Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT) Doel Pit bijeenkomsten: Elkaar inspireren n.a.v. ons pedagogisch beleid (PB), Hoe voer je dit uit in je eigen onderneming. Waar zitten jouw kwaliteiten en de uitdagingen van je onderneming, ofwel waar ben jij onderscheidend in. Dat zal in de toekomst heel belangrijk worden voor onze kinderopvang. Met het oog op onze collega’s in het dorp. Leren van de theorie (PB) en van elkaar. Scherp blijven naar medewerkers op de groep
Terugblik op de vorige pit Evaluatie vorige pit…emotie, wat heb je ermee gedaan… Zie ook de notulen uit de andere regio’s. Erg interessant! Daar staat niet alleen wat over de PIT in, maar ook wat daar besproken is, kan erg zinvol zijn
Definitie van spel volgens Wikipedia Een spel is een activiteit, buiten de gewone dagelijkse bezigheden, waaraan een of meer mensen , als vermaak en/of om een of meer vaardigheden of talenten ten volle te benutten of te vergroten.
Stelling Het is goed om (op een schoolse manier) activiteiten aan te bieden, zodat een kind zich ontwikkelt. Zwitsers psycholoog Jean Piaget zegt: “Een kind ontwikkelt zich door te spelen, het speelt niet om zich te ontwikkelen.”
Kinderen hebben spel nodig Spelen is belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling van het kind. Het is de basis voor latere technieken, die het kind zal gaan gebruiken om te leren lezen, rekenen en inzicht krijgen in allerlei zaken. Een kind ontwikkelt zich op de volgende gebieden: Via spel proberen kinderen uit, herhalen ze, variëren ze. Zo ontdekken ze welk effect hun handelen heeft en hoe andere mensen op hen reageren. Deze informatie hebben kinderen nodig om groot te worden en om hun eigen plek te vinden in hun omgeving en cultuur. Tegelijk biedt spelen de mogelijkheid om te ontsnappen aan de werkelijkheid. Dat is fijn, want in de echte wereld gelden voor peuters heel veel regels Via spel kunnen kinderen ook hun gevoelens en emoties uiten. Zo spelen kinderen ervaringen na die diepe indruk op hen gemaakt hebben
Ontwikkelingen Motorische ontwikkeling: Door het spelen ontwikkelt het kind een snel te reageren op gebeurtenissen, de relatie tussen zien en doen, de oog-hand coördinatie wordt steeds beter. De grove en fijne motoriek ontwikkelt zich door spelen
Emotionele ontwikkeling Door spel doet het kind allerlei ervaringen op en verwerkt hij emoties. Hij leert teleurstellingen verwerken doordat hij steeds weer opnieuw de handeling verricht. Hij ontwikkelt uithoudingsvermogen, is tevreden als een ondernomen actie na een aantal keren proberen lukt.
Cognitieve ontwikkeling. Door spel leert een kind logisch denken, zich beter concentreren, onthouden van handelingen, het krijgt een grotere woordenschat en het leert genuanceerder de taal gebruiken. Kinderen leren door spelen juist die vaardigheden, die nodig zijn, om onafhankelijk en met eigen verantwoordelijkheidsgevoel nieuwe situaties aan te gaan
Spelontwikkeling Spel doorloopt verschillende fases: SOLOSPEL al vanaf jonge leeftijd proberen volwassen via spel contact te krijgen met het kind. In het begin wordt er eerder met het kind gespeeld dan dat het kind zelf actief tot spel komt. Er komt een moment dat het kind actiever wordt en zijn vingers en voeten zijn dan populair.
PARALLEL SPEL: kind wordt zich bewust van de aanwezigheid van anderen, maar gaat nog niet over tot werkelijke interactie. ASSOCIATIEF SPEL: er is nog geen sprake van planning in het spel, het spelcontact ontstaat in deze fase spontaan.
REGELSPEL ingewikkeldste spelvorm omdat er van tevoren regels moeten worden afgesproken om tot deze spelvorm te kunnen komen. FANTASIESPEL omdat kinderen naarmate ze ouder worden meer taalvermogen en een steeds beter functionerend werkgeheugen krijgen, kunnen ze zich steeds beter mentale voorstellingen van dingen en handelingen maken. Bij regelspel: Daarvoor is een zeker abstractievermogen voor nodig. De regels die allemaal afgesproken moeten worden, helpen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale vaardigheden, zoals het afwachten van je beurt en de zelfregulatie van emoties.
Wat nodig om te kunnen spelen? Vrijheid Rust Uitdaging Hoe doe je dat?
Peuters klimmen voortdurend op de vensterbanken binnen de kinderopvang Situatie Peuters klimmen voortdurend op de vensterbanken binnen de kinderopvang Wat doe jij me zo’n situatie?
Stelling “We ontnemen kinderen de kans om zichzelf te ontdekken”. http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/3642980/2014/04/27/We-ontnemen-kinderen-de-kans tp://m.trouw.nl/tr/m/nl/30020/uitgelicht/article/detail/3642980/2014/04/27/we-ontnemen-kinderen-de-kans-zichzelf-te-ontdekken.dhtml Bespreek het krantenartikel. Wat vindt men?
Emmi Pikler “een kind dat iets bereikt door zelfstandig te experimenteren verwerft een heel andere kennis dan een kind dat een kant en klare oplossing krijgt” Emmi Pikler benoemde drie principes: het geven van vrijheid, het geven van aandacht en de goede balans daartussen, als van groot belang voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Tijdens het vrije spel beschikken kinderen over een ruimte die aangepast is aan zowel hun behoefte aan veiligheid als hun behoefte om te ontdekken. Er is speelmateriaal dat aansluit bij hun leeftijd en belangstelling. Kinderen hebben de mogelijkheid hun eigen interesse en Handboek VAK D03H01, Deel III, Hoofdstuk. 1: Pedagogisch Beleid 1.3 – 9 februari 2015 30 behoefte te volgen, zonder dat een groepsleiding ingrijpt door hen aan te moedigen of een andere activiteit voor te stellen. De volwassene is in de buurt, maar beperkt zich tot oogcontact of bevestigende woorden. Dat helpt het kind uit te groeien tot een evenwichtig, opgewekt en zelfverzekerd mens. Het kind mag zelf op ontdekkingstocht gaan. Een baby leert het beste zelf zitten, kruipen en lopen en zit lekker in zijn vel wanneer hij dit ongestoord kan doen en kan oefenen in zijn eigen tempo. Als jonge kinderen de volledige vrijheid van bewegen krijgen, met het juiste speelgoed in een veilige omgeving, stimuleert dat een algehele, gezonde ontwikkeling.
Korczak Respect: het kind herkennen en erkennen in zijn of haar eigenheid met alle goede en minder goede wenselijke kanten die daarbij horen Tip: het boek “in de ban van het kind”.
Fröbel “Een tuin van kinderen voor kinderen, opdat de kleintjes maar mogen groeien als kool” Door tuinieren en buiten spelen leerden kinderen zelf over de natuur en over de groei van planten en dieren. Tegelijkertijd leerden zij ook om er zorg voor de natuur te hebben, er verantwoordelijkheid voor te dragen en langzamerhand hun eigen plaats in de natuur te herkennen. De tuin was weliswaar opvoedend, maar slechts door de eigen activiteiten en ervaringen van de kinderen. Kinderen leerden door ervaringen uit de eerste hand en niet slechts door de ‘uitleg van woorden en ideeën die geen enkel belang dienen’.
'Kinderen alleen laten buitenspelen is kinderverwaarlozing' Stelling 'Kinderen alleen laten buitenspelen is kinderverwaarlozing'
Een leuke presentatie om te bekijken http://www.slideshare.net/RogerVogelezang/tip-laat-het-kind-in-je-los-43509350?qid=79364452-8b25-41dd-ab95-222becebd77f&v=default&b=&from_search=1
Wat nemen we mee naar huis? Aan het einde van deze middag is het denk ik leuk om met elkaar even na te gaan wat er van deze middag als bagage mee naar huis gaat. Even horen hoe de middag is ervaren en of er nog tips zijn voor de volgende keer.
Geef de pit in je eigen team! Erg belangrijk!