Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Introductiebijeenkomst
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Iedereen gelijke kansen op school
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Bijbelverhalen voor kinderen in de township
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Door: Koen, laura, Biek en Jesper Uit groep 6!!!!
Try-out Ontbijt van de kast naar de keukentafel TRY OUT.
Culturele diversiteit in de kliniek
Tips voor een vlotte start!
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Wet inburgering Heleen Veringa
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Nieuw nationalisme in Nederland
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Een haperend geheugen.
Leidinggeven H11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Armoede is … Sieg Monten
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Opgroeien in de stad les 3
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Workshop Identiteit?.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
Uiterlijke tekenen van godsdienstovertuiging bij openbare besturen
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Gemeentelijk onderwijsbeleid en segregatie
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
WORKSHOP ‘BRUGGEN BOUWEN’
WELKOM
#EBJ16.
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Dilemma’s.
Samen ‘neen’ zeggen tegen armoede
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Omgaan met meerdere talen
Handelingen 2: 1-13 Het was Pinksterfeest.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Alliantie GenderDiversiteit
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
§6 - Leven in twee werelden
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Jij bent niet anders maar bijzonder!
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Overgang naar het secundair
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
? Wie zijn dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het. 2, 3, 4 personen.
Mamagroep ‘Wel in je vel’
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Actieve Interculturele Federatie (AIF) +
Madu is 7 jaar. Hij woont in Caïro. Dat is de hoofdstad van Egypte.
Transcript van de presentatie:

Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza

Eerste statuten december 2005 Huis in de Begijnenstraat 39 4 doelstellingen Plaats voor verenigingen Ontmoeting Dialoog met lokale overheid

Villa Vrijdag Ontstaan uit Samen Inburgeren Elke vrijdag 19 – 21.30 uur Vrijwilligers

Oud- en nieuwkomers Moskee Arrahmaan Vzw Eva en Afco vzw (ontstaan begin jaren ‘90) Nu 15-tal verenigingen in Villa Mescolanza Diversiteit in achtergrond (hoog of laag opgeleid, afkomstig van stad of platteland, met of zonder werk, alleen of met familie, ..) Diversiteit in organisatie (levensbeschouwing, afkomst, gender, goed doel in eigen land,..)

Quotes Ik ben een zwarte mama. Ik ga naar activiteiten op school van mijn kind. De juffrouw spreekt 2 minuten met mij. Al de rest van de tijd staat zij bij haar vriendinnen. Mijn kinderen zijn ‘s morgens soms alleen thuis om naar school te vertrekken. Ik kan niet anders, heb geen netwerk hier. En de oudste is groot genoeg! Onbekend is onbemind. Het is niet makkelijk om aan de praat te blijven met iemand die je niet goed kent (andere afkomst is erg onbekend). We moeten ons hier erg bewust van zijn, extra veel moeite doen en mensen echt leren kennen! Mensen van andere afkomst hebben dikwijls niets van netwerk hier; enkel ‘andere mensen van andere afkomst’. Ze hebben ook andere gewoontes; in Afrika is iemand van 8 jaar oud genoeg om op de jongeren zusjes en broertjes te zorgen. Hun waarden en normen zijn daarom niet anders: ze willen het beste voor hun kinderen!!

Wij worden gediscrimineerd (ook als we niet gediscrimineerd worden). De school begrijpt ons niet. En zij vragen ons dingen die wij niet begrijpen. Een kennis van mij heeft zijn kinderen naar Londen gestuurd, op internaat. Het ging niet goed hier op school. Wij worden gediscrimineerd (ook als we niet gediscrimineerd worden). Onze autoriteit valt in duigen.. Zowel school als verenigingen van mensen van andere afkomst vragen om meer betrokkenheid, meer communicatie. Ze vinden elkaar echter niet. Mensen van andere afkomst hebben nogal eens de indruk dat de school hen wil ‘leren hoe ze hier moeten leven’ zonder te ‘luisteren naar wat zij zelf te zeggen, te vragen en te bieden hebben’. We moeten meer echt luisteren naar elkaar. Discriminatie is zeker aanwezig; dikwijls ook onbedoeld (omwille van het niet echt begrijpen van elkaar). Door de discriminatie-ervaringen (dikwijls ook verkeerd begrepen) gaan mensen van andere afkomst ook niet discriminerende handelingen als discriminatie ondervinden.

en andere.. Hoe kunnen wij inburgeren als jullie ons anders blijven behandelen? Veel doorverwijzingen naar beroeps en bijzonder onderwijs, omwille van de taal…. Talenten komen niet aan bod. Niet NT2 maar NT6! Talansi bv; is hier geboren uit witte mama en zwarte papa. Men blijft haar soms als ‘vreemde’ beschouwen; spreken haar bv in ‘t Engels of Frans aan, vragen hoe ‘t komt dat zij zo goed Nederlands spreekt,…

Waarom is er weinig samenwerking? Er is geen gelijkwaardigheid aan de start Ze hebben andere gewoontes Niet iedereen heeft een (zelfde) cultuur van vergaderen, verenigingen, vrijwilligers,.. Andere prioriteiten (vragen uit land van herkomst, nog geen veilig nest hier)

Wat houdt inburgering in? Agentschap Integratie en Inburgering Uitnodiging door trajectbegeleider Nederlands (1.2) ?! Maatschappelijke oriëntatie Toeleiding naar werk, vrije tijd, studie Hoe verschillend is het om Nederlands te leren: zie fiche Huizen van het Nederlands MO: in eigen taal of contacttaal: wat is mijn doel en hoe geraak ik daar? VDAB, CLB, vereniging,..

Bedankt – vragen? Bieke van Riel Gelijke Kansen – diversiteit Stadskantoor, Campus Blairon 200, 3de verd. 014 40 96 32 Bieke.vanriel@turnhout.be