstig nadeel OM verzoekt politie om politiemutaties De OvJ toets op relevantie voor ernstig nadeel Verstrekking kan achterwege blijven als strafrechtelijk onderzoek zich hiertegen verzet

De psychiater stelt inhoud van de medische verklaring op Gegevens betrokkene Gegevens psychiater Geraadpleegde hulpverleners Gegevens over het psychiatrisch onderzoek, w.o. Actuele gezondheidstoestand en (voorlopige) diagnose Beschrijving van het onmiddellijk dreigend ernstig nadeel Relatie tussen psychische stoornis en het ernstig nadeel De (verplichte) zorg nodig om het nadeel weg te nemen Is er sprake van verzet Verklaring en ondertekening

Welke zorg mag verleend worden? toedienen van vocht, voeding en medicatie, medische controles en handelingen beperken van de bewegingsvrijheid; insluiten; uitoefenen van toezicht op betrokkene; onderzoek aan kleding of lichaam; onderzoek van de woon- of verblijfsruimte op gedrag- beïnvloedende middelen en gevaarlijke voorwerpen; controleren op de aanwezigheid van gedrag-beïnvloedende middelen; beperkingen in de vrijheid het eigen leven in te richten (communicatiemiddel); beperken van het recht op het ontvangen van bezoek; opnemen in een accommodatie; overbrengen naar een plaats die geschikt is voor tijdelijk verblijf

De burgemeester: Horen van betrokkene De burgemeester moet zorgen dat betrokkene zo mogelijk gehoord kan worden. Doel: zienswijze betrokkene naar voren laten komen, zodat deze meegewogen kan worden. Het horen biedt ook de kans de betrokkene te vragen of zijn gegevens met de PVP gedeeld kunnen worden Burgemeester kan horen breder “mandateren”, ook aan iemand buiten de gemeente cq een andere dan een gemeenteambtenaar. Beleidsvrijheid voor gemeente, obv bijvoorbeeld beschikbare competenties, financiën / bekostiging en onafhankelijke instantie. Indien er niet gehoord kan worden (bijv als betrokkene niet aanspreekbaar is) moet dit gemotiveerd worden in de beschikking. Gebruik bijv. crisiskaart om ook voorkeuren te achterhalen. Zie ook handreiking CM van VNG, er kan naar verwezen worden in de presentatie.

Burgemeester kan OM historie vragen Nieuw onder de Wvggz (artikel 7:1 lid 4 Wvggz) OM verstrekt op aanvraag van de burgemeester gegevens over eerder afgegeven: Voortzetting IBS (BOPZ) Rechterlijke machtiging (BOPZ) Crisismaatregel (Wvggz) Voortzetting crisismaatregel (Wvggz) Zorgmachtiging (Wvggz) Historie tot één jaar terug

3. Nemen beslissing m.b.t CM Burgemeester 1. Signaal crisissituatie verwerken Psychiater Psychiater 2. Informatie verzamelen m.b.t CM Diverse Betrokkene PvP 3. Nemen beslissing m.b.t CM OvJ Betrokkene Burgemeester GD & OvJ 4. Vervolgacties na nemen CM Advo-caat

Nemen beslissing mbt CM De BM krijgt een melding via het CM-systeem en gaat na of voldaan is aan de criteria voor een CM. Indien de BM een CM neemt: BM bepaalt de geldigheidsduur van de crisismaatregel, die ten hoogste drie dagen bedraagt BM stelt via Khonraad infoproduct ‘Beslissing tot nemen CM’ op

Inhoud van de CM De BM vermeldt in de maatregel in elk geval: Gegevens betrokkene Noodzakelijke zorg om de crisis af te wenden Zorgaanbieder die de zorg zal verlenen Is betrokkene gehoord? Mogelijkheid van advies en bijstand PVP Mogelijkheid van beroep Geldigheidsduur van de maatregel BM zorgt binnen 24 uur voor een advocaat, tenzij betrokkene dat niet wil BM verstrekt persoonsgegevens aan PVP (indien toestemming betrokkene) en zorgaanbieder

4. Vervolgacties na nemen CM Burgemeester 1. Signaal crisissituatie verwerken Psychiater Psychiater 2. Informatie verzamelen m.b.t CM Diverse Betrokkene PvP 3. Nemen beslissing m.b.t CM OvJ Betrokkene Burgemeester GD & OvJ 4. Vervolgacties na nemen CM Advocaat

Vervolgacties na nemen CM (1) Informeren betrokkenen Automatisch via Khonraad: De BM stuurt onverwijld een afschrift van zijn beslissing tot het nemen van een crisismaatregel en de afgegeven medische verklaring aan betrokkene, de advocaat, de geneesheer-directeur, de inspectie, de OvJ, en voor zover aanwezig de vertegenwoordiger en de gezinsvoogdijwerker. BM wijst betrokkene op recht van beroep. NB Wordt opgenomen als tekst in CM. De burgemeester draagt ervoor zorg dat de zorgaanbieder ten behoeve van de verplichting, bedoeld in artikel 8:25, de afgegeven medische verklaring ontvangt.

Tenuitvoerlegging door zorgaanbieder, GD & zorgverantwoordelijke BM gaat binnen 24 uur na afgifte over tot tenuitvoerlegging van CM en stuurt afschrift CM aan zorgaanbieder Zorgaanbieder informeert betrokkene en vertegenwoordiger zsm over o.a.: de GD, zorgverantwoordelijke, mogelijkheid advies en bijstand pvp+fvp, klachtenregeling. Zorgverantwoordelijke neemt beslissing tot het verlenen van verplichte zorg GD geeft betrokkene, vertegenwoordiger en advocaat een afschrift van beslissing Art. 8:9 Zorgverantwoordelijke neemt beslissing nadat hij zich op de hoogte heeft gesteld van actuele gezondheidstoestand van betrokkene, met betrokkene overleg heeft gevoerd en (voor zover hij geen psychiater is) overeenstemming heeft bereikt met de GD.

Voorzetting crisismaatregel Vergelijkbaar voortzetting IBS (BOPZ) OvJ ontvangt afschrift crisismaatregel en medische verklaring OvJ toetst of grondslag nemen crisismaatregel aanwezig is OvJ dient verzoek voortzetting crisismaatregel in bij de rechtbank Rechter beslist binnen 3 dagen Geen mogelijkheid tot hoger beroep Machtiging voortzetting crisismaatregel 3 weken geldig

Einde (voortgezette) crisismaatregel CM vervalt indien: Geldigheidsduur is verstreken, tenzij OvJ verzoekschrift voor machtiging voortzetting CM of verzoekschrift ZM heeft ingediend De GD heeft besloten tot beëindiging van het verlenen van alle vormen van verplichte zorg, zonder voorwaarden of beperkingen

Vragen?