Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Het nieuwe spelen is oud
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
3-jarigen in het basisonderwijs
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Presentatie Bijeenkomst 4
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Presentatie Bijeenkomst 3
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Pedagogische theorieën
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkelingspsychologie 23 september
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Nee Zeggen!.
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Talentontwikkeling in onderling samenspel in de gemeente.
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
De ontwikkeling van het kind !
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Pedagogisch Inspiratie Thema PIT
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT) Doel Pit bijeenkomsten:   Elkaar inspireren n.a.v. ons pedagogisch beleid (PB), Hoe voer je dit uit in je eigen onderneming. Waar zitten jouw kwaliteiten en de uitdagingen van je onderneming, ofwel waar ben jij onderscheidend in. Dat zal in de toekomst heel belangrijk worden voor onze kinderopvang. Met het oog op onze collega’s in het dorp. Leren van de theorie (PB) en van elkaar. Scherp blijven naar medewerkers op de groep

Terugblik op de vorige pit Evaluatie vorige pit…emotie, wat heb je ermee gedaan… Zie ook de notulen uit de andere regio’s. Erg interessant! Daar staat niet alleen wat over de PIT in, maar ook wat daar besproken is, kan erg zinvol zijn

Definitie van spel volgens Wikipedia Een spel is een activiteit, buiten de gewone dagelijkse bezigheden, waaraan een of meer mensen , als vermaak en/of om een of meer vaardigheden of talenten ten volle te benutten of te vergroten.

Stelling Het is goed om (op een schoolse manier) activiteiten aan te bieden, zodat een kind zich ontwikkelt. Zwitsers psycholoog Jean Piaget zegt: “Een kind ontwikkelt zich door te spelen, het speelt niet om zich te ontwikkelen.”

Kinderen hebben spel nodig Spelen is belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling van het kind. Het is de basis voor latere technieken, die het kind zal gaan gebruiken om te leren lezen, rekenen en inzicht krijgen in allerlei zaken. Een kind ontwikkelt zich op de volgende gebieden: Via spel proberen kinderen uit, herhalen ze, variëren ze. Zo ontdekken ze welk effect hun handelen heeft en hoe andere mensen op hen reageren. Deze informatie hebben kinderen nodig om groot te worden en om hun eigen plek te vinden in hun omgeving en cultuur. Tegelijk biedt spelen de mogelijkheid om te ontsnappen aan de werkelijkheid. Dat is fijn, want in de echte wereld gelden voor peuters heel veel regels Via spel kunnen kinderen ook hun gevoelens en emoties uiten. Zo spelen kinderen ervaringen na die diepe indruk op hen gemaakt hebben

Ontwikkelingen Motorische ontwikkeling: Door het spelen ontwikkelt het kind een snel te reageren op gebeurtenissen, de relatie tussen zien en doen, de oog-hand coördinatie wordt steeds beter. De grove en fijne motoriek ontwikkelt zich door spelen

Emotionele ontwikkeling Door spel doet het kind allerlei ervaringen op en verwerkt hij emoties. Hij leert teleurstellingen verwerken doordat hij steeds weer opnieuw de handeling verricht. Hij ontwikkelt uithoudingsvermogen, is tevreden als een ondernomen actie na een aantal keren proberen lukt.

Cognitieve ontwikkeling. Door spel leert een kind logisch denken, zich beter concentreren, onthouden van handelingen, het krijgt een grotere woordenschat en het leert genuanceerder de taal gebruiken. Kinderen leren door spelen juist die vaardigheden, die nodig zijn, om onafhankelijk en met eigen verantwoordelijkheidsgevoel nieuwe situaties aan te gaan

Spelontwikkeling Spel doorloopt verschillende fases: SOLOSPEL al vanaf jonge leeftijd proberen volwassen via spel contact te krijgen met het kind. In het begin wordt er eerder met het kind gespeeld dan dat het kind zelf actief tot spel komt. Er komt een moment dat het kind actiever wordt en zijn vingers en voeten zijn dan populair.

PARALLEL SPEL: kind wordt zich bewust van de aanwezigheid van anderen, maar gaat nog niet over tot werkelijke interactie.   ASSOCIATIEF SPEL: er is nog geen sprake van planning in het spel, het spelcontact ontstaat in deze fase spontaan.

REGELSPEL ingewikkeldste spelvorm omdat er van tevoren regels moeten worden afgesproken om tot deze spelvorm te kunnen komen. FANTASIESPEL omdat kinderen naarmate ze ouder worden meer taalvermogen en een steeds beter functionerend werkgeheugen krijgen, kunnen ze zich steeds beter mentale voorstellingen van dingen en handelingen maken. Bij regelspel: Daarvoor is een zeker abstractievermogen voor nodig. De regels die allemaal afgesproken moeten worden, helpen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale vaardigheden, zoals het afwachten van je beurt en de zelfregulatie van emoties.

Wat nodig om te kunnen spelen? Vrijheid Rust Uitdaging Hoe doe je dat?

Peuters klimmen voortdurend op de vensterbanken binnen de kinderopvang Situatie Peuters klimmen voortdurend op de vensterbanken binnen de kinderopvang Wat doe jij me zo’n situatie?

Stelling “We ontnemen kinderen de kans om zichzelf te ontdekken”. http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/3642980/2014/04/27/We-ontnemen-kinderen-de-kans tp://m.trouw.nl/tr/m/nl/30020/uitgelicht/article/detail/3642980/2014/04/27/we-ontnemen-kinderen-de-kans-zichzelf-te-ontdekken.dhtml Bespreek het krantenartikel. Wat vindt men?

Emmi Pikler “een kind dat iets bereikt door zelfstandig te experimenteren verwerft een heel andere kennis dan een kind dat een kant en klare oplossing krijgt” Emmi Pikler benoemde drie principes: het geven van vrijheid, het geven van aandacht en de goede balans daartussen, als van groot belang voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Tijdens het vrije spel beschikken kinderen over een ruimte die aangepast is aan zowel hun behoefte aan veiligheid als hun behoefte om te ontdekken. Er is speelmateriaal dat aansluit bij hun leeftijd en belangstelling. Kinderen hebben de mogelijkheid hun eigen interesse en Handboek VAK D03H01, Deel III, Hoofdstuk. 1: Pedagogisch Beleid 1.3 – 9 februari 2015 30 behoefte te volgen, zonder dat een groepsleiding ingrijpt door hen aan te moedigen of een andere activiteit voor te stellen. De volwassene is in de buurt, maar beperkt zich tot oogcontact of bevestigende woorden. Dat helpt het kind uit te groeien tot een evenwichtig, opgewekt en zelfverzekerd mens. Het kind mag zelf op ontdekkingstocht gaan. Een baby leert het beste zelf zitten, kruipen en lopen en zit lekker in zijn vel wanneer hij dit ongestoord kan doen en kan oefenen in zijn eigen tempo. Als jonge kinderen de volledige vrijheid van bewegen krijgen, met het juiste speelgoed in een veilige omgeving, stimuleert dat een algehele, gezonde ontwikkeling.

Korczak Respect: het kind herkennen en erkennen in zijn of haar eigenheid met alle goede en minder goede wenselijke kanten die daarbij horen Tip: het boek “in de ban van het kind”.

Fröbel “Een tuin van kinderen voor kinderen, opdat de kleintjes maar mogen groeien als kool” Door tuinieren en buiten spelen leerden kinderen zelf over de natuur en over de groei van planten en dieren. Tegelijkertijd leerden zij ook om er zorg voor de natuur te hebben, er verantwoordelijkheid voor te dragen en langzamerhand hun eigen plaats in de natuur te herkennen. De tuin was weliswaar opvoedend, maar slechts door de eigen activiteiten en ervaringen van de kinderen. Kinderen leerden door ervaringen uit de eerste hand en niet slechts door de ‘uitleg van woorden en ideeën die geen enkel belang dienen’.

'Kinderen alleen laten buitenspelen is kinderverwaarlozing' Stelling 'Kinderen alleen laten buitenspelen is kinderverwaarlozing'

Een leuke presentatie om te bekijken http://www.slideshare.net/RogerVogelezang/tip-laat-het-kind-in-je-los-43509350?qid=79364452-8b25-41dd-ab95-222becebd77f&v=default&b=&from_search=1

Wat nemen we mee naar huis? Aan het einde van deze middag is het denk ik leuk om met elkaar even na te gaan wat er van deze middag als bagage mee naar huis gaat. Even horen hoe de middag is ervaren en of er nog tips zijn voor de volgende keer.

Geef de pit in je eigen team! Erg belangrijk!