Doel en programma Doel: samen vaststellen in hoeverre op deze locatie zorg en ondersteuning wordt geboden conform het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Advertisements

Samenwerking tussen vrijwilligers en beroepskrachten verbeteren
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
© de vries business consultancy, 2008
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Beleidsinformatie Jeugd
Dagbegeleiding informatie avond voor cliënten en mantelzorgers 4 februari 2015.
Presentatie projectplan werkgroepen
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Discussiegroepen - resultaten
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pemprl.
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Opdrachten en eindopdracht
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
1. 2 Wat doen we? Thuiszorg Revalidatie Dagactiviteiten Maaltijdservice PGB zorg Hulpoproepsysteem Verzorgingshuiszorg 24-uurs zorgdienst Gehandicaptenzorg.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Dienst Wonen - Stad Gent
Anders kijken, anders doen
Kwaliteit Verbetercyclus
Verbeterdialoog bijeenkomst Team
Veranderingen versus kwaliteit van zorg
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Ouderen met dementie & behandelwensen
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Zelfstandige teams Een zelfstandig team:
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Visieontwikkeling Les
Kwaliteit Verbetercyclus
KVC en naam organisatie
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit Verbetercyclus
Leefbaarheid in Hellendoorn
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Duurzame inzetbaarheid
Antibioticaresistentie en teamleren
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Uitdagingen Meten: welke informatie, hoe doe je dat op een slimme manier? Hoe organiseer je reflectie en de vervolgstappen in de verbetercyclus? Verantwoorden.
Duurzame inzetbaarheid
Netwerk Mantelzorg
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Ontwikkeling, wij als EBS
Uitkomst Quickscan Kampen
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Format PPT Kwaliteitsgesrpek Waardigheid & trots op locatie LOCATIE XX
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Waardigheid & trots op locatie Zelfanalyse XX, locatie XX 14 januari 2019

Doel en programma Doel: samen vaststellen in hoeverre op deze locatie zorg en ondersteuning wordt geboden conform het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Programma Voorstelrondje Korte introductie werkwijze Per thema de uitkomsten van de analyse bespreken (tops en tips) Foto (gezamenlijk beeld) Vervolg U doet mee: wat hoopt u hieruit te halen? Wat hoopt u dat dit gesprek oplevert?

Werkwijze Jullie hebben de zelfanalyse vragenlijst ingevuld Uitkomsten van de vragenlijst en de achtergrond informatie van de locatie en hier de bijzonderheden uitgehaald, zowel positief als negatief We bespreken alle thema’s van het Kwaliteitskader. Aan het begin en eind van deze bijeenkomst stellen we met elkaar het beeld ‘vast’ (foto) en de sterke punt en aandachtspunten van de locatie Let op: elke doelgroep kreeg een vragenlijst op maat, dat betekent dat niet iedereen alle vragen heeft gekregen.

Algemene vragen vooraf Bv. als er onduidelijkheden zijn in de rapportage/analyse die van grote invloed zijn op het vervolg, dan een aantal ‘verklarende vragen’ stellen.

Ingevulde vragenlijst (respondenten) Respons vragenlijst zelfanalyse Cliënten/familie/vrijwilligers (Zorg)medewerkers Beleid, bestuur, management, HRM, financiën Totaal

Kwaliteitskader & foto Uitblinker Op orde Neutraal/onduidelijk beeld Even stil staan bij Kwaliteitskader: bestaat uit volgende onderwerpen (Niet iedereen heeft dit waarschijnlijk op het netvlies) Hoe zouden jullie de locatie scoren (hoeft niet op alle punten): Of wat voor cijfer zouden jullie de locatie geven? Wij hebben dit op basis van jullie input ook gedaan en dan zien wij dit – ‘animatie met stippen’ (IN TEMPLATE INGEVULD ALS VOORBEELD, SCANNERS VULLEN EIGEN ANALYSE/FOTO IN) Aandachtspunt Ernstige issues

Thema 1: Persoonsgerichte zorg Aandacht voor cliënten Zorgleefplan: opstellen samen met cliënt/ naaste Zorgleefplan: binnen 6 weken Zorgleefplan: medewerkers kennen deze Zorgleefplan: medewerkers verzorgen volgens afspraken Zorgleefplan: medewerkers en behandelaren werken samen Zorgleefplan: minimaal 2x per jaar besproken Wensen en behoeften client zijn leidend voor medewerkers Scanners: onderstreep die onderwerpen die in het oog springen (opvallend goed, weinig overeenstemming, opvallend slecht) en die je wil gaan bespreken tijdens het Kwaliteitsgesprek. Laat eerst alle onderwerpen zie die bij het Thema Persoonsgerichte zorg horen in de vragenlijst en vervolgens mbv animatie de onderstreepte onderwerpen waar je dieper op in wil gaan (in dit voorbeeld Aandacht voor clienten en ZLP binnen zes weken). Mogelijk hebben aanwezigen zelf ook nog onderwerpen die zij willen bespreken?

Bevindingen thema 1 Persoonsgerichte zorg De zorgmedewerkers hebben voldoende aandacht voor cliënten en hun situatie. / Wij hebben een duidelijke visie op persoonsgerichte zorg en zorgen ervoor dat medewerkers hier naar kunnen handelen Iedere cliënt op deze locatie heeft binnen 6 weken een compleet ingevuld zorgleefplan Scanners: toon hier de cirkeldiagrammen die horen bij de onderwerpen die je wilt bespreken. NB. Vraag over ZLP binnen zes weken is niet voorgelegd aan bestuur/beleid vandaar maar 1 cirkeldiagram.

Thema 2 wonen en welzijn Aandacht voor levensvragen Familieparticipatie: uitgenodigd voor actieve bijdrage Hygiëne: persoonlijke hygiëne cliënten Hygiëne: Schone kamers en ruimten Zinvolle tijdsbesteding en activiteiten Vrijwilligers: goede samenwerking met medewerkers Maaltijden: tevredenheid Inrichting leefruimten passend bij doelgroep

Bevindingen thema 2 Wonen en welzijn Scanners: cirkeldiagrammen invoegen

Bevindingen thema 3 Veiligheid Zorgmedewerkers bieden veilige zorg Risico-signalering: minimaal twee keer per jaar voor elke cliënt Incidenten: geen drempels om te melden Opvolgen incidenten: bespreken en acties Bevoegde en bekwame medewerkers doen risicovolle handelingen Medicijnen volgens afspraken bewaard en verstrekt Vrijheidsbeperkende maatregelen voorkomen en inzetten Hygiënisch werken van zorgmedewerkers Neemt locatie deel aan programma ABR van minVWS? Of interesse hierin?

Bevindingen thema 3 Veiligheid Scanners: cirkeldiagrammen invoegen

Thema 4 Leren en verbeteren Medewerkers reflecteren en bespreken als iets beter kan Voldoende overlegmomenten Zorgmedewerkers kunnen input geven voor Kwaliteitsplan en -verslag Kwaliteitsmanagementsysteem, kwaliteitshandboek/protocollenboek Cultuur leren en verbeteren: continu Lerend netwerk: voldoende tijd en ruimte om deel te nemen

Bevindingen thema 4 Leren en verbeteren Scanners: cirkeldiagrammen invoegen

Thema 5: Leiderschap, governance en management Professionele inbreng RvB: SO, verpleegkundige of psychosociaal zorgverlener Sturing op kwaliteit: bestuur en Management Team dragen uit dat dit belangrijk is Leiding is ondersteunend: meelopen, weten wat er speelt Ondersteunende diensten: P&O, kwaliteit, administratie helpen om goede zorg te leveren Medewerkers/cliënten kunnen invloed uitoefenen op het beleid

Bevindingen thema 5 Leiderschap, governance en management Scanner: cirkeldiagrammen invoegen

Thema 6: Personeelssamenstelling Deskundig personeel: voldoende kennis en vaardigheden Voldoende personeel Voldoende personeel (eis): intensieve zorgmomenten zijn er minimaal twee zorgmedewerkers Voldoende personeel (eis): dag en avond is er iemand in de huiskamer of gemeenschappelijke ruimte Vast-flexibel: goede balans Voldoende tijd en aandacht voor cliënt Samenwerking in team Voldoende (na)scholing Ziekteverzuim Verloop van medewerkers

Bevindingen thema 6 Personeelssamenstelling

Thema 7: Gebruik van hulpbronnen Werkwijzen en procedures zijn ondersteunend Evaluatie werkwijzen regelmatig Beschikbaarheid en vindbaarheid materialen en hulpmiddelen Beschikbaarheid technologische hulpmiddelen ter ondersteuning aan zorg Facilitaire diensten ondersteunen zorgmedewerkers

Bevindingen thema 7 Gebruik van hulpbronnen Scanners: cirkeldiagrammen invoegen

Thema 8: gebruik van informatie Cliëntervaringen minimaal 1 keer per jaar gemeten Gebruik cliëntervaringen: opvolging Stuurinformatie: betrouwbaarheid en grip Administratieve lasten: geen registratie onnodige gegevens Interesse in deelname programma ontregel de zorg / administratieve lasten verlichting (VWS)

Bevindingen thema 8 gebruik van informatie

Dit besproken hebbende… Zijn er zaken die voor jullie verrassend zijn? Hebben we nog iets gemist? Waarmee moeten we zeker de komende tijd aan de slag op deze locatie? Waarmee zouden we andere organisaties kunnen helpen?

De foto nogmaals bekeken Uitblinker Op orde Neutraal/onduidelijk beeld Zijn er punten die we moeten veranderen of klopt de foto? Onderschrijven alle aanwezigen het beeld? Het gaat om waar de locatie staat op dit moment: niet waar al plannen voor zijn gemaakt/ men mee bezig gaat. Let op: onbewust onbekwaam? Betekent mogelijk dat de kleuren negatiever bijgesteld moeten worden? Aandachtspunt Ernstige issues

Vervolg De locatiemanager bekijkt wat er al is/wordt opgepakt, wat de locatie zelf kan doen en waar eventuele ondersteuningbehoefte ligt. Gesprek met de locatiemanager(s), (eventueel de medewerker kwaliteit) en bestuurder. Tijdens dit gesprek: De uitkomsten van de Scan locatie XX (en eventueel andere locaties) Mogelijke ondersteuning die de organisatie/locatie kan bieden aan andere organisaties/locaties, omdat zij hierin uitblinkt Mogelijke ondersteuning die locatie van het programma kan ontvangen De organisatie stelt eventueel een (bijgesteld) kwaliteitsplan op en een plan van aanpak voor het vervolg

Einde presentatie